Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Exakt, så därför kan inte detta avgöra om något är ett mänskligt liv eller inte.
Fair enough.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Det är ju helt upp till oss, vi kan ha "aborträtt" upp i treårsåldern om vi så önskar, dagen innan födseln, vecka 23 eller vid befruktningen.
Någon form av samhällskonsensus får man hoppas är grunden för gällande lagstiftning i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Gällande det andra så undrar jag när vi i andra sammanhang skulle acceptera att vi dödar någon som saknar uppsåt för att freda vår kroppsliga integritet. Jag känner inte till något sådant och jag tror det går emot de flestas rättsmedvetenhet.
Detta förutsätter att ett foster är en fullvärdig människa vilket alla inte håller med om men visst har du rätt då vi inte gör några undantag i något annat fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Jag tycker det rimliga att det är just befruktningen eftersom man då har allt som gör oss unikt mänskliga i genetisk mening. Den exakta ritningen av den personen som unik individ.
Bara en ritning. En klump celler som kan och förmodligen kommer att utvecklas till en människa om möjligheten ges.
Att sätta gränsen vid befruktning är väldigt tydligt om inte annat men jag tycker inte att en befruktning är en människa och kan heller inte avgöra i vilket skede ett foster blir en människa.
Detta kan nog diskuteras filosofiskt i oändlighet.