2017-11-16, 19:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du talar om det "observerbara" ... och fortsättar med transcendens.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Liv och intelligens är observerbart.

Visst är liv och intelligens observerbart, men transcendens är det inte.

Citat:
Hur "bekräftar" evolutionsteorin 'gud'?

Citat:
Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden.

Belägga gärna först ad hoc-premissen om "skaparen".

Citat:
Vilket "Argumentet som framlagts här" argument är det?

Citat:
Det vars slutsats var "Orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".

Och hur kom 'gud' in i det?
Citera
2017-11-16, 19:29
Medlem
Citat:
Det var du som nämnde transcendens, inte jag.
Citat:
Belägga gärna först ad hoc-premissen om "skaparen".
Det är belagt tidigare i vår "diskussion". (1)
Citat:
Och hur kom 'gud' in i det?
Se. (1)
Citera
2017-11-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Vad tror du är anledningen till att han inte visar sig för alla, varför har inte alla rätt att få veta att han existerar?

Det vet bara gud, han ser ju våra hjärtan våra viljor, han kan ju även se framtiden och vet så mycket mer än vad vi kan förstå, kanske är det så att han vet vilka som kommer ta det som står i bibeln på allvar och villka som kommer vara villiga att vända om från sina synder osv och vilka som skulle strunta i det? Kanske är det någon annan anledning, kanske 1000 små anledningar, jag har själv brottats mycket med denna frågan, det är krångligt.
Citera
2017-11-16, 19:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Korrekt.

Så är det en icke-transcendent 'gud' du försökar bevisa?

Citat:
Det är belagt tidigare i vår "diskussion".

Vart?
Citera
2017-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Citat:
Korrekt.
Så är det en icke-transcendent 'gud' du försökar bevisa?
Just nu är det enbart Guds jordiska gestalt vi talar om.
Citat:
Det är belagt tidigare i vår "diskussion".
Citat:
Vart?
Citat:
Eftersom det är en värld med liv och intelligens så är det mest sannolikt en levande skapare som är den faktor i tiden som ligger bakom. Annars hade det mer sannolikt varit en annan värld.
Citera
2017-11-17, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, det är mest sannolikt för att liv och intelligens är det mest komplexa som uppstått i denna världen samt att det mest sannolikt är intelligens som har det som krävs för att skapa något immateriellt som övergår tiden. Hade det inte varit liv och intelligens som låg bakom så vore det en grov överdrift av världen att framkalla detta.
Varför skulle det vara en överdrift? Har du någon annan variation att förhålla dig till i frågan?
Förstår du inte att för att lösa ett problem föreslår du en oändligt komplexare lösning som "bara är där" utan annan anledning än cirkeltänkande? Med tanke på den ökande komplexiteten av saker i Universum så ser vi att precis i början av expansionen är allting i sina minsta beståndsdelar som senare kombineras och görs komplicerade exponentiellt över tid, men din lösning föreslår början som en tidlös förmodligen allsmäktig och allvetande medveten varelse. Var fan kom den ifrån? Jo, från andra sidan av tiden, bara sådär. Dessutom ger du alltså den varelsen egenskaper som aldrig tidigare observerats existera. Varför? För att det löser alla problem och svarar på alla frågor. Vad bekvämt.

Citat:
Den Gud som beskrivs genom mitt argument motbevisas inte av evolutionen, tvärtom. Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden.
Det är det rimliga förloppet i alla scenarior, men varför skulle det vara mer rimligt eller till och med bevisa din tes eller din tes bevisa guden? Vad SKILJER ditt påstående från en naturalistisk förutsägelse?

Citat:
Det har ett större förklaringsvärde och färre motsägelser, därför är det mer sannolikt.
Nej, doktrinen och de texter jag har i åtanke är tydliga och rättframma i frågan.
Så om jag löser ett problem med att säga att en allsmäktig supervarelse gjorde det, då är det mer sannolikt för det är lättare för en allsmäktig supervarelse att göra det, för den är allsmäktig och kan göra allt. Ser du inte cirkelresonemanget här? Det går ju att applicera på allt för att slippa hitta en realistisk lösning baserad på saker vi faktiskt observerat.
Senast redigerad av Sepiritz 2017-11-17 kl. 08:39.
Citera
2017-11-17, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man kan hålla på o leta bevis osv hela livet utan att hitta något, gud visar sig för dem som han vill visa sig för, men läs bibeln och sök gud även om du inte tror så försök att be att han skall uppebara sig för dig, det är det viktigaste i livet du kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Vad tror du är anledningen till att han inte visar sig för alla, varför har inte alla rätt att få veta att han existerar?

Dessutom, om det är så som Troendemann skriver, lämnar alltså Gud alla andra att brinna för alltid i helvetet, enligt teologin. Det är alltså hans val som avgör om man får evigt straff eller ej. Är inte det en rätt grym gud? Om han visar sig bara för de han vill visa sig för och lämnar oss resterande till en bestraffning han konstruerat.
Citera
2017-11-17, 08:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Det vet bara gud, han ser ju våra hjärtan våra viljor, han kan ju även se framtiden och vet så mycket mer än vad vi kan förstå, kanske är det så att han vet vilka som kommer ta det som står i bibeln på allvar och villka som kommer vara villiga att vända om från sina synder osv och vilka som skulle strunta i det? Kanske är det någon annan anledning, kanske 1000 små anledningar, jag har själv brottats mycket med denna frågan, det är krångligt.

Så... Hur vet du det?
Citera
2017-11-17, 08:51
Medlem
Citat:
Nej, det är mest sannolikt för att liv och intelligens är det mest komplexa som uppstått i denna världen samt att det mest sannolikt är intelligens som har det som krävs för att skapa något immateriellt som övergår tiden. Hade det inte varit liv och intelligens som låg bakom så vore det en grov överdrift av världen att framkalla detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför skulle det vara en överdrift? Har du någon annan variation att förhålla dig till i frågan?
Förstår du inte att för att lösa ett problem föreslår du en oändligt komplexare lösning som "bara är där" utan annan anledning än cirkeltänkande? Med tanke på den ökande komplexiteten av saker i Universum så ser vi att precis i början av expansionen är allting i sina minsta beståndsdelar som senare kombineras och görs komplicerade exponentiellt över tid, men din lösning föreslår början som en tidlös förmodligen allsmäktig och allvetande medveten varelse. Var fan kom den ifrån? Jo, från andra sidan av tiden, bara sådär. Dessutom ger du alltså den varelsen egenskaper som aldrig tidigare observerats existera. Varför? För att det löser alla problem och svarar på alla frågor. Vad bekvämt.
Utgångspunkten var att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden" och enligt mig är den orsaken mest sannolikt skapad genom en människa eftersom människan är det mest komplexa och intelligenta som uppstått genom evolution i den här världen, samt att denna orsak som är skapad övergår tiden. Hur kan du då säga att jag refererar till någon som är "allsmäktig, allvetande" och kommer från "andra sidan tiden"?
Citera
2017-11-17, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Utgångspunkten var att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"
För att du gör ett gäng antaganden baserat på saker du inte känner till.
Citat:
och enligt mig är den orsaken mest sannolikt skapad genom en människa eftersom människan är det mest komplexa och intelligenta som uppstått genom evolution i den här världen,
Ok, men saker uppstår och försvinner på kvantnivå hela tiden. Varför skulle en tidsresande människa vara mer sannolik? Jag menar, du föreslår någonting som aldrig ens observerats hända, att någon påverkar det förflutna. Du förklarar oändlig rekursion som osannolikt, men samtidigt föreslår du en cirkulär lösning som förlitar sig på att tiden är en cirkel. Skaparen skapar skapelsen som skapar skaparen som skapar skapelsen...
Citat:
samt att denna orsak som är skapad övergår tiden. Hur kan du då säga att jag refererar till någon som är "allsmäktig, allvetande" och kommer från "andra sidan tiden"?
För att du refererar till en Biblisk Gud. Eller vill du ändra dig?
Citera
2017-11-17, 09:39
Medlem
Citat:
Citat:
Utgångspunkten var att "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden"
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att du gör ett gäng antaganden baserat på saker du inte känner till.
Vad du än tycker om det så var det detta som var utgångspunkten.
Citat:
Citat:
och enligt mig är den orsaken mest sannolikt skapad genom en människa eftersom människan är det mest komplexa och intelligenta som uppstått genom evolution i den här världen, samt att denna orsak som är skapad övergår tiden.
Citat:
Ok, men saker uppstår och försvinner på kvantnivå hela tiden. Varför skulle en tidsresande människa vara mer sannolik? Jag menar, du föreslår någonting som aldrig ens observerats hända, att någon påverkar det förflutna. Du förklarar oändlig rekursion som osannolikt, men samtidigt föreslår du en cirkulär lösning som förlitar sig på att tiden är en cirkel. Skaparen skapar skapelsen som skapar skaparen som skapar skapelsen...
Jag sa inget om en tidsresande människa. Det är orsaken till begynnelsen som är skapad genom en människa. Att A skapade B som genom evolution gav upphov till A som skapade B som... följer slutsatsen som var utgångspunkten; "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".
Citat:
Citat:
Hur kan du då säga att jag refererar till någon som är "allsmäktig, allvetande" och kommer från "andra sidan tiden"?
Citat:
För att du refererar till en Biblisk Gud. Eller vill du ändra dig?
Jag refererar till Jesus Kristus som är född människa och som med sina egna händer lagt världens grund. Jesus har sin förhärligade kropp som inte är jordisk också och som har egenskaper högt över människans, men det var som människa/människoson han lade världens grund och det vittnar han själv om från sin himmelska tron:

Citat:
Men om Sonen säger han:
Gud, din tron består
i evigheters evighet,
och ditt rikes spira
är rättens spira.
9 Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet.
Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder.

10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.
11 De ska gå under,
men du ska bestå.
De ska alla nötas ut som kläder,
12 du ska rulla ihop dem
som en mantel
och de ska bytas ut
som kläder.
Men du är densamme,
och dina år har inget slut.
Det är också därför Gud lägger sådan oerhörd vikt vid att Sonen ska äras. Han säger att den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern. Det är så pass viktigt för Gud att äran ska tillfalla människosonen att människans frälsning t.o.m. beror av det. Den som förnekar att Jesus är Kristus och född människa är fördömd. Den som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet räknas som en antikrist.
Citera
2017-11-17, 09:48
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann

Tor du att det finns någon som helst "skada" i att visa sig för alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in