Citat:
Så fungerade det för 15 år sedan, men mycket har hänt sedan dess. Dagens massövervakning bygger på att man identifierar och kartlägger alla användare på nätet. Man spar i princip all datatrafik från olika noder runt om i världen och använder sedan data mining för att sålla fram det som man är intresserad av. NSA har ett gigantiskt datacentrum som sysslar med detta.
Du kan alltså räkna med att NSA - och därmed också FRA - har tillgång till en fil på dig som i detalj beskriver dina intressen, kontakter och politiska profil. Om någon människa sedan läser den filen beror på om du tillhör någon av de grupper som NSA och dess samarbetspartners intresserar sig för, eller möjligen är släkt med eller känner någon som gör det.
Du kan alltså räkna med att NSA - och därmed också FRA - har tillgång till en fil på dig som i detalj beskriver dina intressen, kontakter och politiska profil. Om någon människa sedan läser den filen beror på om du tillhör någon av de grupper som NSA och dess samarbetspartners intresserar sig för, eller möjligen är släkt med eller känner någon som gör det.
Okej, du är uppenbarligen lika mycket foliehatt som jag i den här frågan.
Jag är IT människa och har rätt bra koll på vad man kan och inte kan göra och hur mycket kul NSA kan ha med datan de samlar in.
Det du beskriver är det värsta tänkbara scenariot. Det är ingen tvivlan om att det är tekniskt genomförbart. Dock rätt svårt och det går inte överallt. Jag tror att det kommer bli verklighet men att det inte är det ännu. Jag är dock ganska rejält präglad av erfarenheter från barndomen och kalla kriget. Det man tar till sig som barn är svårt att släppa och svårt att ha ett realistiskt förhållningssätt till. Ingen slump att de bästa privacy produkterna kommer från Tyskland tex. Närmare bestämt städer som Berlin och Leipzig.
Det du beskriver vore inte lagligt enligt nuvarande lagstiftning som NSA osv arbetar enligt. Sen är ju frågan naturligtvis: Följer de regelverket eller ger de blanka fan i det och gör exakt som du säger?
Hur mycket data och metadata bollas runt mellan NSA, GCHQ, FRA och övriga spelare på fältet?
Det där datavalvet i Utah ger ju kalla kårar utan dess like.
För tankarna till datorn Uni i klassikern "This Perfect Day".
När Merkels indignation uteblev efter att det uppdagats att hennes personliga mobil avlyssnats (hon hade nog bättre privatliv i DDR!) så får man väl anta att hon har kännedom om att Tyskland håller på precis likadant själva. Så hon var i alla fall ärlig nog att inte skrika och peka finger. En vacker dag kanske Herr Schneeden sluter upp med Snowden i Moskva, medhavandes sin egen lilla data dump...
Jag slarvar med VPN men jag använder i alla fall konsekvent Web proxy sen ca 2005.
Jag vaknade upp när skandalen med kabelrummet i San Francisco uppdagades. Det var där runtomkring. På samma gång började tumskruvarna dras åt kring fildelare där jag då bodde och jag var inte intressearad av några hotfulla brev.
Jag använder mig av alla knep som finns just för att inte lämna några spår som tillåter sån spårning och mapp på mig... Men den mänskliga faktorn spelar in... Bekvämlighet.
Jag anser att inte att min profil är tillräckligt intressant för att motivera direkt targetting på mig personligen.
Visst har jag sagt ett och annat genom åren, stött vissa ändamål och varit inne på ett par sajter som kanske hårdövervakas av människor till skillnad från bots.
Men man får ändå försöka ha lite perspektiv och komma ihåg att riktiga terrorister som tex gänget i Paris faktiskt slipper genom nätet. Då lär ju inte jag fastna så länge jag inte är en dumbom som använder samma IP, Email, Avatar, username etc.
Går jag till demonstration här i landet jag bor, så tar jag inte med mig en helt anonym mobil som jag inte normalt använder och som jag inte tror kan kopplas till mig.
Visst kan man fortfarande gräva fram mig ur allt detta (troligen) men det krävs en rejäl ansträngning och det tror jag inte att jag är värd i det här läget.
Men Regulus, nu har du inspirerat mig att ta mig tid att kolla på CitizenFour och efter det kanske jag ändrar mig. Pass The Popcorn...to me... LOL.