2017-11-16, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nu diskuterar vi som bekant inte varför abortgränsen är satt vid en viss tidpunkt utan när mänskligt liv uppstår. Skönt att du ens vet vad vi pratar om.

För egen del är jag som bekant för abort av bekvämlighetsskäl under en viss period. Men det är ingen tveksamhet att det är ett mänskligt liv vi släcker.
Men så bra, då kan du ju hädanefter släppa din fixa idé om vad man kan göra med celler i 14 dagar eftersom det är totalt irrelevant i en abortdiskussion. (Tråden handlar för övrigt just om var abortgränsen ska ligga, skönt att du ens vet vilken tråd du är i.)

Vill du diskutera vad som är mänskligt liv kanske filosofiforumet passar bättre.
Citera
2017-11-16, 20:55
Medlem
Citat:
Exakt, så därför kan inte detta avgöra om något är ett mänskligt liv eller inte.

Fair enough.

Citat:
Det är ju helt upp till oss, vi kan ha "aborträtt" upp i treårsåldern om vi så önskar, dagen innan födseln, vecka 23 eller vid befruktningen.

Någon form av samhällskonsensus får man hoppas är grunden för gällande lagstiftning i varje fall.

Citat:
Gällande det andra så undrar jag när vi i andra sammanhang skulle acceptera att vi dödar någon som saknar uppsåt för att freda vår kroppsliga integritet. Jag känner inte till något sådant och jag tror det går emot de flestas rättsmedvetenhet.

Detta förutsätter att ett foster är en fullvärdig människa vilket alla inte håller med om men visst har du rätt då vi inte gör några undantag i något annat fall.

Citat:
Jag tycker det rimliga att det är just befruktningen eftersom man då har allt som gör oss unikt mänskliga i genetisk mening. Den exakta ritningen av den personen som unik individ.

Bara en ritning. En klump celler som kan och förmodligen kommer att utvecklas till en människa om möjligheten ges.

Att sätta gränsen vid befruktning är väldigt tydligt om inte annat men jag tycker inte att en befruktning är en människa och kan heller inte avgöra i vilket skede ett foster blir en människa.

Detta kan nog diskuteras filosofiskt i oändlighet.
Citera
2017-11-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men så bra, då kan du ju hädanefter släppa din fixa idé om vad man kan göra med celler i 14 dagar eftersom det är totalt irrelevant i en abortdiskussion. (Tråden handlar för övrigt just om var abortgränsen ska ligga, skönt att du ens vet vilken tråd du är i.)

Vill du diskutera vad som är mänskligt liv kanske filosofiforumet passar bättre.

Irrelevant? Det är högst relevant att reda ut grunderna för en diskussion innan en vettig diskussion kan föras. Speciellt då uppfattningen om vart ett mänskligt liv uppstår är basis för gällande abortlagstiftning, annars skulle en abort ur en legal synpunkt potentiellt vara ett mord.
Senast redigerad av oLf 2017-11-16 kl. 21:03.
Citera
2017-11-16, 21:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Irrelevant? Det är högst relevant att reda ut grunderna för en diskussion innan en vettig diskussion kan föras. Speciellt då uppfattningen om vart ett mänskligt liv uppstår är basis för gällande abortlagstiftning, annars skulle en abort ur en legal synpunkt vara ett mord.
Nej, det är inte basen för gällande abortlagstiftning.

Basen för gällande abortlagstiftning är när barnet kan överleva utanför livmodern och inget annat.
Citera
2017-11-16, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, det är inte basen för gällande abortlagstiftning.

Basen för gällande abortlagstiftning är när barnet kan överleva utanför livmodern och inget annat.

En tidpunkt vilket legalt innebär att fostret är en människa, med rättigheter.
Citera
2017-11-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men din nöt...VI HAR INGEN ARTIFICIEL LIVMODER!

get it?

vi har kuvöser...och där har om jag nu inte minns fel ett foster vid så låg ålder som vecka 21 överlevt, men detta är ett fett undantag. SÅ vi får väl se om vi kommer flytta vår övre gräns för aborträtt pga detta.
Tillbaka på ruta ett. Överlever ett befruktat ägg i två veckor utanför livmodern? (Hint: Human embryos kept alive in lab for unprecedented 13 days so scientists can watch development).
Detta argument är, som vi redan konstaterat, oberoende av ev. artificiell livmoder.

Du sa att man inte kan klassa något som liv sedan ta bort den klassificeringen och sen ge tillbaka den. Om du följer din egen logik så inser du varför ditt eget argument inte håller.

Sedan partar vi fortfarande inte om "abortgräns". Vi pratar om när det är ett mänskligt liv. De två sakerna behöver inte ha något med varandra att göra.
Citera
2017-11-16, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
En tidpunkt vilket legalt innebär att fostret är en människa, med rättigheter.
Nej, ett foster har noll och inga rättigheter. Rättigheter tillfaller endast födda, levande människor.
Citera
2017-11-16, 21:15
Medlem
Citat:
Nej, ett foster har noll och inga rättigheter. Rättigheter tillfaller endast födda, levande människor.

Du har rätt, jag måste ha fått det om bakfoten. Det var WHO som hade dragit gränsen vid vecka 22.
Då är det lustigt att vi har någon gräns alls i Sverige faktiskt.

Edit: Det innebär att om en person misshandlar en kvinna som är gravid i månad 8 varpå fostret dör så kan han endast dömas för grov misshandel på sin höjd? Sjukt.
Senast redigerad av oLf 2017-11-16 kl. 21:18.
Citera
2017-11-16, 21:18
Medlem
Citat:

Det var ju ditt initiala argument som jag punkterade diskussionen rörde ju om abortgränsen skulle ligga på samma ställa där mänskligt liv startade. Du ligger ung. på samma nivå som Merpi när det gäller det är att förstå vad man diskuterar. Det är INTE en komplimang.
Citera
2017-11-16, 21:26
Avslutad
Citat:
Det var ju ditt initiala argument som jag punkterade diskussionen rörde ju om abortgränsen skulle ligga på samma ställa där mänskligt liv startade. Du ligger ung. på samma nivå som Merpi när det gäller det är att förstå vad man diskuterar. Det är INTE en komplimang.
Jaha, men abortgränsen ligger alltså inte där mänskligt liv startar (eftersom någon sådan definition av när mänskligt liv startar inte finns) utan vid där barnet kan överleva utanför livmodern.

Så om du inte är intresserad av att diskutera trådämnet som är var abortgränsen ska ligga, utan av att diskutera vad som är definitionen på mänskligt liv så är nog filosofiforumet att föredra.

Ett tips när du har svårt att förstå vad man diskuterar är att läsa rubriken på tråden.
Citera
2017-11-16, 21:32
Medlem
Citat:
Tillbaka på ruta ett. Överlever ett befruktat ägg i två veckor utanför livmodern? (Hint: Human embryos kept alive in lab for unprecedented 13 days so scientists can watch development).
Detta argument är, som vi redan konstaterat, oberoende av ev. artificiell livmoder.

Du sa att man inte kan klassa något som liv sedan ta bort den klassificeringen och sen ge tillbaka den. Om du följer din egen logik så inser du varför ditt eget argument inte håller.

Sedan partar vi fortfarande inte om "abortgräns". Vi pratar om när det är ett mänskligt liv. De två sakerna behöver inte ha något med varandra att göra.

Hint: gå tillbaka till logik överhuvdtaget herr "forskaren".

frågan var: överelever foster utanför livmodern, eller från och med när överlever foster utanför livmodern?

1. Ett embryo är inte ett foster, och även om jag varit snäll och accepterat denna språkliga fadäs så 2. accepterar jag alltså inte din logik att du definierar foster enbart till de två första veckorna för att sen låtsas att resten av fostrets existens är i någon slag lingvistiskt- och begreppsvaccum. ok?

Mänskligt liv är det när det uppnått en viss nivå... embryon under de två första veckorna har definitivt inte uppnått detta.
Citera
2017-11-16, 21:34
Medlem
Citat:
Jaha, men abortgränsen ligger alltså inte där mänskligt liv startar (eftersom någon sådan definition av när mänskligt liv startar inte finns) utan vid där barnet kan överleva utanför livmodern.

Så om du inte är intresserad av att diskutera trådämnet som är var abortgränsen ska ligga, utan av att diskutera vad som är definitionen på mänskligt liv så är nog filosofiforumet att föredra.

Ett tips när du har svårt att förstå vad man diskuterar är att läsa rubriken på tråden.
Diskussionen handlar ju om "inom vilken tid fri abort skall tillåtas" och då var ju detta en relevant aspekt eftersom det bl.a. diskuterade om den skulle ligga på samma ställe där vi definierar fostret som ett mänskligt liv. Sedan kom du med ett felaktigt argument och jag visade varför du hade fel.

Bättre lycka i nästa diskussion = )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in