Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Beror till stor del på om nya amorteringskravet går igenom. Om det ligger kvar i limbo så tror jag på 1% ner per månad. Får det ett ok så blir det mer dramatiskt. Om de blir ett nej så tror jag det ligger rund nollan.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Tror ni 3% fall per månad kommer hålla i sig i december och januari för Stockholms län?
I den här takten är halveringstiden 22 månader, vilket ändå är en rimligt men möjligen ngn procentenhet för hög fallhastighet, mtp bubblans enorma proportioner och de pågående nybyggena och hur det saknas bostadskarriärsmiljonärer att köpa både nyproduktionen samt köpa det gamla bestånd som säljs för att flyttas in i nyprod.
Tror ni fallet kommer att bli självförstärkande om det konstant fortsätter? Jag menar, om fallet är 3% per månad vill jag ju köpa idag till såpass mycket lägre pris att det är det där jag tror priserna planar ut. Tänker tillräckligt många köpare så?
I mitt fall så blir jag köpsugen vid ett 40%igt fall. Annars bedömmer jag kapitalrisken som för hög.
Nu talar jag om Stockholms innerstad och även om det finns risk för ett par procents nedgång tror jag det är osannolikt och högst osannolikt med nedgång i januari av följande scenarion och skäl;
A. Skärpt amorteringskrav godkänns av regeringen, de köpare som behöver låna mer än skuldkvoten på 4,5 årslöner får bråttom att köpa innan den nya lagen träder i kraft för att slippa amortera den där extra procenten. Om regeringen klubbar det redan denna eller nästa vecka tror jag på marginell uppgång i december och runt 2 % uppgång i både januari och februari följt av mycket lägre aktivitet i mars och april i väntan på att se hur priserna påverkas av den nya lagen och möjligen 1 % nedgång per månad. Troligtvis ser vi även en drastisk minskning av utbudet.
B. Skärpt amorteringskrav godkänns inte av regeringen och den ovisshet som bidragit till en marknad med rekordlåg andel avslut av objekt på marknaden försvinner äntligen och alla köpare och säljare vet att en faktor med potential att driva ner priserna är borta. Stillastående priser i december och en liten ökning i januari eller februari eftersom det fortfarande finns ett visst överutbud på marknaden som behöver betas av sedan blygsamma ökningar med 0,5 % i månaden.
-
Nu är räntan radikalt extremlåg, det kommer ta minst ett antal höjningar under ett par år tills Riksbanken kan höja räntan till en nivå som
bara är extremlåg och sedan ytterligare höjningar under flera år för att nå en nivå som
bara är låg.
- Folk behöver någonstans att bo, alla vill inte bo i nyproduktion och det segmentet kan fortfarande ligga pyrt till men för övrigt
i Stockholms innerstad är det fortfarande väsentligt mycket dyrare att hyra en bostad än att köpa en och på köpet får man en osäkerhet om hur länge man får bo kvar i sin bostad. Nu talar jag främst om andrahandsuthyrning eftersom den stora massan saknar 25 år i bostadskön för ett förstahandskontrakt, möjligen går det att komma åt en nyproducerad hyresrätt fortare än så men då är månadskostnaden ofta fortfarande väsentligt högre än att äga en BRF även om man eliminerar problemet med hur länge man får bo kvar. Sett till min egen typ av boende, mindre lägenhet i toppläge i Vasastan, skulle det kosta minst 50 % mer i månaden att hyra en likvärdig lägenhet än att köpa en med 15 % kontantinsats.
- En drastisk nedgång kommer minska vinsten hos hos de säljare som har ägt sin bostad ett antal år och därmed skapa ett psykologiskt motstånd att sälja, har man haft en miljon i vinst vill man hellre vänta på en vändning än att realisera 200' i vinst.
- En drastisk nedgång kommer även ge nämnda säljare som faktiskt överväger att realisera en mindre vinst därmed ge en mindre kontantinsats nästa bostad vilket, även om säljaren köper nästa bostad till lägre pris, sämre förutsättningar att byta upp sig och därmed minska incitamentet att sälja och flytta överhuvudtaget.
Ni som talar om 40 % nedgång, tänker ni på vad månadskostnaden blir och hur många människor som kommer vara villiga ett betala lite mer än övriga för att få bo i den där drömlägenheten? Återigen exemplet, mindre lägenhet i toppskick och toppläge i innerstaden, efter 40 % nedgång är det troligt att den kostar runt 5-6 000 kr i månaden att bo i, visst tusan kommer en ung karriärist med en disponibel inkomst på 25-30 000 vara redo att betala 1-2 000 kr mer i månaden för sitt drömboende än övriga köpare. Redan efter 10 % ytterligare nedgång, om det ens sker, kommer folk vilja passa på att köpa drömlyan.
Angående min antagna prisutveckling får jag stöd av Konjunkturinstitutet samt SEB och Swedbank;
http://www.privataaffarer.se/bostad/ki-utveckling-pa-bostadsmarknad-i-stort-i-linje-med-prognos-942422
http://www.privataaffarer.se/bostad/bomarknad-prisstatistik-i-stort-sett-som-vantat-analytiker-942202