2016-02-11, 06:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är riktigt att det inte i första hand är jag som behöver oroa mig personligen för raderingarna på Flashback, men eftersom ansvaret är delegerat till mig, så ser jag mig som ansvarig i alla fall och eftersom du inte vet vem jag är kan jag teoretiskt sett ha ansvar för raderingar, låt oss säga på andra ställen än Flashback. Man egna inlägg har jag oavsett ansvar för.

Alla former av raderingar är ett ingrepp i yttrandefriheten. Vilket inte ska förväxlas med brott mot forumets regler.

Udden i den nya lagstiftningen riktar sig mot SD och dess hot mot den totalitära staten. Man är bokstavligen villiga att gå över grundlagsmässiga lik för att nå sina mål.

Oavsett lagstiftning måste den tolkas av rättsväsendet. Vilket i sin tur kräver prejudikat av HD. En process som tar flera år.

Dessutom måste man bestämma en åtalads identitet. Hur ska man få tag på den i detta fallet utan att bryta mot andra lagar. eller ska detta ansvar läggas på internetleverantören. Som i viss mån redan sker idag. Eller ska man utnyttja RGs tjänster. En form av angivararsamhälle som hade gjort Stasi avundsjuka.

Den springande punkten som jag ser det är IP-nummer. Där de företag som tillhandahåller dessa tjänster då ska lämna ut detta om det går. Eller ska det bildas speciella IP-poliser som kommer till hemmen för att konstatera inlägg på FB.

Som vanligt. Politiker har intentioner men har ingen aning om de praktiska problemen i samband med lagstiftningen. Man kan ha kompisar som lånar datorn. Ska då datorägaren vara skyldig till vad de då skriver.

Eller som jag. Som sitter och skriver i ett land utanför EU, uppkopplad mot USAs jurisdiktion. Ska man då begära mig utlämnad. Där jag inte ens står för internetabonnemanget. Helt plötsligt blir det då ett trestatsproblem med olika lagstiftning. Vem tror då att Sveriges ord gäller i hela världen även fast man anser sig vara bror duktig.

I vissa länder har man försökt lösa denna problematiken genom att blockera internetsidor. Något som Sverige redan har börjat med. Vill svensken verkligen leva i en diktatur, eller är det rentav befolkningens majoritet som definierar diktaturen.

Till sist. Upplever du att detta vara ett så stort problem att du överväger att sluta som moderator.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-02-11 kl. 07:08.
Citera
2017-11-22, 10:48
Medlem
Riskerar yttrandefriheten inskränkas på Flashback?

Med anledning av aviserad lagändring mot "näthat", finner jag det befogat att ställa frågan: kommer yttrandefriheten att begränsas på Flashback inom en snar framtid?
http://www.dt.se/allmant/skyddet-mot-nathat-starks-hot-och-krankningar-pa-natet-ar-oacceptabelt

"Olaga integritetsintrång" är det nya brottet, som kanske får långtgående konsekvenser för yttrandefriheten - även här? Kommer det bli hart när omöjligt att diskutera offentliga personer?
Citera
2017-11-22, 10:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Med anledning av aviserad lagändring mot "näthat", finner jag det befogat att ställa frågan: kommer yttrandefriheten att begränsas på Flashback inom en snar framtid?
http://www.dt.se/allmant/skyddet-mot-nathat-starks-hot-och-krankningar-pa-natet-ar-oacceptabelt

"Olaga integritetsintrång" är det nya brottet, som kanske får långtgående konsekvenser för yttrandefriheten - även här? Kommer det bli hart när omöjligt att diskutera offentliga personer?

Eftersom svenska myndigheter inte kan komma åt Flashback eller dess användare, så spelar ju eventuella lagar ingen roll. Eller?
Citera
2017-11-22, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eftersom svenska myndigheter inte kan komma åt Flashback eller dess användare, så spelar ju eventuella lagar ingen roll. Eller?
Varför kan inte myndigheter komma åt Flashback eller dess användare?

Säg inte det vanliga, att Flashback minsann inte lämnar ut information om användare och IP-adresser sparas inte.
Citera
2017-11-22, 11:22
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2017-11-22, 12:27
Medlem
goran744s avatar
Yttrandefriheten har redan inskränkningar där själva sakfrågan är med.
Man har klara och tydliga regler vill säga.

Vad skall klassas som hat utanför det som redan finns så att säga.

Jag ser klart och tydligt att det är andra krafter som ligger bakom de här så kallade " hatfrågorna" och i mitt tycke ett sätt att straffa folk för ord de använder i skrift.

Hur mycket hat finns det inte ute i samhället förövrigt.
Framför allt hatet i hela världen.
Där borde alla så kallade hat jägare lägga sina resurser i stället för att jaga individen.
Citera
2017-11-22, 12:31
Medlem
Citat:

Stämmer detta? Att många användare är närmast omöjliga att komma åt m.a.a. anonymiseringstjänster m.m., är riktigt. Men däremot Flashbacks ansvariga utgivare samt admins tror jag inte kommer strunta i lagen. Jämför HMF (hets mot folkgrupp). Där gör Flashback visserligen en "minimalistisk tolkning" av lagen, men det händer dock att användare blir avstängda för HMF.

Frågan är, hur Flashback kommer att ställa sig till denna aviserade lagändring. Hur kommer "olaga integritetsintrång" att tolkas? Jag tror risken är stor, att det blir betydligt lägre i tak i diskussioner där offentliga personer (eller outade) nämns. Kanske blir man i princip tvungen att stänga "Kändisskvaller-forumet"?
Citera
2017-11-22, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Stämmer detta? Att många användare är närmast omöjliga att komma åt m.a.a. anonymiseringstjänster m.m., är riktigt. Men däremot Flashbacks ansvariga utgivare samt admins tror jag inte kommer strunta i lagen. Jämför HMF (hets mot folkgrupp). Där gör Flashback visserligen en "minimalistisk tolkning" av lagen, men det händer dock att användare blir avstängda för HMF.

Frågan är, hur Flashback kommer att ställa sig till denna aviserade lagändring. Hur kommer "olaga integritetsintrång" att tolkas? Jag tror risken är stor, att det blir betydligt lägre i tak i diskussioner där offentliga personer (eller outade) nämns. Kanske blir man i princip tvungen att stänga "Kändisskvaller-forumet"?
För ett tag sedan så läste jag någonstans att polisen inte kan göra någonting eftersom servrarna är utomlands osv, men jag fattar inte hur folk kan lyssna på det? Flashback hostas av Bahnhof, detta är gamla nyheter, om någon predikar terrorbrott på Flashback så är det lugnt, men om det även sker ett terrorbrott så ryker servrarna dirr, och det är ingenting som Jan Axelsson kan göra någonting åt.
Citera
2017-11-22, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
För ett tag sedan så läste jag någonstans att polisen inte kan göra någonting eftersom servrarna är utomlands osv, men jag fattar inte hur folk kan lyssna på det? Flashback hostas av Bahnhof, detta är gamla nyheter, om någon predikar terrorbrott på Flashback så är det lugnt, men om det även sker ett terrorbrott så ryker servrarna dirr, och det är ingenting som Jan Axelsson kan göra någonting åt.

Det kanske de gör, men att polisen samtidigt skulle passa på att lämna in åtal för alla som skrivit "negrerna ska ut" eller "Sofia Hellqvist har visat sig naken och dessutom har hon fula tänder", tror jag liksom inte på...
Citera
2017-11-22, 13:39
Bannlyst
Citat:
Det kanske de gör, men att polisen samtidigt skulle passa på att lämna in åtal för alla som skrivit "negrerna ska ut" eller "Sofia Hellqvist har visat sig naken och dessutom har hon fula tänder", tror jag liksom inte på...
Självklart inte. Det är glasklart att ingen bryr sig förutom FettoFeministen0049 på Twitter.
Citera
2017-11-22, 16:05
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Var servrar befinner sig fysiskt har du ju ingen aning om och kan inte heller se det. Du kan bara se var din trafik terminerar. Att "gömma" servrar idag är ju tämligen simpelt. Lika lätt som det är för dig att köra anonymiseringstjänster och liknande via VPN, lika lätt är det givetvis att göra samma sak i serveränden. Just sayin'.
Citera
2017-11-22, 17:15
Medlem
Citat:

Den här tråden handlar ju om en aviserad lagändring. Varför fördjupa sig i var servrarna är belägna? Huvudfrågan gällde om flashback kommer att ändra regelverket m.a.a. den kommande lagändringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in