Citat:
Ursprungligen postat av
Stureplansstekaren
Herregud vad du har fel! Skillnaden mellan dråp och mord hittas i rättspraxis och den är långt ifrån så kategorisk och glasklar som du tror. Det finns på förhand planerade mord som bedömts som dråp, liksom på förhand planerade mord som bedömts som mord. Låt vara att merparten av de på förhand planerade bedömts som mord och inte dråp. Vad gäller nedsättning av mord till dråp pga psykisk ohälsa så finns det ett flertal exempel, detta kan jag ange på rak arm:
(FB) Mordet på Daniel Green i Alingsås 1997-06-06
Nej, skillnaden mellan mord och dråp är tydlig både i förarbetena till lagparagraferna och även i själva lagtexten. Sedan blir ju rättspraxisen vägledande i de fall som gränsar mellan det ena och det andra.
I det rättsfall du länkade till så har jag endast läst de citat ur domen som finns i aktuella tråden (och det är naturligtvis inte tillräckligt för att analysera domen korrekt), men av de citaten så kunde jag utläsa att 1) det fanns ett likgiltighetsuppsåt och 2) att den psykiska störningen medverkat till att hon inte kunde hejda sig i stunden, dvs en förmildrande omständighet.
Det fanns inget nämnt om att dådet på förhand planerats utan det verkar vara slumpen att de råkade springa på varandra, i kombination med psykisk ohälsa som medförde att GM inte kunde besinna sig, som orsakade dödsfallet: ett klassiskt exempel på dråp, om du jämför skillnaden mellan mord- och dråpbeskrivelsen i mitt första inlägg. Man brukar säga att dråp kan vara förståeligt men aldrig försvarligt.
Vad blev påföljden i det nu aktuella rättsfallet, rättspsyk eller fängelse? Vet du?