2017-11-17, 01:08
Medlem
Vad finns det för argument/belägg för att H.H. Holmes och Jack the Ripper skulle vara samma person?
Citera
2017-11-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Vad finns det för argument/belägg för att H.H. Holmes och Jack the Ripper skulle vara samma person?

I praktiken inga som helst. Bortsett från att HH Holmes kan ha varit i London vid tidpunkten. I övrigt finns inga likheter varken i val av offer eller modus operandi.
Citera
2017-11-17, 01:37
Medlem
Problemet med dubbelmordet är att mordet i Dutfield's Yard egentligen inte är något annat än en "vanlig" halsskärning, något som var mycket vanligt i viktorianska England, inte minst i så kallade "domestic murders". Det var heller inte särskilt djupt och förefaller också ha varit gjort med viss osäkerhet. En del säger att det sistnämnda är ett resultat av att han blev avbruten men det är endast spekulationer.
I övrigt finns där inga inslag i modus operandi som överhuvudtaget pekar på att Uppskäraren skulle ha gjort det. Sanningen är, att så länge ett mord inte innehåller de inslag som är typiska för honom - stympningarna, uttagandet av organ etc - så kan det aldrig med säkerhet gå att hävda att Uppskäraren har gjort det.

Det som talar FÖR att han är förövaren är "tillfälligheten" av ett mord trekvart senare samma natt ca en halvtimmes gångväg därifrån, och där inslagen definitivt visar på ett Rippermord. Det är en indikation och ett starkt argument men utifrån en polismans objektiva ståndpunkt knappast tillräckligt. Har man studerat brott under en tid, så upptäcker man att absurda tillfälligheter faktiskt sker. Men det är onekligen det starkaste argumentet.

I min bok redogör jag nogrannt för det komplexa problemet med olika personers tidsscheman i Dutfield's Yard och väger olika fakta mot varandra utan att själv ta definitiv ställning. De fakta vi har är så förvirrande och så bristfälliga att man måste ha ett öppet sinne för olika möjligheter men det är upp till en själv att avgöra i vilken favör de fakta kan tolkas - för eller emot. Om vittnesmål generellt är ett problem för en utredande polis får nog de olika personernas observationer och närvaro i Dutfield's Yard och på Berner Street sägas vara den ultimata mardrömmen. Att kalla det ett pussel är väldens värsta underdrift.

Faktum är, att diskussionen om Elizabeth Strides vara eller icke vara i kanon inte är särskilt märkvärdig, mer kontroversiell är i så fall debatten angående Mary Jane Kelly.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-17 kl. 01:47.
Citera
2017-11-17, 01:57
Medlem
Skrockande,
Jag erkänner i efterhand att jag tolkade i all hast din mening "Det var synd, hade hoppats som du absolut också förstod att Poplar legat västerut" helt fel - en rejäl slarvläsning - och ber om ursäkt för den fadäsen och för diverse övertramp. Jag är känd för att ha ett hetsigt humör och är ibland alltför snabb att ta till avtryckaren. Där är vissa saker i det inlägget jag gärna nu skulle redigera men nu är det för sent.
Men jag tror det var din generella lite självsäkra och möjligen något provocerande ton i inlägget som ledde mig fel. Har man som undertecknad spenderat många år i sönderslitande diskussioner så blir till slut varje tendens till uttalanden i den riktningen som en röd flagga och tålamodet är väl numera nere på noll efter alla år. Och det är väl också därför som jag egentligen inte längre deltar i de diskussionerna och sedan flera år tillbaka "pensionerat" mig från Jack the Ripper. Jag har redan haft en blodpropp och har inte för avsikt att skaffa mig fler.

Men kom ihåg, att i ett seriöst studium av Jack the Ripper är objektivitet och förmågan att ha ett öppet sinne och ifrågasätta även det som kan anses fastlagt och generellt accepterat något centralt och oerhört viktigt. Oavsett om man är forskare eller utredande polisman.
Min syn på Tabrammordet, vars utläggning var en referens till dess korta omnämnande i ditt tidigare inlägg (kanske jag förutsedde av gammal vana att den gamla debatten skulle köra igång igen), är måhända inte helt objektiv men en personlig åsikt jag själv får stå för och lite av en ovetenskaplig "gut feeling" baserad på min tolkning av fakta - den kan vara rätt eller fullständigt felaktig. De som har motsatt uppfattning kan mycket väl visa sig ha rätt i slutändan och det är den hållningen man måste inta.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-17 kl. 02:43.
Citera
2017-11-17, 02:20
Medlem
I anslutning till Lechmere - som är bland de nyare "suspects" som kommit på tal - så bör det tilläggas att det faktum att han hittade kroppen inte på något sätt utesluter honom.
Tvärtom, som varje utredande polis vet, så är det mycket vanligt att den som först "påträffar" en kropp på en brottsplats ofta också är den som först undersöks och i många fall faktiskt också visar sig vara förövaren.

I övrigt har jag inga andra kommentarer till Lechmere eller andra misstänkta. Sökandet efter Jack the Rippers identitet har aldrig varit mitt primära fokus i studiet av de så kallade Whitechapelmorden eftersom det aldrig går att binda en person till brott som begåtts för snart 130 år sedan, och där inga som helst fysiska bevis existerar.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-17 kl. 02:32.
Citera
2017-11-17, 06:16
Medlem
Du vet, jag har nog tänkt lite så om Tabram att Jack the ripper känt sig fram i sin profession så säga, men visst är ju tillvägagångssätten olika och att det inträffar så nära inpå dom andra morden, skulle ju snarare tala för att det är en annan gärningsman, för då motsäger det nog kanske min teori om att han provade sig fram en aning.

Hursomhelst så tror jag att the ripper var en individ med en ganska så god fysik ( då menar jag hörsel, syn och hela köret och att han således säkert var relativt ung ), för om man menar på att han utförde 4-5 mord eller kanske ännu fler, utan att bli upptäckt, så kräver detta en viss fysisk konstitution.

Min favoritmisstänkt förutom judarna Kosminski/ Cohen el. möjligtvis Levy har alltid varit Grainger.

Men en sak som skulle vara intressant att höra diskussionen av härinne är vem det kan ha varit som sände brevet till Lusk genom Emily Marsh. Även fast utseendebeskrivingen är slående lik en viss neuroasteniker intagen på ett närliggande sjukhus, d.v.s. Stephenson, så kan inte jag få ihop detta med att han skulle ha gjort ”ett så förfärligt intryck”.

På mig låter det snarare som en riktigt ensamvarg ( kanske the ripper ) som har svårt att föra sig socialt.
Citera
2017-11-17, 07:03
Medlem
Jag håller med dig om Lechmere så tillvida att han hittade det första offret och även vissa ( ev. ) omständigheter däromkring, såsom felaktig namnuppgift etc. men som också kan bero på nervositet.

Men det är också det som blir så beklämmande för mig, just att han redan så att säga har avslöjat sin identitet och att han därefter ej vad jag vet siktas senare i utredningen.

Men det är så svårt att diskutera honom tycker jag, för det verkar finnas så lite säker personlig information om honom? Varför vet jag ej men det har i alla fall varit min uppfattning, och kanske kan det ha varit ett val ifrån hans egen sida? Att hålla sitt liv privat och leva konformistiskt eller har han något att dölja?
Citera
2017-11-17, 07:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Hur vanligt var det att en prostituerad blev mördad i dom här distrikten i London? De kanske inte finns nån riktigt bra statistik då det var så längesen men kanske nån ungefärlig siffra?

Och när dom väl blev mördade var det med kniv eller strypning??
Citera
2017-11-17, 07:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Hursomhelst så tror jag att the ripper var en individ med en ganska så god fysik ( då menar jag hörsel, syn och hela köret och att han således säkert var relativt ung ), för om man menar på att han utförde 4-5 mord eller kanske ännu fler, utan att bli upptäckt, så kräver detta en viss fysisk konstitution.

Vad är relativt ung för dig?? Förutom viss fysik måste mördaren också, tror jag, haft ett starkt psyke. Det verkar knappast som en 18-åring begick dom här morden.
Citera
2017-11-17, 07:44
Medlem
Jag kan inte säga nån exakt ålder, men jag undrar vad du menar med ett starkt psyke?

Du vet, såna här extremt groteska brott har det i mer modern tid ganska ofta hänt att just unga förövare dömts skyldiga till, men då har det ofta handlat om ett enstaka mord i området omkring där dom själva varit bosatta, och ofta har dom arresterats innan det hunnit bli till en serie av mord.

Det här är fega, ofta lågintelligenta personer som kanske snarare är gränspsykotiska ( ? ) istället för autistiska ( ? ) men i vart fall ej utpräglade psykopater ( endast lite arbetsmodeller ifrån min sida med angivna diagnoser, är väl annars en röra av mumbojumbo ).

Däremot så är ju the ripper ovanlig på det sättet att han både är så groteskt brutal och samtidigt såppas slipad, den kombinationen av brillians och extrem groteskhet är väl kanske inte så vanlig nuförtiden alla fall. Är det detta som du menar med ett starkt psyke? Kanske kräver det en viss mognad för att utföra dessa brott på sättet som han gjorde?
Citera
2017-11-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Tyvärr inget vidare. Båda är rent skräp, som inte har någonting med de egentliga fakta som rör Jack the Ripper att göra, utan är versioner av Stephen Knights och Joseph Sickerts fantasihistoria från 1976.

Såvida man inte väljer att bara se det som ren underhållning.

Det är naturligtvis beklämmande att det inte ansetts lönsamt att göra en spelfilm baserad på den riktiga polisutredningen, då den hade varit spännande nog. Men den stora filmpubliken - särskilt den amerikanska - föredrar myter om slängkappor, höga hattar, doktorsväskor och kopplingar till kungahuset. Med andra ord: verkligheten är ointressant för den kommersiella filmindustrin även om den överträffar dikten.

Den bästa filmversionen som i viss mån har koppling till Jack the Ripper anser jag är Hitchcocks stumfilm The Lodger från 1926, även om den är baserad på en roman och innehåller en mördare med annat namn och med andra typer av offer. Det ska dock sägas, att romanen som filmen bygger på är baserad på verkliga händelser om en tysk hyresvärdinna i East End under 1888 och som figurerade i tidningspressen rörande Uppskärarmorden. Mycket tyder också på att huset var bevakat av polisen när det begav sig. Att sedan författarinnan Belloc Lowndes ändrade en del och lade till en fiktiv historia är en annan sak.
Det finns dock en senare inspelning av The Lodger som jag personligen inte rekommenderar, då storyn är annorlunda än Hitchcocks version och mindre suggestiv i stämningen.

Att filmerna ingenting har med verkligheten att göra är jag mycket väl medveten om, ibland kan det dock bara vara härligt att se vissa miljöer visualiserade.
Såg dock en dokumentär där C Holmgren propagerade att Charles Cross/Lechmere skulle vara den skyldige..var rätt övertygande i vissa delar.
Citera
2017-11-17, 22:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Jag kan inte säga nån exakt ålder, men jag undrar vad du menar med ett starkt psyke?

Du vet, såna här extremt groteska brott har det i mer modern tid ganska ofta hänt att just unga förövare dömts skyldiga till, men då har det ofta handlat om ett enstaka mord i området omkring där dom själva varit bosatta, och ofta har dom arresterats innan det hunnit bli till en serie av mord.

Det här är fega, ofta lågintelligenta personer som kanske snarare är gränspsykotiska ( ? ) istället för autistiska ( ? ) men i vart fall ej utpräglade psykopater ( endast lite arbetsmodeller ifrån min sida med angivna diagnoser, är väl annars en röra av mumbojumbo ).

Däremot så är ju the ripper ovanlig på det sättet att han både är så groteskt brutal och samtidigt såppas slipad, den kombinationen av brillians och extrem groteskhet är väl kanske inte så vanlig nuförtiden alla fall. Är det detta som du menar med ett starkt psyke? Kanske kräver det en viss mognad för att utföra dessa brott på sättet som han gjorde?

Jag kan inte säga några psykologiska egenskaper hos Uppskäraren.

Det är väldigt stor skillnad på en vanlig mördare som kanske dödar sin kompis under ett drogrus eller en man som dödar sin fru för att dom bråkar och det spårar ur. Och en seriemördare.

Dom här seriemördarna är väldigt förberedda mentalt och har ofta planerat sina brott. Dom har ett helt annat psyke än nån som bara viftar med kniven en lördagkväll och råkar ha ihjäl nån i hastig mot. Jag tror du fattar vart jag vill komma.

Tror Uppskäraren hade ställt in sig på att begå dom här brotten under en lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in