Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Det tar nog lite längre innan bromsen i byggande får effekt. Så en nedgång in på nästa år ser jag som ganska trolig.
Låg i förhållande till vad?
Jag tror inte RB kommer att höja räntan alls. Vi har redan sett inflationen svikta.
Mycket möjligt att bromsen låter vänta på sig fram till sommaren, mycket hänger på hur det skärpta amorteringskravet tas emot. Fram tills bromsen tar i så tror jag inte att vi får se några genomsnittliga nedgångar på 3 % i månaden och 15-20 % nedgång från dagens nivåer, möjligen 5-10 % fram till halvårsskiftet 2018 men som sagt tror jag att sannolikheten för det är begränsad.
Låg i förhållande till historiska svenska nivåer, ECB och flera jämförbara länders räntor. Jag håller med om vi talar om 9-12 månader fram i tiden men om cirka ett år eller i början av 2019 kan jag tänka mig att Riksbanken höjer räntan med 0,1 eller 0,25 % bara för att markera att de har för avsikt att med tiden röra sig mot en högre ränta. De kommer dock inte göra det på bekostnad av inflationen som du säger.
Vidare är Riksbanken och regeringen väl medvetna om hur stor andel av befolkningen som sitter på stora lån, framför allt i Stockholm och Göteborg, och vilka konsekvenser räntehöjningar skulle få på deras disponibla inkomst, konsumtion och följande påverkan på konjunkturen. Riksbanken har målat in sig i ett hörn och vägen ut är mycket försiktiga räntehöjningar när tiden är rätt för det, ökade amorteringar, ett nedtrappat ränteavdrag och att vänta in att lönenivåerna iallafall till vid viss del knappar in på boendekostnaderna.
En fortsatt kraftig och ihållande nedgång på bostadsmarknaden skulle vara en katastrof för svensk ekonomi och kommer motarbetas av våra makthavare. En prisutveckling i sidled, marginellt uppåt eller en långsam och liten nedgång kommer inte ge upphov till samma konsekvenser och borde vara betydligt mer önskvärd.