2017-11-20, 00:36
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Så utvecklingen i Stockholms län under kommande fem år kan sammanfattas så här:

1) Väldigt många ska in på dagis och skolor.
2) Väldigt få hushåll ska bildas.

Man kan också säga att hela tillväxten i länet handlar om invandrare och deras barnafödande. Även den nybildning av hushåll som kommer att ske, kommer att ske genom invandrargruppen.

Dessutom kommer regeringen att flytta ut massa statliga jobb.

Förhoppningsvis tusentals - så hela Sverige kan må bra. Inte bara Stockholm.

Detta kommer pressa bostadspriserna än mer.
2017-11-20, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du har inte visat någonting. Du har kommit med förvirrade påståenden som dessutom inte på något sätt indikerar att folk inte kan konsumera mer för inkomsten.

Det finns officiell data på detta från SCB. Och du har inte lyckats peka på en endaste detalj som inte skulle stämma. Inte en endaste.

"Ökade inkomsten" är pga medvetet skapad inflation och ökar fattigdomen, främst bland de unga. Det har synts på boprisernas utveckling. Det där undviker du påpassligt att tala om.

De "förvirrade påståenden" du svamlar om är fakta att inflationen överstiger utvecklingen i BNP. Nu har det varit så erbarmligt varje år sedan 2012. Trenden är ännu starkare. På 80-talet var utvecklingen hela tiden tvärtom undantaget möjligen två enstaka år. Ekonomin fungerar uselt med avindustrialisering och slöseri med massinvandring och efterfrågan av egen kraft har varit liten. Riksbankerna och regeringarna, inte minst de borgerliga, har då blandat sig i ekonomin, med ditt och bankirernas goda minne, och ökat kreditgivningen och ökat på inflationen. Skuldsättningen och fattigdomen har ökat. Inflationen förstör det gamla sparandet och motarbetar ekonomisk återhämtning och du plasthögertomten vill cyniskt få folket att visa tacksamhet för det. På så sätt använder sig ni bedragare av KPI. Tvi!

Bopriserna är luftslottet som rämnar och då blir det ännu tydligare hur fattigt Sverige har blivit jämfört med på 1980-talet. Ingen positiv utveckling alls. Det var bättre på den tiden.

"Det du skriver nu är lika obegripligt det alltid är även om jag vet att du har varit väldigt intresserad av produktionskostnaderna. Hur som haver, om bostadsproducenter backar från producera är det verkligen ett tecken på en sprucken bubbla. Inte ett tecken på en icke-bubbla, som du får det till. Man vill inte producera för att riskera bli stående med färdigställda bostäder ingen vill köpa."

Ovanstående valde du att inte ifrågasätta. Min invändning/mitt resonemang är det rimliga. Ditt påstående var fel. Surt, eller hur.
Senast redigerad av Mertillen 2017-11-20 kl. 03:39.
2017-11-20, 09:06
Medlem
Tror ni 3% fall per månad kommer hålla i sig i december och januari för Stockholms län?

I den här takten är halveringstiden 22 månader, vilket ändå är en rimligt men möjligen ngn procentenhet för hög fallhastighet, mtp bubblans enorma proportioner och de pågående nybyggena och hur det saknas bostadskarriärsmiljonärer att köpa både nyproduktionen samt köpa det gamla bestånd som säljs för att flyttas in i nyprod.

Tror ni fallet kommer att bli självförstärkande om det konstant fortsätter? Jag menar, om fallet är 3% per månad vill jag ju köpa idag till såpass mycket lägre pris att det är det där jag tror priserna planar ut. Tänker tillräckligt många köpare så?

I mitt fall så blir jag köpsugen vid ett 40%igt fall. Annars bedömmer jag kapitalrisken som för hög.
2017-11-20, 10:05
Medlem
radarpars avatar
DI fortsätter bubbelbabbla https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-bostadssaljarna-far-inte-ens-utgangspriset/

"I september inleddes nedgången på bostadsmarknaden på allvar och när siffror för oktober nu redovisas visar de på en tydlig trend. På ett riksplan får nu säljare räkna med tre procentenheters lägre slutpris i genomsnitt jämfört med utgångspriserna.

I Stockholms län har slutpriserna sjunkit med två procentenheter jämfört med oktober.

Dessa siffror kan jämföras med hur situationen såg ut för ett år sedan. Då kunde köpare glädjas åt att i snitt räkna med sju procents uppgång på ett riksplan och tio procent i Stockholms län."
2017-11-20, 10:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Tror ni 3% fall per månad kommer hålla i sig i december och januari för Stockholms län?

I den här takten är halveringstiden 22 månader, vilket ändå är en rimligt men möjligen ngn procentenhet för hög fallhastighet, mtp bubblans enorma proportioner och de pågående nybyggena och hur det saknas bostadskarriärsmiljonärer att köpa både nyproduktionen samt köpa det gamla bestånd som säljs för att flyttas in i nyprod.

Tror ni fallet kommer att bli självförstärkande om det konstant fortsätter? Jag menar, om fallet är 3% per månad vill jag ju köpa idag till såpass mycket lägre pris att det är det där jag tror priserna planar ut. Tänker tillräckligt många köpare så?

I mitt fall så blir jag köpsugen vid ett 40%igt fall. Annars bedömmer jag kapitalrisken som för hög.
Beror till stor del på om nya amorteringskravet går igenom. Om det ligger kvar i limbo så tror jag på 1% ner per månad. Får det ett ok så blir det mer dramatiskt. Om de blir ett nej så tror jag det ligger rund nollan.
2017-11-20, 10:14
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:

Jag funderar också på fallhastigheten. Har landat i konklusionen att det helt beror på hur bankerna agerar mot nyproduktionsspekulanterna samt de som köpt nyproduktion för att bo i och ännu inte sålt den gamla lägenheten. Tvingar de fram en försäljning eller beviljar de generösa brygglån?
Jag tror tillräckligt många banker kommer vara så hårda att det blir riktigt blodigt i mars med accelerande prisminskningar. Har ännu inte landat i en slutsats för tiden efter mars. Har man inte bråttom att köpa poppa popcorn och titta på. Jag återkommer ikväll med en bättre formulerad analys. Nu måste jag tänka litet åt min arbetsgivare i några timmar.
2017-11-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Beror till stor del på om nya amorteringskravet går igenom. Om det ligger kvar i limbo så tror jag på 1% ner per månad. Får det ett ok så blir det mer dramatiskt. Om de blir ett nej så tror jag det ligger rund nollan.
Amorteringskravet gäller kanske nästa år för nya lån och FI röstade igenom det lägligt nog när oktobersiffrorna från Mäklarstatistik blev allmänna. Fallet började redan i augusti, så jag tror inte amorteringskravet är orsaken.

Det är hur som helst ett töntkrav på ynka 1% extra. Om det utlöser kaos på marknaden vad skulle då 4% ränta innebära?
2017-11-20, 10:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
December brukar vara svagt, så antagligen det eller helt enkelt stillastående och få avslut.

Men aldrig januari. Om januari är mindre än 2% upp är det katastrof. Med sån här rasande volatilitet nedåt är det verkligen pannkaka om vi inte får samma volatilitet uppåt.
2017-11-20, 11:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Amorteringskravet gäller kanske nästa år för nya lån och FI röstade igenom det lägligt nog när oktobersiffrorna från Mäklarstatistik blev allmänna. Fallet började redan i augusti, så jag tror inte amorteringskravet är orsaken.

Det är hur som helst ett töntkrav på ynka 1% extra. Om det utlöser kaos på marknaden vad skulle då 4% ränta innebära?
Det stavas psykologi, motsatt psykologi som drev budgivningar och priser uppåt driver nu priserna att stoppa och sjunka.

Sen tror jag att vi nått smärtgränsen gällande priser i Sthlm.
2017-11-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Citat:

Nu talar jag om Stockholms innerstad och även om det finns risk för ett par procents nedgång tror jag det är osannolikt och högst osannolikt med nedgång i januari av följande scenarion och skäl;

A. Skärpt amorteringskrav godkänns av regeringen, de köpare som behöver låna mer än skuldkvoten på 4,5 årslöner får bråttom att köpa innan den nya lagen träder i kraft för att slippa amortera den där extra procenten. Om regeringen klubbar det redan denna eller nästa vecka tror jag på marginell uppgång i december och runt 2 % uppgång i både januari och februari följt av mycket lägre aktivitet i mars och april i väntan på att se hur priserna påverkas av den nya lagen och möjligen 1 % nedgång per månad. Troligtvis ser vi även en drastisk minskning av utbudet.

B. Skärpt amorteringskrav godkänns inte av regeringen och den ovisshet som bidragit till en marknad med rekordlåg andel avslut av objekt på marknaden försvinner äntligen och alla köpare och säljare vet att en faktor med potential att driva ner priserna är borta. Stillastående priser i december och en liten ökning i januari eller februari eftersom det fortfarande finns ett visst överutbud på marknaden som behöver betas av sedan blygsamma ökningar med 0,5 % i månaden.

- Nu är räntan radikalt extremlåg, det kommer ta minst ett antal höjningar under ett par år tills Riksbanken kan höja räntan till en nivå som bara är extremlåg och sedan ytterligare höjningar under flera år för att nå en nivå som bara är låg.

- Folk behöver någonstans att bo, alla vill inte bo i nyproduktion och det segmentet kan fortfarande ligga pyrt till men för övrigt i Stockholms innerstad är det fortfarande väsentligt mycket dyrare att hyra en bostad än att köpa en och på köpet får man en osäkerhet om hur länge man får bo kvar i sin bostad. Nu talar jag främst om andrahandsuthyrning eftersom den stora massan saknar 25 år i bostadskön för ett förstahandskontrakt, möjligen går det att komma åt en nyproducerad hyresrätt fortare än så men då är månadskostnaden ofta fortfarande väsentligt högre än att äga en BRF även om man eliminerar problemet med hur länge man får bo kvar. Sett till min egen typ av boende, mindre lägenhet i toppläge i Vasastan, skulle det kosta minst 50 % mer i månaden att hyra en likvärdig lägenhet än att köpa en med 15 % kontantinsats.

- En drastisk nedgång kommer minska vinsten hos hos de säljare som har ägt sin bostad ett antal år och därmed skapa ett psykologiskt motstånd att sälja, har man haft en miljon i vinst vill man hellre vänta på en vändning än att realisera 200' i vinst.

- En drastisk nedgång kommer även ge nämnda säljare som faktiskt överväger att realisera en mindre vinst därmed ge en mindre kontantinsats nästa bostad vilket, även om säljaren köper nästa bostad till lägre pris, sämre förutsättningar att byta upp sig och därmed minska incitamentet att sälja och flytta överhuvudtaget.

Ni som talar om 40 % nedgång, tänker ni på vad månadskostnaden blir och hur många människor som kommer vara villiga ett betala lite mer än övriga för att få bo i den där drömlägenheten? Återigen exemplet, mindre lägenhet i toppskick och toppläge i innerstaden, efter 40 % nedgång är det troligt att den kostar runt 5-6 000 kr i månaden att bo i, visst tusan kommer en ung karriärist med en disponibel inkomst på 25-30 000 vara redo att betala 1-2 000 kr mer i månaden för sitt drömboende än övriga köpare. Redan efter 10 % ytterligare nedgång, om det ens sker, kommer folk vilja passa på att köpa drömlyan.

Angående min antagna prisutveckling får jag stöd av Konjunkturinstitutet samt SEB och Swedbank;

http://www.privataaffarer.se/bostad/ki-utveckling-pa-bostadsmarknad-i-stort-i-linje-med-prognos-942422

http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-prisstatistik-i-stort-sett-som-vantat-analytiker-942202
2017-11-20, 11:25
Medlem
Minussiffror i hela innerstan

I Stockholms stad har priserna gått bakåt med i genomsnitt -1,7 procent. Störst är raset på Essingeöarna där priserna har backat med 5,8 procent. I övriga innerstan är det Södermalm och Vasastan som står för det största tappet med -2,4 respektive -2,6 procent.

http://www.stockholmdirekt.se/bostad/nya-siffror-bopriserna-backar-i-stockholm/repqkm!WbmrAo5YcHtdhCyLVbV4Ng/
2017-11-20, 11:28
Medlem
eternussermos avatar
EXTRA: Nya färska skräcksiffror: Bostadspriserna kryper under utgångspris

https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-bostadssaljarna-far-inte-ens-utgangspriset/
Här är ännu ett bevis för att bostadsmarknaden svalnar:

Det genomsnittliga slutpriserna för bostadsrätter ligger nu för första gången sedan juli 2014 under utgångspriserna.

Detta enligt statistik från Hemnet och Svensk Mäklarstatistik som TT har tagit del av.

Är detta dagen då bostadsmarknaden kraschar?

Om inte, när ser vi kraftigt sänkta priser?

Eller, är det bara en ny trend att utgångspriserna nu är för högt prissatta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in