2017-11-22, 19:00
  #32497
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Självklart inte. Vad får dig att fråga mig det?

Logik?

Eftersom Larry Silverstein säger "and they made that decided to pull" där "they" menas brandmännen.

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
När dina argument sinar och du är svarslös, tillverka då raskt några halmdockor och gå till direkt personangrepp.

[slemkeps-logik]

Vem orkar bemöta gammal ältad skåpmat från typ 2005?
Citera
2017-11-22, 19:12
  #32498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Eftersom Larry Silverstein säger "and they made that decided to pull" där "they" menas brandmännen.
Det kan ha varit Silverstein som ljög om att det var just FDNY han talade med. Det kan också vara så att ”they” var en eller två höga chefer inom FDNY som antingen var del av konspirationen alternativt att - här är det nog smartast att, go along to get along.

Citat:
Vem orkar bemöta gammal ältad skåpmat från typ 2005?
Fast det är ju i så fall (om det är gammal skåpmat) precis vad du gör. Du bemöter det.

Är du själv nöjd med på det sätt du bemöter just det här?
Citera
2017-11-22, 19:13
  #32499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu påstår du ju saker som inte alls stämmer, för att du inte har kunskap i sakfrågorna utan för du tycker och vill att det ska vara som du påstår....

Fakta är att sjuan blev allvarlig skadad av bråte och vibrationer från tornens ras.
Den fick utstå kraftiga bränder under lång tid, sprinklersystemet utslaget, vilket försvagade stommen.
Raset skedde inte alls så plötsligt och direkt, utan den hade kollapsat och rasat invändigt en lång stund och när den slutliga kollapsen skedde så var det i princip bara ett skal, ytterväggarna kvar, då större delen av dess inre redan rasat i ett tidigare skede. Allt förklaras ingående av NIST i deras rapport på sjuan, och den är oerhört mycket mer understödd av konkreta fakta och bevis än vad konspirationstroende alla stolliga påståenden är, i synnerhet då de senare fort man kollas och bevisas vara bluff eller lögner.

En byggnad måste inte alls mista hela den bärande konstruktionen samtidigt för att en kollaps ska kunna bli som den vi såg med sjuan, det räcker med att den bärande konstruktionen blir nog försvagad på kritiska punkter, så att en kollaps startar. Om sen kvarstående bärande punkter inte kan stå emot mycket nog så kommer de heller inte att påverka kollapsen på nåt väsentligt sätt.

Exakt var i ditt citat står det att Silverstein blev ägare till byggnaderna 2 månader före attentaten? Kan du feta ut det, eller är det så illa att du inte ens förstår så enkel engelska? För fakta är att det ingenstans där står ett enda ord om att Silverstein var eller blev ägare till en enda av byggnaderna....

Inte konstigt att du tror en massa saker som bevisligen är helt fel, när du inte ens har koll på basala fakta i saken....
Vem fick försäkringspengarna?
Citera
2017-11-22, 19:17
  #32500
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det kan ha varit Silverstein som ljög om att det var just FDNY han talade med. Det kan också vara så att ”they” var en eller två höga chefer inom FDNY som antingen var del av konspirationen alternativt att - här är det nog smartast att, go along to get along.

Eller så kanske han faktiskt talade sanning? Mer troligt än dina komplicerade förklaringar....
Citera
2017-11-22, 19:34
  #32501
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Problemen med Silversteins, ”Pull it”, är många...

Nej det är de inte - det är problemen med folks oförmåga att hålla sig till sanningen som är många..

1. Pull it betyder inte, och har aldrig betytt, att man utför en kontrollerad rivning med sprängmedel vilket redan visats med vittnesmål från några av de allra främste demoleringsexperterna i världen.. Däremot är det välkänd jargong för att dra tillbaks folk / dra sig tillbaks från en situation ( (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2 )

2. Larry Silverstein hade givetvis inget mandat att bestämma över brandkåren - det är helt befängt att tro att de skulle ringa hem till honom för att fråga hur de skulle göra nu då??

3. Någon brandchef ringde Larry och berättade att de inte trodde de skulle kunna hålla tillbaks elden ( they were not sure they were gonna be able to contain the fire) i wtc 7.
Larrys hela svar (eller snarare som han återberättade det i efterhand) var: "We've had such terrible loss of life, maybe the smartest thing to do is pull it."

Vad verkar mest logiskt att han menade?
a) Vi har förlorat så förfärligt många liv redan, kanske klokast att ni spränger huset!
b) Vi har förlorat så förfärligt många liv redan, kanske klokast att ni drar er tillbaka.

Larry var dessutom inte på plats så argumentet att det inte var några brandmän som bekämpade WTC7 kan han förstås ha varit helt ovetande om ..

Jag röstar på b) eftersom min hjärna inte är helt defekt.
Citera
2017-11-22, 19:43
  #32502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Eller så kanske han faktiskt talade sanning? Mer troligt än dina komplicerade förklaringar....
Du drog slutsatsen att i så fall ”FDNY” måste har varit med i konspirationen eftersom Silverstein säger att det var FDNY som tog beslutet att ”pull it”. Jag visar dig att det givetvis inte på något sätt måste följa givet kända premisser. Jag ger dig därpå ett par helt rimliga alternativa förklaringar.

Är det inte istället du som drar till med EN grov överdrift för att förlöjliga tanken att det kan ha varit en CD? Att hela FDNY i så fall måste ha ingått i konspirationen?

Dumheter.
Citera
2017-11-22, 20:05
  #32503
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du drog slutsatsen att i så fall ”FDNY” måste har varit med i konspirationen eftersom Silverstein säger att det var FDNY som tog beslutet att ”pull it”. Jag visar dig att det givetvis inte på något sätt måste följa givet kända premisser. Jag ger dig därpå ett par helt rimliga alternativa förklaringar.

Är det inte istället du som drar till med EN grov överdrift för att förlöjliga tanken att det kan ha varit en CD? Att hela FDNY i så fall måste ha ingått i konspirationen?

Dumheter.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta? Du anser att pull it betyder spränga, du anser att Silverstein ljuger eller alternativt pratar med två höga FDNY chefer som är med på konspirationen.

Vem krånglar till det tycker du?
Citera
2017-11-22, 22:00
  #32504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast nu påstår du ju saker som inte alls stämmer, för att du inte har kunskap i sakfrågorna utan för du tycker och vill att det ska vara som du påstår....

Fakta är att sjuan blev allvarlig skadad av bråte och vibrationer från tornens ras.
Den fick utstå kraftiga bränder under lång tid, sprinklersystemet utslaget, vilket försvagade stommen.
Raset skedde inte alls så plötsligt och direkt, utan den hade kollapsat och rasat invändigt en lång stund och när den slutliga kollapsen skedde så var det i princip bara ett skal, ytterväggarna kvar, då större delen av dess inre redan rasat i ett tidigare skede. Allt förklaras ingående av NIST i deras rapport på sjuan, och den är oerhört mycket mer understödd av konkreta fakta och bevis än vad konspirationstroende alla stolliga påståenden är, i synnerhet då de senare fort man kollas och bevisas vara bluff eller lögner.

En byggnad måste inte alls mista hela den bärande konstruktionen samtidigt för att en kollaps ska kunna bli som den vi såg med sjuan, det räcker med att den bärande konstruktionen blir nog försvagad på kritiska punkter, så att en kollaps startar. Om sen kvarstående bärande punkter inte kan stå emot mycket nog så kommer de heller inte att påverka kollapsen på nåt väsentligt sätt.

Exakt var i ditt citat står det att Silverstein blev ägare till byggnaderna 2 månader före attentaten? Kan du feta ut det, eller är det så illa att du inte ens förstår så enkel engelska? För fakta är att det ingenstans där står ett enda ord om att Silverstein var eller blev ägare till en enda av byggnaderna....

Inte konstigt att du tror en massa saker som bevisligen är helt fel, när du inte ens har koll på basala fakta i saken....

Jag har läst igenom NIST:s förklaring:
https://www.nist.gov/el/faqs-nist-wtc-7-investigation

Det är helt klart att de menar att det var branden som var den avgörande orsaken. De för ett ganska detaljerat resonemang om vilka balkar som har gått av och på vilka våningsplan. Frågan är hur man skulle kunna se exakt hur kollapsen gick till när hela byggnaden bara blev en hög med bråte.

https://www.youtube.com/watch?v=A2iTLAyhA74

Dessutom började man forsla bort bråten nästan direkt efter kollapsen och stålbalkarna gick till återvinning.

När det gäller ägandet så står det inte uttryckligen ägare, men i praktiken är samma sak. Det var hamnmyndigheten som ägde byggnaderna men man ville privatisera dem och då hyrde man ut dem på en väldigt lång tid. Silverstein kunde sedan i sin tur hyra ut till vem han ville. Dessutom vet vi ju att försäkringspengarna skulle tillfalla honom vilket är det viktiga i detta fall.
Citat:
Lease
In 1998, the Port Authority approved plans to privatize the World Trade Center.[125] In 2001, the Port Authority sought to lease the World Trade Center to a private entity. Bids for the lease came from Vornado Realty Trust, a joint bid between Brookfield Properties Corporation and Boston Properties,[126] and a joint bid by Silverstein Properties and The Westfield Group.[10] By privatizing the World Trade Center, it would be added to the city's tax rolls[10] and provide funds for other Port Authority projects.[127] On February 15, 2001, the Port Authority announced that Vornado Realty Trust had won the lease for the World Trade Center, paying $3.25 billion for the 99-year lease.[128] Vornado outbid Silverstein by $600 million though Silverstein upped his offer to $3.22 billion. However, Vornado insisted on last minute changes to the deal, including a shorter 39-year lease, which the Port Authority considered nonnegotiable.[129] Vornado later withdrew and Silverstein's bid for the lease to the World Trade Center was accepted on April 26, 2001,[130] and closed on July 24, 2001.[131]

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center_(1973%E2%80%932001)
Citera
2017-11-22, 23:31
  #32505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta? Du anser att pull it betyder spränga, du anser att Silverstein ljuger eller alternativt pratar med två höga FDNY chefer som är med på konspirationen.

Vem krånglar till det tycker du?
Du frågade:
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Onopono, anser du att FDNY var med på den påstådda sprängingen av WTC 7 ?
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Självklart inte. Vad får dig att fråga mig det?

Logik?
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Eftersom Larry Silverstein säger "and they made that decided to pull" där "they" menas brandmännen.
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det kan ha varit Silverstein som ljög om att det var just FDNY han talade med. Det kan också vara så att ”they” var en eller två höga chefer inom FDNY som antingen var del av konspirationen alternativt att - här är det nog smartast att, go along to get along.
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Eller så kanske han faktiskt talade sanning? Mer troligt än dina komplicerade förklaringar....
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du drog slutsatsen att i så fall ”FDNY” måste har varit med i konspirationen eftersom Silverstein säger att det var FDNY som tog beslutet att ”pull it”. Jag visar dig att det givetvis inte på något sätt måste följa givet kända premisser. Jag ger dig därpå ett par helt rimliga alternativa förklaringar.

Är det inte istället du som drar till med EN grov överdrift för att förlöjliga tanken att det kan ha varit en CD? Att hela FDNY i så fall måste ha ingått i konspirationen?

Dumheter.
1. Dvs, ”they” var först och främst inte hela djävla FDNY, så mycket är vi förhoppningsvis överens om?

2. Om det var någon från FDNY han pratade med så var det ganska säkert EN hög chef och denne kan då givetvis ingå i en konspiration utan att en enda av samtliga andra som jobbar i den organisationen har en susning om det.

3. Det kan också vara så att FDNY-personen INTE var en initierad medlem i konspirationen, men ändå känner pressen att ’go along to get along’, när hen förstår vidden av vad som pågår.

4. Till sist, Silverstein kanske inte är sanningsenlig när han säger att det var ”they” = FDNY som fattade beslutet, att det istället var någon annan, högre upp i näringskedjan som fattade det utan samröre med FDNY.

Så, OM det nu var en konspiration som tog ner WTC 7 med en CD så behöver det således inte innebära att hela FDNY var del i den, det räcker med att någon hög chef eller att de som jobbade i anslutning till WTC 7 helt enkelt snubblade in i något som var så mycket större än de själva att denne/dessa valde att spela med i elakt spel, givet garanterat obehagliga konsekvenser om de protesterar.

Fattar du nu?

- ”Men då måste ju även FDNY har varit med i konspirationen”, är alltså inget fungerande argument mot hypotesen att WTC 7 togs ner med en CD, ej heller mot att Lucky Larry var en av konspiratörerna.
__________________
Senast redigerad av onopono 2017-11-22 kl. 23:38.
Citera
2017-11-22, 23:39
  #32506
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
...
- ”Men då måste ju även FDNY har varit med i konspirationen”, är alltså inget fungerande argument mot hypotesen att WTC 7 togs ner med en CD, ej heller mot att Lucky Larry var en av konspiratörerna.

Logik á la truthers:
”Hej! Vi har en jättekonspiration på gång - den största någonsin faktiskt, vi har precis sänkt New Yorks två största skyskrapor, kraschat i Pentagon och dödat tusentals, men nu är vi lite veliga och vet inte hur vi ska gå vidare - så vi tänkte ringa hem till Larry Silverstein och fråga om han har några bra idéer om vad vi ska göra med den här wtc7 som vi tydligen har apterat med futuristiska tysta sprängmedel. Hoppas han ber oss att ”pull it” som är vårt hemliga kodord för att göra det vi planerat hela tiden.. för annars måste vi ju ta bort alla laddningarna innan nån ser dom, men vi får verkligen hålla tummarna att han inte råkar berätta nåt för världspressen sen.. nåja, nu ringer vi och frågar honom....”
duh...
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-11-22 kl. 23:57.
Citera
2017-11-22, 23:58
  #32507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
”Hej! Vi har en jättekonspiration på gång - den största någonsin faktiskt....”
duh...

Ja om det fanns en konspiration förutom den påstådda konspirationen som styrdes från en grotta i Afghanistan, så är det nog den största någonsin. Det var kanske denna som redan JFK talade om i sitt tal på Waldorf-Astoria hotell i New York 1961.

Citat:
It requires a change in outlook, a change in tactics, a change in missions--by the government, by the people, by every businessman or labor leader, and by every newspaper. For we are opposed around the world by a monolithic and ruthless conspiracy that relies primarily on covert means for expanding its sphere of influence--on infiltration instead of invasion, on subversion instead of elections, on intimidation instead of free choice, on guerrillas by night instead of armies by day. It is a system which has conscripted vast human and material resources into the building of a tightly knit, highly efficient machine that combines military, diplomatic, intelligence, economic, scientific and political operations.


https://www.jfklibrary.org/Research/Research-Aids/JFK-Speeches/American-Newspaper-Publishers-Association_19610427.aspx


Kanske var han bara en stollig foliehatt, eller var det detta tal som ledde till hans död?
Citera
2017-11-23, 00:05
  #32508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har läst igenom NIST:s förklaring:
https://www.nist.gov/el/faqs-nist-wtc-7-investigation

Det är helt klart att de menar att det var branden som var den avgörande orsaken. De för ett ganska detaljerat resonemang om vilka balkar som har gått av och på vilka våningsplan. Frågan är hur man skulle kunna se exakt hur kollapsen gick till när hela byggnaden bara blev en hög med bråte.

https://www.youtube.com/watch?v=A2iTLAyhA74

Dessutom började man forsla bort bråten nästan direkt efter kollapsen och stålbalkarna gick till återvinning.

När det gäller ägandet så står det inte uttryckligen ägare, men i praktiken är samma sak. Det var hamnmyndigheten som ägde byggnaderna men man ville privatisera dem och då hyrde man ut dem på en väldigt lång tid. Silverstein kunde sedan i sin tur hyra ut till vem han ville. Dessutom vet vi ju att försäkringspengarna skulle tillfalla honom vilket är det viktiga i detta fall.


https://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center_(1973%E2%80%932001)

Alltså hade du bevisligen fel i dina påståenden...

NIST har gjort en mycket noggrann och långdragen undersökning på 9/11, där en massa experter sakkunniga, forskare etc etc etc har varit delaktiga, oc( analyserades jäkla massa data etc, samt gjort en tester. Vilket gjorts enligt den vetenskapliga metoden. Deras slutsatser är enormt mycket mer understödda av fakta och bevis än de konspirationstroendes påståenden, som ofta visar sig vara helt felaktiga, ja t o m avsiktliga lögner.

Likaså hade du fel att Silverstein skulle blivit ägare till byggnaderna. Att leasa är definitivt inte samma sak som att äga. Varför skrev du inte direkt att han leasade? Skrev du ägde för att du tyckte det bättre skulle passa dina åsikter om att det var nåt mysko...?

Kanske du skulle ta upp det att han Silverstein minsann hade tagit en försäkring på byggnaderna för just terrordåd bara ett par månader innan attentaten...? Det brukar vara poppis bland konspirationstroende då de menar det skull bevisa att 9/11 var ett inside job.

Men som vanligt har de inte koll på faktan, eller helt enkelt ignorerar den även om de skulle fått det serverat. Och de som läser lögnerna på deras internetsidor sväljer allt med hull och hår och sprider det sen vidare som sanningar...

Men, nu var fakta i den saken att p g a bombattentatet mot WTC, en bil som sprängdes nere i garaget 1993 så var det ett krav från byggnadernas ägare att den som leasar måste ta en försäkring som täcker även terrorattentat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in