Citat:
Det är riktigt att det inte i första hand är jag som behöver oroa mig personligen för raderingarna på Flashback, men eftersom ansvaret är delegerat till mig, så ser jag mig som ansvarig i alla fall och eftersom du inte vet vem jag är kan jag teoretiskt sett ha ansvar för raderingar, låt oss säga på andra ställen än Flashback. Man egna inlägg har jag oavsett ansvar för.
Alla former av raderingar är ett ingrepp i yttrandefriheten. Vilket inte ska förväxlas med brott mot forumets regler.
Udden i den nya lagstiftningen riktar sig mot SD och dess hot mot den totalitära staten. Man är bokstavligen villiga att gå över grundlagsmässiga lik för att nå sina mål.
Oavsett lagstiftning måste den tolkas av rättsväsendet. Vilket i sin tur kräver prejudikat av HD. En process som tar flera år.
Dessutom måste man bestämma en åtalads identitet. Hur ska man få tag på den i detta fallet utan att bryta mot andra lagar. eller ska detta ansvar läggas på internetleverantören. Som i viss mån redan sker idag. Eller ska man utnyttja RGs tjänster. En form av angivararsamhälle som hade gjort Stasi avundsjuka.
Den springande punkten som jag ser det är IP-nummer. Där de företag som tillhandahåller dessa tjänster då ska lämna ut detta om det går. Eller ska det bildas speciella IP-poliser som kommer till hemmen för att konstatera inlägg på FB.
Som vanligt. Politiker har intentioner men har ingen aning om de praktiska problemen i samband med lagstiftningen. Man kan ha kompisar som lånar datorn. Ska då datorägaren vara skyldig till vad de då skriver.
Eller som jag. Som sitter och skriver i ett land utanför EU, uppkopplad mot USAs jurisdiktion. Ska man då begära mig utlämnad. Där jag inte ens står för internetabonnemanget. Helt plötsligt blir det då ett trestatsproblem med olika lagstiftning. Vem tror då att Sveriges ord gäller i hela världen även fast man anser sig vara bror duktig.
I vissa länder har man försökt lösa denna problematiken genom att blockera internetsidor. Något som Sverige redan har börjat med. Vill svensken verkligen leva i en diktatur, eller är det rentav befolkningens majoritet som definierar diktaturen.
Till sist. Upplever du att detta vara ett så stort problem att du överväger att sluta som moderator.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-11 kl. 07:08.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-11 kl. 07:08.