Citat:
Ursprungligen postat av
finanshajen-
Att gömma servrar är superlätt, jag gömmer själv mina egna servrar med Mullvad VPN. Hur det är relevant till vad jag sa vet jag inte, jag påstår ju ingenting utan det var ett konstaterande.
Var servrar står eller inte står är lika irrelevant som var olika bolag är registrerade.
Både brottsbalken och BBS-lagen handlar om straffansvar för
personer. Det som spelar roll är därför var dessa personer bor. Om en misstänkt bor i Sverige, ett annat nordiskt land eller ett EU-land är det lättare för svenska myndigheter att få tag i och lagföra honom eller henne. Om personen bor i t.ex. USA torde det vara mycket svårare, särskilt om gärningen inte är straffbar där.
Ansvar enlig brottsbalken gäller den användare som postar ett inlägg som innehåller ett olaga integritetsintrång, oavsett om inlägget sedan tas bort eller inte.
Ansvar enligt BBS-lagen gäller sajtens ägare och de personer som på dennes uppdrag sköter den, alltså admins och moderatorer. Dessa är skyldiga att ta bort inlägg som innehåller olaga integritetsintrång.
Ribban för ansvar enligt BBS-lagen är något högre, då det krävs att inlägget
uppenbarligen bryter mot reglerna i brottsbalken. Det kan alltså rent teoretiskt inträffa att en användare döms enligt brottsbalken för ett inlägg men att ansvariga på Flashback frias för att de inte i tid tog bort samma inlägg då brottet inte ansågs uppenbart.
Efter en fällande dom mot en användare är det förstås uppenbart att inlägget ska tas bort.
Den nya lagen antogs av riksdagen den 15 november och träder i kraft den 1 januari 2018, alltså om drygt en månad.