2017-11-19, 09:57
Medlem
Intressant men samtidigt hemsk läsning!

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/11/Skador-av-vald-hos-sma-barn--tecken-handlaggning-och-diagnostik/
Citera
2017-11-19, 14:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter99
Intressant men samtidigt hemsk läsning!

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/11/Skador-av-vald-hos-sma-barn--tecken-handlaggning-och-diagnostik/
Mja artikeln du länkar till är från 2014 -- 2015 är förtroendet för Otterman inte så högt längre...

Kritiken hårdnar mot skakvåldsläkarna.
Den främste profilen på området – barnläkaren Gabriel Otterman – lämnar sin chefspost mitt under Expressens granskning.
Nu granskas hans rättsintyg av landstingets jurister i Uppsala.

https://www.expressen.se/nyheter/barnlakaren-lamnar-sin-chefspost/
Citera
2017-11-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mja artikeln du länkar till är från 2014 -- 2015 är förtroendet för Otterman inte så högt längre...

Kritiken hårdnar mot skakvåldsläkarna.
Den främste profilen på området – barnläkaren Gabriel Otterman – lämnar sin chefspost mitt under Expressens granskning.
Nu granskas hans rättsintyg av landstingets jurister i Uppsala.

https://www.expressen.se/nyheter/barnlakaren-lamnar-sin-chefspost/

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2015/03/Forekomsten-av-skakvald-ar-vetenskapligt-fastslagen/
Citera
2017-11-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=101&grupp=23991&artikel=6 771378

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=101&grupp=23991&artikel=6 815360

Den här åklagaren är inte klok och överklagade en friande dom som inte var i närheten av minsta bevisning för en fällande dom. Häxan plågar föräldrarna med sina anklagelser och mamman fick lämna domstolen i dag eftersom det måste vara extremt svårt att sitta och titta på bilder, skador återigen.
Häxan till åklagare missuppfattar domstolens bedömning med sin egen åsikt. Hon borde inte få vara åklagare, och paret satt häktade i 10 månader anklagade för mord på sitt spädbarn.
Hela internet har babblat, skvallrat och förtalat paret och dom har pekats ut som värsta svinen med hot och smädelser. Det här fallet var över när TR sade sitt, och fattar man inte klara besked så som att det inte fanns minsta chans till fällande dom ska man avgå!

Kan ju köpa ditt resonemang om att Eva Norberg är slut som artist, men det gäller dem flesta åklagare enligt mig. Men det väsentliga i detta fallet har helt glömts bort.

Hur kunde barnet få dessa skador?
Om det inte var föräldrarna, så måste gud ha skickat dem.
Om inte, så bör ju det ligga vid största vikt för föräldrarna att skydda sitt barn.
Hur lyckas då barnet få trettio, TRETTTIO revbensfrakturer samt ytterligare skador?
Konstigt enligt mig, ska inte behövas bevisas mycket mer föräldrarna hade hand om barnet och misslyckades grovt och BARNET dog, antar att tingsrätten glömde det.......

Hoppas svenskt rättsväsende gör om och gör rätt.
Dessa människor bör inte få vara ute i vårt samhälle, om dem nu blir tillåtna det så bör dem bli tvångssteriliserade för att undvika liknande scenario i framtiden.

Sjukaste någonsin, att man ens kan försvara dessa människor som tagit livet av sitt eget barn är fullkomligt absurt!
Citera
2017-11-20, 10:45
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffeTD
Kan ju köpa ditt resonemang om att Eva Norberg är slut som artist, men det gäller dem flesta åklagare enligt mig. Men det väsentliga i detta fallet har helt glömts bort.

Hur kunde barnet få dessa skador?
Om det inte var föräldrarna, så måste gud ha skickat dem.
Om inte, så bör ju det ligga vid största vikt för föräldrarna att skydda sitt barn.
Hur lyckas då barnet få trettio, TRETTTIO revbensfrakturer samt ytterligare skador?
Konstigt enligt mig, ska inte behövas bevisas mycket mer föräldrarna hade hand om barnet och misslyckades grovt och BARNET dog, antar att tingsrätten glömde det.......

Hoppas svenskt rättsväsende gör om och gör rätt.
Dessa människor bör inte få vara ute i vårt samhälle, om dem nu blir tillåtna det så bör dem bli tvångssteriliserade för att undvika liknande scenario i framtiden.

Sjukaste någonsin, att man ens kan försvara dessa människor som tagit livet av sitt eget barn är fullkomligt absurt!

Det är fascinerande att så många kan komma undan när det kommer till misshandel/mord på små barn & bebisar, enbart genom att säga "jag vet inte/ingen aning/det var inte jag men jag vet inte vem det var heller". Helt bisarrt.
Citera
2017-11-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Det är fascinerande att så många kan komma undan när det kommer till misshandel/mord på små barn & bebisar, enbart genom att säga "jag vet inte/ingen aning/det var inte jag men jag vet inte vem det var heller". Helt bisarrt.

Mest bisarrt tycker jag är att rättsläkarna kan vara oeniga om allt utom att barnet är dött och att en del rättsläkare utan skam i kroppen INTE företräder de döda och talar för dem, vilket de vanligen berömmer sig att göra. Hur kan rättsläkare sitta och kasta fram helt befängda hypoteser, som inte har något som helst stöd i deras objektiva fynd. (C-vitaminbrist respektive D-vitaminbrist)? Det är bisarrt att det med magnetsröntgen visade epiduralhematomet förtigs!!

Vi hade för några år sen en professor i rättsmedicin som i en intervju sa att hans viktigaste uppgift var att se till att ingen blir oskyldigt dömd. Det kan det väl inte ha varit! Hans viktigaste uppgift som rättsläkare är att på objektiva grunder uttala sig om vad fynden talar för. Och vilket stöd för detta som finns i vetenskapen. Inte att spekulera i olika hypotetiska icke-fynd som inte är undersökta och redovisade vetenskapligt. Sen är det domstolarna som ska se till att oskyldiga inte fälls eller skyldiga frias.
Citera
2017-11-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Skönt att förhandlingarna dragit i gång i hovrätten.
Gruppen som följt fallet har någon ny på plats som uppdaterar från rättegången, fast de har bytt namn på gruppen nu, kriminallfall värden över.
Tjejen idag var mycket bättre också.
Hörde att där ska vara någon som skriver om detta för gruppen...tyvärr skrev dom om blåmärken som visade sig vara likfläckar! Sen säger dom att det.blev något fel där?' Två tjejer och en kille Om sitter o gäspar och halvsover hörde jag.av en väktare. Pålitlig grupp! 😈😕
Citera
2017-11-22, 10:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Mest bisarrt tycker jag är att rättsläkarna kan vara oeniga om allt utom att barnet är dött och att en del rättsläkare utan skam i kroppen INTE företräder de döda och talar för dem, vilket de vanligen berömmer sig att göra. Hur kan rättsläkare sitta och kasta fram helt befängda hypoteser, som inte har något som helst stöd i deras objektiva fynd. (C-vitaminbrist respektive D-vitaminbrist)? Det är bisarrt att det med magnetsröntgen visade epiduralhematomet förtigs!!

Vi hade för några år sen en professor i rättsmedicin som i en intervju sa att hans viktigaste uppgift var att se till att ingen blir oskyldigt dömd. Det kan det väl inte ha varit! Hans viktigaste uppgift som rättsläkare är att på objektiva grunder uttala sig om vad fynden talar för. Och vilket stöd för detta som finns i vetenskapen. Inte att spekulera i olika hypotetiska icke-fynd som inte är undersökta och redovisade vetenskapligt. Sen är det domstolarna som ska se till att oskyldiga inte fälls eller skyldiga frias.

Det är märkligt. I USA kan rättsläkare som sitter i rätten och sår tvivel genom att säga att det alltid finns en möjlighet att den här-eller-den-här ovanliga diagnosen kan varit inblandad, tjäna mycket pengar. Men så kan det ju inte vara i Sverige? Jo om de misstänkta varit rika eller haft rika anhöriga som betalat under bordet, men så är det ju definitivt inte i detta fallet. Vad får dessa "rättsläkare" ut av att hindra rättvisan från att ha sin gång..?
Citera
2017-11-22, 12:09
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
Hörde att där ska vara någon som skriver om detta för gruppen...tyvärr skrev dom om blåmärken som visade sig vara likfläckar! Sen säger dom att det.blev något fel där?' Två tjejer och en kille Om sitter o gäspar och halvsover hörde jag.av en väktare. Pålitlig grupp! 😈😕

Haha jasså? Det stämmer inte.
Kollar du fupen så är alla de märken som benäms som blåmärken just det, blåmärken.
Ingen som sagt att det blivit fel nånstans..

Däremot skickade ju Erika sin advokat på dom för hon är så rädd att sanningen om vad hon gjort ska komma ut. Visar bara hur skyldig hon faktiskt är.
Citera
2017-11-22, 14:00
Medlem
Citat:

Fast admin i den gruppen jämförde ju alla uppgifterna med fup:en och det stämde..? De som sitter där är ju iallafall på plats för Haileys skull, varför är inte mamman det? Hur kommer det sig att du har sådan inblick i fallet?
Citera
2017-11-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Fast admin i den gruppen jämförde ju alla uppgifterna med fup:en och det stämde..? De som sitter där är ju iallafall på plats för Haileys skull, varför är inte mamman det? Hur kommer det sig att du har sådan inblick i fallet?
varför mamman inte är med vet väl admin i den gruppen.....fråga där. Dom vet ju allt !😕😈
Citera
2017-11-22, 19:38
Medlem
Citat:
varför mamman inte är med vet väl admin i den gruppen.....fråga där. Dom vet ju allt !😕😈

Hur skulle dom kunna veta det?
Jag menar bara att pappan och hans familj är där varenda gång. Mamman och hennes anhöriga är aldrig på plats, där Hailey ska få sin upprättelse.

Mamman verkar ju mest tycka synd om sig själv, vad jag har hört. Det syns även i förhör där hon tycker att det är långtråkigt i häktet. Fick hon aldrig något riktigt band till Hailey?

Jag tror att det finns mer som hon inte har berättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in