2017-11-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att äga frågor är en ständig kamp. Nokia ägde mobilmarknaden, Sony ägde portabelt ljud... var är de nu? Det tog inte mycket för MP att tappa bollen till C i miljöfrågan, där C numera innehar sakägarskapet trots att MP heter miljöpartiet.

Man kan inte ens räkna med att gynnas av att samhällsutvecklingen serverar tillfällen på silverfat. Case in point: #metoo sveper just nu som alla mödrars feministiska masspsykos över hela västvärlden. Det borde göra för Feministiskt initiativ vad flyktingkrisen gjorde för SD. Men istället är F! nästan helt osynliga. Jag tror jag skymtade Schyman i nåt uttalande alldeles i början, men jag har inte sett eller hört ett pip om eller från F! sen dess. Det är S, MP och C som slåss om att kapitalisera på metoo.

Samma med SD: Just nu väller det fram fakta som borde gynna dem. Kommuner vars ekonomier håller på att haverera (inklusive Sandviken, som påstods tjäna en halv miljard på eländet), brottstatistikkurvor som pekar brant uppåt på samtliga områden kom ut senast igår. Detta kunde ha varit en "told you so"-karnival för SD. De har ofta träffat ganska rätt om framtiden. Så här skrev Mattias Karlsson 2 december 2014:

"Sverige står inför en allvarlig situation. I många kommuner handlar det idag om en hotande systemkollaps. Man saknar bostäder och den offentliga servicen riskerar att kraftigt skadas."

Observera: December 2014. Han använde ordet systemkollaps ett helt år innan Morgan Johansson och Margot Wallström gjorde detsamma. Men det är tyvärr svårt att kapitalisera på att ha haft rätt. SD:s varningar har avfärdats som domedagsprofetior och fake news, men när sakerna blir ett faktum säger man "ja ja whatever men vi behöver inte er längre för S och M fixar det där nu".
S kan säga så mycket de vill men om de inte tillslut kommer att göra det så kommer de tappa. M kan också säga att de står för allt SD har sagt men tillslut måste de agera och välja om de ska rösta på SDs förslag eller inte. De felet som både S och M gör är att de försöker gynna alla vilket inte fungerar för om man står för allt så står man för inget.
2017-11-16, 12:28
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Kristallklar analys även om jag tror att tårtbotten är betydligt geggigare.

Grattis K-amrat!

Du tycks imponerad av CrysbyCream - kanske en mystisk meningsfrände?

Bortsett från det statistiska begreppet konfidensintervall och maninipulationer kan kanske även starkare produkter vara inblandade i analysen...

Vi övriga utgår från SD som största parti 2018!
2017-11-16, 12:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Låt dem få chansen i ett val först innan du avfärdar dem som skojarinstitut, 2018 blir deras jungfruval.

Novus och Inizio ligger kontinuerligt ganska lika. Novus är ett telefoninstitut som lägger på SD-moms sedan senhösten 2014 och Inizio är extremt konservativa för att vara ett webbinstitut. Jag väntar med domen till efter valet. Det är osannolikt men inte omöjligt att det är Sentio och YouGov som visar sig ligga 10% för högt, och då kommer den här tråden att bli Sveriges största marknad för både Alvedon och kraftiga rep.

Är inte Inizio en "ny version", ett "ombildande" av det avsomnade United Minds? Kan ha helt fel... men har för mig att det är så.

Helt omöjligt är det naturligtvis inte i den skruvade värld vi lever att Sentio och Yougov ligger för högt. Du menar 10% och inte 10 procentenheter, hoppas jag? Men som du skriver är det osannolikt att det är Sentio och Yougov som ligger för högt, det har alltid varit de andra instituten som legat på tok för lågt. Och "risken" är väl att så blir fallet även det kommande valet. Även om de övriga OI ändrat sina mätmetoder, viktningar och annat så tror jag fortfarande att Sentio kommer att visa sig vara i en klass för sig då det gäller SD i opinionen när vi summerar valet 2018. Det är min högst ovetenskapliga och personliga uppfattning, men Sifo, Inizio, Demoskop, Ipsos m fl ger jag inte mycket för, de kommer att vara lika dåliga som hittills.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-16 kl. 12:46. Anledning: Tillägg
2017-11-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Min analys att M med sin nye partiledare kommer att bli ett hot mot både S och SD, mycket beroende på bytet av partiledare.
Är det smekmånad eller inte, det får tiden utvisa.
Chansen/risken är stor att M bildar regering med alliansen
SD kommer att hamna utanför och får välja mellan att rösta på en alliansbudget alternativt S budget.
Hur S gör efter valet med MP hänger väl också lite i luften
V får vanlig ordning kämpa på sin kant.

Tittar man på valresultatet 2014 så blev ju (SD) super-vågmästare. Alltså det räckte inte att ett parti bytte sida för att det blocket skulle få egen majoritet. Det gick inte att ignorera (SD) då ens med 12.9%.

Visst det ser ut som att (SD) ignorerades men det beror bara på att DÖ är en illa-dold samlingsregering där hälften av deltagarna skolkar från regeringsmötena och istället sitter i ett hörn och tjurar.

Om 12.9% räckte 2014 så kan man vara trygg att 15.4% i dagens Inizio också skulle räcka 2018. I praktiken styr (SD) regeringsbildningen fullständigt om inte (S) och (M) kommer överens om ett regeringssamarbete (ett öppet eller ett dolt som DÖ).
2017-11-16, 12:41
Medlem
Citat:
Vad gjorde de 2014-2015 som var så annorlunda?

2014 fällde de en S-budget och hotade med att ”försöka fälla varje regering som väljer att verka för en ökad invandring”. Man tycker att ett kaxigt parti skulle ha drämt till med ”varje regering som väljer att inte verka för kraftigt minskad invandring”, men de nöjde sig gott med att den inte ökar (detta sagt i december 2014, ett år då invandringen var 127.000, jämfört med 98.000 år 2010 när SD kom in i riksdagen). Efter 2015 har regeringen på eget initiativ verkat för rejält minskad invandring trots att SD bara krävde en utebliven ökning, så man kan säga att 2017 års S är tuffare än 2014 års SD.

På vilket sätt SD var mer på hugget 2015 vet jag inte. Deras strategi bestod i att vara det enda riksdagspartiet som var mot att släppa in 10.000 per vecka. Den SD-prestationen är ungefär som att ha varit den enda restaurangkedjan i Sverige november 2015 som inte serverade nyskiten diarré som enda rätt, och belönas med en marknadsandel på 26,8% (enligt Sentio) medan övriga 73,2% av landets matgäster fortsatte mumsa på flytande bajs som inget hänt. Din idé om att vara på hugget är alltså att kunna skryta med att ”1 av 4 som äter ute föredrar våra hamburgare framför konkurrenternas lösa avföring”? Tre gånger under 2017 har de fått högre än 2015-rekordet 26,8% i Sentio, men det tycker du är för högt då antar jag eftersom du drömmer dig tillbaka till 2015?

Men okej, då får du väl fortsätta att tycka att SD:s höga medel 2015 kan förklaras med deras dåvarande politik, medan jag fortsätter tycka att deras höga medel 2015 berodde på 2015.

Det är möjligt att jag borde nöjt mig med 2014 (även om man hade tiggar-kampanjen 2015) när man bl.a. kidnappade SVT med en presskonferens genom att i 15-30 min visa info på overheaden hur usel invandringen är. Det var ett helt annat go i partiledningen på den tiden. För tillfället nöjer man sig med facebook-inlägg som bara når de redan frälsta.

Skriver ingenstans att jag tror SD's höga medel 2015 förklaras med deras politik. Sluta med dina jävla halmgubbar.
2017-11-16, 12:43
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Grattis K-amrat!

Vi övriga utgår från SD som största parti 2018!
Det lär nog knappast hända... Inte en chans att man hämtar in Sossarnas och Moderaternas försprång. Det finns alldeles för många tokstollar i SD - och med dem vinner man inte den stora massans förtroende.

Vad betyder förresten "K-amrat" som du skrivit i vart och vartannat inlägg nu de senaste åren?
2017-11-16, 12:48
Moderator
Ancistruss avatar
Det är sällan jag läser Aftonbladet. Oftast är det just i samband med OU. Just i dessa samanhang finns det också alltid reklam för att anmäla sig till Inizios panel. Jag har förvisso genom åren sett det på anda platser också, men det är inte ofta. Så m.a.o. är det nog bland Aftonbladets läsarkrets en stor del av deras panel rekryterats från. Jag tror det kan inverka på resultatet i Inizios OU.
2017-11-16, 12:51
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Inizio - november

SD 15,4 %

S 28,6 %

Som förväntat av ett korrumperat Skojarinstitut!

Dock Mp, Kd och L under spärren, som för ett hederligt och seriöst institut...

Aha. De senaste köpta siffrorna från Aftonhoran. 15,4 % alltså? Dev var verkligen illa, för det innebär att flertalet i min bekantskapskrets, vänner och kollegor, antingen bytt ståndpunkt sedan jag träffade dem sist, eller att de ljuger för mig när vi ses. Eller så har Aftonhoran fått de siffror de betalt för enligt konceptet "som man ropar får man svar". Inget att fästa sig vid, det mest irriterande är att vissa troll hittat tillbaka till tråden nu när de tror deras hatobjekt är på tillbakagång. Vem vet, kanske kommer t o m oraklet Rejdar tillbaka.
2017-11-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Tja! Svaret på den frågan fick du ju i partiledardebatten då Annie Lööf kallade Jomshofs uppmärksammade bild om den Islamska trojanska hästen för rasism. Mattias Karlssons jämförelse mellan Islam och Nazism genererade ett ramaskri i den "fria" pressen. Så 2017 har inte direkt varit ett år fritt från uppmärksammad Islamkritik från SD:s sida.
Jag håller med de många som tycker att partiet är för passiva. Men det är inte bristen på vanvördighet (Gamov är väl ett typexempel på att vanvördighet i sig inte är något att satsa på) eller rabiata utfall mot minoriteter som är problemet. Problemet är att de inte på ett enkelt och pedagogiskt sätt presenterar de uppenbara missförhållanden som råder. Jag har fortfarande bekanta som inte har en aning om många missförhållanden och som mycket väl skulle kunna byta till SD om de bara fick fakta presenterat för sig i en enkel paketering.

Nu efterfrågar jag inte en bild på twitter med en trojansk häst utan hård kritik och möjligen kampanj om islamiseringen. Jag tycker absolut man har gone soft på detta ämne. Ingenting om det under senaste årens partiledardebatter. Detta är win-win. Man har en stor majoritet av befolkningen bakom sig och det kommer reta gallfeber på etablissemanget. SD behöver bli fiende mot etablissemanget, inte fjäska för det.
2017-11-16, 13:48
Medlem
Sentio borde komma vilken dag som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Ni kanske tycker det låter som Fake News men SD har enbart varit en hållplats för moderaternas väljare som velat få en mer balanserad invandringspolitik.
Därför sker nu raset.
Vi får väl se vad de tycker om Moderaternas invandringspolitik när de hamnar i regering 2018. Deras track record under Reinfeldt är ju inte det bästa..

De kommer nog tillbaka till SD när de märker att M bara snackade.
2017-11-16, 14:01
Medlem
8711s avatar
Inizio är ju aftonbladet så att dom tar chansen att ta i lite extra förvånar mig inte. Det lär bli jobbigt framöver när Inizio och aftonbladet får höja Sverigedemokraternas siffror rätt kraftigt.

Det här börjar bli löjligt, såna här förändringar varken tidigare eller nu finns inte, utan dessa är samordnade och synkroniserade av opinionsinstituten, samma sak med M:s överdrivna nedgång och centerpartiets uppgång, har aldrig funnits.

Nu överdrivs istället M:s uppgång och SD:s påstådda förändring till det sämre, som givetvis finns men inte alls på det sätt som mätningarna visar, då det är önsketänkande och ett självspelande piano av hur man vill att utvecklingen ska vara inom media och inom opinionsinstituten.
Senast redigerad av 8711 2017-11-16 kl. 14:07.
2017-11-16, 14:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag upprepar: Åkesson sa att de skulle "vinna" kyrkovalet.
Alla partier säger sig naturligtvis vilja "vinna" ett val.

Så har sa SDs kyrkopolitiskt ansvariga innan valet:
Citat:
– En målsättning är att åtminstone fördubbla oss. Det skulle betyda på nationell nivå att vi får tolv procent och det är väl vad vi kan vänta oss i takt med att vår medlemskår ökat. Det innebär att vi får representation i kyrkostyrelsen och ordinarie platser i kyrkomötets utskott, säger Aron Emilsson som tillsammans med Julia Kronlid är nationellt ansvariga för partiets kyrkopolitik.
https://www.sydsvenskan.se/2017-09-03/storsatsning-fran-sd-pa-kyrkovalet

En bra & uppenbarligen realistisk målsättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in