Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Det finns massor med skäl att förbjuda kvinnor att genomför abort ex. barnets rätt till liv och kroppsliga integritet. Du kan godtyckligt värdera andra skäl högre än dessa ex. kvinnans rätt till sin egen kropp etc.
Du menar att "ställa till problem för vården" inte är godtyckligt kriterium? Hur definierar du "problem" och varför skall vi ha just den definitionen?
Det ger mig inte så mycket att fortsätta hålla på att korrigera i dina märkliga uttalanden men det känns ändå som att vi till slut landade i att abort primärt motiveras av bekvämlighetsargument.
Jo, jag vet att du tycker att befruktade ägg är barn med fundamentala mänskliga rättigheter, barns rätt till liv och yada yada.
Jag ser fortfarande inget skäl att ålägga kvinnor att se till så att det befruktade ägget blir ett barn nio månader senare. Att du tycker det är godtyckligt får stå för dig.
Om du tycker att "problem för vården" låter godtyckligt så kan jag gärna precisera.
Vården ska inte avbryta graviditeter om det leder till att det föds barn som har rätt till livsuppehållande vård och garanterat får skador av att inte få utvecklas i livmodern.