2017-11-19, 08:54
Medlem
Geomeisters avatar
Harry Potter and the Sorcerer's Stone | Året var 2001
Varning: Lång
http://www.imdb.com/title/tt0241527/?ref_=nv_sr_1

Jag har aldrig läst en Harry Potter bok och trots filmernas stora succe aldrig varit nära att se en heller. Dock tillhör detta mer eller mindre allmänbildningen idag så flera karaktärer känner jag igen och det krävs inget geni för att förstå ungefär vad det handlar om. Detta har aldrig intresserat mig vidare, men varför inte ge det en chans?

Världen och det grafiska i denna film har till det allra mesta åldrats bra. Jag kan förstå att speciellt barn attraheras. Det är ganska bra med miljöombyten, många figurer och annat. Det enda jag tycker åldrats rätt dåligt är vissa monster i CGI (eller vad det nu är för grafik)... Dom är inte direkt fula, men man ser att dom står ut i den övriga världen.

Musiken är välgjord och kan förstå om den är mycket omtyckt av både barn och vuxna.

Huvudpersonerna? Harry Potter gillar jag aningen mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Åtminstone bitvis. När han spelar mest ett vanligt barn är han bra, men ibland känns han som en töntig "lill-gammal" unge och det är inget vidare. Ron den rödhårige gillar jag bäst. Han funkar både som barn och i det lite mer fantasymässiga/allvarliga. Emma Watsons karaktär är söt, men känns mest som en "Lisa Simpson" och är för det mesta bara jobbig.

Gällande övriga karaktärer är det en berg och dal bana. En del passar bra och vissa kunde man bara klippt bort tycker jag.

Filmens handling är en ständigt hoppande med oskyldigt och mer mörkt/fantasy. Det har jag inga större problem med, men filmen hoppar snabbt mellan scener och ibland, trots filmens ganska simpla handling, förstod jag knappt varför dom är på väg någonstans eller vad dom gör där. Filmens känns som ur ett barns perspektiv och saker som är logiska för en 11 åring är inte nödvändigtvis det för en på 20 år och uppåt.

Det är en barnfilm och fantasy, men vissa saker kändes väl mycket "random" och då helt onödigt. Kanske är det för mycket saker att introducera i en film för att bibehålla en fast helhet?

Jag kan inte påstå att mitt intresse var 100 %, men filmen är lång och den gick ganska snabbt ändå. Vilket i sig är ett positivt betyg (när man ser en genuint dålig film som är lång som är det svårt att se igenom allt). Dock är det i mycket en barnfilm med ganska lite substans för någon äldre. Jag köper inte "hypen" som skapats, men sågar den inte heller. Helt okej film trots allt.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2017-11-19 kl. 08:57.
Citera
2017-11-19, 09:03
Medlem
nihilverums avatar
Wonder Woman (2017)

Amasonprinsessan Diana (Gal Godot) växer upp på en paradisö och tränas från ung ålder till att bli en oövervinnerlig slagskämpe. När soldaten Steve (Chris Pine) kraschar på ön med ett flygplan blir Diana medveten om det stora kriget som pågår i världen (första världskriget alltså). Hon ser detta som ett tecken på att hon i enlighet med vad hon har lärt sig måste hitta och besegra krigsguden Ares.

Helt OK action med färre nakenchocker än väntat. Kanske dags att gå och se Justice League härnäst.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-11-19, 12:01
Medlem
Geomeisters avatar
Puss | Året var 2010
http://www.imdb.com/title/tt1230196/...nm_flmg_act_22

Kandidat till det sämsta jag sett i år och även till topp tio av det sämsta jag någonsin sett.

Ett gäng svenska skådisar (har du koll på dagens svenska skådisar kommer du känna igen en del) har slängts in i film som antingen är ett försök att vara konstnärlig eller bara totalt intetsägande.

Några fina Stockholmsbilder (det enda bra med filmen) är med ibland. Annars utspelas majoriteten av filmen i en teaterlokal. Karaktärerna får man noll anknytning till. Humorn, det ska vara en komedi, är totalt utebliven.

Egentligen är det en mängd udda korta scener en efter en som ska leda till något. I slutet får filmen en gnutta substans, men jag tror inte många orkar sig dit trots att filmen är ganska kort.

UNDVIK denna. "Folk" slänger ofta in någon mediker James Bond-rulle, Beck/Wallander eller senare Star Wars-film och kallar dom kassa. Nej. Dom filmerna är mediokra. Denna ÄR KASS

Betyg?
Citera
2017-11-19, 14:21
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Three Days of the Condor (1975) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Joe Turner arbetar för CIA på ett kontor i New York där han läser böcker för att hitta dolda budskap och nya idéer. En dag, när han återvänder med lunchen, hittar han alla sina arbetskamrater ihjälskjutna, kallblodigt mördade. Med livet i fara ger han sig ut på flykt, uppenbarligen var han också en måltavla. En iskall yrkesmördare tar upp jakten för att städa upp sitt slarviga arbete. CIA är också märkligt motvilliga till att hjälpa stackars Joe.

Ahh, en sån lysande konspirationsthriller, så här ska det göras. Direkt kastas vi in i Robert Redfords lilla dilemma i en inledning som måste räknas som klassisk, väl? Det är så gemytligt där på kontoret och Redfords karaktär fastnar man direkt för med hans charm, och från där rullar historien framåt med ett lugnt tempo som förför en med sin 70-tals känsla. som tittare vet vi inte mycket mer än vad Redford vet, därför smittar hans paranoia av sig och skapar en härlig atmosfär där ingen går att lita på. Hans flykt och sedermera kamp är superengagerande.

Sen som härlig krydda har vi vår egen Max Von Sydow i en av hans ikoniska roller. Hans yrkesmördare är en av dem bästa i filmhistorien, så professionell och metodisk som förväntat men han ger karaktären en mänsklig sida också. En oerhört skrämmande man, som också är rätt mysig. Helt underbar. Hans tal på slutet har t.o.m. hyllats i Seinfeld och högre betyg än så kan man ju inte få.

New York-miljön är fantastisk med sina ruffiga gränder och finanskvarter. WTC spelar en betydande roll i den här filmen, både fasaden och inuti. Alltid lika vemodigt att se de byggnaderna.

Det som drar är den fruktansvärt onödiga romansen med Faye Dunaway. Hon är välspelad och en bra karaktär, men utvecklingen i deras relation är inte trovärdig för fem öre och borde ha skippats. Pinsamt när nakenscenen drar igång. Ett mer minnesvärt soundtrack hade också behövts.

Det stillsamma slutet (som aldrig hade tillåtits idag) är briljant och knyter ihop en spännande och realistisk film perfekt. Sydney Pollack skapade en thriller som för mig är tidlös.
Citera
2017-11-19, 21:25
Medlem
Hunger Games (2012)
http://www.imdb.com/title/tt1392170/?ref_=nv_sr_1

Utspelar i ett ställe som heter Panem där 12 stycken distrikt tävlar inom hunger games där dem slåss för att få sponsorer och vinnaren där får återvända hem!

En person vid namn Katniss Everdeen som skyddar sin syster Prim såg till att hon tog platsen istället för systern som egentligen var den personen som blev utvald att vara med på hunger games!

7/10
Citera
2017-11-19, 22:24
Medlem
morrunges avatar
Justice League (2017)

Inte alls insatt i dessa superhjältefilmer, även om de är ganska underhålladne att se på.

Bruce Wayne ska rädda världen från dess undergång med hjälp av några andra hjältar (Wonder Woman bl. andra).

Var ungefär som förväntat. Ganska mäktig att se på bio ändå.

5/10
Citera
2017-11-19, 23:08
Medlem
nihilverums avatar
Thor: Ragnarök (2017)

Thor (Chris Hemsworth) finner sig fängslad hos demonen Surtur (röst av Clancy Brown) men lyckas fly och ta sig tillbaka till Asgård. När Odin (Anthony Hopkins) avlider kommer Thors syster, dödsgudinnan Hela (Cate Blanchett) för att förgöra Asgård och Thor hamnar på en underlig sopvärld där han tvingas bli gladiator och träffar på en gammal bekant.

Levererar action på typiskt Marvel-manér. Cate Blanchett borde ha svart hår oftare.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-11-20, 03:56
Medlem
Wolf of Wall Street (2014)

Ett riktigt spektakel i börsvärlden med sprit, sex och droger. Har vi sett det förut? Ja. En värld utan moral där den störste bedragaren vinner. Det ena svinet är svinigare än det andra. Kan jämföras med Wall Street och till viss del American Psycho. Allting i överflöd men där det saknas empati. En skrämmande film på många sätt, alla exploateras på ett eller annat sätt.

Betyg: 3+/5
Citera
2017-11-20, 17:37
Medlem
MarkDamons avatar
Mudbound, ny kritikerrosad film från Netflix. Filmen följer två familjer, en svart och en vit, i Mississippi på 1940-talet. När andra världskriget bryter ut får både Jamie från den vita familjen och Ronsel från den svarta familjen åka över till Europa och strida. Väl hemma igen ett antal år senare träffas de båda och förenas i sina erfarenheter från kriget.

Filmen är ganska bra, men det är synd att relationen mellan Jamie och Ronsel inte ges mer tid, där skyndas det tyvärr på lite för snabbt. Vissa av karaktärsskildringarna framstår också som överdrivet stereotypiska och svartvita (inte hudfärg). Fullblodsrasister som enbart drivs av hat i all ära, men jag vill nog påstå att människor är mer komplexa än så. Det fråntar en del av upplevelsen, och någonstans infinner sig en känsla av att det är denna skildring som går hem hos kritikerna och deras tidningar. Plus det faktum att regissören är en svart kvinna vid namn ”Dee Rees” såklart. Nu glömde jag kolla imdb men är det hennes första långfilm är jag trots allt imponerad och det bådar gott för framtiden.
Citera
2017-11-20, 23:37
Medlem
Snuten i Hollywood (1984)
http://www.imdb.com/title/tt0086960/?ref_=nv_sr_1

Polisen Axel Folbys bästa vän blir mördad vilket leder till Beverly Hills och Detroit, trots att han förbjuds att delta i undersökning så gör han det ändå vilket ger han stora problem, både med poliserna i Detroit och personen vid namn Victor Maitland!

Härlig actionkomedi, Eddie Murphy är grym som vanligt!

9/10
Citera
2017-11-21, 16:36
Medlem
Geomeisters avatar
The Nightmare Before Christmas | Året var 1993
Varning: Tecknad & Musikal
http://www.imdb.com/title/tt0107688/?ref_=nv_sr_1

Arbetet bakom denna film var massivt och det syns. Det första jag tänkte var "satan vad snyggt". Filmen är unik (åtminstone vad jag vet) och musiken är välgjord. Detta är nämligen en musikal. Danny Elfman har gjort musiken och visst passar det. Kompositioner och låtarna i sig är det inget fel på, men inte jag kommer söka upp nu i efterhand.

Jag kan förstå varför denna blivit en klassiker, men musikaler är inte mycket för mig. Hade denna film varit en vanlig spelfilm hade nog intresset varit mycket större från min sida. Trots filmens längd kan jag inte påstå att jag kände mig särskilt investerad även fast det är konstanta händelser och snyggt arbete bakom.

Om jag varit sex-sju år tror jag inte jag greppat mycket av denna film. Lätt till några år och du har rätt publik för denna film.

Betyg?
Citera
2017-11-21, 18:59
Medlem
Gosifs avatar
Romarrikets fall från 64 med bl.a Christopher Plummer som Commodus, Stephen Boyd som Livius och den underbara Sophia Loren som systern till Commodus, Lucilla.

Var länge sedan jag såg en äldre film men vilket värde det var! Man blir aldrig besviken när filmen har många år på nacken! Kan t.om säga att den är bättre än år 2000 version: Gladiator!

+ Vackra miljöer, fin musik, underbart skådespelande, bra manus

- Lite väl lång, 2.50

5/5

Film härnäst? 12 Angry Men från 57 - Återkommer!
Senast redigerad av Gosif 2017-11-21 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in