[quote=Oantastlig|62380402]
Citat:
Min poäng var att du hade fel när du skrev att det inte var ett liv
.
jag har förstått att din "poäng" med att överhuvudtaget sitta här är att anse att alla andra har fel och du själv rätt....men som sagt vill du kalla en cellklump för "mänskligt liv" så är det helt upp till dig....men då bör du ju också som sagt ta de fulla konsekvenserna av detta, annars blir du ju en mördare eller i vart fall delaktig i mord, om du glatt accepterar ett din sexpartner gör abort för att det är "bekvämt".
Själv kallar jag alla organisemer för just "liv" när de har uppnått det stadie i just sin utveckling när de har en möjlighet att just "leva"....inte innan. Ett foster som saknar lungor, nerver, hjärna, all förmåga känna, tänka, fungerande hud eller organ kallar jag alltså inte för "liv".
Citat:
Du vet att det är ett mänskligt liv ur genetisk synpunkt right? Du använder mycket riktigt "pragmatisk" vilket är exakt det vår abortgräns är, pragmatisk. Det har ingenting med om det är ett mänskligt liv att göra utan en kompromiss där vi vägt olika för och nackdelar mot varandra. Det är dock oförenligt med principer som att allt mänskligt liv är lika mycket värt, livet är heligt etc. som används av samma människor i andra sammanhang.
Finns inget som heter "liv" ur "genetisk synpunkt", vad fan skulle det vara menar du?
om du får ut DNA från en avliden mammut...har du då "mammut liv"? eller sitter du med potential till att ev. via rätt verktyg, teknik och en levande elefant hona ex. få fram en levande mamut...med hår, betar och mammutsjäl. Upp till dig igen..men jag vet då att jag kallar en mammut för mammut och liv för liv och inget annat.
Och den "kompromiss" vi har kommit fram till i svensk rättsväsende bygger faktiskt på ett resonemang...vare sig du nu accepterar detta eller inte.
Citat:
Det är dock inget som säger att vi behöver tillskriva mänskligt liv i alla dess utvecklingsstadier samma relativa värde. Vi lägger ex. mer resurser på barn än gamla på sjukhuset och vi kan ibland offra vissa liv för att rädda andra liv som vi anser är mer värda etc. Vi räddar i regel mamman på bekostnad av ett ofött barn även efter vecka 18 etc.
kallas pragmatik och sker i en praktik, men inte så vi hanterar det på "pappret". Där är en 66 årig gubbe lika mycket värd som en nyfödd tös. Och förmdligen också han som kostar samhället mer per dag än vad hon gör.
Citat:
Som jag sa, vi kan ta en transsexuell man som fått en livmoder inopererad och är gravid med en dotter. Kön är helt ointressant i den här diskussionen.
Sedan, i ärlighetens namn, det är ju ingen tvekan om att det är du som skiter i kvinnors välbefinnande. Du offrar gärna ex. kvinnor som säljer sex välbefinnande för din egen sexualmoral och det faktum att vi vet att denna verksamhet minskar antalet våldtäkter med runt 30 % så offrar du gladeligen 10 000-kvinnors välbefinnande. Detta trots att det inte finns någon seriös forskning som visar att det minskar ex. trafficking. Du är en jävla hycklare.
hahaha yeahh right....
jag som vill förbjuda män från att skita i kvinnors kroppsliga integritet och sexualitet via att förbjuda dem köpa andras kroppsöppningar att jucka i, andras kroppar att slå på eller mörda i vissa fall, utan ednast ah sex med partners som faktiskt är där pga genuin sexualitet. Jag är den som "skiter i kvinnor"
medan du! minsann som tycker det är helt ok att shopa sex och därmed hålla hela denna sexindustri som i skrivandes stund förslavar miljoner av kvinnor, barn och män över världen under armarna, du "värnar om kvinnors "välbefinnande".
suuuuure!
Sen nej..vi vet inte alls detta,, DU tror det för du har hittat denna uppgift i någon av alla dina obskyra studier från någon liten konservativt skitorganisatin med en tydlig agenda.