2017-11-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om du inte ens vet hur den danska gör, hur kan du då jämföra dem?

'Anmäler och tar sen in till förhör' vad innebär det?

Var i detta fall har det förekommit 'hot och annat'? Detta är ju en mordutredning, tror du att svensk polis hade varit så mycket sämre, givet de förutsättningar som finns?

Jag menar naturligtvis generellt!
Citera
2017-11-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoraBjoern
This is also possible, may be his sex drive broke through. But your scenario, as well as mine cannot be proven so far. So if police has nothing more, it can be that the psyc. report, testimonies of witnesses and the form on the day of jurors and juges will tip the balance ...

Detta är också möjligt, kan hans sexdrift bröt igenom. Men ditt scenario, såväl som mina kan inte bevisas hittills. Så om polisen inte har något mer, kan det vara så psyc. rapport, vittnesmål vittnesmål och formuläret på dagen för jurymedlemmar och budgar kommer att tipsa balansen ...

Vi får hoppas det. Rätt ska vara rätt. Men det hela tycks vara uppenbart för de flesta. Det kommer den danska polisen också visa framöver.
Citera
2017-11-18, 23:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag menar naturligtvis generellt!

Vad är det generella?

Alltså jag vet inte om dansk polis är bättre eller sämre på mordutredningar. Fallet Wall är ju inte ens ett spaningsmord, den misstänkte fanns i förvar från det han kom in till land. Men i tråden återkommer ständigt inlägg som vill göra klart att svensk polis är så mycket sämre än den danska.

Vad grundar sig detta på?
Citera
2017-11-18, 23:58
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Han har helt säkert legat still på bottnen, det var så han brukade göra. Han hade nog inte snorkeln uppe. Skulle inte tro att den räcker upp till ytan från 10-12m djup, men omöjligt är det ju inte, att den gör det.

Några lanternor eller lampor hade han inte utanpå ubåten, det vet vi. Ganska lustig kommentar dock från han den där "flight directorn" om att de inte hade det för att det var svårt att ordna lampor som var vattentäta till 30m djup. När det är världens enklaste sak och finns färdiga lanternor att köpa som klarar det rakt ur lådan. Dessutom hade de ju kameror i snorkeln, och de höll ju tätt
Det är många konstiga kommentarer från folk runt PM om ubåten. Man får lätt intrycket att de har noll koll. De ger verkligen inget intryck av att vara kunniga och intelligenta ingenjörer.

Hur länge kan N tänkas klara sig i u-läge med snorkeln nedfälld, tros? Svårt att tänka mig att han vill/klarade att avbryta sin fest varje halv timme för att gå upp till ytan. Att köra i mörkret utan lanternor framstår ju som galet, kan ju inte va tillåtet men det struntade väl Fånen i. Han verkar ju ha kommit undan med vad som helst. Men jag tror inte han är någon ingenjör. Har för mig att jag läst att han hoppade av ”när han lärt sig tillräckligt för att bygga en raket”. Ja, för det låter ju betydligt bättre än att tala om att man inte klarade av dem.
Citera
2017-11-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Att erkänna ett skambrott det händer mycket sällan. Så det tror jag aldrig han kommer att göra.
Ulf Olsson nekade i sten och rationaliserade bort sin sperma på offret med skumma förklaringar.
Han erkände aldrig.
Men han erkände anonymt i tre telefonsamtal till polis samt flera brev.
Alltsammans kopplat till hans mobil och dator. Ett behov att lätta sitt samvete eller för att lämna spår?

Men Olsson var inte psykiskt frisk. Han kanske hade ett uns av skam i kroppen över sina vedervärdiga brott. Men en psykopat känner ingen skam. Om det nu är en diagnos som PM har, eller vad jag tror snarare en dubbeldiagnos. Om han inte erkänner så är det av annan anledning än skamkänslor - om nu diagnosen stämmer som jag tror (narc/psyko eller asperger/psykopati).
Citera
2017-11-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett pyttelitet minneskort, kanske?

Det borde i så fall synas om/när de kollar filmerna från när han blev räddad av fritidsbåten. Eller innan han lotsades i hamn. Om han fifflade med något.

Har en svag minnesbild från någonting ditåt.... men kan inte säga exakt när och hur. Kanske fäpplade han bara med nån filt eller nåt? På eller av fritidsbåten eller sen.

Har ju sett landstigningen vid ett par tillfällen på video, som vi alla.
Citera
2017-11-19, 00:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Sorry, I do not want to add wrong facts. I only have (unfortunately German source) saying:

"Doch Rechtsmediziner Peter Knudsen, Vizestaatsobduzent von der Universität Süddänemark, sagte, es sei fast unmöglich zu klären, wie Kim Wall zu Tode gekommen ist. Dazu hätten die Leichenteile zu lange im Wasser gelegen."
http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.der-fall-kim-wall-immer-neue-widersprueche-im-fall-madsen.ce88694b-ac46-4fd5-89d6-3bd171df8c9 d.html

Translation:
"But medical examiner Peter Knudsen,vice governmental autopsyst of university of southern Denmark said: "it is nearly impossible to clarify how Kim Wall died, as body parts have been to long in to water".

If this is incorrect I apologize.

If he said this, it means he has not been involved in the autopsy of KW in any way.
Which means this is nothing but pure speculation. A lot of "experts" have speculated about a lot of things. That does not mean much. We have our own very famous expert here in Sweden, Leif GW Persson, professor emeritus in criminology, a very highly renowned guy in the area, but still, he has made statements about this case that has been directy wrong, too.
The danish police are the only ones who we can rely on giving facts in this case, and what they have said is in contradiction to this "Knudsen" guy.

Citat:
You asked me how I think Miss Wall died: I think he tried to make advances to her but she rejected him and then he came into a rage and killed her (how is unclear to me) may be with his knife or choked her. Unfortunately the cause of death cannot be found out anymore (see above). After that he undressed her and stabbed into her body still in a rage. Later he dissected her to cover the crime.

Well, this is just it, we know the knife stabbings were not deadly by themselves, and if she had been choked, that would most certainly have been determined in the autopsy, due to all the forensic evidence that a choking will result in.

Now, I am not saying that it wasn't an unplanned act, but in my opinion there are so many things in this case that points towards a planned crime. Poorly planned, for sure. Planned in a short time, definitely, the meeting was decided just a couple of days in advance. But there are just so many circumstances that fits all to well into the puzzle supporting it wa planned. Bascally everyting fits into the puzzle in this case, and that is what is so amazing, and, in my opinion, makes it so probable.
Discussions on blogs on death, discussions among friends on the best place to dump a corpse at sea, the snuff movies, the saw, the metal parts used to sink the body that were found also in the workshop, psycopath Bateman on the whiteboard. PM left so many signals around, that become visible now after the deed. A typical thing for some psyco murderers, I have learned.
That's just to mention some things that indicate planning and fits perfectly into the puzzle.
Citera
2017-11-19, 00:05
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att han inte låg nära ytan i Öresund, med all trafik..?!! Självklart låg han på botten, där det var så djupt att inget fartyg kunde komma och slita upp hans skrov med sin köl, och där han garanterat fick vara ifred tills han var klar...
Jo men jag menar att han kunde ligga stilla på botten, utan att behöva hålla N i rörelse. Nä i ytläge har jag inte trott att han låg. Även om ingenting skulle förvåna mig längre, när det gäller honom. Jo föressten, om han skänkte pengar till Svenska Kyrkan eller dyligt..
Citera
2017-11-19, 00:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hur länge kan N tänkas klara sig i u-läge med snorkeln nedfälld, tros? Svårt att tänka mig att han vill/klarade att avbryta sin fest varje halv timme för att gå upp till ytan. Att köra i mörkret utan lanternor framstår ju som galet, kan ju inte va tillåtet men det struntade väl Fånen i. Han verkar ju ha kommit undan med vad som helst. Men jag tror inte han är någon ingenjör. Har för mig att jag läst att han hoppade av ”när han lärt sig tillräckligt för att bygga en raket”. Ja, för det låter ju betydligt bättre än att tala om att man inte klarade av dem.

Ett par dagar skulle han säkert kunna klara. Att stanna nere en hel natt två personer är säkert inga problem, det har vi ju föranletts förstå att det har gjorts mer än en gång.

Ja, att köra utan lanternor är högst förbjudet, och så som PM gjorde det mycket mycket allvarligt. Kollisioner till havs med stora fraktfartyg är verkligen inget att leka med.
Citera
2017-11-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo men jag menar att han kunde ligga stilla på botten, utan att behöva hålla N i rörelse. Nä i ytläge har jag inte trott att han låg. Även om ingenting skulle förvåna mig längre, när det gäller honom. Jo föressten, om han skänkte pengar till Svenska Kyrkan eller dyligt..

Eller varför inte till Danska motsvarigheten till Brottsofferfonden? Journalistförbundet? Djurens Rätt? Katthemmet? Hundstallet? De Enbentas förbund? You name it.
Citera
2017-11-19, 00:13
Medlem
Citat:
Yes, but if we wait for those, we cannot write anymore :-)
And (next speculation): what if police has nothing more? Then it might be wise for Mr. Madsen to remain silent.

Ja, men om vi väntar på dem kan vi inte skriva längre :-)
Och (nästa spekulation): Vad händer om polisen inte har något mer? Då kan det vara klokt att Herr Madsen var tyst.

Correct, but the police have been very self confident since the start, and before the court, we can speculate, as I indicated before. The remaining question is, how died KW? It is cruicial, if PM should be put away for a long time.
Citera
2017-11-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ett par dagar skulle han säkert kunna klara. Att stanna nere en hel natt två personer är säkert inga problem, det har vi ju föranletts förstå att det har gjorts mer än en gång.

Ja, att köra utan lanternor är högst förbjudet, och så som PM gjorde det mycket mycket allvarligt. Kollisioner till havs med stora fraktfartyg är verkligen inget att leka med.

Är PM den jag och många här i tråden tror så bryr han sig inte ett dugg om lagar och regler.("Kan själv", som min dotter sa som liten.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in