Citat:
Ursprungligen postat av
pk2
... Samtidigt tror jag att det finns troende som kan ge sådana bevis, som svårligen kan ifrågasättas. ...
Efter en sisådär 25 000 inlägg på denna tråd kan man tycka att dessa ”bevis” för en hypotetisk guds existens som ”svårligen kan ifrågasättas” borde redan ha dykt upp om de verkligen existerar. Nu har jag i ärlighetens namn inte hunnit läst alla 25 000 inlägg, så om jag har missat några valida argument (d.v.s. argument som är relevanta för tesen som argumenteras för, argument vars implikationer är logiskt korrekta och vars samtliga premisser kan beläggas vara sanna eller rimliga) för en hypotetisk guds existens är det bara att länka till det inlägget.
Här är en summering av de varianter av argument jag läst på denna tråd:
(1)
Kosmologiska argumentet, d.v.s. argumentet att universum måste ha en början och att dess början bevisar att en hypotetisk gud skapat universum. Dock fallerar detta argument på att även om universum av tid/rum/energi/materia skulle hypotetiskt ha en början (någonting som mig veterligen ännu inte bevisats vetenskapligt), innebär det inte med nödvändighet att det måste vara en hypotetisk transcendent gudom som har ett medvetande och intention. Se
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod) för mera detaljer.
(2)
Designargumentet, d.v.s. att den komplexitet och ordning som finns i universum måste vara ett resultat av design och/eller att de parametrar i universum som möjliggör liv är ”osannolika” och därför med största sannolikhet måste vara ett resultat av design, och att designern är en hypotetisk gudom. Detta fallerar på det faktum att komplexitet i sig själv inte behöver med nödvändighet vara ett resultat av design (se
(FB) Hur kan man förneka en skapare) och att vi inte vet alla parametrar för att göra en ”sannolikhetskalkyl” (se
(FB) Det är ologiskt att tro på Gud?).
Dessutom anser jag att
kosmologiska argumentet och
designargumentet är en återvändsgränd om man vill bevisa existensen av en hypotetisk personlig gudoms existens som man kan ha en meningsfull relation med, eller en specifik teistisk gudom ala kristendom, eftersom dessa argument om de vore valida endast leder till en transcendent och deistisk gudom som inte nödvändigtvis har någon praktisk betydelse i vardagen.
(3)
Moraliska argumentet, d.v.s. att det finns en ”objektiv moral”, och att upphovet till denna ”objektiva moral” måste vara en hypotetisk gud. Först måste man givetvis påvisa att det existerar en ”objektiv” moral. Men detta argument fallerar på att man måste påvisa att en ”objektiv moral” kräver en hypotetisk gudoms existens och att en hypotetisk gudoms etik inte endast är av subjektiv karaktär, vilket jag ännu inte sett.
Sen måste man komma ihåg att detta är ett meta-etiskt argument och säger ingenting huruvida den praktiska etik som finns i t.ex. kristendomen eller islam är av objektiv karaktär eller inte. För att komma fram till detta måste man addera andra antaganden. Så jag anser att även det ”moraliska” argumentet är en återvändsgränd, eftersom den endast skulle leda till en transcendent gud och inte en specifik teistisk variant ala kristendom eller islam.
(4)
Religiösa urkunders berättelser. Dock måste man påvisa att dessa religiösa urkunders (t.ex. bibelns) beskrivningar av en hypotetisk gudom är sann, vilket jag ännu inte sett. Dessutom finner jag att även om det skulle existera en hypotetisk transcendent gud som skapat och designat universum, skulle det vara osannolikt att det är samma gudom som beskrivs i bibeln. Varför jag finner det osannolikt kan man se i följande inlägg:
(FB) Är Bibeln sann ?
En övertygelse om existensen av en personlig gud som man kan ha en meningsfull relation med tror jag att man måste basera på personliga subjektiva upplevelser och/eller att man har en slags intuition att universum har en mening. Gudstro baserat på subjektiva upplevelser och/eller intuition kan jag ha respekt för, så länge man inte börjar blanda ihop ”faith” and ”facts” eller börjar smussla in pseudoargument och/eller pseudovetenskap (och ska även tilläggas inte ägnar sig åt bigotteri och pådyvleri baserat på sin gudstro).