Citat:
Ursprungligen postat av
kef71
<offtopic>Var är Bogomil?</offtopic>
OffTopic, ja.. frågan uppstår, och tillönska att allt är väl, att frånvaron inte behöver ses som "negativt".
Men semi-on topic, så ser man ändå att bl.a Smeso håller väldigt god ton, i denna iaf specifika tråd och så får man vara glad att Proconsul med förmåga till objektivitet, sitter som moderator.
När vi ändå är inne på namn och tongivande debattörer med ämneskunskaper, menar jag..
Mer on topic, vad i hela världen betyder " det inre förståndet" , ens nedärvda genetiska egenskaper som människa... eller mer epigenetiskt extensivt som ett kärl.. bara klappat färdigt tt fyllas på med färdiga moralmannualer som t.ex bibel eller koran och om "det inre förståndet" inte är gynnsamt mottagligt för Mr X predikning, då bedömer Mr X att "det inre förståndet inte aktiverats, eller är odugligt, fel eller behöver och måste förtryckas negligeras eller bemötas med något..
...vilket kan bli att denne "bedömaren, av inre förstånd" lever med en självbild som vill signalera "jag vet vad gud vill, därmed vill vara gud, därmed fullfjädrat mentalt rubbad, på ett eller annat vis.
Inom buddhism brukar man tala om att söka sig inåt.. dock inte i saken att fånga guds vilja för att äga den och saluföra den som en produkt, inte ens i närheten.
Men... det är den köp- säljtekniken som pågår i tråden, för fullt, som igår, nu också. Blir lite raspiga tomgångsmannövrar, vilket Smeso debatterar och belyser väldigt bra, dvs i vänligt och adekvat diskussionsformat - tycker jag.
Att bevis, ännu i denna dag, lyser med frånvaron, människor tror på gud, de vet inte gud och så är aktuell status. Man behöver inte lägga värdering i det, men man kan för all del kämpa på med bevisföringsförsöken.