2017-11-18, 19:38
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hade han mest lån för bostadsrätten eller blev det något för dottern att ärva?
Han bodde i lägenheten i 35 år och för 35 år sedan var priserna på bostadsrätter inte höga alls. Sedan dess har priserna dubblerats många gånger om och jag skulle bli väldigt förvånad om han ens betalade mer än en miljon för den lägenheten när han köpte den, i början av åttiotalet.

Således var försäljninssumman på nästan 15 miljoner i princip ren vinst. Dessutom måste han varit god för åtskilliga miljoner efter en såpass lång och framgångsrik karriär. Dottern har nog ett saftigt arv att vänta. Dock är hon ju bara 12 år gammal nu och jag vet inte hur det blir med arv då, rent tekniskt. Hon får kanske vänta med (merparten) av arvet tills hon blir myndig och att någon förvaltar det åt henne under tiden?
Citera
2017-11-18, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Han bodde i lägenheten i 35 år och för 35 år sedan var priserna på bostadsrätter inte höga alls. Sedan dess har priserna dubblerats många gånger om och jag skulle bli väldigt förvånad om han ens betalade mer än en miljon för den lägenheten när han köpte den, i början av åttiotalet.
Frågan är var en 24-årig mer eller mindre arbetslös bohem fick tag i en miljon på 1980-talet?

Det är väl inte helt otroligt att det ligger någon skum affär i bakgrunden. Nån gammal sugardaddy som har stått på lånet/kontraktet. Nån ljusskygg homosexkontakt som har "hjälpt grabben" en aning.
Citera
2017-11-18, 20:43
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Frågan är var en 24-årig mer eller mindre arbetslös bohem fick tag i en miljon på 1980-talet?

Det är väl inte helt otroligt att det ligger någon skum affär i bakgrunden. Nån gammal sugardaddy som har stått på lånet/kontraktet. Nån ljusskygg homosexkontakt som har "hjälpt grabben" en aning.
Föräldrar! Jag kan tänka mig att Rikard fick hjälp av sina föräldrar med finansieringen av sin bostadsrätt i början av åttiotalet. Det vanligaste när någon i t ex 24-årsåldern köper en lägenhet är väl att föräldrarna går in och hjälper till med köpet. I den ålderns som föräldrarna är då har dom många år bakom sig i arbetslivet och många gånger en god ekonomi.

Jag känner personligen till många exempel där föräldrar har gått in och stöttat vid ett bostadsköp. Och Rikard hade ju också god kontakt med sina föräldrar så det är ju inte alls otänkbart att han fick hjälp av dom. Jag håller det för mycket mer troligt i alla fall att det gick till på det sättet, än att någon "ljusskygg" sugardaddy-figur skulle ha hostat upp en större summa pengar för en lägenhet till Rikard Wolff.
Citera
2017-11-18, 20:48
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist

Vilka bostadsrätter kostade en miljon på 80-talet? Ytterst få om ens någon. Då var det i princip bara Riksbyggen och dyra lyor kostade över trehundratusen, 300000....
Citera
2017-11-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Ursäkta, jag förstår att mitt inlägg var lätt att missförstå. Det jag skrev var menat som ett medhåll till ditt inlägg, som är ett av få vettiga i hela tråden. Det var alltså INTE riktat mot dig.
ok! Kanske missförståd ditt inlägg med!
Citera
2017-11-18, 21:36
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Dom där fläckarna är typiskt AIDS. Varför vill man visa upp en sån där vidrig bild på sig själv? Narcissister ända in i döden. Han såg ut som en 80-åring och har gjort dom senaste åren. Tycka- synd-om-mig-mentaliteten åter igen och därför dog han nöjd.

Han var inte narcissist, men han gillade att få bekräftelse.

Han verkade trevlig, men han hade en slemmig utstrålning, hans leende påminde om John Travoltas.
Citera
2017-11-18, 21:36
Medlem
Innerfittefetts avatar
Många verkar ju tycka att snubben var trevlig och soft.
Stämmer säkert men tyvärr har jag svårt för såna pederaster som RW.
Han har garanterat traumatiserat ett antal unga killar och smittat ett ännu större antal med skjukdomar.
Som lidande av allvarlig homofobi kommer i alla fall inte jag ställa upp på nån hyllning av bögen.
Citera
2017-11-18, 21:51
Medlem
Skunken666s avatar
Jag har träffat honom i verkligheten genom jobbet jag hade på den tiden, RW var den största skithögen jag träffat i hela mitt liv!
Sörjer inte en millisekund att han är borta, världen blev helt plötsligt lite bättre.
Citera
2017-11-18, 21:55
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Vilka bostadsrätter kostade en miljon på 80-talet? Ytterst få om ens någon. Då var det i princip bara Riksbyggen och dyra lyor kostade över trehundratusen, 300000....

Du kanske har rätt men jag har för mig att ett svartkontrakt för en tvåa på Söder kunde gå på 100 000 kr runt 84-85.
Citera
2017-11-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Jag har träffat honom i verkligheten genom jobbet jag hade på den tiden, RW var den största skithögen jag träffat i hela mitt liv!
Sörjer inte en millisekund att han är borta, världen blev helt plötsligt lite bättre.

Jag har träffat honom också x antal gånger genom mitt jobb, och han var fan den genomsnällaste människa man kan tänka sig. Det är troligtvis du som är ett rövhål som gör att andra beter sig mindre trevligt tillbaka mot dig. Dumfan.
Citera
2017-11-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk

Början av -80 talet var även en relativt orolig period på BRF marknaden. Men i vasastan var snittpriset ca 3 000kr/kvm. Men det kunde variera kraftigt och det var inte omöjligt att göra bra klipp.

Dvs, runt 300 tkr för lägenheten, i dagens penningvärde ca 800 000kr. Han kan ju även köpt den billigare än så.

Det vore väldigt anmärkningsvärt om han inte på 35år hunnit amortera av 300 000kr... Vilket köpeskillingen rimligtvis borde varit.
Citera
2017-11-18, 22:07
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Jag har träffat honom också x antal gånger genom mitt jobb, och han var fan den genomsnällaste människa man kan tänka sig. Det är troligtvis du som är ett rövhål som gör att andra beter sig mindre trevligt tillbaka mot dig. Dumfan.

Nej, RW var ett riktigt lismande rövhål som älskade att försöka framhäva sig själv genom att pissa på andra.
Som sagt, luften i Stockholm blev plötsligt lite lättare att andas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in