2017-11-18, 09:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vill du hellre att vi pratar om argumentet som ledde fram till slutsatsen att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"? I så fall är det en annan diskussion. (1)
Detta kan logiskt härledas ur argumentet som ledde fram till slutsatsen att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden". Se. (1)

Jag efterlysar fortfarande BEVIS ... istället för din presentation av ad hoc-premisser och logikfel.
Citera
2017-11-18, 09:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har fått rationella argument,

Du har presenterat ad hoc-premisser och logikfel. Hurvida du vill kalla detta för rationellt, är en semantik-akrobatisk fråga.
Citera
2017-11-18, 09:08
Medlem
Citat:
Citat:
Jag avsåg argumentet vars slutsats var "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst. Men sen försökar du smussla in 'gud' i detta och är ... efter det inledande totalt onödvändiga demagogiska parafernalia ... tillbaka på "ID"-postulatet.
Antingen håller vi oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?
Citera
2017-11-18, 09:10
Medlem
Citat:
Jag efterlysar fortfarande BEVIS ... istället för din presentation av ad hoc-premisser och logikfel.
Du har fått rationella argument, men för att bemöta dig krävs att vi antingen håller oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?
Citera
2017-11-18, 09:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har fått rationella argument, men för att bemöta dig krävs att vi antingen håller oss till utgångspunkten och pratar om implikationen av den eller så diskuterar vi argumentet som gav upphov till den utgångspunkten. Hur vill du ha det?

När ditt ad hoc-premissande och logikfelen är sållat bort, återstår du med ett helt konventionellt "Intelligent Design"-postulat, och det är det som har nån typ av relevans för en diskussion om 'guds'-bevis.
Citera
2017-11-18, 09:23
Medlem
Citat:
När ditt ad hoc-premissande och logikfelen är sållat bort,..
Om du tycker det så vill jag att du applicerar det på ett specifikt argument, så det går att bemöta. Om argumentet förutsätter ett tidigare argument som du inte gillar så måste du börja med att konfrontera det tidigare argumentet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-18 kl. 09:26.
Citera
2017-11-18, 09:26
Medlem
Gud har aldrig funnits och ingen annan sagobok som koranen.
Citera
2017-11-18, 09:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du tycker det så vill jag att du applicerar det på ett specifikt argument,

Mitt "specifika argument" är, att du slopar den irrelevante demagogi ... och går direkt till "Intelligent Design"-postulatet, som är det enda bevisförings-relaterade du har presenterat.
Citera
2017-11-18, 09:29
Medlem
Citat:
pk2. Du "glömde" det där med bevisföringen.

När kommer den?

Jag kanske ska förklara min position lite.

Jag ska säga det att även om jag pratar mycket om kristendom, så har jag en sekulär livsstil.

Kyrkan lockar inte mig, även om man där kan träffa på folk med ovanliga upplevelser. För mig var det
en helt ny värld som öppnades upp när jag gick mycket i kyrkan. Som jag ser det är det inte bara en
form av kristendom som kan sägas vara det rätta. Det är en ganska mångfasceterad värld med rätt
många spännande människor. Det finns rika som fattiga, alla har sin berättelse. Kristendomens historia
i sig BORDE räcka som ett bevis för att det med Gud inte bara är snack. Kan jag tycka.

Inte kan så många människor som är troende ha fel. Det är väl uppåt en 80% av världens befolkning
som tror på den Abrahamiske guden.
Citera
2017-11-18, 09:31
Medlem
Citat:
Mitt "specifika argument" är, att du slopar den irrelevante demagogi ... och går direkt till "Intelligent Design"-postulatet, som är det enda bevisförings-relaterade du har presenterat.
Du har fortfarande inte bemött mina argument, så jag ser ingen grund till dina påståenden. (Obs. Om argumentet du bemöter förutsätter ett tidigare argument som du inte gillar så måste du börja med att konfrontera det tidigare argumentet.)
Citera
2017-11-18, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag kanske ska förklara min position lite.

Jag ska säga det att även om jag pratar mycket om kristendom, så har jag en sekulär livsstil.

Kyrkan lockar inte mig, även om man där kan träffa på folk med ovanliga upplevelser. För mig var det
en helt ny värld som öppnades upp när jag gick mycket i kyrkan. Som jag ser det är det inte bara en
form av kristendom som kan sägas vara det rätta. Det är en ganska mångfasceterad värld med rätt
många spännande människor. Det finns rika som fattiga, alla har sin berättelse. Kristendomens historia
i sig BORDE räcka som ett bevis för att det med Gud inte bara är snack. Kan jag tycka.

Inte kan så många människor som är troende ha fel. Det är väl uppåt en 80% av världens befolkning
som tror på den Abrahamiske guden.

Kom vänligen till 'guds'-bevisen, tack.
Citera
2017-11-18, 09:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har fortfarande inte bemött mina argument,

Jodå, jag har bemött ditt uppkok av "Intelligent Design"-postulatet. Ditt ad hoc-premissande och felargumenterande vill jag inte spilla mera tid på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in