Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-15, 12:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du har personen som kommer från Tre Backar på Tegnérgatan och via döbelnsgatan passerar Johannes Kyrkogård. Finns med i GMPs Rek som jag inte har tillgång idag.

Så långt jag kan se i detta så är tidsintervallen för att passa in mycket snäv.
Min tolkning är att denne, likt YN, är en aning för sen.
Citera
2017-11-15, 13:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag höll på att missa spoilern. Är det ur någon bok?

Är du säker på att det är samma Heritage Foundation? Tankesmedjan och Dan K:s välgörare?

Text är från en blogg, (klipp in en mening i google så hittar du den.)
Jag är inte helt 100% att det är samma stiftelse, men jag kollade upp det när han var aktuell och hittade mycket som tyder på att de hänger ihop.
Citera
2017-11-15, 13:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad jag kan se i de uppgifter jag fått är, att från skottögonblicket, så är det från den stunden, tills dess att GM viker av vid Döbelnsgatan, utöver informationens bakgrund, helt folktomt från trappkrönet i minst ett par kvarter i vardera östlig, sydlig och nordlig riktning. Inga promenerande människor, ingen trafik. Området kring trappan är i det närmaste öde och tyst när GM kommer upp.

Förutom en parkerad piketbuss.
Citera
2017-11-15, 14:45
Medlem
299792458s avatar
När gärningsmannen lägger vansterhanden på axelen til Olof P och höjer högerarmen för att skjuta. Vrider Olof P sig till vänster och gärningsmannen missar Olof P med första skottet. Det andra skottet gick först igenom Olof P och så igenom Lisbet P:s mockajacka. Varpå Lisbet P skrek "hjälp vad gör du" till gärningsmannen. Lisbet P gick en halv meter framför och något till vänster om Olof P (inte arm i arm med honom)

Inge M "Jag upp fattade det som han sköt honom två gånger"

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view

Förhörare "Men kvinnan går mellen huskroppen och mannen då?"

Inge M "Ja, hon gick på insidan av trottoaren"

Det är därför Lisbet P inte vill delta i en rekonstruktion.
Senast redigerad av 299792458 2017-11-15 kl. 15:12.
Citera
2017-11-15, 16:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Förutom en parkerad piketbuss.

Vissa omständigheter gör att om bussen verkligen hade varit parkerad där och på så sätt som påvisats, så är jag säker på att det hade nämnts i de uppgifter jag fått. Nu görs inte det.

Av det kan man dra 2 slutsatser:

1: den står inte parkerad så som sagts. Den är medvetet dold.

2: den är inte i området just exakt i det kritiska tidsspannet.

Av vad jag anser vara det mest sannolika, så är inte bussen där just då, vare sig parkerad eller i rullning.
Citera
2017-11-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker också wt-observationerna är intressanta, att tråden står stilla håller jag med om men det beror väl på att ingen av oss har tillräckligt med information som man kan eller vill berätta om.
Om du nu vet så mycket om mop kan du väl underlåta dig att berätta mer om vad du vet, det hjälper ju i varje fall de som du vänder dig till i den här tråden.
Fullt fokus på Barbro således?
Ja. Tyvärr är det väl så att Barbros identitet är så hemlig att det är straffbart ens befatta sig med uppgiften. Men kanske inte omöjlig att hitta ändå...Säker på att bitar faller på plats då och konstigheterna får sin förklaring.
Citera
2017-11-15, 18:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Någon som vet mer om "Ann-Sofie Olofsson" väktaren som en del säger var på plats i Skandia medan hon själv säger att hon åkt till Östtyskland (!).

I Henry Olofssons förhör anges att Ann-Sofi Olofsson ska åka till Österrike och inte Öst-Tyskland . Mera logiskt i sportlovstider.
Citera
2017-11-15, 18:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast OF säger ju att han har uppdrag att göra säkerhetskontrollen av de som värvas vilket är helt enligt instruktionsboken. Även kontroll av militär personal ingår där i rutinen. Det är inte några volontärer det tyder på direkt. De enda volontärer jag hört talas om är ju när Barrling och Kegö enrollerade ungmoderater att spana på förmodade PLO-terrorister.

Men som sagt har det ju från olika källor angivits att Barbrogruppen (som bara är OF:s arbetsnamn och förmodligen dimridåer för den egentliga beteckningen) kan vara en rekryteringsgrund för andra grupper och hälsningen var ju från underrättelsetjänsten så hemvisten måste finnas där. Andra källor han angett att det skulle handla om någon slags resurspool för specifika uppdrag av inrikes spaning i får man förmoda känsliga ärenden och för den militära sidans räkning. Liknade arrangemang fanns väl via t ex resursgruppen som kallas företagsskyddsgruppen som formellt hör till Säpos organisation men brukas av flera herrar för specifika uppdrag. Också den märkliga flatheten mot Contra-Stigs gäng kan ju indikera att det rörde någon form av sanktionerade dolda uppdrag utanför Säpos kontroll annars hade de väl hamnat under åtminstone noggranna uppsikt utanför hetluften.

Olof Frånstedt är nog medvetet vag med sina uppgifter och det kan finnas sådant som han själv inte vill ska komma upp till ytan.

Har funderat lite över SÄPOs dispositioner under mordnatten. På sambandscentralen finns Tore Winberg med bomullstussar i öronen. Han får via Expressen vetskap om MOP 2342 och sedan tar han tio minuter på sig för att larma vakthavande intendenten Alf Karlsson. Denne kallar in kommissarie Contra-Stig från Subversionsroteln och denne tar plats i SÄPOs SBC.

Strax efter midnatt pratar AK med SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth som kommer in till polishuset strax efter halvett. För att vara "pappa rakt igenom och operativ chef verkar PG Näss lite akterseglad , först vid ettiden på mordnatten , larmas han av sin överordnade, Hjälmroth, .

Ännu märkligare blir att livvaktsansvarige Sture Höglund, Chef för Byrå A, inte larmas förrän 0130 . Han borde ligga väldigt högt på prioriteringslistan över folk att få in till polishuset. Hans närmaste man Sixten Johnsson, livvaktschef larmas först 0145 och då genom en i sin egen styrka. Går inte att komma ifrån att det verkar som att vissa nyckelpersoner ska hållas ovetande om MOP in i det längsta.

Kontraspionagets chef Christer Ekberg får vetskap om MOP 0105, även där är det saktfärdigt då han är ansvarig för de som skyddar rikets säkerhet från attacker utifrån. Hos stockholmspolisen larmas den erkänt kompetente spanchefen SL Pettersson inte förrän fem i halvtvå.

Redan vid midnatt är dock våldsrotelns chef Nils Linder på plats. Det är han som underlåter att larma SLP och sin närmaste man, chefen för stockholms-mordkommission, Arne Irvell med orden att "Arne behövde sova ut". Linder blir sedan en av Hans Holmers mest betrodda män under det första årets MOP-spaningar.

På SÄPO finns ytterligare en av HHs favoriter, kommissarien på terrorroteln Christer Granqvist. Mordkvällen kryssar småbarnspappan CG med kompisar i Stockholms City . Han ser hög polisktivitet på stan och åker in till SÄPOs SBC och anmäler sig som frivillig för tjänstgöring. Han tas emot med öppna armar och sköter under natten centralens kommunikationer med yttervärlden. Under det första året hyllas han av HH som det främsta redskapet för "att dyrka upp SÄPO" åt Holmers PU.

Tycker mig skönja ett mönster att vissa inte ska kallas in under mordnattens första timmar. Kan vara att några vill visa sig på styva linan. Men jag kan inte komma ifrån att ex Höglund och Näss inte verkar vara välkomna i början av mördarjakten. Frågan är om det är omständigheterna som gör att detta sker eller om någon/några drar i trådarna.
Citera
2017-11-15, 19:07
Medlem
Citat:
Olof Frånstedt är nog medvetet vag med sina uppgifter och det kan finnas sådant som han själv inte vill ska komma upp till ytan.

Har funderat lite över SÄPOs dispositioner under mordnatten. På sambandscentralen finns Tore Winberg med bomullstussar i öronen. Han får via Expressen vetskap om MOP 2342 och sedan tar han tio minuter på sig för att larma vakthavande intendenten Alf Karlsson. Denne kallar in kommissarie Contra-Stig från Subversionsroteln och denne tar plats i SÄPOs SBC.

Strax efter midnatt pratar AK med SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth som kommer in till polishuset strax efter halvett. För att vara "pappa rakt igenom och operativ chef verkar PG Näss lite akterseglad , först vid ettiden på mordnatten , larmas han av sin överordnade, Hjälmroth, .

Ännu märkligare blir att livvaktsansvarige Sture Höglund, Chef för Byrå A, inte larmas förrän 0130 . Han borde ligga väldigt högt på prioriteringslistan över folk att få in till polishuset. Hans närmaste man Sixten Johnsson, livvaktschef larmas först 0145 och då genom en i sin egen styrka. Går inte att komma ifrån att det verkar som att vissa nyckelpersoner ska hållas ovetande om MOP in i det längsta.

Kontraspionagets chef Christer Ekberg får vetskap om MOP 0105, även där är det saktfärdigt då han är ansvarig för de som skyddar rikets säkerhet från attacker utifrån. Hos stockholmspolisen larmas den erkänt kompetente spanchefen SL Pettersson inte förrän fem i halvtvå.

Redan vid midnatt är dock våldsrotelns chef Nils Linder på plats. Det är han som underlåter att larma SLP och sin närmaste man, chefen för stockholms-mordkommission, Arne Irvell med orden att "Arne behövde sova ut". Linder blir sedan en av Hans Holmers mest betrodda män under det första årets MOP-spaningar.

På SÄPO finns ytterligare en av HHs favoriter, kommissarien på terrorroteln Christer Granqvist. Mordkvällen kryssar småbarnspappan CG med kompisar i Stockholms City . Han ser hög polisktivitet på stan och åker in till SÄPOs SBC och anmäler sig som frivillig för tjänstgöring. Han tas emot med öppna armar och sköter under natten centralens kommunikationer med yttervärlden. Under det första året hyllas han av HH som det främsta redskapet för "att dyrka upp SÄPO" åt Holmers PU.

Tycker mig skönja ett mönster att vissa inte ska kallas in under mordnattens första timmar. Kan vara att några vill visa sig på styva linan. Men jag kan inte komma ifrån att ex Höglund och Näss inte verkar vara välkomna i början av mördarjakten. Frågan är om det är omständigheterna som gör att detta sker eller om någon/några drar i trådarna.
Ja det ärbara att hålla med. Inkompetens och stress räcker inte riktigt som förklaring. Gäller dock att sevhur bitarna passar. Uppenbart är wt observationerna centrala för att dyrka upp det. Ingen ansvarig idag verkar dock vilja stödja att det sker...
Citera
2017-11-15, 19:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
I Henry Olofssons förhör anges att Ann-Sofi Olofsson ska åka till Österrike och inte Öst-Tyskland . Mera logiskt i sportlovstider.

Det är i förhöret med Häggis som han säger Östtyskland (och gör en grej av det). Då stämmer allt bättre. Tack.

Citat "...jo hon åkte till östtyskland den kvällen ... det börjar se grant ut..."
Senast redigerad av heheho 2017-11-15 kl. 20:01.
Citera
2017-11-15, 20:29
Medlem
Som jag skrivit tidigare så finns detta inlägget under en del youtube klipp angående palmemordet, och även under det veckans brott program där LGWP nämner polisen som ska vara otroligt lik fantombilden.

Det har spekulerats om namn. Det bör vara detta Kjell *lss*n https://www.familjesidan.se/cases/kjell-8e4a3406-696e-42df-acf4-3d3b3458cddc/funeral-notices

Citat:
Sten-Åke Dahl
för 2 veckor sedan
Det kvinnliga kronvittnet gav signalementet bakom spökbilden. Mördaren sprang uppför trappan och tvingade sig in i kvinnans bil för att köra honom till en annan bil, därför kunde hon beskriva honom och därför förhördes polis 6 ( kusligt lik spökbilden) som gått av tjänsten kl 16 för att åka till Östersund för att köra taxi dagen efter mordet. Han var kusin till min hustru. Han berättade för oss att han hade ett bensinkvitto från en mack i gävleområdet. Holmer kom den vägen med sin privatchaufför! Polis 6 hade varit med i basebolligan. Holmer var då hans chef som försvarat de poliserna. Leif GW var övertygad om att Polis 6 var mördaren och i TV programmet uppmanade han polis 6 att erkänna samtidigt skymtade kort en bild på ett rött boningshus av 30-talsmodell ( Bostaden för polis 6!). Polis 6 var den Kjell som ringde GW under programmet vilket får mig att tro att Kjell berättat en del, bl a att det bland Kjells förfäder fanns den berömde vallonen Lambert som blev sjörövare som samlade ihop det famösa vallonska arvet vilket Kjells släkt försökt komma över. Valet av Namnet Lambert på den sydafrikanske palmemördaren i filmen där Persbrandt gör en otroligt stark roll får mig att tro att Kjell därmed ville säga på ett kryptiskt sätt att han mördade Palme. Kjell avled nyligen 69 år gammal. Jag minns hur vi skjutsade honom från Östersund till polisskolan i Stockholm och hur han barnsligt och stolt beskrev hur imponerade tjejer var av män i uniform. Han talade en gång om palmemordet och sade att jag skulle lätt kunna hålla masken om jag hade gjort det och han berättade om bensinkvittot och att han hade hunnit tillbaka till Stockholm för att mörda Palme sedan han tankat vid Gävle ( där Holmer för övrigt passerade vid samma tid ty han kom fram till Sveavägen vid tiden för mordet enligt utredningen om Holmer som också varit misstänkt).
Citera
2017-11-15, 20:30
Medlem
Citat:
[b].....

Haukkas kontaktman avstängs och tvingas byta jobb. (TT 1987-10-07) Kommendörkaptenen avstängs, dagen efter Stig Berglings rymning, inte svårt att tänka sig ett samband.
....

Eftersom Bengt Medin satt som chef för KSI 1984-1990, så är det inte han som avstängs.
Mer troligt är att det är GBU´s gamle operationsansvarige Stig (Clas alias Klas alias Ljungman) Wikland som avstängs efter att som Lingärde skriver: -"gamla IB-gänget har satts på fötter" (sommaren 1986?).

Då Wikland var Haukkas kontaktman och gamle chef så undrar jag varför Wikland avstängs efter att ha kallats in? Blev de påkomna av Säpo under sina spaningar på Contra-Stig och Anders Larsson och därmed stoppade? Vilka kallade in dem? KSI eller regeringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in