2017-11-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig. Du måste nämligen svara på de frågorna jag ställde i inlägget du svarade på. Jag tror du börjar inse att mänskligt liv inte kan definieras utifrån vilka tekniska verktyg vi har tillgängliga. Ex. säg att vi har tillgång till artificiell livmoder som fungerar bra för människor och fungerar från befruktningen. Nu är det ett mänskligt liv direkt från befruktningen eftersom fostret klarar sig utanför livmodern. Så förbjuder vi plötsligt den här metoden och då är det inte längre ett mänskligt liv fram till vecka x. Låter detta som en vetenskaplig förståelse för när mänskligt liv börjar?

Embryon som "spontan aborteras" gör oftast detta pga fel, de är helt enkelt inte livsdugliga ch därför stöts de ut.
Citera
2017-11-19, 13:40
Medlem
[quote=Oantastlig|62380402]
Citat:
Min poäng var att du hade fel när du skrev att det inte var ett liv
.

jag har förstått att din "poäng" med att överhuvudtaget sitta här är att anse att alla andra har fel och du själv rätt....men som sagt vill du kalla en cellklump för "mänskligt liv" så är det helt upp till dig....men då bör du ju också som sagt ta de fulla konsekvenserna av detta, annars blir du ju en mördare eller i vart fall delaktig i mord, om du glatt accepterar ett din sexpartner gör abort för att det är "bekvämt".

Själv kallar jag alla organisemer för just "liv" när de har uppnått det stadie i just sin utveckling när de har en möjlighet att just "leva"....inte innan. Ett foster som saknar lungor, nerver, hjärna, all förmåga känna, tänka, fungerande hud eller organ kallar jag alltså inte för "liv".

Citat:
Du vet att det är ett mänskligt liv ur genetisk synpunkt right? Du använder mycket riktigt "pragmatisk" vilket är exakt det vår abortgräns är, pragmatisk. Det har ingenting med om det är ett mänskligt liv att göra utan en kompromiss där vi vägt olika för och nackdelar mot varandra. Det är dock oförenligt med principer som att allt mänskligt liv är lika mycket värt, livet är heligt etc. som används av samma människor i andra sammanhang.

Finns inget som heter "liv" ur "genetisk synpunkt", vad fan skulle det vara menar du?
om du får ut DNA från en avliden mammut...har du då "mammut liv"? eller sitter du med potential till att ev. via rätt verktyg, teknik och en levande elefant hona ex. få fram en levande mamut...med hår, betar och mammutsjäl. Upp till dig igen..men jag vet då att jag kallar en mammut för mammut och liv för liv och inget annat.

Och den "kompromiss" vi har kommit fram till i svensk rättsväsende bygger faktiskt på ett resonemang...vare sig du nu accepterar detta eller inte.

Citat:
Det är dock inget som säger att vi behöver tillskriva mänskligt liv i alla dess utvecklingsstadier samma relativa värde. Vi lägger ex. mer resurser på barn än gamla på sjukhuset och vi kan ibland offra vissa liv för att rädda andra liv som vi anser är mer värda etc. Vi räddar i regel mamman på bekostnad av ett ofött barn även efter vecka 18 etc.

kallas pragmatik och sker i en praktik, men inte så vi hanterar det på "pappret". Där är en 66 årig gubbe lika mycket värd som en nyfödd tös. Och förmdligen också han som kostar samhället mer per dag än vad hon gör.

Citat:
Som jag sa, vi kan ta en transsexuell man som fått en livmoder inopererad och är gravid med en dotter. Kön är helt ointressant i den här diskussionen.

Sedan, i ärlighetens namn, det är ju ingen tvekan om att det är du som skiter i kvinnors välbefinnande. Du offrar gärna ex. kvinnor som säljer sex välbefinnande för din egen sexualmoral och det faktum att vi vet att denna verksamhet minskar antalet våldtäkter med runt 30 % så offrar du gladeligen 10 000-kvinnors välbefinnande. Detta trots att det inte finns någon seriös forskning som visar att det minskar ex. trafficking. Du är en jävla hycklare.

hahaha yeahh right....

jag som vill förbjuda män från att skita i kvinnors kroppsliga integritet och sexualitet via att förbjuda dem köpa andras kroppsöppningar att jucka i, andras kroppar att slå på eller mörda i vissa fall, utan ednast ah sex med partners som faktiskt är där pga genuin sexualitet. Jag är den som "skiter i kvinnor"

medan du! minsann som tycker det är helt ok att shopa sex och därmed hålla hela denna sexindustri som i skrivandes stund förslavar miljoner av kvinnor, barn och män över världen under armarna, du "värnar om kvinnors "välbefinnande".

suuuuure!

Sen nej..vi vet inte alls detta,, DU tror det för du har hittat denna uppgift i någon av alla dina obskyra studier från någon liten konservativt skitorganisatin med en tydlig agenda.
Citera
2017-11-19, 14:10
Avslutad
Citat:
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig. Du måste nämligen svara på de frågorna jag ställde i inlägget du svarade på. Jag tror du börjar inse att mänskligt liv inte kan definieras utifrån vilka tekniska verktyg vi har tillgängliga. Ex. säg att vi har tillgång till artificiell livmoder som fungerar bra för människor och fungerar från befruktningen. Nu är det ett mänskligt liv direkt från befruktningen eftersom fostret klarar sig utanför livmodern. Så förbjuder vi plötsligt den här metoden och då är det inte längre ett mänskligt liv fram till vecka x. Låter detta som en vetenskaplig förståelse för när mänskligt liv börjar?
Nej, vi kan inte förvara embryor i näringslösning.

Vad är så svårt med att fatta med att det finns en gräns för hur tidigt födda som läkarvetenskapen kan rädda och att abortgränsen följer detta?

Men ok, eftersom du bums vill diskutera vad som är mänskligt liv så då utgår vi ifrån att så fort äggrt blivit befruktat så är man förälder och vi utökar befolkningsstatistiken med ett barn. Syskonen meddelas om det nya lillasyskonet liksom farmor och farfar får veta att de fått ett barnbarn till. Alla som vill göra abort ska göras medvetna om att det är sitt eget barn de tänker döda.

Så där, nu när vi klarat av detta nu kan du berätta var du tycker att gränsen ska gå för när man ska få döda andra levande människor av bekvämlighetsskäl. Får föräldrarna döda även sina vuxna barn?
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-19 kl. 14:16.
Citera
2017-11-19, 15:19
Avslutad
Citat:
Svarade på det i inlägg #153

Lagen är ju vad den är så det enda gångerna du får göra det är ju möjligen i självförsvar.
Ok, nu såg jag detta. Din uppfattning stämmer alltså överens med den som ligger till grund för abortlagstiftningen.

Så varför skulle din uppfattning vara mer genomtänkt?

Förutom att din uppfattning står fast även då läkarvetenskapen kan rädda liv före abortgränsen. Typ om läkarna får de medicinska och tekniska möjligheter att rädda livet på barn födda i vecka 16, vad gör vi då med utdrivna levandefödda barnen i vecka 17?
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-19 kl. 15:23.
Citera
2017-11-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag har förstått att din "poäng" med att överhuvudtaget sitta här är att anse att alla andra har fel och du själv rätt....men som sagt vill du kalla en cellklump för "mänskligt liv" så är det helt upp till dig....men då bör du ju också som sagt ta de fulla konsekvenserna av detta, annars blir du ju en mördare eller i vart fall delaktig i mord, om du glatt accepterar ett din sexpartner gör abort för att det är "bekvämt".
Återigen är detta inte något bara jag anser utan som jag citerade, en vanligt uppfattning bland ex. forskare på området och bland hundratals miljoner människor.

Du är medveten om att du också bara är en cellklump right?

Som jag skrev, vad som är mord och inte är bara en juridisk term och samma sak med mänskliga rättigheter, det är bara något vi själva kommit överens om.

Citat:
Själv kallar jag alla organisemer för just "liv" när de har uppnått det stadie i just sin utveckling när de har en möjlighet att just "leva"....inte innan. Ett foster som saknar lungor, nerver, hjärna, all förmåga känna, tänka, fungerande hud eller organ kallar jag alltså inte för "liv".
Du får kalla det vad du vill men du har inte en enda forskare som definierar liv på det sättet. Om du försöker definiera mänskligt liv så måste du fortfarande svara på frågorna hur länge de måste klara sig utanför livmoder och med vilken hjälp.

Citat:
Finns inget som heter "liv" ur "genetisk synpunkt", vad fan skulle det vara menar du?
om du får ut DNA från en avliden mammut...har du då "mammut liv"? eller sitter du med potential till att ev. via rätt verktyg, teknik och en levande elefant hona ex. få fram en levande mamut...med hår, betar och mammutsjäl. Upp till dig igen..men jag vet då att jag kallar en mammut för mammut och liv för liv och inget annat.
Haha, vi kan väl enas om att det kommer från en mammut eftersom mammutar har en distinkt genetisk uppbyggnad som gör att vi kan skilja dem från ex. elefanter. Skulle vi hitta DNA från en mammut så har vi inte en aning om fall det kommer från ett embryo eller en fullvuxen mammut, eftersom de ur genetisk synpunkt samma, men vi skulle med 100% säkerhet kunna säga att de kom från en mammut... Fundera nu lite kring detta.
Citat:
Och den "kompromiss" vi har kommit fram till i svensk rättsväsende bygger faktiskt på ett resonemang...vare sig du nu accepterar detta eller inte. kallas pragmatik och sker i en praktik, men inte så vi hanterar det på "pappret". Där är en 66 årig gubbe lika mycket värd som en nyfödd tös. Och förmdligen också han som kostar samhället mer per dag än vad hon gör.

Ja det är fortfarande en kompromiss vi har gjort rent juridiskt och har ingenting med när mänskligt liv börjar. Vad har det med accepterar att göra?

Idealiskt har han redan betalt för sig själv och mer därtill, såvida han ex. inte läst genusvetenskap och varit en samhällsbelastning i hela sitt liv.

Citat:
Du menar konservativa skitorganisationer som Amnesty international och The Global Alliance Against Trafficking in Women (Som består av över 100 NGOs som arbetar emot trafficking)? Kan inte du berätta lite mer om din strålande analys av dessa? = )
Citera
2017-11-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Embryon som "spontan aborteras" gör oftast detta pga fel, de är helt enkelt inte livsdugliga ch därför stöts de ut.
Men inte alla vilket räcker för att skjuta det argumentet i sank.
Citera
2017-11-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, vi kan inte förvara embryor i näringslösning.
Human embryos have been kept alive in a petri dish for an unprecedented 13 day... du måste bli bättre på att tajma användandet av dessa (nu var ex. ett bra läge då du gjorde bort dig)

Citat:
Vi behöver inte lägga till dem i befolkningsstatistiken, vi kan dock komma överens om att göra det om vi så önskar. Det finns ingen informationsplikt mot andra när det gäller graviditet.
Citera
2017-11-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok, nu såg jag detta. Din uppfattning stämmer alltså överens med den som ligger till grund för abortlagstiftningen.

Så varför skulle din uppfattning vara mer genomtänkt?
Du får prova att läsa det jag skrev igen, jag märker att det inte verkade som att du förstod vad jag skrev. Jag skulle avvakta med användandet av med tanke på hur dålig tajming du med dem.

Citat:
Förutom att din uppfattning står fast även då läkarvetenskapen kan rädda liv före abortgränsen. Typ om läkarna får de medicinska och tekniska möjligheter att rädda livet på barn födda i vecka 16, vad gör vi då med utdrivna levandefödda barnen i vecka 17?
Vi kan redan idag rädda barn före abortgränsen (som är vecka 23 i vissa fall).

Vad gör vi idag när ett barn går att rädda men mamman vill göra en abort?
Citera
2017-11-19, 17:35
Avslutad
dubbelpost
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-19 kl. 17:56.
Citera
2017-11-19, 17:48
Avslutad
Citat:
Human embryos have been kept alive in a petri dish for an unprecedented 13 day... du måste bli bättre på att tajma användandet av dessa (nu var ex. ett bra läge då du gjorde bort dig)

Vi behöver inte lägga till dem i befolkningsstatistiken, vi kan dock komma överens om att göra det om vi så önskar. Det finns ingen informationsplikt mot andra när det gäller graviditet.
Jag behöver inte tajma något. Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång.

Läs noga nu: Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång. Det finns ingen sådan näringslösning som du talar om att lägga små utstötta embryor i där de får växa till.

En tredje gång så kanske det fastnar: Läkarvetenskapen kan inte rädda barn som föds före aborttidens utgång. Det finns ingen liten burk med näringslösning att ploppa ner det tre veckor gamla embryot eller 16 veckor gamla fostret att växa till i.

Ja, men nu kommer vi fram till att vi ska lägga till dem i befolkningsstatistiken och registrera den gravida kvinnan som Enbarnsmor. Eftersom detta registreras i folkbokföringsregistret så blir det offentlig handling. Och därefter ska abortgränsen vara oförändrad?
Citera
2017-11-19, 17:49
Medlem
Citat:
Återigen är detta inte något bara jag anser utan som jag citerade, en vanligt uppfattning bland ex. forskare på området och bland hundratals miljoner människor.

Du är medveten om att du också bara är en cellklump right?

Som jag skrev, vad som är mord och inte är bara en juridisk term och samma sak med mänskliga rättigheter, det är bara något vi själva kommit överens om.

Neej de flesta som är för aborträtt anser inte att det är en människa de "mördar", när de gör abort i vecka 6 . De anser nog som jag att det är ett förstadium till en människa, men alltså inte en människa. Jag som cellklump betraktat är dock tillräckligt komplex cellklump för att jag ska kunna kallas människa med livsduglighet utanför min mammas livmoder....( vilket jag är tacksam för vill inte tillbaka dit tack. )

men käfta emot du, gör ju inte att vi kommer ändra vårt synsätt kring detta i Sverige i alla fall.
eller att vi har ett lagsystem kring baserat på ett resonemang som bygger på faktiskt vetenskap i ämnet.

Citat:
Du får kalla det vad du vill men du har inte en enda forskare som definierar liv på det sättet. Om du försöker definiera mänskligt liv så måste du fortfarande svara på frågorna hur länge de måste klara sig utanför livmoder och med vilken hjälp.

och du får ju tro vad du vill, det är fortsatt så vi har upprättat våra lagar i Sverige gällande detta.

Citat:
Haha, vi kan väl enas om att det kommer från en mammut eftersom mammutar har en distinkt genetisk uppbyggnad som gör att vi kan skilja dem från ex. elefanter. Skulle vi hitta DNA från en mammut så har vi inte en aning om fall det kommer från ett embryo eller en fullvuxen mammut, eftersom de ur genetisk synpunkt samma, men vi skulle med 100% säkerhet kunna säga att de kom från en mammut... Fundera nu lite kring detta.

Men frågan var, är detta DNA "liv"????????
ja eller nej+.....svara på den nu tack och sluta slingra dig.

Citat:
Ja det är fortfarande en kompromiss vi har gjort rent juridiskt och har ingenting med när mänskligt liv börjar. Vad har det med accepterar att göra?

Idealiskt har han redan betalt för sig själv och mer därtill, såvida han ex. inte läst genusvetenskap och varit en samhällsbelastning i hela sitt liv.

Snälla du...om vi bestämmer att mänskligt liv börjar där pga det och det ( vissa uppfyllda kriterier ex)......så gör det ju det. och är just det vi bestämt i Sverige gällande aborter.

Citat:
Du menar konservativa skitorganisationer som Amnesty international och The Global Alliance Against Trafficking in Women (Som består av över 100 NGOs som arbetar emot trafficking)? Kan inte du berätta lite mer om din strålande analys av dessa? = )

nej jag syftade på den organisation som sitter och påstod att vådltäkter minskar med 30% om vi tillåter att män istället våldtar "frivilliga".
Försöker du verkligen hävda att det skulle vara amnesty international....

haha du...
Citera
2017-11-19, 17:59
Avslutad
Citat:
Du får prova att läsa det jag skrev igen, jag märker att det inte verkade som att du förstod vad jag skrev. Jag skulle avvakta med användandet av med tanke på hur dålig tajming du med dem.

Vi kan redan idag rädda barn före abortgränsen (som är vecka 23 i vissa fall).

Vad gör vi idag när ett barn går att rädda men mamman vill göra en abort?
Det är just för att vi snart tangerar den gränsen som det är en tidsfråga innan abortgränsen sänks. Har du problem med att sänka abortgränsen alltså? Eller vad ÄR ditt problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in