Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig. Du måste nämligen svara på de frågorna jag ställde i inlägget du svarade på. Jag tror du börjar inse att mänskligt liv inte kan definieras utifrån vilka tekniska verktyg vi har tillgängliga. Ex. säg att vi har tillgång till artificiell livmoder som fungerar bra för människor och fungerar från befruktningen. Nu är det ett mänskligt liv direkt från befruktningen eftersom fostret klarar sig utanför livmodern. Så förbjuder vi plötsligt den här metoden och då är det inte längre ett mänskligt liv fram till vecka x. Låter detta som en vetenskaplig förståelse för när mänskligt liv börjar?
Jag fick mig ett gott skratt när jag läste det fetade citatet. Menar du att ett dött embryo som stötts bort kan kvickna till liv utanför livmodern?

Jag skulle bli ofantligt förvånad om du kan länka till en vetenskaplig studie som påvisar att spontanaborterade embryon kan leva utanför livmodern och sedan förvaras vid liv i en näringslösning. När vet en kvinna i förväg att hon ska få ett tidigt missfall så att hon kan göra sig redo i god tid att bege sig till en speciell neonatalklinik för nyfödda embryon och där invänta sin kommande spontana abort?
Det finns inte en chans i hela universum att ett embryo efter ett mycket tidigt missfall kan överleva utanför livmodern. Det dör redan i moderlivet, stöts därför bort och hamnar som blodklumpar antingen i trosorna eller i toaletten.
Tydligen vet du inte vad en spontan abort är. Det verkar helt uppenbart att du lever med villfarelsen att det är en typ av abort som en impulsiv kvinna i stundens ingivelse beslutar sig för. I så fall är det min plikt som lärd akademiker att upplysa dig om att
spontan abort är den medicinska termen för
missfall och inte är motsatsen till en planerad abort.
Alla med grundläggande allmänbildning vet att 80 % av missfallen inträffar före graviditetsvecka 12. Ett tidigt missfall börjar oftast med små blödningar. Ett mycket tidigt missfall kan te sig som en försenad, riklig menstruation. I sådana fall vet inte kvinnan ens om att hon varit gravid.
”
Miscarriage, also known as spontaneous abortion and pregnancy loss, is the natural death of an embryo or fetus before it is able to survive independently.[1][3] (
källa)
I Sverige är det ett
missfall när ett foster föds dött före utgången av den 22:a graviditetsveckan. Efter vecka 22 räknas fostret som barn och ska enligt lag begravas som individ.
Det bör tilläggas i sammanhanget att den ofödda avkomman kallas för foster från vecka 9 och fram till födseln. Innan dess är den ett embryo.
Vilken kvinna åker till sjukhuset med mensblodiga trosor och ber läkare att skrapa bort den 1.5 mm stora och 1 gram tunga blodiga slemklumpen från blodfläcken i trosorna och sedan sätta igång med återupplivningen? Genom att förvara det pyttelilla embryot i en näringslösning som simulerar en livmoder. Lägg till lite elstötar så kanske den svårt vanskapta cellklumpen kan återupplivas i bästa dr Frankenstein-stil. Till vilket liv? I ett gravt vegetativt tillstånd (stupor) under en mycket kort levnadstid som minuter, timmar, dagar eller veckor.
Forskning visar att de allra flesta foster efter missfall inte var friska och därför inte hade kunnat vara livsdugliga. Tidiga missfall (fram till 12:e veckan) orsakas oftast av att embryot inte har utvecklats som det ska. De vanligaste orsakerna till missfall är t ex kromosomrubbningar, missbildningar (anencefali m m) och infektioner (röda hund m m). Det är bortkastad tid att ens tänka tanken på att förvara ett spontanaborterat embryo i en näringslösning som simulerar en livmoder. Döda embryon kan aldrig återuppväckas till liv. Bara i dårars makabra fantasier. Sett för många avsnitt av Walking Dead?
Jag har god lust att använda ditt fetade citat i min signatur så att alla kan se att du inte är så väl bevandrad inom vetenskapen som du inbillar dig.