2017-11-19, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
"Skulle vinna" som i att få minst 50%?

Eller vad menar du att han har sagt? Källa?
”Vinna” har han aldrig sagt. Däremot ”ta över”. Under SD:s avspark i Tylösand sa han:

Citat:
”Ser man till kyrkans långa historia är vänsterliberalernas nuvarande inflytande snarast en parentes. Vi ska bidra till att öka valdeltagandet, det är bara mellan tio och tolv procent som röstar i kyrkovalet. Vi ska ta över”, förklarade Jimmie Åkesson.
Det kan betyda ta över taktpinnen eller ta över stafettpinnen. Alltså, ta kontrollen över hela kyrkomötet, eller ta vid där de gamla partierna slutade. Jag tycker det framgår av kontexten att han menar alternativ 2. Alltså att det extremt låga valdeltagandet ses som ett tecken på att systemet har rostat ihop och att SD ville blåsa nytt liv i det.
2017-11-19, 03:37
Avslutad
SD sjunker i opinionsmätningarna. Skönt eftersom de är mer Israelvänliga än Sverigevänliga.
Sverige åt svenskarna!
2017-11-19, 09:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POLlS
SD sjunker i opinionsmätningarna. Skönt eftersom de är mer Israelvänliga än Sverigevänliga.
Sverige åt svenskarna!

Bruset i mätningarna dock väsentligt mindre än t.o.m. procenten uppklarade brott - tack o lov!

SD Israelvänliga???

Sverige åt svenskarna

Alldeles kolossalt självklart för SD...
2017-11-19, 10:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POLlS
Sverige åt svenskarna!

SD må sjunka - eller till och med "rasa" - i vissa opinionsmätningar, men betyder detta per automatik att det också är så i realiteten? Speglar dessa OI verkligheten? Historien har ju gång på gång visat oss att flera opinionsinstitut haft groteskt fel när det gäller just SD i opinionen. Och med groteskt menas 60% fel i mätningarna... vi talar om horribla felmätningar. Hade företag inom t ex den privata tillverkningsindustrin haft lika mycket fel i sin produktion skulle de gått i konkurs och tvingats stänga igen inom veckor eller högst ett par månader. Men inte när det handlar om opinionsinstituten, de kan uppenbarligen fortsätta att kräkas ut sina monstruöst felaktiga siffror år efter år utan att massmedierna reagerar det minsta. En oerhört sjuk (och tydligen korrumperad) bransch.

Att SD gått tillbaka något är nog de flesta överens om, till stor del p g a ledarbytet och "omläggningen" av retoriken hos moderaterna, men också p g a egen lamhet och lojhet. Frågan är dock om SD backat "bara" 1-2% eller 4-5% de senaste månaderna som instituten påstår? Att de ligger på 15-16% för närvarande bör och ska nog tas med ordentlig nypa salt, det är långt mer sannolikt att de inte ens ligger under 22% just nu om det vore val idag.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-19 kl. 10:58. Anledning: Rättelse av ord
2017-11-19, 11:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det verkar som om en del "experter" också är inne lite på vår linje om att detta kommer att gynna SD i opinionen.

Marcus Oscarsson på TV4 har lagt ut följande kommentar på sin Facebooksida:

"ANALYS: KONTRAPRODUKTIVT BESLUT SOM TORDE SÅGAS

Nu lär det följa en stor nyhetsjakt där alla tidningar och TV-kanaler kommer att begäras svar på huruvida de kommer säga ja eller nej till SD:s valreklam inför valet.

Aftonbladet har som privat företag juridisk rätt att göra precis som de vill. Det är ett beslut som inte har någon koppling till staten utan varje privatägt företag har rätt att fatta självständiga beslut om vem de vill upplåta annonsplats till. Men min bedömning är att detta kommer att gynna SD då bilden blir att media tar ställning för och emot olika partier och det blir närmast omöjligt för de mediebolag som säger nej till SD-reklam att försöka övertyga läsare och tittare om att det aktuella mediebolaget däremot är objektivt på redaktionsplats, dvs i artiklar, radio- och TV-inslag.

Min bedömning är att väljarna kan ha förståelse för att reklamfinansierad media säger ja eller nej till enskilda annonser eller TV-reklam baserat på hur just den enskilda annonsen ser ut.

Men att säga nej till helt riksdagsparti rakt av - oavsett vilken typ av valreklam de kommer att ha - är enligt min analys ett kontraproduktivt beslut som många väljare torde såga."

Mycket märkligt att mainstream media aldrig lär sig. Aftonbladet, med dess rabiata chefredaktör, tänker inte längre än näsan räcker. Hur fan inbillar de sig att NÅGON efter detta kan ta dem på minsta lilla allvar när de säger att de kommer att vara opartiska i diverse intervjuer och utfrågningar i valrörelsen 2018? Jo tjena...

Nej, denna idiotiska bojkott kommer definitivt att gynna SD i opinionen. Är ännu mer övertygad om detta ju mer jag tänker på det. Det är bara att gratulera SD för gratis reklam via en i övrigt mycket vidrig tidning med hemska värderingar.

Jag vet inte hur man kan missa att Aftonbladet knappast är politiskt opartiska ?

Vill man vara SD-kritisk (det vill troligen AB... ) är det ju fullt rimligt att heller inte göra reklam för dem. Inget konstigt med det.
2017-11-19, 11:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte hur man kan missa att Aftonbladet knappast är politiskt opartiska ?

Vill man vara SD-kritisk (det vill troligen AB... ) är det ju fullt rimligt att heller inte göra reklam för dem. Inget konstigt med det.

Definitivt inget konstigt med det. Aftonbladet kommer alltid att vara en starkt SD-hatande tidning och ett tokvänster medium som hyllar ultrafeminister och extremvänstern. Men precis som Marcus Oscarsson skriver så kommer Aftonbladets hela approach till SD i denna fråga att visa sig vara totalt kontraproduktiv. Och det riktigt lustiga och intressanta är ju att SD knappast hade tänkt att annonsera i någon större omfattning i Sveriges största vänsterblaska och skittidning - men nu fick man gratis reklam eftersom detta diskuteras lite varstans och folk blir upprörda över den fortsatta utfrysningen och mobbningen av SD från etablissemangets sida. Sådant ska definitivt inte underskattas i opinionshänseende. Aftonbladets olika "kampanjer" och "drev" mot SD och SD-folk slår alltid bakut.

Eller som Marcus Oscarsson så elegant beskrev det: "Detta kommer att gynna SD då bilden blir att media tar ställning för och emot olika partier och det blir närmast omöjligt för de mediebolag som säger nej till SD-reklam att försöka övertyga läsare och tittare om att det aktuella mediebolaget däremot är objektivt på redaktionsplats, dvs i artiklar, radio- och TV-inslag."
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-19 kl. 11:49.
2017-11-19, 13:20
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Definitivt inget konstigt med det. Aftonbladet kommer alltid att vara en starkt SD-hatande tidning och ett tokvänster medium som hyllar ultrafeminister och extremvänstern. Men precis som Marcus Oscarsson skriver så kommer Aftonbladets hela approach till SD i denna fråga att visa sig vara totalt kontraproduktiv.

En annan starkt SD-hatande företeelse utgörs av "officern och gentlemannen" i ledningen för L, som efter all sin begränsade förmåga, försöker påverka opinionsutvecklingen för SD!

Märkligt med hänsyn till läget för L.

Enligt sin gamla väl använda terminologi borde han uppenbarligen istället försöka "runka upp stridskuken" , så att L åtminstone når spärren - i bästa fall...
2017-11-19, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Sentio borde komma vilken dag som helst.

Vi får väl se vad de tycker om Moderaternas invandringspolitik när de hamnar i regering 2018. Deras track record under Reinfeldt är ju inte det bästa..

De kommer nog tillbaka till SD när de märker att M bara snackade.

Så du erkänner raset men inte orsaken?
Fel. Er officiella linje har alltid varit att kalla opinionsundersökningar för Fake News och bara acceptera de som visar på ökav väljarstöd
Försök igen 😘
2017-11-19, 15:47
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Så du erkänner raset men inte orsaken?
Fel. Er officiella linje har alltid varit att kalla opinionsundersökningar för Fake News och bara acceptera de som visar på ökav väljarstöd
Försök igen 😘

Även om Sentio mot förväntningar "rasar" någon procentenhet, vill jag gärna bidraga ekonomiskt till din biljett för hemresan!
2017-11-19, 16:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Även om Sentio mot förväntningar "rasar" någon procentenhet,
Förväntningar:
November
Demoskop + 2.8 (komplettera nu med webbintervjuer som står för ca 38% av alla intervjuer)
Ipsos -0.3
Inizio -2.5
Genomsnitten (2.8-0.3-2.5)/3 = 0

Så man kan förvänta sig allt mellan -2.5 PE till +2.5 PE. Med tanke på att Sentio ibland är skakig +-4PE.

Men varför kolla på just Sentio om man är intresserad av trenden. Brukar de vissa någon annan trend än andra OI? Nej.
Absoluta siffran är dock helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
vill jag gärna bidraga ekonomiskt till din biljett för hemresan!
Du får behålla ditt socialbidrag
2017-11-19, 18:00
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Du får behålla ditt socialbidrag

Ett konstruktivt inlägg, som borde påverka stödet för SD, att bidragsblattarna borde i större utsträckning kunna finansiera sina egna hemresor, speciellt för personer som har svårt att acklimatisera sig i vårt samhälle!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-19 kl. 18:03.
2017-11-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så här förklarar man enklast de förflyttningar som pågår mellan M och SD:

Den där snedbalansen konstaterades redan i eftervalsanalyserna 2014 av bl a Demoskop, som fann att det fanns mängder av SD-väljare som inte hade SD som förstahandsval. De var bara moderater som tröttnat på Reinfeldts och markerade missnöjet med att rösta på SD. Ursprungligen hade de kanske bara tänkt protestera i själva valet och sedan gå tillbaka. Men på grund av allt som hände efteråt (AKB, DÖ, flyktingkrisen) fortsatte protestaktionen långt efter Reinfeldt. Fast de slutade aldrig sympatisera mer med M än SD. Och nu är allt de störde sig på borta - Reinfeldt, AKB, DÖ och den gamla invandringspolitiken. Då går de tillbaka. Jag menar, om hela 21% är M-sympatisörer som övervintrade ända till maj 2017 nästan 3 år efter Reinfeldt, så lär de ju knappast ha gett upp hoppet mellan maj och oktober.

Lite sent men kan åtminstone ge anekdotiskt stöd för teorin. Det är precis så jag resonerar själv. Moderaterna är fortfarande mitt parti och jag är medlem igen.

Däremot är jag inte beredd att rösta på (M) ännu. Då Ruinfeldt är bortrensad ligger det största hindret för en (M) röst inte inom partiet dock. Samarbetet med Annie Lööf måste bort först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in