Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det märkliga är att AB samt hans kollegor borde ha observerats av SE om de befann sig vid reklampelaren, för att inte tala om att SE även borde ha sett LOP tillsammans med AB och hans kollegor.

Men icke, det beror kanske på att SE hade fullt fokus på sin mörka urtavla.

Hur som helst, SE måste ha sett AB om han var tjugo meter från mordplatsen när skotten avlossades. Borde ha sett AB springa in i portsprånget, åtminstone skymtat AB i ögonvrån, men icke.

Inte osannolikt att AB befann sig vid reklampelaren när Inge M tittar ditåt samtidigt som LOP passerar och AB vänder sig om och tar rygg på LOP. Dock så är det märkligt att SE inte ser AB och att AB inte ser SE.

Mycket talar för att SE passerade reklampelaren före LOP, ställer sig i avfasningen vid Dekorima(alt. byter plats med någon där) samtidigt som AB missar detta därför att han tittar efter eftersläntrarna och står vid reklampelaren(skymd sikt).

Att GM stod framför LOP när de kommer gående styrks av att GM sannolikt ville förvissa sig om att det verkligen var OP som kom gående.

Det finns ingen annan person som man på samma sätt som kring SE kan bygga en oerhört stark indiciekedja. SE är gärningsmannen. Min slutliga analys bygger på dels hans närvaro på platsen, signalementsbeskrivningar, beteende och hans lögner, men innefattar också hans syn på sin livssituation. En grå individ, med ett trist jobb, få vänner och svårt med kärleken. Alkoholiserad, sittande på jobbet långt efter stängning en fredagkväll, ingen som ser honom. Han har inget kvar att förlora och bryr sig inte om han skulle åka fast. I värsta fall om han åker fast så skriver han in sig i historieböckerna. Och alla kommer att minnas honom. Men han åker adrig fast. Istället faller hans gärning i glömska genom åren och han bestämmer sig för att slutligen ta sitt liv. År 2000 tar han med sig sanningen om vad som verkligen hände där i hörnan i graven.
Citera
2017-11-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vi vet inte vilka dessa är i sin roll som WT eller spanare. Men jag kan ge mig den på att några av dom förekommer som vittnen. De kan då anse sig ha gjort sin samhälleliga plikt men utan att ha varit ärliga med varför de var där de var just då.

Vid det här laget behöver vi inte sväva i okunnighet kring vare sig vilka som låg bakom eller motivet. De har liksom demaskerat sig själva genom att föra fram motiven. Man var helt enkelt övertygade om att som OF någon stans uttryckte det OP och hans entourage inte bara var eftergivliga för Sovjetiska intressen. De var övertygade om att OP och Schori höll på att rensa i administrationen och samla försvarsinformation för en kommande Sovjetisk invasion så att den skulle flyta smidigt. Sista avgörandet var säkerligen när Teutenberg kom och beklagade sig ang att Schori åkt till Sovjet för kontakter med KGB utan honom. Han var galet arg. Palme skulle lämna allt till Sovjeterna så att de kunde rulla in smidigt bestämde man sig för. Så snart beslutet att han måste elimineras fattats i en trängre krets och att det var deras plikt för fosterlandet att göra det innan det var för sent sökte man möjligheter. Febril aktivitet får vi förmoda...

Vilka det är. Jo en falang sura gubbar med IB bakgrund med förankringar inom militär och delvis politik.

Sura fega gnällspikar som inte ens kan stå för var de gjort men ändå vill bli sedda som hjältar. Inte mycket Mod Kraft och Spänst där inte.
Senast redigerad av boboslacke 2017-11-21 kl. 20:08.
Citera
2017-11-21, 20:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Det finns ingen annan person som man på samma sätt som kring SE kan bygga en oerhört stark indiciekedja. SE är gärningsmannen. Min slutliga analys bygger på dels hans närvaro på platsen, signalementsbeskrivningar, beteende och hans lögner, men innefattar också hans syn på sin livssituation. En grå individ, med ett trist jobb, få vänner och svårt med kärleken. Alkoholiserad, sittande på jobbet långt efter stängning en fredagkväll, ingen som ser honom. Han har inget kvar att förlora och bryr sig inte om han skulle åka fast. I värsta fall om han åker fast så skriver han in sig i historieböckerna. Och alla kommer att minnas honom. Men han åker adrig fast. Istället faller hans gärning i glömska genom åren och han bestämmer sig för att slutligen ta sitt liv. År 2000 tar han med sig sanningen om vad som verkligen hände där i hörnan i graven.

På vems uppdrag mördade SE OP menar du?

För du anser väl inte att SE var en ensam uttråkad Palmehatare som mördade för att han inte hade något att förlora på det?

Jag ser snarare ett samband mellan SE, OP, mordplatsen och att (SB) sannolikt huserade i Skandiahuset.

Finns det något som talar emot att SE var engagerad i SB?

Varför var SE:s kontorsrum i Skandiahuset låst, och varför hade väktarna inte tillgång till bland annat reklammakarens rum, vad var såpass känsligt i SE:s rum att det var låst med ett lås vilket den ordinarie huvudnyckeln inte passade i?
Citera
2017-11-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
På vems uppdrag mördade SE OP menar du?

För du anser väl inte att SE var en ensam uttråkad Palmehatare som mördade för att han inte hade något att förlora på det?

Jag ser snarare ett samband mellan SE, OP, mordplatsen och att (SB) sannolikt huserade i Skandiahuset.

Finns det något som talar emot att SE var engagerad i SB?

Varför var SE:s kontorsrum i Skandiahuset låst, och varför hade väktarna inte tillgång till bland annat reklammakarens rum, vad var såpass känsligt i SE:s rum att det var låst med ett lås vilket den ordinarie huvudnyckeln inte passade i?

På vems uppdrag? Ja den frågan har ju debatterats här inne i åratal. Jag vet inte. Men relevanta frågor ställer du ju.
Varför beskriver inte AB SE om SE nu kommer fram vid tidpunkter som han anger? Eller är det just det han gör? För AB beskriver paret Palme och en man till som sen skjuter OP? SE.
Citera
2017-11-21, 20:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Say what??? If you know this for a fact, why not tell it to the cops and claim the 50 mill?
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I don't know anything about wmd's, or the Harvard affair, or any silly song!

But I do know Olof Palme stood on the guys factory floor and did a photo shoot a few days before he was killed! That I know as a fact! and I know the guy had an completely unknown S & W - that's also a fact!
Citera
2017-11-21, 22:58
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tack! Antingen finns det två Trond af Geijerstam i ungefär samma ålder eller så hade Trond och Barbro skiljt sig tidigare än jag anade.

En annan konstighet jag hittade var "Några sändaramatörer A Lindgren R Larsson R Sagnell och B Sagnell nådde" Svenska Dagbladet1949-07-17

http://tidningar.kb.se/1767385/1949-07-17/edition/11637/part/1/page/7/?q=sagnell&from=1940-01-01&to=1960-12-31

men det gäller antagligen brodern Bengt Sagnell som fick medalj av kungen 2002.

https://www.google.se/search?q=Sagnell&client=ubuntu&hs=qyu&channel=fs&d cr=0&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=tzFKsMXuWO 1hgM%253A%252CPK3JfCIwOITuZM%252C_&usg=__wDI6d_0Fm N9RCERE-cN7Fu-W0CI%3D&sa=X&ved=0ahUKEwia78_RicDXAhUPKuwKHT1hC30Q 9QEIQDAE#imgrc=tzFKsMXuWO1hgM:

- Ja märkligt är det. Det är Barbro som är källan, det är Barbro men inte Barbro Sagnell.
Barbro är Stay behind, eller inte. Eller är den det så är den en fristående del; kommunikation inte militärt, eller så kanske det också i handelse av krig eller en invasion.

Varför inte röra till det lite ytterligare:
Bror Stefenson -stay behind, C I A tillgång.
Olof Palme - Stay behind (som dödats av sina egna- som rysk agent då givetvis)

B A R B R O

Eller varför inte:
Bror Stefenson Och Barbro Sagnell?

B A R B R O

Stefenson och Ljung träffades på mordkvällen om jag minns rätt. Har Stefenson erhållit någon medalj ?

Sedan har vi:
Invar Carlsson-Stay behind - C I A tillgång
Hans Holmer - C I A tillgång_ stay behind?

Båda kom till makten vid mordet, och plockade in sina mannar runt dem. Hur var det med Åklagarsidan- Stay behind?

Svante Lundkvist-IC:s val av vice statsminister ( 6månader) Vad hade han för bakgrund- stay behind?
Varför valde IC just honom och varför avgick han?

(vice statsminister tällträder statsministern- till exempel vid mord)

Så hittar vi fler Stay behind ala Barbro ala Arla Gryning ala Leon ala XXXXXX? så har vi snart tillräckligt med villospår att snurra in oss på.

WT, ja, här har vi personer som fanns i området: Namn här är klart av betydelse men att i efterhand försöka pussla ihop dem med olika ala:s är ett lagomt tidsfördriv. De kan och verkar säkert inom flera fuktioner i samhället; ovan eller under mark.

Några av de här var skurkar den här dagen, andra, omedvetna får. Och troligt, som några här lutar sig emot, är att han som höll i vapnet kom utifrån och kommer nog aldrig att kunna knytas till mordet. Om han inte lever och utelämnar sig själv.

Organisationen, initiativtagarna till MOP går fortfarande att hitta: Motiv.
Sedan: Vad hände efter mordet, vilka tog kontroll, vilka fattade "dåliga beslut" direkt efter mordet, vilka kom in i utredningsarbetet -från ingenstans, vilka drog iväg med de olika villospåren, vilka journalister skrev uppenbara nonsens, vilka var Palmehatare.

Jag föreställer mig att med ett idogt arbete kan man få till en större cirkel som pekar, med största sannolikhet, åt en viss riktning. Därefter kan man möjligen knyta intressanta namn ifrån mordkvällen till den sfären.
Närmare än så kommer vi nog, tyvärr, inte.

Ps. Inte meningen att kliva någon på tårna här, utan bara en spontan reaktion på vad jag läser och tar till mig.
Citera
2017-11-21, 23:14
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du har personen som kommer från Tre Backar på Tegnérgatan och via döbelnsgatan passerar Johannes Kyrkogård. Finns med i GMPs Rek som jag inte har tillgång idag.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Så långt jag kan se i detta så är tidsintervallen för att passa in mycket snäv.
Min tolkning är att denne, likt YN, är en aning för sen.

- Men tidensramen stämmer kanske bättre in ifall polisen GS har rätt?
Citera
2017-11-21, 23:17
Medlem
Citat:
Vi vet inte vilka dessa är i sin roll som WT eller spanare. Men jag kan ge mig den på att några av dom förekommer som vittnen. De kan då anse sig ha gjort sin samhälleliga plikt men utan att ha varit ärliga med varför de var där de var just då.

Det tror jag också. Jag är dock inte helt säker på att eventuella vittnen som tjänstgjorde som wt-män alltid skulle lämna korrekt information. Det sagt så har jag inga misstankar mot några särskilda vittnen i vittneslistan.
Citera
2017-11-21, 23:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy

Jag funderar på vem/vilka med doktorshatt som avses? Hur var det med Stenbeck, han var ju matglad och han dog ju i Paris? Han hade ingen doktorshatt vad jag kan minnas.

Men finansmannen PW hade, apropå det engelska inlägget här i tråden angående fotografering på ett fabriksgolv dagarna före mordet. Matglad vet jag inte, men ovanstående hade väl ett ägarintresse i den fabrik som kort efter OP:s besök läggs ner?

Och vem eller vad menas med sjuksköterska och en död Jane? Kanske Jane Horney som uppges ha haft en koppling till c-byrån?

Jag försöker bara fylla i luckor där andra går bet, lite som att lösa korsord.
Citera
2017-11-21, 23:58
Medlem
ieshos avatar
Föräldraföreningen mot Narkotika (#FMN) bildades 1968 och tycks i början ha hållit till på Råcksta församlingsgård nära Grimsta där Barbro Sagnell och FRO höll till. Redan från början inriktade sig FMN på kampen mot langare. Man kan fråga sig om FMN inte redan från start var en frontorganisation till Barbrogruppen? De fick anordningsbidrag och uppvaktade Olof Palme och lyckades få Tage Erlander att skriva på ett manifest under en demonstration. Att gömma sig bakom respektabla FMN verkar till synes perfekt för en mer suspekt verksamhet.

Redan 1971 skaffade de ett kontor på Tegnérgatan 12 och hade 1972 förvärvat flera gårdar för verksamheten: Fryksgården i Kil och ett f.d. ålderdomshem i Harg.
Senast redigerad av iesho 2017-11-22 kl. 00:02.
Citera
2017-11-22, 02:45
Medlem
Citat:
Say what??? If you know this for a fact, why not tell it to the cops and claim the 50 mill?

Maybe you should go back in the thread! That was my point - you tell PU and they do nothing...
How many persons have a gun (and ammo), Olof Palme, and a place of contact together! Just 2-3 days before the assassination? - Not speculation - FACTS!
Not that many - my guess!

So what??? - - please answer me - how many?
Citera
2017-11-22, 09:03
Medlem
ben-varfors avatar
Frånstedt nämner i sina böcker att man observerat viss östinfiltration av KRUM (1966-1984).
Kan man tänka sig ett motdrag i form av ett back office till FMN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in