2017-11-14, 14:09
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Tack för informativt inlägg. Är det någon bok om Jack the ripper som du lite extra vill framhålla?

Sin egen förmodligen.

Edit: Och är han för blygsam så kan väl jag göra det istället. Läste nyligen om den för tredje gången för att uppdatera mig lite.
Senast redigerad av macy 2017-11-14 kl. 14:13.
Citera
2017-11-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Sin egen förmodligen.

Edit: Och är han för blygsam så kan väl jag göra det istället. Läste nyligen om den för tredje gången för att uppdatera mig lite.
Tack. Jag litar på tipset.
Citera
2017-11-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
hej Glenn Lauritz A bra att veta;

jag undrar om någon har en lista av alla misstänkta personer?

Hej där!

jag tror den skulle bli olidligt lång. Jag har inte varit inne där ett tag, men webbsidan Casebook: Jack the Ripper listar samtliga misstänkta som har presenterats och sidan brukar uppdateras hela tiden. De har en speciell avdelning för "Suspects" där varje avdelning är ägnad en viss person. Och de är många, och högen verkar bara växa.
Men som sagt, jag har inte varit inne där nu på ett par år.
Jag är själv mycket dåligt uppdaterad på de suspects som diskuterats de senaste fem åren, då jag varit från ämnet länge nu.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-14 kl. 23:59.
Citera
2017-11-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Sin egen förmodligen.

Man tackar. Jag vet dock inte hur lätt den är att få tag på i nuläget - den har utkommit i flera typer av utgåvor sedan originalet 2008.
Bäst gillade jag pocketversionen från 2009 utgiven av Pocketförlaget (som har samma bildmaterial som Historiska Medias inbundna original plus lite extra) eftersom den är den enda som har ett extra uppdaterat och tillfogat kapitel i slutet med färska rön angående vissa detaljer. Dessutom är den bättre korrad och språkrättad.
De senaste utgåvorna har väl varit nedladdningsbar digitalbok. Jag väntar nämligen betalning för ett antal nedladdningar och fick nyss besked om detta.

Originalutgåvan ska också gå att beställa som storpocket i form av print on demand från Historiska Media om man kontaktar bokhandeln.

Annars blir det väl som second hand på någon nätsajt eller bokbörs, kantänka.
Biblioteken bör också ha den.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-15 kl. 00:15.
Citera
2017-11-15, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Bergmaier
Köpte Glenns bok när den släpptes första gången och har läst otaliga böcker i ämnet sedan dess men känner för att se något levande...blir From Hell idag, Michael Caine imorgon. Är ju inte så mycket att välja på.

Tyvärr inget vidare. Båda är rent skräp, som inte har någonting med de egentliga fakta som rör Jack the Ripper att göra, utan är versioner av Stephen Knights och Joseph Sickerts fantasihistoria från 1976.

Såvida man inte väljer att bara se det som ren underhållning.

Det är naturligtvis beklämmande att det inte ansetts lönsamt att göra en spelfilm baserad på den riktiga polisutredningen, då den hade varit spännande nog. Men den stora filmpubliken - särskilt den amerikanska - föredrar myter om slängkappor, höga hattar, doktorsväskor och kopplingar till kungahuset. Med andra ord: verkligheten är ointressant för den kommersiella filmindustrin även om den överträffar dikten.

Den bästa filmversionen som i viss mån har koppling till Jack the Ripper anser jag är Hitchcocks stumfilm The Lodger från 1926, även om den är baserad på en roman och innehåller en mördare med annat namn och med andra typer av offer. Det ska dock sägas, att romanen som filmen bygger på är baserad på verkliga händelser om en tysk hyresvärdinna i East End under 1888 och som figurerade i tidningspressen rörande Uppskärarmorden. Mycket tyder också på att huset var bevakat av polisen när det begav sig. Att sedan författarinnan Belloc Lowndes ändrade en del och lade till en fiktiv historia är en annan sak.
Det finns dock en senare inspelning av The Lodger som jag personligen inte rekommenderar, då storyn är annorlunda än Hitchcocks version och mindre suggestiv i stämningen.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-15 kl. 00:18.
Citera
2017-11-15, 03:36
Medlem
Synd att det inte finns lite mer information att tillgå om Edward Buchan

Tydligen en lågpresterande figur som aldrig lyckades bryta sig loss ifrån föräldrahemmet, tog livet av sig 29 år gammal genom att skära av sig halsen på sin födelsedag tillika begravningsdatum för Mary-Kelly.

En annan sak som är lite kuslig är vittnesbeskrivningarna av en ev. Jack the ripper lik en sjöman. Buchans familj ägde en affär där dom sålde dåtidens båtartiklar.

Han var född i November, vilket statistisk sett är en månad då många lustmördare är födda.

..om det skulle vara Edward Buchan eller en liknande individ, så kan jag tänka mig att han projicerat ett oerhört hat p.g.a. sin egen otillräcklighet och att han inte kunnat stå emot längre till slut.

Att Buchan skar halsen av sig själv ( vilket då var en vanlig självmordsmetod ) kan man tänka sig vara eldprovet i övningen som han hade i att först skära halsen av fruntimmer. Således en ytterst hämmad och feg figur med extremt mycket ilska inom sig.

Frågan är hur Poplar där Buchan bodde ligger i förhållande till mordplatserna. Avståndet skall i alla fall vara ca. 5km ifrån Whitechapel, men jag får inte fram nån bra karta där jag exakt kan lokalisera vägar. Det som bl.a. intresserar mig är hur Mitre Square ligger både i förhållande till Poplar och Dutfields yard. Jag undrar vart Whitechapel road leder till, vänster sett ifrån Mitre Square. Det är också ganska intressant om man tex. tänker sig att Tabram var det första offret.
Citera
2017-11-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Frågan är hur Poplar där Buchan bodde ligger i förhållande till mordplatserna. Avståndet skall i alla fall vara ca. 5km ifrån Whitechapel, men jag får inte fram nån bra karta där jag exakt kan lokalisera vägar. Det som bl.a. intresserar mig är hur Mitre Square ligger både i förhållande till Poplar och Dutfields yard. Jag undrar vart Whitechapel road leder till, vänster sett ifrån Mitre Square. Det är också ganska intressant om man tex. tänker sig att Tabram var det första offret.

Oj, här var en del att bena av.
Edward Buchan verkar hyfsat intressant men måste erkänna att jag inte känner till mycket om honom.

Poplar ligger i närheten av Docklands, ganska långt högerut och egentligen på "fel håll" i förhållande till mordplatserna, och alltså inte i centrum eller nära någon av dem, om vi nu ska dyka ner i geographical profiling. Men man vet ju aldrig. Poplar ligger långt utanför hela området av mordplatser, inte inne i det. Om det nu egentligen spelar någon roll, vill säga.
Först och främst bör vi slå fast att inte alla morden begicks i Whitechapel, Chapman mördades exempelvis i närliggande Spitalfields, Stride i St-Georges-and-the-East (om man vill räkna in henne) och Eddowes i London City.

Om vi hypotetiskt utgår från att Nichols var det första offret (jag är personligen ingen anhängare av att Chapman hör till serien) så ligger Buck's Row (numera Durward Street) något närmare Poplar än de andra. Men i övrigt är de samlade i ett ganska homogent kluster.
Mitre Square är den som ligger längst västerut.

Dock är gångvägen från Poplar till Durward Street högst en timme (ca 3 miles eller 1,7 km).

Mellan Mitre Square i City och Dutfield's Yard/Berner Street (numera Henriques Street) i St. Georges-and-the-East är det ca 15-20 minuters gångväg (mordet i Mitre Square upptäcktes först tre kvart efter det på Berner Street så det fanns gott om tid för mördaren, om nu bägge begicks av samme person).

Det finns en hel del gamla kartor från tiden, men det enklaste är att slå in gatorna eller områdena på Google Maps, bara man vet vad de kallas idag. Och ja- riktingarna och avstånden i East End är förvirrande.
Vad gäller Mary Jane Kellys mordplats så existerar inte gatan längre utan det närmaste är White's Row.

Whitechapel Road ändrar namn till Whitechapel High Street i väster och närmare Mitre Square till Aldgate High Street (du kan komma direkt in till Mitre Square från Aldgate High Street. Denna huvudled med tre gatunamn går som en jätteartär rakt igenom området av brottsplatser horisontalt. Mördaren använde sig säkerligen av denna huvudled så långt det var möjligt för att spara tid och för att undgå upptäckt i gränderna (på huvudgatan kunde han bättre blanda sig med folk).

George Yard (numera Gunthorpe Street), där Tabram hittades, ligger mitt i smeten, från Whitechapel High Street upp till Wenthworth Street, strax höger om Leman Street.
Citera
2017-11-16, 00:43
Medlem
Jag hade tänkt att bifoga bilder från Google Maps med alla avstånd och lägen, som jag fixat med PrintScreen och Paint, men det verkar inte som om man kan infoga jpeg-filer i Flashback utan bara länka från url-sidor. Jag tänker inte börja om från början igen.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-16 kl. 00:47.
Citera
2017-11-16, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Oj, här var en del att bena av.
Edward Buchan verkar hyfsat intressant men måste erkänna att jag inte känner till mycket om honom.

Poplar ligger i närheten av Docklands, ganska långt högerut och egentligen på "fel håll" i förhållande till mordplatserna, och alltså inte i centrum eller nära någon av dem, om vi nu ska dyka ner i geographical profiling. Men man vet ju aldrig. Poplar ligger långt utanför hela området av mordplatser, inte inne i det. Om det nu egentligen spelar någon roll, vill säga.
Först och främst bör vi slå fast att inte alla morden begicks i Whitechapel, Chapman mördades exempelvis i närliggande Spitalfields, Stride i St-Georges-and-the-East (om man vill räkna in henne) och Eddowes i London City.

Om vi hypotetiskt utgår från att Nichols var det första offret (jag är personligen ingen anhängare av att Chapman hör till serien) så ligger Buck's Row (numera Durward Street) något närmare Poplar än de andra. Men i övrigt är de samlade i ett ganska homogent kluster.
Mitre Square är den som ligger längst västerut.

Dock är gångvägen från Poplar till Durward Street högst en timme (ca 3 miles eller 1,7 km).

Mellan Mitre Square i City och Dutfield's Yard/Berner Street (numera Henriques Street) i St. Georges-and-the-East är det ca 15-20 minuters gångväg (mordet i Mitre Square upptäcktes först tre kvart efter det på Berner Street så det fanns gott om tid för mördaren, om nu bägge begicks av samme person).

Det finns en hel del gamla kartor från tiden, men det enklaste är att slå in gatorna eller områdena på Google Maps, bara man vet vad de kallas idag. Och ja- riktingarna och avstånden i East End är förvirrande.
Vad gäller Mary Jane Kellys mordplats så existerar inte gatan längre utan det närmaste är White's Row.

Whitechapel Road ändrar namn till Whitechapel High Street i väster och närmare Mitre Square till Aldgate High Street (du kan komma direkt in till Mitre Square från Aldgate High Street. Denna huvudled med tre gatunamn går som en jätteartär rakt igenom området av brottsplatser horisontalt. Mördaren använde sig säkerligen av denna huvudled så långt det var möjligt för att spara tid och för att undgå upptäckt i gränderna (på huvudgatan kunde han bättre blanda sig med folk).

George Yard (numera Gunthorpe Street), där Tabram hittades, ligger mitt i smeten, från Whitechapel High Street upp till Wenthworth Street, strax höger om Leman Street.

Det var ett fint och detaljerat svar, men jag tycker att det är snudd på galenskap att ifrågasätta ( jag menar inte att du nödvändigtvis gör det ) att dubbelmorden ej begicks av en och samme gärningsman. Men man vet ju aldrig, så 100 kan man aldrig vara.

Det var synd, hade hoppats som du absolut också förstod att Poplar legat västerut, ja då vart det ännu mindre att gå på vad gäller denne figur som säkert inte alls hade med morden att göra.

Sen så vill jag ge er alla kritik och det är att jag finner det mycket konstigt att tala om Lechmere, ialla fall utan betydligt mer att gå på. För mig ser jag Lechmere som snarare mindre misstänkt än genomsnittsmänniskan i London vid den tidpunkten.

1. Han borde bokstavligt talat lysa grön efter att han varit med och hittat Mary Nichols
2. Han levde efter vad jag förstår vidare med sin familj i godan ro långt efter dåden
Citera
2017-11-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Det var ett fint och detaljerat svar, men jag tycker att det är snudd på galenskap att ifrågasätta ( jag menar inte att du nödvändigtvis gör det ) att dubbelmorden ej begicks av en och samme gärningsman. Men man vet ju aldrig, så 100 kan man aldrig vara.

Det var synd, hade hoppats som du absolut också förstod att Poplar legat västerut, ja då vart det ännu mindre att gå på vad gäller denne figur som säkert inte alls hade med morden att göra.

Sen så vill jag ge er alla kritik och det är att jag finner det mycket konstigt att tala om Lechmere, ialla fall utan betydligt mer att gå på. För mig ser jag Lechmere som snarare mindre misstänkt än genomsnittsmänniskan i London vid den tidpunkten.

1. Han borde bokstavligt talat lysa grön efter att han varit med och hittat Mary Nichols
2. Han levde efter vad jag förstår vidare med sin familj i godan ro långt efter dåden
Skrockande,
Det var trist det här - jag lade ner en hel del jobb på det där inlägget och svaret jag fick var minst sagt arrogant. Påminn mig om att inte slösa bort min tid på att hjälpa någon här igen.

"Snudd på galenskap"
"att också du förstod..."

Vem tror du att du är egentligen att tala till folk på det viset?

jag skrev naturligtvis fel i tröttheten för jag menade HÖGERUT på kartan. och om jag haft möjlighet att posta de klipp från kartan jag gjorde, så hade du kunnat se varför. Men min poäng kvarstår: Poplar ligger utanför och långt från hela klustret av mordplatser. Det betyder inte att mördaren inte kunnat komma från Poplar, absolut inte. Men eftersom du frågade om Poplars position i jämförelse med mordplatserna så utgick jag ifrån att du baserar det på geographical profiling (där man anser att den första mordplatsen ligger nära mördarens bostad) - annars är dina frågor i den vägen helt irrelevanta.

fråga: om du nu är så förbannat duktig så att du VET vilka offer som hör till Uppskärarens kanon, varför ber du då överhuvudtaget andra om hjälp. För de engelska och amerikanska experter jag känner personligen som engagerat sig i Jack the Ripper under 30-40 års tid skulle aldrig säga att de vet någonting med säkerhet.

Antalet offer skiftar enligt experterna - beroende på vem du talar med - alltifrån talen tre och tio. Vilka som kan räknas dit kommer alltid att vara en olöst gåta, när vi har att göra med en oidentifierad mördare, vars psyke och preferenser vi inte känner till.
De starkaste kännetecknen vi har som utgör hans högst specifika modus operandi är att döda alternativt bedöva offret genom kvävning, avskärning av halsen så djupt att skåran går ända bak i nackbenet och nästan särar huvudet från kroppen och därefter öppnar upp buken och nederdelen med en lång vass kniv i ett sicksackformat mönster. Särskilt den tredje och sista delen med stympningen verkar vara hans primära mål i kombination med att ta trofeer, medan det övriga endast verkar ha haft praktisk betydelse för att göra offret livlöst.

Hos Tabram har du inte något av de här primära inslagen - inget försök att skära av halsen och inte den minsta antydning till stympning. Tabram blev knivhuggen med 39 hugg sporadiskt utförda på halsen och överkroppen, något som snarare tyder på en attack utförd i blint raseri av en abnorm person utan någon större genomtänkt ide, möjligen i kombination med överintag av alkohol som kan förstärka sådana drag. Det fanns över tusen prostituerade i East End och det var och är en av världens farligaste yrken och det vore konstigt om de inte någon gång då och då stötte på en kund med de här egenskaperna. Tvärtom är det märkligt att det inte skedde oftare.

Jag kan ha fel, men det är svårt att få mig att acceptera att Uppskäraren uppvisar de här tecknen som i Tabrammordet för att endast tre veckor senare "komma ut" med en fullfjädrad metod och signatur ut ur det blå. Vad vi talar om här i så fall är inte en gradvis utveckling eller experimenterande, men ett ganska tvärt omkast, uppfunnet på bara tre veckor. Bortsett från att Tabram också var prostituerad och också verkar ha kvävts finns det inga andra referensramar mellan henne och de andra. Att dödas någon med 30, 50 eller 80 knivhugg är abnormt med det är inget unikt och inget ovanligt. I modern tids kriminalhistoria kan jag nog säga att det förekommer då och då och inte ses som en ovanlighet.

Om man sen inte vill acceptera dessa argument - som är högst PERSONLIGA åsikter från min sida (och en del andra; uppskärarforskarna är delade i två läger) - står en fritt. Men kom inte och kalla folk för "galna" för att de inte tycker som du. Vad du tycker om Lechmere är din synpunkt och inget annat, när du "tycker att du måste ge folk kritik" för deras fokus på Lechmere låter du bara löjlig.

Vad jag kan utläsa av ditt inlägg så är du ganska oerfaren på området, för vi som hållit på ett tag har lärt oss att för det mesta hålla en ödmjuk hållning då erfarenheten har visat oss, att här finns det INGA riktiga svar.

Du är härmed dead space för mig. Varför ska jag spilla tid på någon som redan anser att han vet allt?
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2017-11-16 kl. 20:47.
Citera
2017-11-16, 22:43
Medlem
Det har tydligen skett ett missförstånd om vad jag skrev om västerut, för jag menade istället att hylla dig och ej tvärtom, men däremot så har jag svårt att se dubbelmordet som något annat än utfört av samme gärningsman och här påstår jag inte att du gör det heller.

Anledningen är att dom två morden dels skedde under samma kväll, på liknande sätt men också att dom skedde inom en tidsram, så att en ensam mördare kunnat utföra dom båda. Jag menar då att oddsen för att det vore två helt separata mord torde vara skyhöga.

Vidare, när jag skriver om Lechmere vilket kan anses vara arrogant, så lägger jag ut en morot till er andra att övertyga mig om motsatsen. Jag skriver även varför jag har svårt att tro att det är han som är mördaren. Det kan mycket väl vara honom, men varför är frågan?
Citera
2017-11-16, 22:46
Medlem
Återigen, ett stort tack för ditt svar Glenn, jag var framförallt imponerad att du tagit dig tiden att beskriva geografin vilket måste ha skapat en del möda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in