2017-11-17, 20:07
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Om man lägger fram bevis, så omkullkastar det många sekulära, så att säga vetenskapligt beläggda sanningar.

Du verkar fortfarande inte gett någon anledning till varför detta skulle vara ett problem?

Citat:
Fast vetenskapen rör sig mot att det religiösa kan vara sant.
Åtminstonde kvantfysiken gör det.

Detta tror jag faktiskt inte på för fem öre.
Citera
2017-11-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Du verkar fortfarande inte gett någon anledning till varför detta skulle vara ett problem?

Detta tror jag faktiskt inte på för fem öre.

Framstående vetenskapsmän inom kvantfysikens område menar numera att det finns liv efter döden.

Då kan man ju säga att de har rört sig mot att religionen kan vara sann.
Citera
2017-11-17, 20:17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Framstående vetenskapsmän inom kvantfysikens område menar numera att det finns liv efter döden.

Då kan man ju säga att de har rört sig mot att religionen kan vara sann.

Jag tror inte på dig, samt om de gör detta, så tror jag inte att de har några trovärdiga belägg för det.
Citera
2017-11-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han har gjort det, genom sitt eget ord och genom profeter, vittnen och apostlar. Men du tror inte på dem.

Konstigt att det fanns en massa sådana för 2000-3000 år sedan.....i ett primitivt bronsålferssamhälle.....men ingen nu.😊
Citera
2017-11-18, 07:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Just nu är det enbart Guds jordiska gestalt vi talar om.

Och denna är det i dom flesta fall möjligt att motbevisa (men det kan vi ju ta på en tråd, som efterlysar motbevisning av 'gud').

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnnubb
Det är belagt tidigare i vår "diskussion".

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vart?

Citat:
Eftersom det är en värld med liv och intelligens så är det mest sannolikt en levande skapare som är den faktor i tiden som ligger bakom. Annars hade det mer sannolikt varit en annan värld.

Förekomsten av liv och intelligens ger inte 'guds'-postulatet nån nämnvärd "störra sannolikhet". Tvärtom är liv och intelligens (definierat som nån grad av självorganiserande komplexitet) med stor sannolikhet en vanlig konsekvens av dom observerbara kosmiska initial-villkor (=asymmetrisk polarisering).
Citera
2017-11-18, 07:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det är mest sannolikt för att liv och intelligens är det mest komplexa som uppstått i denna världen samt att det mest sannolikt är intelligens som har det som krävs för att skapa något immateriellt som övergår tiden. Hade det inte varit liv och intelligens som låg bakom så vore det en grov överdrift av världen att framkalla detta.Den Gud som beskrivs genom mitt argument motbevisas inte av evolutionen, tvärtom.

Så 'gud' är alltså konsekvensen av en "skapelse" som enligt ditt tidigare resonnemang börjar i tiden? Alltså kommer det mundana först, och sen uppstår transcendens som en konsekvens?

Citat:
Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden.
Det har ett större förklaringsvärde och färre motsägelser, därför är det mer sannolikt.

Men om nu det är det mundana som "kommer först", hur kan nån skapare då "orsaka" en kosmisk begynnelse?
Citera
2017-11-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och denna är det i dom flesta fall möjligt att motbevisa (men det kan vi ju ta på en tråd, som efterlysar motbevisning av 'gud').

Förekomsten av liv och intelligens ger inte 'guds'-postulatet nån nämnvärd "störra sannolikhet". Tvärtom är liv och intelligens (definierat som nån grad av självorganiserande komplexitet) med stor sannolikhet en vanlig konsekvens av dom observerbara kosmiska initial-villkor (=asymmetrisk polarisering).
I den kontext som vi i "diskussionen" befinner oss, så gäller utgångspunkten; "Orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden". Detta implicerar att det finns en skapare. Gud.
Citera
2017-11-18, 08:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utgångspunkten var att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" och enligt mig är den orsaken mest sannolikt skapad genom en människa eftersom människan är det mest komplexa och intelligenta som uppstått genom evolution i den här världen,

Fanns "människan" på den kosmiska begynnelses tidspunkt?
Citera
2017-11-18, 08:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad du än tycker om det så var det detta som var utgångspunkten. Jag sa inget om en tidsresande människa. Det är orsaken till begynnelsen som är skapad genom en människa. Att A skapade B som genom evolution gav upphov till A som skapade B som... följer slutsatsen som var utgångspunkten; "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".

Citat:
Jag refererar till Jesus Kristus som är född människa och som med sina egna händer lagt världens grund.

Så nu har du flyttat dine bevisförings-målstolpar till att låta Jesus vara "skaparen". Därmed är du tillbaka till ruta étt, bara med en ny "skapare".

Så vad är ditt argument för att det är Jesus som är "skaparen"?
Citera
2017-11-18, 08:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Själv tycker jag premisserna till argumentet är mer rationella än deras negation.

På vilket sätt är premissen om Jesus som skapare "mer rationell än dennas negation"?
Citera
2017-11-18, 08:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han har gjort det, genom sitt eget ord och genom profeter, vittnen och apostlar. Men du tror inte på dem.

Men nu är det BEVIS, som efterlysas på denna tråd. Inte trosmanifestationer.
Citera
2017-11-18, 08:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man lägger fram bevis, så omkullkastar det många sekulära, så att säga
vetenskapligt belaggda sanningar. Fast vetenskapen rör sig mot att det religiösa kan vara sant.

Citat:
Åtminstonde kvantfysiken gör det.

Du refererar förmodentligen till pseudovetenskapliga tolkninger av kvantfysiken.

Men förtydliga och belägga gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in