Citat:
Ursprungligen postat av
skrockande
Det var ett fint och detaljerat svar, men jag tycker att det är snudd på galenskap att ifrågasätta ( jag menar inte att du nödvändigtvis gör det ) att dubbelmorden ej begicks av en och samme gärningsman. Men man vet ju aldrig, så 100 kan man aldrig vara.
Det var synd, hade hoppats som du absolut också förstod att Poplar legat västerut, ja då vart det ännu mindre att gå på vad gäller denne figur som säkert inte alls hade med morden att göra.
Sen så vill jag ge er alla kritik och det är att jag finner det mycket konstigt att tala om Lechmere, ialla fall utan betydligt mer att gå på. För mig ser jag Lechmere som snarare mindre misstänkt än genomsnittsmänniskan i London vid den tidpunkten.
1. Han borde bokstavligt talat lysa grön efter att han varit med och hittat Mary Nichols
2. Han levde efter vad jag förstår vidare med sin familj i godan ro långt efter dåden
Skrockande,
Det var trist det här - jag lade ner en hel del jobb på det där inlägget och svaret jag fick var minst sagt arrogant. Påminn mig om att inte slösa bort min tid på att hjälpa någon här igen.
"Snudd på galenskap"
"att också du förstod..."
Vem tror du att du är egentligen att tala till folk på det viset?
jag skrev naturligtvis fel i tröttheten för jag menade HÖGERUT på kartan. och om jag haft möjlighet att posta de klipp från kartan jag gjorde, så hade du kunnat se varför. Men min poäng kvarstår: Poplar ligger utanför och långt från hela klustret av mordplatser. Det betyder inte att mördaren inte kunnat komma från Poplar, absolut inte. Men eftersom du frågade om Poplars position i jämförelse med mordplatserna så utgick jag ifrån att du baserar det på geographical profiling (där man anser att den första mordplatsen ligger nära mördarens bostad) - annars är dina frågor i den vägen helt irrelevanta.
fråga: om du nu är så förbannat duktig så att du VET vilka offer som hör till Uppskärarens kanon, varför ber du då överhuvudtaget andra om hjälp. För de engelska och amerikanska experter jag känner personligen som engagerat sig i Jack the Ripper under 30-40 års tid skulle aldrig säga att de vet någonting med säkerhet.
Antalet offer skiftar enligt experterna - beroende på vem du talar med - alltifrån talen tre och tio. Vilka som kan räknas dit kommer alltid att vara en olöst gåta, när vi har att göra med en oidentifierad mördare, vars psyke och preferenser vi inte känner till.
De starkaste kännetecknen vi har som utgör hans högst specifika modus operandi är att döda alternativt bedöva offret genom kvävning, avskärning av halsen så djupt att skåran går ända bak i nackbenet och nästan särar huvudet från kroppen och därefter öppnar upp buken och nederdelen med en lång vass kniv i ett sicksackformat mönster. Särskilt den tredje och sista delen med stympningen verkar vara hans primära mål i kombination med att ta trofeer, medan det övriga endast verkar ha haft praktisk betydelse för att göra offret livlöst.
Hos Tabram har du inte något av de här primära inslagen - inget försök att skära av halsen och inte den minsta antydning till stympning. Tabram blev knivhuggen med 39 hugg sporadiskt utförda på halsen och överkroppen, något som snarare tyder på en attack utförd i blint raseri av en abnorm person utan någon större genomtänkt ide, möjligen i kombination med överintag av alkohol som kan förstärka sådana drag. Det fanns över tusen prostituerade i East End och det var och är en av världens farligaste yrken och det vore konstigt om de inte någon gång då och då stötte på en kund med de här egenskaperna. Tvärtom är det märkligt att det inte skedde oftare.
Jag kan ha fel, men det är svårt att få mig att acceptera att Uppskäraren uppvisar de här tecknen som i Tabrammordet för att endast tre veckor senare "komma ut" med en fullfjädrad metod och signatur ut ur det blå. Vad vi talar om här i så fall är inte en gradvis utveckling eller experimenterande, men ett ganska tvärt omkast, uppfunnet på bara tre veckor. Bortsett från att Tabram också var prostituerad och också verkar ha kvävts finns det inga andra referensramar mellan henne och de andra. Att dödas någon med 30, 50 eller 80 knivhugg är abnormt med det är inget unikt och inget ovanligt. I modern tids kriminalhistoria kan jag nog säga att det förekommer då och då och inte ses som en ovanlighet.
Om man sen inte vill acceptera dessa argument - som är högst PERSONLIGA åsikter från min sida (och en del andra; uppskärarforskarna är delade i två läger) - står en fritt. Men kom inte och kalla folk för "galna" för att de inte tycker som du. Vad du tycker om Lechmere är din synpunkt och inget annat, när du "tycker att du måste ge folk kritik" för deras fokus på Lechmere låter du bara löjlig.
Vad jag kan utläsa av ditt inlägg så är du ganska oerfaren på området, för vi som hållit på ett tag har lärt oss att för det mesta hålla en ödmjuk hållning då erfarenheten har visat oss, att här finns det INGA riktiga svar.
Du är härmed dead space för mig. Varför ska jag spilla tid på någon som redan anser att han vet allt?