2017-11-17, 11:33
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Ungefär i dessa tankar har Jag också varit, så jag frågade en polis här på fb i tråden Som heter något i stil med "polis till er tjänst.. " huruvida detta är riktiga poliser eller ej som svarar, vågar jag inte yttra mig om. Men dubbelkollat svaret med en bekant som är polis och han svarade att det stämmer.

Hur som helst.. jag frågade om en person håller sig borta med önskan om att inte bli funnen, men inser att han är eftersökt av ja typ hela landet.. om personen då hör av sig till polisen och säger att han är ok men inte vill att polisen bekräftar detta för tex anhöriga. Hur gör polisen då? Fick till svar att polisen säger så lite som möjligt i det fallet... lite luddigt svar kan jag väl tycka.. så frågade om mps fortfarande hade gått aktivt ut på sök om polis fått info om att personen är ok då svarade han nej! Alltså - Hade p hört av sig till polisen att han var Ok, så hade polisen kontaktat mps för att avbryta vidare sök.

Spännande.

Jag tänkte på Mikael som försvann för han tyckte myndigheterna svek. Han pratade med polisen om att han levde och polisen fick inte säga något till anhöriga eller MPS. MPS skulle ut på en ny sökinsats efter honom.

Citat:
Någon timme senare är polisen på plats och tillsammans övertalar de Mikael att komma ner.

– Det var då jag insåg att det inte alls handlade om någon missbrukare utan en person som bara hamnat väldigt snett i livet. Man tyckte synd om honom, han verkade så uppgiven och vilse.

Citat:
Ingen kontaktas

Eftersom polisanmälan från familjen säger att Mikael vill ta livet av sig i skogen, gör polispatrullen bedömning av just självmordsrisken. Yttre befälet är också på plats.

Man kommer fram till att ingen fara finns.

Citat:
Familjen kontaktas inte heller.

– Varför fick vi inget veta? Vi vill inte att Mikael ska vara ensam, säger Lina, syskonbarnet.

– Hur kan de göra bedömningen att en människa som säger att han går ut i skogen för att dö inte är suicidal? Det går knappt att fatta.

Citat:
Men varför meddelades inte familjen?

– Den här mannen är 34 år och alltså inte minderårig. Han har heller inte begått några brott. Vi får inte kontakta familjen om inte han vill det.

Citat:
Strax före klockan 18 fredag 8 september efterlyser Missing people Mikael på Facebook, efter samråd med familjen.

Missing people är redo att göra eftersök under hela helgen, men behöver en plats att börja leta.

Citat:
På kvällen tisdag 12 september strax innan vi ska publicera just den berättelsen ringer mobilen. Det är Catharina Persman, gruppledare för utredningsenheten för vuxna på socialtjänsten.

– Jag har just varit i Mikael Johanssons bostad och han har gett mig samtycke till att berätta för dig att han är där. Han ville att du skulle veta det, säger hon.

Vi stoppar publiceringen.

Strax därefter ringer syskonbarnet Lina och säger att polisen nu tänker göra en ny satsning på att hitta Mikael och att Missing people samtidigt ska mobilisera för att leta efter honom.

Det är ju orimligt att låta det hända när han är hemma i lägenheten igen

https://kit.se/2017/09/15/93771/det-som-inte-fick-handa-hande-mikael-gav-upp-och-gick-ut-i-skogen/
Citera
2017-11-17, 12:50
Medlem
Vad fruktansvärt för anhöriga om en person varit försvunnen, säg ett år, och eftersök har gjorts flera gånger och när personen hittas avliden, visar det sig att den levde för ett par veckor sedan och polisen visste om det..
Citera
2017-11-17, 12:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Vad fruktansvärt för anhöriga om en person varit försvunnen, säg ett år, och eftersök har gjorts flera gånger och när personen hittas avliden, visar det sig att den levde för ett par veckor sedan och polisen visste om det..

Håller med dig helt.
Själv kan jag tycka att polis borde få berätta att ens anhörig är vid liv men inget mer, men samtidigt så kan det finnas en hotbild tex (menar inte Patrik) där anhöriga söker upp den som varit försvunnen och slår ihjäl eller skadar. De anhöriga kan vid ett försvinnande vara anledning till att personer gömmer sig.
Vilket dilemma om man tänker efter
Citera
2017-11-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Håller med dig helt.
Själv kan jag tycka att polis borde få berätta att ens anhörig är vid liv men inget mer, men samtidigt så kan det finnas en hotbild tex (menar inte Patrik) där anhöriga söker upp den som varit försvunnen och slår ihjäl eller skadar. De anhöriga kan vid ett försvinnande vara anledning till att personer gömmer sig.
Vilket dilemma om man tänker efter

Ja, det finns - som vanligt - två sidor av myntet..
Citera
2017-11-17, 17:49
Medlem
Tror att Vi här inne som följt hans försvinnande ifrån första dagen har fått för oss (önsketänkande såklart) , att vi kunnat komma på något som gjort att typ Missing Peoples skulle ha kunnat rusat iväg och räddat honom ,ifall han satt i ett snårigt buskage med bruten fot eller så .Det klart att man haft den känslan hela tiden ,att man velat hjälpa till ....

Men när man knappt vet åt vilket håll han gick ,ej heller om han tog lift utav någon ,eller gick utmed tågrälsen till fots ,då känns det verkligen illa .

När det kom så många olika observationer ifrån så många olika städer ,då tappade man liksom greppet om var han VERKLIGEN skulle kunnat vara .Håller Ni med ?
Citera
2017-11-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Tror att Vi här inne som följt hans försvinnande ifrån första dagen har fått för oss (önsketänkande såklart) , att vi kunnat komma på något som gjort att typ Missing Peoples skulle ha kunnat rusat iväg och räddat honom ,ifall han satt i ett snårigt buskage med bruten fot eller så .Det klart att man haft den känslan hela tiden ,att man velat hjälpa till ....

Men när man knappt vet åt vilket håll han gick ,ej heller om han tog lift utav någon ,eller gick utmed tågrälsen till fots ,då känns det verkligen illa .

När det kom så många olika observationer ifrån så många olika städer ,då tappade man liksom greppet om var han VERKLIGEN skulle kunnat vara .Håller Ni med ?

Jo, man ville inget hellre än att det skulle vara han som satt där på McDonalds så han fick hjälp att komma hem. Men tyvärr blev det inte så 😟
Citera
2017-11-17, 22:33
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Jo, man ville inget hellre än att det skulle vara han som satt där på McDonalds så han fick hjälp att komma hem. Men tyvärr blev det inte så 😟

Nej just de.. vad hände med den obsen? Kom man fram till att det inte var Patrik eller försvann han?

Det var väl då som flera oberoende från varandra människor sett en Patrik look a like som grät?
Citera
2017-11-17, 22:42
Medlem
Snubban007s avatar
Hur är hans vänner på sociala medier nu för tiden? Någon som är vän med någon som kan svara? Delar dom efterlysningen febrilt eller har "livet gått vidare?" Många har ju sådan inställning på Facebook att bara vänner kan se...
Men såg att hans nära vän och namne hade varit på utlandsresa och även flyttat ihop med tjejen... men ser inget om Patrik på vännens sida sedan han delade den fina videon med patriks studenttal..

Kan inte riktigt förstå... hade någon av mina nära vänner försvunnit hade jag lagt min själ i försvinnandet... hade delat efterlysning och annat ofta! Känns som att det är så väldigt tyst... ingen mer än jag som tänkt på detta?
Citera
2017-11-17, 22:52
Medlem
Citat:
Nej just de.. vad hände med den obsen? Kom man fram till att det inte var Patrik eller försvann han?

Det var väl då som flera oberoende från varandra människor sett en Patrik look a like som grät?

Om jag inte minns fel så var det personalen som sett en nedstämd yngre kille flera nätter i rad inne på McDonalds men när övervakningsfilmen granskades efter mycket om och men så var det inte han.
Citera
2017-11-17, 22:56
Medlem
Citat:
Hur är hans vänner på sociala medier nu för tiden? Någon som är vän med någon som kan svara? Delar dom efterlysningen febrilt eller har "livet gått vidare?" Många har ju sådan inställning på Facebook att bara vänner kan se...
Men såg att hans nära vän och namne hade varit på utlandsresa och även flyttat ihop med tjejen... men ser inget om Patrik på vännens sida sedan han delade den fina videon med patriks studenttal..

Kan inte riktigt förstå... hade någon av mina nära vänner försvunnit hade jag lagt min själ i försvinnandet... hade delat efterlysning och annat ofta! Känns som att det är så väldigt tyst... ingen mer än jag som tänkt på detta?

Det har varit väldigt tyst från dag ett. Jag håller med dig. Jag hade gjort allt i min makt för att sprida efterlysningen offentligt.
Citera
2017-11-18, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Håller med dig.

Makabers inlägg är ingen diskussion om Patriks försvinnande utan snarare om hans död.

Nu är det inget som är konstaterat så inläggen blir ju snarare att sprida falska rykten i stället för att diskutera försvinnandet.
Dessutom så är flera inläggen helt OT

De flesta inläggen handlar om ”HP-kärringa” eller om hur en död kropp ser ut. Här finns inga ”HP- Kärringa” och det andra hör hemma i MGB-Forumet!

Innan någon vet så kan vi väl diskutera P.s försvinnande som den här tråden var avsedd för?!

Att diskutera den eventuella döden och vad som orsakade den är väl fullt rimligt!?

Uppskattningsvis 99% av alla försvunna som inte hittats efter 6 månader är döda.

Risken är fortfarande den att Patrik har blivit utsatt för ett brott.

Min teori att det är några i Hallsberg som håller tyst och gillar inte att det spekuleras om det.

Även när jag mfl skrev om olika brott på Fb i Hallsberg och att det kunde vara en förklaring tills hans försvinnande anmäldes dessa inlägg hela tiden och Facebook raderade sidorna.

Trots att innehållet endast var spekulativa. Funderat på detta i efterhand att varje gång just att brott kunde vara en förklaring då togs sidan bort och det var lönlöst att driva en sida om oliks teorier bakom Patriks försvinnande på Facebook.

När just olika nyhets länkar om brott i Örebro och Hallsberg som kunde förklara att Patrik blev utsatt för något liknande var det omedelbart folk som läste det och anmälde själva nyhets inläggen vilket är märkligt. Även när inlägg om rykten som cirkulerade om Patriks försvinnande var det flera som läste.

Varför anmäla ett Facebook inlägg som spekulerar i att Patriks försvinnande beror på ett brott och rykten som cirkulerat i Hallsberg.

Även här på FB verkar det känsligt att påstå att Patrik blivit utsatt för något hemskt.....

Har också fått känslan att det är några som vet mer om Patriks försvinnande men håller käften och bidar sin tid tills allt är bortglömt. Jag vet inget mer än någon här. Men anat ett märkligt läse mönster enbart.

Senast redigerad av MrsMakaber 2017-11-18 kl. 00:30.
Citera
2017-11-18, 00:46
Avstängd
En sak som säger emot självmords teorin det är just bagaget.

Om han ändå satt kvar en stund och sedan reste sig raskt upp och gick med raska steg bort från tåget enligt filmen för att ta självmord.

Varför då ta med sig bagaget från tåget och dumpa det några hundra meter därifrån.

Om han hade bestämt sig på tåget då hade han väl lämnat bagaget på tåget isåfall???

Han kanske satt kvar på tåget och bestämde sig för något, därefter tog med sig allt bagage för åka dit han hade bestämt.

Om han mådde så dåligt att han var suicidal kunde väl bagaget bli kvarlämnat i vagnen då rör han sig mer obehindrat?’
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in