2017-11-20, 12:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-bostadssaljarna-far-inte-ens-utgangspriset/
Här är ännu ett bevis för att bostadsmarknaden svalnar:

Det genomsnittliga slutpriserna för bostadsrätter ligger nu för första gången sedan juli 2014 under utgångspriserna.

Detta enligt statistik från Hemnet och Svensk Mäklarstatistik som TT har tagit del av.

Är detta dagen då bostadsmarknaden kraschar?

Om inte, när ser vi kraftigt sänkta priser?

Eller, är det bara en ny trend att utgångspriserna nu är för högt prissatta?

Jag tycker att det är konstigt att det inte hänt tidigare. Media har ju rapporterat konstant i flera veckor om bostadskris och lånekris osv så det är nästan så att man tror att de vill skrämma upp folk för att få priserna att stanna upp. Känns som en planterad nyhet från nån som vill stoppa skenande bopriser
2017-11-20, 12:48
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Blir inte samhället tvingade att köpa bostäder till invandrade parasiter och på så sätt driva på priserna?Har kanske kommunerna så många lediga hyresrätter att de räcker till alla som idag sitter på asylboenden och snart ska ut i ett livslångt bidragsberoende?

snart har kommunerna inte råd låta socialfall, mest nyanlända, få bo dyrt i nya HR eller köpa BR. Oavsett barnkonvention. Kvinnor med PUT men ej medborgare ännu föder barn hela tiden. Som en biljett till förtur. Blir kollaps.
Trångboddhet o barnfattigdom o värre...
statistik läs rad 4 på bilden
https://mobile.twitter.com/KSedvall/status/926082279671259136/photo/1
Senast redigerad av envackerblomma 2017-11-20 kl. 12:51.
2017-11-20, 12:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Nu talar jag om Stockholms innerstad och även om det finns risk för ett par procents nedgång tror jag det är osannolikt och högst osannolikt med nedgång i januari av följande scenarion och skäl;

A. Skärpt amorteringskrav godkänns av regeringen, de köpare som behöver låna mer än skuldkvoten på 4,5 årslöner får bråttom att köpa innan den nya lagen träder i kraft för att slippa amortera den där extra procenten. Om regeringen klubbar det redan denna eller nästa vecka tror jag på marginell uppgång i december och runt 2 % uppgång i både januari och februari följt av mycket lägre aktivitet i mars och april i väntan på att se hur priserna påverkas av den nya lagen och möjligen 1 % nedgång per månad. Troligtvis ser vi även en drastisk minskning av utbudet.

B. Skärpt amorteringskrav godkänns inte av regeringen och den ovisshet som bidragit till en marknad med rekordlåg andel avslut av objekt på marknaden försvinner äntligen och alla köpare och säljare vet att en faktor med potential att driva ner priserna är borta. Stillastående priser i december och en liten ökning i januari eller februari eftersom det fortfarande finns ett visst överutbud på marknaden som behöver betas av sedan blygsamma ökningar med 0,5 % i månaden.
Det tar nog lite längre innan bromsen i byggande får effekt. Så en nedgång in på nästa år ser jag som ganska trolig.
Citat:
- Nu är räntan radikalt extremlåg, det kommer ta minst ett antal höjningar under ett par år tills Riksbanken kan höja räntan till en nivå som bara är extremlåg och sedan ytterligare höjningar under flera år för att nå en nivå som bara är låg
Låg i förhållande till vad?

Jag tror inte RB kommer att höja räntan alls. Vi har redan sett inflationen svikta.
2017-11-20, 13:06
Medlem
Karmans avatar
Mycket mer "accepterat pris" nu i annonserna än för bara några veckor sedan på Stockholms bostadsmarknad. Det är väl indikator i sig som är rätt stark. Säljare som i alla fall hoppas få ut vad som är deras "lägsta nivå". Förmodligen stannar det vid förhoppningar.

Känner personligen till några fall där folk sålt sin bostad (till höga priser) och väntar på att köparna ska bli av med sin nuvarande bostad, vilket inte går sådär jättbra... vet inte om de har hävningsklausuler i kontrakten, som häver köpet om de inte lyckas sälja sin nuvarande bostad. Det är väl annars ett hett tips eller sälja innan man köper nytt.
2017-11-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det tar nog lite längre innan bromsen i byggande får effekt. Så en nedgång in på nästa år ser jag som ganska trolig.

Låg i förhållande till vad?

Jag tror inte RB kommer att höja räntan alls. Vi har redan sett inflationen svikta.

Mycket möjligt att bromsen låter vänta på sig fram till sommaren, mycket hänger på hur det skärpta amorteringskravet tas emot. Fram tills bromsen tar i så tror jag inte att vi får se några genomsnittliga nedgångar på 3 % i månaden och 15-20 % nedgång från dagens nivåer, möjligen 5-10 % fram till halvårsskiftet 2018 men som sagt tror jag att sannolikheten för det är begränsad.

Låg i förhållande till historiska svenska nivåer, ECB och flera jämförbara länders räntor. Jag håller med om vi talar om 9-12 månader fram i tiden men om cirka ett år eller i början av 2019 kan jag tänka mig att Riksbanken höjer räntan med 0,1 eller 0,25 % bara för att markera att de har för avsikt att med tiden röra sig mot en högre ränta. De kommer dock inte göra det på bekostnad av inflationen som du säger.

Vidare är Riksbanken och regeringen väl medvetna om hur stor andel av befolkningen som sitter på stora lån, framför allt i Stockholm och Göteborg, och vilka konsekvenser räntehöjningar skulle få på deras disponibla inkomst, konsumtion och följande påverkan på konjunkturen. Riksbanken har målat in sig i ett hörn och vägen ut är mycket försiktiga räntehöjningar när tiden är rätt för det, ökade amorteringar, ett nedtrappat ränteavdrag och att vänta in att lönenivåerna iallafall till vid viss del knappar in på boendekostnaderna.

En fortsatt kraftig och ihållande nedgång på bostadsmarknaden skulle vara en katastrof för svensk ekonomi och kommer motarbetas av våra makthavare. En prisutveckling i sidled, marginellt uppåt eller en långsam och liten nedgång kommer inte ge upphov till samma konsekvenser och borde vara betydligt mer önskvärd.
2017-11-20, 13:16
Medlem
När skall regeringen bestämma sig angående amorteringskravet?
2017-11-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ni som talar om 40 % nedgång, tänker ni på vad månadskostnaden blir och hur många människor som kommer vara villiga ett betala lite mer än övriga för att få bo i den där drömlägenheten? Återigen exemplet, mindre lägenhet i toppskick och toppläge i innerstaden, efter 40 % nedgång är det troligt att den kostar runt 5-6 000 kr i månaden att bo i, visst tusan kommer en ung karriärist med en disponibel inkomst på 25-30 000 vara redo att betala 1-2 000 kr mer i månaden för sitt drömboende än övriga köpare. Redan efter 10 % ytterligare nedgång, om det ens sker, kommer folk vilja passa på att köpa drömlyan.

Angående min antagna prisutveckling får jag stöd av Konjunkturinstitutet samt SEB och Swedbank;
Det är inte billigt att bo i en lägenhet som faller i värde. 6500 kr per dag i en Södermalmslägenhet på 40 m2 sedan augusti, för att vara mer precis.

Vidare så räcker inte de flestas löner till att köpa mångmiljonlägenheterna med skuldkvotstaket om de inte tidigare gjort bubbelkarriär och har tredubblat handpenningen. Pyramidspelet börjar klappa ihop, fördröjt sedan tidigare krav.
2017-11-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Detta.

Bor i en rätt stor kommun och det finns ett fåtal svindyra HR lediga resten är det lång kö på och mängder med flyktingar väntar bostad . Priserna på Br verkar inte gå upp så mycket men fortfarande mellan 10-20 % upp.

Billigare villor är nog snittet 30-40% över utgångspris uppåt helt hopplöst att ens gå på visning .

Nu blir jag nyfiken på två saker.

1. Har du kollat priserna nyligen?

2. om inte, var ligger denna anomali till bostadsort?
2017-11-20, 13:24
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
snart har kommunerna inte råd låta socialfall, mest nyanlända, få bo dyrt i nya HR eller köpa BR. Oavsett barnkonvention. Kvinnor med PUT men ej medborgare ännu föder barn hela tiden. Som en biljett till förtur. Blir kollaps.
Trångboddhet o barnfattigdom o värre...
statistik läs rad 4 på bilden
https://mobile.twitter.com/KSedvall/status/926082279671259136/photo/1

Ja, kollapsen närmar sig med stormsteg.

Svenssons har ingen aning om vad som är på väg. De har fullt upp med Idol.
2017-11-20, 13:26
Avslutad
"”Byggbolag och politiker har blundat för spekulation”

Tusentals nyproducerade lägenheter i Stockholm är köpta på spekulation. Kostnaderna för spekulanternas vårdslösa risktagande kan bli mycket högt, och många som köpt de senaste åren riskerar också att sitta fast med lån som är större än vad bostaden är värd. Det skriver journalisten och författaren Per Björklund."

https://www.svd.se/byggbolag-och-politiker-har-blundat-for-spekulation/om/naringsliv:debatt
(betalvägg)

______
Jämför nu med vad ordföranden i regeringens finanspolitiska råd Harry Flam sa för ett år sedan:
______

"Experten: Därför blir det ingen bostadsbubbla 2017

Folk i Sverige köper bostäder för att bo i själva
, inte att hyra ut som investeringsobjekt. Det pekar alltså mot att det inte är en bostadsbubbla, enligt Harry Flam, i internationell ekonomi vid Stockholms universitet samt Finanspolitiska rådets ordförande."

https://www.va.se/nyheter/2016/12/14/experten-darfor-blir-det-ingen-bostadsbubbla-2017/
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-20 kl. 13:36.
2017-11-20, 13:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det viktiga som hänt de senaste två månaderna är att folk börjat totalvägra betala de mångmiljonbelopp för medlemskap i bostadsrättsföreningar, som bostadsutvecklarna tidigare kunnat kassera in.

Vanligt folks banklån, blev till sista raden i bostadsutvecklarnas resultaträkningar. Detta trots att Sveriges 1 miljon bostadsrätter redan via föreningarna är belånade med i genomsnitt 0,5 MSEK, troligen mer för nybyggnation, mindre för det äldre beståndet.

Men det är slut med det nu. Festen är slut för bostadsutvecklarna, och det finns ingen anledning att tycka synd om dem. De har tjänat enormt de senaste åren. Nu återstår för dem att fundera på om priserna ska sättas ned med 20, 30 eller 50 procent.

Nu har utbudet, dvs byggandet kommit ikapp den banklånedrivna efterfrågan. IKEA och Skanskas Boklok visar mot vilket härad bostadspriserna ska. I Göteborgs förorter säljer man nybyggda ettor för 695 000 kr och tvåor för 995 000 kr:
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Vastra-Gotalands-lan/ekeberg/
Ja, det stämmer nog. Bostadsproducenterna har kunnat "dölja" en stor del av priset (totala kostnaden + vinsterna eller kanske ska vi säga övervinsterna) i de gemensamma lån som föreningen har och kombinerat det med fiffiga avskrivningsregler, för att hålla avgifterna låga vid köptillfället. Lite bondfångeri är det allt.
2017-11-20, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det stämmer nog. Bostadsproducenterna har kunnat "dölja" en stor del av priset (totala kostnaden + vinsterna eller kanske ska vi säga övervinsterna) i de gemensamma lån som föreningen har och kombinerat det med fiffiga avskrivningsregler, för att hålla avgifterna låga vid köptillfället. Lite bondfångeri är det allt.
Ja, om Volvobilar skulle komma med ett lån på 100 000 kr, så skulle folk direkt kräva 100 000 kr i lägre pris.

Men om bostadsrätten kommer med 1 miljon i lån så är det nog många som knappt ens fattar att de indirekt tar över det lånet. Och detta tror jag att bostadsutvecklarna har utnyttjat. I annat fall hade de kunnat va öppna med detta och direkt i prislistan adderat bostadsrättens andel i föreningens lån. Och på samma sätt då, reducerat månadsavgiften med den beräknade ränteandelen.

Och denna röra kommer att uppmärksammas allt mer och göra medlemskapen i nya bostadsrättsföreningar mindre attraktiv tror jag. Samtidigt kommer välskötta gamla föreningar med låga avgifter att premieras relativt sett.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-20 kl. 13:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in