2017-11-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag behöver inte tajma något. Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång.
Så vi är överens om att när du skrev "vi kan inte förvara embryor i näringslösning" så var detta felaktigt med tanke på "Human embryos have been kept alive in a petri dish for an unprecedented 13 day...". Då har vi i alla fall kommit någonvart.

Citat:
Läs noga nu: Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång. Det finns ingen sådan näringslösning som du talar om att lägga små utstötta embryor i där de får växa till.

Vi tillåter abort i undantagsfall fram till vecka 23, praxis vecka 22 men foster som fötts redan vecka 21 har överlevt. Länk. Så även det det du skrev här var alltså felaktigt.
Citat:
En tredje gång så kanske det fastnar: Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång. Det finns ingen liten burk med näringslösning att ploppa ner det tre veckor gamla embryot eller 16 veckor gamla fostret att växa till i.
Är det så att du nu vill ändra kriterierna så att embryot/fostret måste klara sig en viss tid utanför livmodern? Skall bli intressant att höra din nya definition.
Citera
2017-11-19, 19:11
Medlem
Citat:
Det är just för att vi snart tangerar den gränsen som det är en tidsfråga innan abortgränsen sänks. Har du problem med att sänka abortgränsen alltså? Eller vad ÄR ditt problem?
Svårt att veta vad du överhuvud taget svarar på här. Jag märker att du och Merpi har lite svårt att skilja på de juridiska rättigheterna ex. abortgränsen och gränsen när något är ett mänskligt liv. Kan vi enas om att vid befruktning så är det i alla fall ur genetisk mening en människa d.v.s. ett komplett genetisk kod som en genetiker från mars skulle säga kommer från en människa?
Citera
2017-11-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Neej de flesta som är för aborträtt anser inte att det är en människa de "mördar", när de gör abort i vecka 6 . De anser nog som jag att det är ett förstadium till en människa, men alltså inte en människa. Jag som cellklump betraktat är dock tillräckligt komplex cellklump för att jag ska kunna kallas människa med livsduglighet utanför min mammas livmoder....( vilket jag är tacksam för vill inte tillbaka dit tack. )
Det förvånar mig inte men det säger fortfarande ingenting om det är ett mänskligt liv eller inte. Återigen, klara sig utanför livmodern är, som vi sett, inget kriterium för mänskligt liv eftersom vi har situationer där ett embryo klarar sig utanför livmodern men ändå inte ses som ett mänskligt liv. Du måste komma med ett nytt argument här för detta håller ju bevisligen inte.

Citat:
men käfta emot du, gör ju inte att vi kommer ändra vårt synsätt kring detta i Sverige i alla fall. eller att vi har ett lagsystem kring baserat på ett resonemang som bygger på faktiskt vetenskap i ämnet. och du får ju tro vad du vill, det är fortsatt så vi har upprättat våra lagar i Sverige gällande detta.
Eftersom vi fortfarande inte diskuterar den juridiska gränsen för abort så vet jag inte riktigt vad din poäng är med att ta upp det men för att svara på det du skriver så kommer abortgränsen sänkas i takt med den medicinska utvecklingen, det är det inga inga tveksamheter kring.

Citat:
Men frågan var, är detta DNA "liv"????????
ja eller nej+.....svara på den nu tack och sluta slingra dig.

Ja, det är ju jag som slingrar mig Det som sänkte ditt argument var följande: "Haha, vi kan väl enas om att det kommer från en mammut eftersom mammutar har en distinkt genetisk uppbyggnad som gör att vi kan skilja dem från ex. elefanter. Skulle vi hitta DNA från en mammut så har vi inte en aning om fall det kommer från ett embryo eller en fullvuxen mammut, eftersom de ur genetisk synpunkt samma, men vi skulle med 100% säkerhet kunna säga att de kom från en mammut... "

Är vi överens om att den genetiska uppsättningen som finns i ett embryo är från en unik individ från släktet homo sapiens d.v.s. att den genetiska uppsättningen som fanns hos dig som embryo är i alla praktiska avseenden exakt samma som den som finns i dig idag?

Citat:

ej jag syftade på den organisation som sitter och påstod att vådltäkter minskar med 30% om vi tillåter att män istället våldtar "frivilliga".
Försöker du verkligen hävda att det skulle vara amnesty international....

haha du...
Jag skriver "Detta trots att det inte finns någon seriös forskning som visar att det minskar ex. trafficking."
Du skriver: "DU tror det för du har hittat denna uppgift i någon av alla dina obskyra studier från någon liten konservativt skitorganisatin med en tydlig agenda."
Jag skriver: "Du menar konservativa skitorganisationer som Amnesty international och The Global Alliance Against Trafficking in Women (Som består av över 100 NGOs som arbetar emot trafficking)? Kan inte du berätta lite mer om din strålande analys av dessa? = )"

När det gäller att prostitution minskar våldtäkter har ju detta publicerat av en rad forskarteam från flera länder under en period på 20 år. Ditt motargument var? ; )
Citera
2017-11-19, 19:53
Medlem
[quote=Oantastlig|62384314]
Citat:
Det förvånar mig inte men det säger fortfarande ingenting om det är ett mänskligt liv eller inte. Återigen, klara sig utanför livmodern är, som vi sett, inget kriterium för mänskligt liv eftersom vi har situationer där ett embryo klarar sig utanför livmodern men ändå inte ses som ett mänskligt liv. Du måste komma med ett nytt argument här för detta håller ju bevisligen inte.

herregud människa...

det embryo du beskriver klarar sig ju bevisligen INTE utanför en mänsklig livmoder eller artificiell sådan eller skål med näringslösning eller var man nu satt samman två könsceller
eller hur?
Klara sig utanför en livmoder är just att göra detta mer eller mindre behjälpligt av teknik sm kuvös ex. en kuvös ä INTE samma sak som en livmoder.

Citat:
Eftersom vi fortfarande inte diskuterar den juridiska gränsen för abort så vet jag inte riktigt vad din poäng är med att ta upp det men för att svara på det du skriver så kommer abortgränsen sänkas i takt med den medicinska utvecklingen, det är det inga inga tveksamheter kring.

Möjligt vi får en sits där kvinnor inte längre behöver gå gravida, men jag tror att där finns fördelar i detta för föräldraskap och anknytningar som är väsentliga för mänskligheten...
men den som lever får se.

Citat:
Ja, det är ju jag som slingrar mig Det som sänkte ditt argument var följande: "Haha, vi kan väl enas om att det kommer från en mammut eftersom mammutar har en distinkt genetisk uppbyggnad som gör att vi kan skilja dem från ex. elefanter. Skulle vi hitta DNA från en mammut så har vi inte en aning om fall det kommer från ett embryo eller en fullvuxen mammut, eftersom de ur genetisk synpunkt samma, men vi skulle med 100% säkerhet kunna säga att de kom från en mammut... "

nej frågan finns "liv" ur en "genetisk synvinkel" och är detta att likställa med "liv" så som vi allmänt betraktar vara just "liv"
svaret är självklart nej.
funnet DNA från en mammut eller en människa eller en bönsort är inte "liv".

Citat:
Är vi överens om att den genetiska uppsättningen som finns i ett embryo är från en unik individ från släktet homo sapiens d.v.s. att den genetiska uppsättningen som fanns hos dig som embryo är i alla praktiska avseenden exakt samma som den som finns i dig idag?

Samma ja...men det betyder ju inte att detta helt isolerat skulle var att betrakta som "liv" såsom jag som levande människa är att betrakta som "liv".

Skärp dig.

Citat:
Jag skriver "Detta trots att det inte finns någon seriös forskning som visar att det minskar ex. trafficking."
Du skriver: "DU tror det för du har hittat denna uppgift i någon av alla dina obskyra studier från någon liten konservativt skitorganisatin med en tydlig agenda."
Jag skriver: "Du menar konservativa skitorganisationer som Amnesty international och The Global Alliance Against Trafficking in Women (Som består av över 100 NGOs som arbetar emot trafficking)? Kan inte du berätta lite mer om din strålande analys av dessa? = )"

När det gäller att prostitution minskar våldtäkter har ju detta publicerat av en rad forskarteam från flera länder under en period på 20 år. Ditt motargument var? ; )

Få se nu ro hit den där studien där man kommit fram att prostitution skulle minska med 30% så som du påstod. Så kan vi se var den kom ifrån.
Det räcker ju inte att du sitter och upprepar detta och försöker dra till med amensty...eller hur?
Citera
2017-11-19, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Så vi är överens om att när du skrev "vi kan inte förvara embryor i näringslösning" så var detta felaktigt med tanke på "Human embryos have been kept alive in a petri dish for an unprecedented 13 day...". Då har vi i alla fall kommit någonvart.

Vi tillåter abort i undantagsfall fram till vecka 23, praxis vecka 22 men foster som fötts redan vecka 21 har överlevt. Länk. Så även det det du skrev här var alltså felaktigt.

Är det så att du nu vill ändra kriterierna så att embryot/fostret måste klara sig en viss tid utanför livmodern? Skall bli intressant att höra din nya definition.
Kan du släppa nu vad forskare kan göra med celler under 14 dagar. Det finns ingen näringslösning att ploppa ner embryor och låta dem växa till sig i utanför livmodern Läkarvetenskapen kan inte rädda barn födda före abortgränsen.
När de kan det kommer gränsen att ändras.

Citat:
Svårt att veta vad du överhuvud taget svarar på här. Jag märker att du och Merpi har lite svårt att skilja på de juridiska rättigheterna ex. abortgränsen och gränsen när något är ett mänskligt liv. Kan vi enas om att vid befruktning så är det i alla fall ur genetisk mening en människa d.v.s. ett komplett genetisk kod som en genetiker från mars skulle säga kommer från en människa?
Men herregud. Denna tråd handlar om juridiken kring abort. Dina diskussionsfrågor hör hemma i filosofiforumet. men för enkelhetens skull så konstaterar vi nuatt det är ett mänskligt liv, folkbokför det som ett sådant och tar med det i befolkningstatistiken. Du har ju tjatat om detta hela tiden. Och så behåller vi abortlagstiftningen som den är. Bättre så?

Ändra kritrier för vad? För var abortgränsen ska gå? Nej, det finns inget kriterier att det ska klara sig "en viss tid", kriterierna är kunna överleva utanför livmodern. Kan läkarna göra något eller dör barnet utan en livmoder, är frågan.
Citera
2017-11-19, 21:49
Medlem
Citat:
Så vad är det för speciella egenskaper i en kuvös som skänker mänskligt liv jämfört med säg, en artificiell livmoder? När vi har tillgång till en sådan, ändras då tidpunkten för mänskligt liv?
Citat:
nej frågan finns "liv" ur en "genetisk synvinkel" och är detta att likställa med "liv" så som vi allmänt betraktar vara just "liv"
svaret är självklart nej.
funnet DNA från en mammut eller en människa eller en bönsort är inte "liv". Samma ja...men det betyder ju inte att detta helt isolerat skulle var att betrakta som "liv" såsom jag som levande människa är att betrakta som "liv".

Skärp dig.
Nja, det kommer från en organism och en organism är/har per definition varit levande.

Citat:
Få se nu ro hit den där studien där man kommit fram att prostitution skulle minska med 30% så som du påstod. Så kan vi se var den kom ifrån.
Det räcker ju inte att du sitter och upprepar detta och försöker dra till med amensty...eller hur?

A few years ago, researchers at UCLA and Baylor University made a stunning find: When the Rhode Island legislature inadvertently decriminalized indoor prostitution for a number of years, that state saw a 31 percent decline in reported rapes and a similar decline in cases of gonorrhea.

Now comes a new Dutch study that finds much the same causal relationship between decriminalizing prostitution and reducing crime. Researchers at a public research institute in the Netherlands discovered that when major cities in that country opened tippelzones, or areas where street prostitutes could work legally, reports of rape and sexual abuse declined by as much as 30 to 40 percent in the first two years after the zones were opened. Länk.

Säg till om du vill ha mer.
Senast redigerad av Oantastlig 2017-11-19 kl. 22:00.
Citera
2017-11-19, 21:58
Medlem
Citat:
Kan du släppa nu vad forskare kan göra med celler under 14 dagar. Det finns ingen näringslösning att ploppa ner embryor och låta dem växa till sig i utanför livmodern Läkarvetenskapen kan inte rädda barn födda före abortgränsen.
När de kan det kommer gränsen att ändras.
Det finns ju uppenbarligen, sedan att det inte kan växa klart där är en helt annan fråga. Du gör argumentet att den inte kan växa till sig över huvud taget vilket är felaktigt. Jag tar det som att du gick med på att du hade fel i ditt första påstående?

Citat:
Eftersom det finns de som argumenterar för att abortlagstiftningen skall följa när vi anser att fostret klassas som ett mänskligt liv är ju det faktum att varken du eller någon annan kan förklara varför mänskligt liv skulle börja vid vecka x. Vad vi kan enas om är ju att gränsen för släckandet av mänskligt liv är godtyckligt (något du verkar ha problem med?)

Citat:
Ändra kritrier för vad? För var abortgränsen ska gå? Nej, det finns inget kriterier att det ska klara sig "en viss tid", kriterierna är kunna överleva utanför livmodern. Kan läkarna göra något eller dör barnet utan en livmoder, är frågan.
Om det är det enda kriteriet börjar ju livet vid befruktningen eftersom det då klarar sig i minst två veckor utanför livmodern. Du måste väl se det enorma hålet som finns i ditt resonemang? Du måste ha fler kriterium annars säger du ju rakt ut att jag hade rätt hela tiden (vilket inte kom som någon överraskning).

Om vi är överens om detta så är vi åtminstone ett steg på vägen.
Citera
2017-11-19, 22:14
Avslutad
Citat:
Det finns ju uppenbarligen, sedan att det inte kan växa klart där är en helt annan fråga. Du gör argumentet att den inte kan växa till sig över huvud taget vilket är felaktigt. Jag tar det som att du gick med på att du hade fel i ditt första påstående?

Eftersom det finns de som argumenterar för att abortlagstiftningen skall följa när vi anser att fostret klassas som ett mänskligt liv är ju det faktum att varken du eller någon annan kan förklara varför mänskligt liv skulle börja vid vecka x. Vad vi kan enas om är ju att gränsen för släckandet av mänskligt liv är godtyckligt (något du verkar ha problem med?)

Om det är det enda kriteriet börjar ju livet vid befruktningen eftersom det då klarar sig i minst två veckor utanför livmodern. Du måste väl se det enorma hålet som finns i ditt resonemang? Du måste ha fler kriterium annars säger du ju rakt ut att jag hade rätt hela tiden (vilket inte kom som någon överraskning).

Om vi är överens om detta så är vi åtminstone ett steg på vägen.
Jaha, och vilka är de här som tycker att abortlagstiftningen ska följa när fostret är att klassa som mänskligt liv och var pågår den diskussionen?

Den enda jag hör traggla detta är du och inte ens du tycker att det spelar nån roll eftersom du tycker att det är ok att döda mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.

Så nu när vi har konstaterat att abortlagstiftningen ska vara oförändrat trots att ägget direkt vid befruktningen ska ges ett personnummer, föras in i befolkningsstatistiken och föräldrarna ska senast i trettonde graviditetsveckan ha meddelat embryots/fostrets namn till myndigheterna så fortsätter du ändå att tjata om vad? Vad är hålet i vilket resonemang?
Citera
2017-11-19, 22:18
Medlem
[quote=Oantastlig|62385715]
Citat:
Så vad är det för speciella egenskaper i en kuvös som skänker mänskligt liv jämfört med säg, en artificiell livmoder? När vi har tillgång till en sådan, ändras då tidpunkten för mänskligt liv?

Utan att var expert men en kuvös misstänker jag uppehåller rätt temp. samt luftfuktighet.
men ett alltför tidigt fött foster med ex. ett hudorgan som inte klarar hålla emot luftryck alls ex.
eller andra organ som ännu ej fungerar utan att en "värds" organ gör jobbet...ex. renar blod eller syresätter korrekt eller vad det nu kan vara så räcker ju inte en kuvös.
Ett foster sitter ju ihopkopplad med mammans organ via navelsträngen och det är ju oerhört komplexa system förmodligen....
Du får väl fråga någon som kan detta...

fakta är dock att för tidigt födda klarar sig inte utan de dör. dvs de är inte tillräckligt livsdugliga utanför sin mammas kropp.

Citat:
A few years ago, researchers at UCLA and Baylor University made a stunning find: When the Rhode Island legislature inadvertently decriminalized indoor prostitution for a number of years, that state saw a 31 percent decline in reported rapes and a similar decline in cases of gonorrhea.

Now comes a new Dutch study that finds much the same causal relationship between decriminalizing prostitution and reducing crime. Researchers at a public research institute in the Netherlands discovered that when major cities in that country opened tippelzones, or areas where street prostitutes could work legally, reports of rape and sexual abuse declined by as much as 30 to 40 percent in the first two years after the zones were opened. Länk.

Säg till om du vill ha mer.

För det första:
Detta gäller avkriminalisering av prostitution i sin helhet..dvs man går från helt olagligt till att göra det lagligt att sälja sex och att köpa det. Inte helt jämförbart med den svenska sexköpslagen.

Sen sägs det inget i din länk ( kan ju stå i studien) våldet som de prostituerade fick utstå itsället.
jag har ju mycket svårt tänka mig att har du en man om tänder på att slå kvinnor i samband med sex att han skulle sluta med detta bara för att han betalar. Så då blir det som jag redan skrev då vi diskuterade detta, bara att förflytta brott från vanliga "svensson" kvinnor till en specifik utvald grupp av extra utsatta kvinnor oftast som får ta skiten istället.
Citera
2017-11-19, 22:28
Medlem
Citat:
Jaha, och vilka är de här som tycker att abortlagstiftningen ska följa när fostret är att klassa som mänskligt liv och var pågår den diskussionen?
Merpi, du vet, hon jag diskuterar med här i tråden förutom när jag korrigerar dina felaktigheter.

Skall jag tolka det som att du inte ville göra någon korrigering i ditt argument utan jag hade rätt från början när jag skrev att mänskligt liv börjar vid befruktningen?
Citera
2017-11-19, 22:35
Medlem
Citat:

Det var en retorisk fråga, en kuvös har givetvis inte några magiska egenskaper som skänker mänskligt liv. Du svarade aldrig på om vi har tillgång till en artificiell livmoder som kan föda upp embryot från befruktningen, blir embryot plötsligt ett mänskligt liv då?

I övrigt har du facit här: The conclusion that human life begins at sperm-egg fusion is uncontested, objective, based on the universally accepted scientific method of distinguishing different cell types from each other and on ample scientific evidence (thousands of independent, peer-reviewed publications).

Citat:
För det första:
Detta gäller avkriminalisering av prostitution i sin helhet..dvs man går från helt olagligt till att göra det lagligt att sälja sex och att köpa det. Inte helt jämförbart med den svenska sexköpslagen.

Sen sägs det inget i din länk ( kan ju stå i studien) våldet som de prostituerade fick utstå itsället.
jag har ju mycket svårt tänka mig att har du en man om tänder på att slå kvinnor i samband med sex att han skulle sluta med detta bara för att han betalar. Så då blir det som jag redan skrev då vi diskuterade detta, bara att förflytta brott från vanliga "svensson" kvinnor till en specifik utvald grupp av extra utsatta kvinnor oftast som får ta skiten istället.
Haha, så du menar att om det bara sjunker med säg 20% så är det meningslöst ; )

Vi vet ju redan att våldet mot prostituerade minskar när man avkriminalisera båda parterna. Det är ju därför bl.a. Amnesty international och nästan alla andra stora människorättsorganisationer är för en total avkriminalisering. Så för att summera, både de som säljer sex får det bättre och mindre kvinnor (10 000-tals) slipper bli våldtagna samt att man frigör resurser för polisen att fokusera på faktiska brott.
Citera
2017-11-19, 22:40
Avslutad
Citat:
Merpi, du vet, hon jag diskuterar med här i tråden förutom när jag korrigerar dina felaktigheter.

Skall jag tolka det som att du inte ville göra någon korrigering i ditt argument utan jag hade rätt från början när jag skrev att mänskligt liv börjar vid befruktningen?
Du tycker att det befruktade ägget är att klassa som mänskligt liv och att abort är ok.

Merapi tycker inte att det befruktade ägget är att klassa som mänskligt liv och att abort är ok.

VAD är ditt problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in