Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-18, 15:37
Medlem
Ingen som har någon kontakt med någon journalist? Som kan fixa FUPen...
Citera
2017-11-18, 16:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
det är materialet och jobbet du betalar för, hade dom kunnat maila FUP:en hade den inte kostat många kr.
är det papper betalar du minst 1kr per ark.
Jo, men självklart är materialet redan digitaliserat innan åtal väcks i varje mål. Har svårt att tro att man författar FUP på skrivmaskin och sedan står och kopierar originalet så att alla berörda skall få varsin kopia.

Jag är inte säker på att det är lagligt att debitera allmänheten tusentals kronor för ett material som omfattas av offentlighetsprincipen.

Tror HusvagnSvensson vet besked.
Citera
2017-11-18, 16:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satriale
Ingen som har någon kontakt med någon journalist? Som kan fixa FUPen...

Varför just en journalist? Det är bara att knalla in på domstolen och kopiera den eller be dom skicka den till en domstol på din ort, så du kan ta del av den.
Tror du har rätt att kopiera den också för den delen.

På hemsidan står det så här så jag hade nog först frågat vem den här varianten är till för och i text, men det gäller också att få ett beslut av domstolen och att dom preciserar vem som är berättigad. För annars skriver dom att dom inte har skyldighet att ge ut någon FU elektroniskt. Det stämmer också, men det innebär samtidigt att man inte kan servera andra och inte alla.
Citat:
Huvudförhandling i mål B 1071-17
Beställning av förundersökningen

I samband med att åtal väcks blir förundersökningen offentlig, möjligen med vissa undantag. En kopia av förundersökningen på cd-skiva eller att skickas per mail kan beställas hos tingsrätten.
http://www.hudiksvallstingsratt.domstol.se/Tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Huvudforhandling-i-mal-B-1071-17/

Åklagaren har också en viss skyldighet dit kan man vända sig också med en begäran.
Senast redigerad av Moosky 2017-11-18 kl. 16:44.
Citera
2017-11-18, 16:50
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somte
1. Tingsrätten skickar den inte digitalt till privatpersoner

2. Den kostar 8500kr plus porto att få utskriven och postad till sig

Jag hämtade ut en fup på tre cd skivor en gång, 120:-
Så de verkar göra allt nu förtiden för att det skall vara svårt att hämta ut 😬
Citera
2017-11-18, 16:55
Medlem
Det är ju otroligt att det fick gå så här långt.Det fanns ju alla tecken på att hon hade ett helvete.Nån borde ha stoppat det hela.Flickan hade kunnat levt idag.Det är nog flera stycken som borde ha ett dåligt samvete idag.Otroligt sorgligt.
Citera
2017-11-18, 17:04
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Med hänvisning till min tråd i juridikforumet så söker jag en källa på att journalister kan få ut en digital version av FUP'en.

(FB) Myndighets frågor vid utlämnande av allmän handling
Citera
2017-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, men självklart är materialet redan digitaliserat innan åtal väcks i varje mål. Har svårt att tro att man författar FUP på skrivmaskin och sedan står och kopierar originalet så att alla berörda skall få varsin kopia.

Jag är inte säker på att det är lagligt att debitera allmänheten tusentals kronor för ett material som omfattas av offentlighetsprincipen.

Tror HusvagnSvensson vet besked.
Är du dum i huvudet? dom skriver väll ut de med en skrivare från datorn...
Tror du verkligen de gör detta i vinstsyfte?
Citera
2017-11-18, 17:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? dom skriver väll ut de med en skrivare från datorn...
Tror du verkligen de gör detta i vinstsyfte?
Hahaha, jag kanske är dum i huvudet men bortsett från det så gillar jag inte när myndigheter obstruerar med offentlighetsprincipen.
Citera
2017-11-18, 18:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
det är materialet och jobbet du betalar för, hade dom kunnat maila FUP:en hade den inte kostat många kr.
är det papper betalar du minst 1kr per ark.

Jag har aldrig beställt någon FUP, däremot har jag beställt en polisutredning om ett olöst försvinnande 1948 på 140 sidor från läns/landsarkivet i Härnösand.

Det kostade 600 kr om jag minns rätt, men då inkluderade det att Länsarkivet skulle kopiera dessa sidor och skicka detta med "vanlig post" till mig plus kostnaden på deras arbete. Och det tog över en månad innan jag fick utredningen. Samma dag jag fick utredningen så skannade jag in alltihop i PDF-format. Jag bad om att få utredningen i PDF-format, men det gick inte. Utredningen är inte sekretessbelagd.

I samma veva beställde jag flera tidningsartiklar om samma försvinnande från Kungliga Biblioteket. Det tog en timme och sedan hade jag en massa artiklar i PDF-format på sammanlagt 11 megabyte. Dessutom hade de den goda smaken att de skickade en länk till mig där jag skrev in mitt MasterCards kortnummer och betalade med ett "tryck" på TouchID på iPhone.

Kungliga Biblioteket har uppenbarligen hängt med i den tekniska utvecklingen. Det har inte Länsarkivet i Härnösand.

Så... Det verkar vara så att olika myndigheter uppenbarligen gör på sitt eget sätt. Varje gång någon vill beställa något från Härnösand så får de ställa sig och kopiera materialet. De borde skanna materialet en gång för alla, åtminstone när det gäller utredningar som de vet att allmänheten vill ta del av. Då minskas arbetsbördan väsentligt.
Citera
2017-11-18, 19:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Jag förstår inte, denna tjejen blev utsatt flera gånger för hot och våld av denna snubbe och ändå stannade hon med honom?! Hur fan tänkte hon och var i helvete var hennes föräldrar, tydligen dunkade han hennes huvud i väggen en gång också, är föräldrarna blinda?!

Varför så vanligt att kvinnor går tillbaka till sina våldsamma män?

De är livrädda förmodar jag, rädda att få det än värre.
Citera
2017-11-18, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeadlessAgnew
Med hänvisning till min tråd i juridikforumet så söker jag en källa på att journalister kan få ut en digital version av FUP'en.

(FB) Myndighets frågor vid utlämnande av allmän handling

Är vi kvar i medeltiden fortfarande eller? hur fan kan inte FUP skickas digitalt?? det är sånt jävla snack om att allt ska vara miljövänligt och sådant så kan inte ens en FUP skickas digitalt.... detta borde väl gå att anmäla på något sätt?
Citera
2017-11-18, 20:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Förmodligen ingenting om hon hade givit fan i att umgås med honom och åka hem till honom.

Så du menar att om hon aldrig hade åkt hem Billy så hade hon inte blivit mördad? Menar du att hon agerade "dumdristigt" som åkte till honom. Du tror att hon då kanske hade varit i livet idag.

Var det dumt och korkat av henne att hon åkte till honom?

Den där Billy har ju dödshotat henne ett otal gånger. Man har ju sett lite av hennes dagboksanteckningar. Hon fruktade antagligen för sitt liv om hon inte gjorde exakt det som Billy ville.

Man ju aldrig lasta offret för att denne mördas, det är ju gärningspersonen som är skyldig till allt, oavsett om offret gjort något "dumt" innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in