Citat:
Ursprungligen postat av
Treshar111
det är materialet och jobbet du betalar för, hade dom kunnat maila FUP:en hade den inte kostat många kr.
är det papper betalar du minst 1kr per ark.
Jag har aldrig beställt någon FUP, däremot har jag beställt en polisutredning om ett olöst försvinnande 1948 på 140 sidor från läns/landsarkivet i Härnösand.
Det kostade 600 kr om jag minns rätt, men då inkluderade det att Länsarkivet skulle kopiera dessa sidor och skicka detta med "vanlig post" till mig plus kostnaden på deras arbete. Och det tog över en månad innan jag fick utredningen. Samma dag jag fick utredningen så skannade jag in alltihop i PDF-format. Jag bad om att få utredningen i PDF-format, men det gick inte. Utredningen är inte sekretessbelagd.
I samma veva beställde jag flera tidningsartiklar om samma försvinnande från Kungliga Biblioteket. Det tog en timme och sedan hade jag en massa artiklar i PDF-format på sammanlagt 11 megabyte. Dessutom hade de den goda smaken att de skickade en länk till mig där jag skrev in mitt MasterCards kortnummer och betalade med ett "tryck" på TouchID på iPhone.
Kungliga Biblioteket har uppenbarligen hängt med i den tekniska utvecklingen. Det har inte Länsarkivet i Härnösand.
Så... Det verkar vara så att olika myndigheter uppenbarligen gör på sitt eget sätt. Varje gång någon vill beställa något från Härnösand så får de ställa sig och kopiera materialet. De borde skanna materialet en gång för alla, åtminstone när det gäller utredningar som de vet att allmänheten vill ta del av. Då minskas arbetsbördan väsentligt.