2017-11-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kanske i USA men i hela världen? eller i Sverige? njaaee? källa på det i sånt fall.
Det är bara att googla ex från england: “Polls consistently show … that women are more likely than men to support a reduction on the abortion limit. In the 2011 YouGov poll 28% of men supported a reduction, 46% of women did. In the 2012 YouGov poll 24% of men supported a reduction, 49% of women did. In the Angus Reid poll 35% of men supported a reduction in the limit, 59% of women did. In the ICM poll 45% of men supported a reduction to 20 weeks, 59% of women did.”

Intressant att notera: "Interestingly, 53% of women in that survey believed that life begins at conception, against 35% of men"
Citat:
Och nej det är verkligen inte kvinnor som vill begränsa just kvinnors sexualitet...skärp dig.
Men är du dum i huvudet på riktigt, nu har jag hänvisat till en forskningsgenomgång på området som klart och tydligt visar detta. Hur svårt är det att ta in?
I en review från 2002 som handlade om vilka som försöker kontrollera kvinnors sexualitet. Deras slutsats: "The view that men suppress female sexuality received hardly any support and is flatly contradicted by some findings."

Citat:
av "bekvämlighetsskäl"? du har alltså precis som hexen ingen moral i detta...du tycker att mänskligt liv börjar vid befruktningen men inget att ta hänsyn till pga din bekvämlighet?

Jag tycker att mänskligt liv är avsevärt mer objektiv korrekt sägas starta när ett foster börjar få mänskliga egenskaper, och jag är absolut emot all abort eller skada eller laborerande med barn efter denna tidpunkt om inte moderns liv är i fara.

moral någon.
Haha, så nu har vi plötsligt bytt standarden till "mänskliga egenskaper". Kan vi få en definition av dessa "mänskliga egenskaper", jag kan nog lova dig att de inte kommer leda till motsägelser d.v.s. att de inte kommer fungera som en definition av mänskligt liv.
Citera
2017-11-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Det är bara att googla ex från england: “Polls consistently show … that women are more likely than men to support a reduction on the abortion limit. In the 2011 YouGov poll 28% of men supported a reduction, 46% of women did. In the 2012 YouGov poll 24% of men supported a reduction, 49% of women did. In the Angus Reid poll 35% of men supported a reduction in the limit, 59% of women did. In the ICM poll 45% of men supported a reduction to 20 weeks, 59% of women did.”

Intressant att notera: "Interestingly, 53% of women in that survey believed that life begins at conception, against 35% of men"

Men är du dum i huvudet på riktigt, nu har jag hänvisat till en forskningsgenomgång på området som klart och tydligt visar detta. Hur svårt är det att ta in?
I en review från 2002 som handlade om vilka som försöker kontrollera kvinnors sexualitet. Deras slutsats: "The view that men suppress female sexuality received hardly any support and is flatly contradicted by some findings."

Haha, så nu har vi plötsligt bytt standarden till "mänskliga egenskaper". Kan vi få en definition av dessa "mänskliga egenskaper", jag kan nog lova dig att de inte kommer leda till motsägelser d.v.s. att de inte kommer fungera som en definition av mänskligt liv.

Att du hittar en amerikansk eller engelsk studie som säger att engelska eller amerikanska kvinnor är mer emot abort än männen säger ingenting om världens situation. Och jag skulle också gärna vilja veta vilka man frågat och HUR man frågat.
Fakta är att de länder i världen som har totalt förbud mot aborträtt leds av män. Män inom ex. katolska kyrkan, eller män inom ex. islam, eller andra män. Hur du än vänder ch vrider på dig så kommer du inte undan den faktan.

Sen, igen! så skiter du i att lägga med en länk på dina små studier....intressant...kan det vara så att du vet att dessa är för undermåliga för att visa upp? hmm? Skapad av någon obskyrt litet privat amerikansk universitet som drivs av någon lika obskyr liten högerkonservativt kristet liten organisation av något slag...hmm?

Om kvinnor i ex. ett samhälle i Sudan omskär sina flickor, för att dessa annars inte blir gifta och därmed förlorar sina framtida möjligheter till försörjning etc. pga män vid makt (religion eller kultur) skapade föreställningar om den "skadliga" kvinnliga sexualiteten.
eller samhällets skapade näst intill omöjligheten för en kvinna försörja sig eller ens existera utan en man.
Är det då korrekt påstå att det är kvinnor som ligger bakom förtryck av kvinnlig sexualitet?

hmm?
Senast redigerad av Merapi 2017-11-16 kl. 12:59.
Citera
2017-11-16, 13:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Fakta är att de länder i världen som har totalt förbud mot aborträtt leds av män. Män inom ex. katolska kyrkan, eller män inom ex. islam, eller andra män. Hur du än vänder ch vrider på dig så kommer du inte undan den faktan.
Än sen?

Oavsett vad man tycker om sakfrågan; Du utgår från att allt som leds av män innebär förtryck.

Det är en intressant utgångspunkt.

Är den objektiv tycker du?
Citera
2017-11-16, 13:12
Medlem
[quote=Oantastlig|62352960]
Citat:
Och jag har ju visat dig vad som är fel med det resonemanget. Du har ju själv bekräftat det genom att skriva att något inte kan vara ett mänskligt liv och sedan sluta vara det.

Nej du har inte "visat" något som helst, annat än en oerhört virrigt synsätt där du inte verkar ha tänkt färdigt i något led.

Citat:
När du inte kan bemöta argumentet om mänskligt liv försöker du byta det till en juridisk fråga. Vi kan välja att juridisk klassa det som mänskligt liv i månad 9 om vi vill som man ex. gör på vissa ställen i USA. Det är ju helt upp till oss som samhälle. Det är ändå humor att du inte klarar av att läsa innantill att man kan befrukta ägg och låta dem växa utanför livmodern i två veckor. Jag tror forskarna som håller på med detta skulle bli väldigt förvånade om du kom och berättade för dem att vad de håller på med är att klassa som "fantasi"

är du som inte klarat bemöta mina argument. Vilket du mycket väl vet och står att läsa i vår konversation svart på vitt.

Dina argument har varit....befruktingsögonblicket är det ögonblick då människan blir "människa"
och är från och med då vi ska ge människan sina likvärdiga rättigheter.
Detta har jag bemött....står att läsa.
ett bemötande du inte klarat svara på, så? du kanske ska börja där? Istället för att sitta och låtsas som om något helt annat hänt under vår debatt?

Svensk lagstiftning och svenskt resonemang kring detta är att vi ger foster s.k. "mänskligt värde"/ "rättigheter" vid vecka 22. Efter denna tid så får man inte abortera.
Och varför vi resonerat så har jag beskrivit nu säkert 30 ggr....

ch kul att du försöker få ditt påstående om att vi har artificiella livmödrar att gälla det lilla tillåtna stadie då vi odlar mänskliga celler.
fattar du ens hur patetiskt du framstår?

Citat:
Är det inte trist för dig att jag alltid vinner de här sakfrågorna trots att du tror att jag aldrig tänkt igenom dem innan? Orsaken jag så lätt bemöter dina argument och alltid kan ange källa är ju för att jag redan tänkt igenom dem. Orsaken du alltid hamnar i situationer där du säger emot dig själv och behöver byta spår ex. nu när du måste hoppa till juridiska argument för att dina argument kring när mänskligt liv startar visade sig inte hålla, är ju för att du inte har haft ett logiskt och stringent resonemang från början.

Som sagt...patetisk.
Citera
2017-11-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej att experimentera med celler i 14 dagar är inte att experimentera med att föda upp barn. Visst skulle man kunna fortsätta i 18 veckor men till vilken nytta? Om man ändå inte får hålla på och laborera med utan att ha en aning om vilka allvarliga skador som kan uppstå om man håller på längre. Så nej, det är inte en tidsfråga. I en framtid där kvinnors livmödrar pajat så kanske.

Vad väljer du om du får välja mellan att din mamma använt preventivmedel eller att du fick bli till? Svara bara på frågan.
Haha, visst det är inte att experimentera på att föda upp människor ; ) Orsaken detta kommer fortsätta är ju för att man kommer kunna rädda barnen hos kvinnor som är gravida men kanske är med i en olycka, hjälpa par som inte kan få barn för att kvinnan har komplikationer men kan producera ägg etc. I framtiden kommer ju så klart många (rika) kvinnor undvika att bära barnen själva etc. detta är helt självklart att det kommer komma.

Innan jag svarar vill jag försäkra mig om att du inte tänker köra dumskalleargumentet att det är jämförbart att använda preventivmedel och abortera ett foster med mitt unika DNA d.v.s. göra en medveten handling att ta bort mig efter att jag kommit till. Det vore ju oerhört genant för dig.
Citera
2017-11-16, 17:19
Medlem
Citat:
Att du hittar en amerikansk eller engelsk studie som säger att engelska eller amerikanska kvinnor är mer emot abort än männen säger ingenting om världens situation. Och jag skulle också gärna vilja veta vilka man frågat och HUR man frågat.
Ja, det är väl bara att titta hur YouGov gör sina undersökningar.

I alla länder domineras de ledande positionerna av män (vilket inte heller säger något om fler kvinnor än män är för eller emot abort) men i västerländska demokratier verkar det som att det mer kvinnor än män som är abortmotståndare.

Citat:
Sen, igen! så skiter du i att lägga med en länk på dina små studier....intressant...kan det vara så att du vet att dessa är för undermåliga för att visa upp? hmm? Skapad av någon obskyrt litet privat amerikansk universitet som drivs av någon lika obskyr liten högerkonservativt kristet liten organisation av något slag...hmm?
Jag har ju redan gjort det dumskalle. Varför skall jag göra det varje gång när du ändå inte läser dem?

Citat:
Om kvinnor i ex. ett samhälle i Sudan omskär sina flickor, för att dessa annars inte blir gifta och därmed förlorar sina framtida möjligheter till försörjning etc. pga män vid makt (religion eller kultur) skapade föreställningar om den "skadliga" kvinnliga sexualiteten.
eller samhällets skapade näst intill omöjligheten för en kvinna försörja sig eller ens existera utan en man.
Är det då korrekt påstå att det är kvinnor som ligger bakom förtryck av kvinnlig sexualitet?

hmm?
Eftersom kvinnor i dessa kulturer är lika involverade i omskärelsen av dessa flickor så är det väl rimligen den kulturen det är fel på? Varför tror du så många kvinnor är för burka? Att gå topless (det kan du ge dig fan på att fler män än kvinnor vill att tjejer skall få gå topless), varför fula tjejer vill att mode skall vara mer klätt etc.
Senast redigerad av Oantastlig 2017-11-16 kl. 17:42.
Citera
2017-11-16, 17:27
Medlem
Citat:
Nej du har inte "visat" något som helst, annat än en oerhört virrigt synsätt där du inte verkar ha tänkt färdigt i något led. är du som inte klarat bemöta mina argument. Vilket du mycket väl vet och står att läsa i vår konversation svart på vitt.
Så var är ditt kriterium för mänskligt liv?
Det är inte medvetande
Det är inte när fostret klarar sig utan mamman
Det är inte när vi juridiskt anser att de är mänskligt liv

Så vilket argument har du kvar?

Citat:
Dina argument har varit....befruktingsögonblicket är det ögonblick då människan blir "människa"
och är från och med då vi ska ge människan sina likvärdiga rättigheter.
Detta har jag bemött....står att läsa.
ett bemötande du inte klarat svara på, så? du kanske ska börja där? Istället för att sitta och låtsas som om något helt annat hänt under vår debatt?
Jag har inte sagt något om att ge någon likvärdiga rättigheter, jag säger att det inte finns något stringent kriterium där vi inte stöter på motsägelser på någon annan punkt än vid befruktningen. Det har du så klart inte bemött, vilket inte är så konstigt eftersom du fortfarande inte verkar förstå vad vi diskuterar.
Citat:
Svensk lagstiftning och svenskt resonemang kring detta är att vi ger foster s.k. "mänskligt värde"/ "rättigheter" vid vecka 22. Efter denna tid så får man inte abortera.
Och varför vi resonerat så har jag beskrivit nu säkert 30 ggr....

ch kul att du försöker få ditt påstående om att vi har artificiella livmödrar att gälla det lilla tillåtna stadie då vi odlar mänskliga celler.
fattar du ens hur patetiskt du framstår?
Ja, vi kan ge det mänskliga rättigheter, mänskligt värde etc. exakt när vi vill. Det är ju bara något vi tycker. Det har ingenting med att göra när mänskligt liv uppstår. Det är två helt olika saker. Hur kan detta vara så svårt för dig att förstå?

Kan vi eller kan vi inte skapa mänskliga embryon utanför en kvinnas livmoder? Vem är det som är patetisk nu?

Citat:
Som sagt...patetisk.
Ja, du bekräftade ju precis det jag skrev här ovan. Du har ju fortfarande inte kunnat ge något kriterium för mänskligt liv som inte leder till en motsägelse.
Citera
2017-11-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ja, det är väl bara att titta hur YouGov gör sina undersökningar.

I alla länder domineras de ledande positionerna av män (vilket inte heller säger något om fler kvinnor än män är för eller emot abort) men i västerländska demokratier verkar det som att det mer kvinnor än män som är abortmotståndare.

jag kollade själv och hittade denna:

http://www.pewforum.org/fact-sheet/public-opinion-on-abortion/

ca 60% av hela usa befolkning vill ha aborträtt och 40% vill inte.

ch gender:
"Men and women express similar views on abortion; 59% of women say it should be legal in all or most cases, as do 55% of men."

Så jävlars ENORM skillnad mellan könen du.

Citat:
Jag har ju redan gjort det dumskalle. Varför skall jag göra det varje gång när du ändå inte läser dem?
Därför att de tär det KORREKTA sättet att presentera ett citat/ källa på dumskalle.
Inte bara jag som läser dina tradiga inlägg.

Citat:
Eftersom kvinnor i dessa kulturer är lika involverade i omskärelsen av dessa flickor så är det väl rimligen den kulturen det är fel på? Varför tror du så många kvinnor är för burka? Att gå topless (det kan du ge dig fan på att fler män än kvinnor vill att tjejer skall få gå topless), varför fula tjejer vill att mode skall vara mer klätt etc.

Och VAR kommer den kulturen ifrån att kvinnor ska gå heltäckta, vara oskulder, inte kunna njuta av sex, inte synas, inte höras etc?

någonsin funderat på den?
Senast redigerad av Merapi 2017-11-16 kl. 18:32.
Citera
2017-11-16, 18:27
Medlem
Citat:
Så var är ditt kriterium för mänskligt liv?
Det är inte medvetande
Det är inte när fostret klarar sig utan mamman
Det är inte när vi juridiskt anser att de är mänskligt liv

Så vilket argument har du kvar?

haha ska DU avgöra vad som ska vara MITT kriterium för någonting?

jag har samma resonemang för detta som svenska läkare har och jag har presenterat detta en uppsjö ggr , hur många ggr behöver du?

Jag anser vi kan börja kalla en klunga celler för "mänskligt liv" när dessa har börjat uppnå en nivå som krävs för mänsklig existens ex. förmåga till sinnesintryck, ev. medvetande, nervbanor och synapser, förmåga överhuvudtaget klara sig utanför en livmoder. Den nivån är inte exakt...inget kan vara exakt då det gäller biologi.
så man har satt en "undre gräns på vecka 18 då man anser det vara garanterat inte dessa saker har uppnåtts och man har en övre absolut abortgräns på vecka 22, eftersom att efter denna gräns så menar man att barn kan börja klara sig utanför livmodern.

Skulle det visa sig att barn kan överleva före vecka 22 (vilket numera är ett gränsfall) ch/ eller att foster har uppnått ex. förmåga känna smärta före vecka 18 så är jag definitivt villig ändra dessa datum, men utan bevis på bordet, pga div misogyna flashbackares eller SD:s iver att peta i kvinnors liv....nej.
Fattar du nu?

Vad sen du har för kriterium..."bekvämlighet" eller "snudd vid äggcell" får vara din business...couldn't care less.

Citat:
Jag har inte sagt något om att ge någon likvärdiga rättigheter, jag säger att det inte finns något stringent kriterium där vi inte stöter på motsägelser på någon annan punkt än vid befruktningen. Det har du så klart inte bemött, vilket inte är så konstigt eftersom du fortfarande inte verkar förstå vad vi diskuterar.

Ja, vi kan ge det mänskliga rättigheter, mänskligt värde etc. exakt när vi vill. Det är ju bara något vi tycker. Det har ingenting med att göra när mänskligt liv uppstår. Det är två helt olika saker. Hur kan detta vara så svårt för dig att förstå?

Kan vi eller kan vi inte skapa mänskliga embryon utanför en kvinnas livmoder? Vem är det som är patetisk nu?

så? om det nu är två helt olika saker....så? när uppstår då mänskligt liv enligt dig?
För om det är 2 skilda saker bör du ju kunna definiera dessa två skilda saker åtminstone, för hur ska du annars kunna skilja dem....?

Vi kan skapa mänskliga embryon...men inte människor utanför livmodern och vi får inte ens lov idag att försöka "odla" en människa.
Att du sen har klara problem särskilja dessa två saker precis som de två ovan får ju vara ditt problem. Jag, svenskt rättsväsende och läkarkår har som sagt inte dessa problem skilja foster från människa som du verkar ha.

Citat:
Ja, du bekräftade ju precis det jag skrev här ovan. Du har ju fortfarande inte kunnat ge något kriterium för mänskligt liv som inte leder till en motsägelse.

Jasså du....vad står det då i detta inlägg?ska jag citera alla de platser jag just skrivit detta over,over,over again...?
Senast redigerad av Merapi 2017-11-16 kl. 18:47.
Citera
2017-11-16, 18:42
Medlem
Citat:
Vet inte om känslomässiga relationer som kriterium träffar rätt. Vi kan mycket väl tänka oss en person som de facto är illa omtyckt av alla eller som bott isolerat i många år. Den personen är ju att betrakta som ett mänskligt liv oavsett. Vi kan även ha föräldrar som försökt på barn länge, i samma stund som de är gravida lär de nog skapa en oerhörd känslomässig relation med fostret/embryot. Jag tror de flesta kvinnor som vill ha barn och blir gravida är rörande överens om att det växer ett mänskligt liv i dem från dag ett i det avseendet.

Likväl har andra känslomässiga band till denne och det finns även kvinnor som inte känner något känslomässigt band alls till fostret som växer i kroppen deras.

Citat:
Håller du med om att det är först vid befruktningen som det genetiska förutsättningarna för att ett mänskligt liv kan skapas d.v.s. det unika DNA som vi som art har gemensamt men även det som är unikt för just dig som individ? Skulle du vid befruktningen ta DNA och skicka till ett labb så kan de inte skilja detta DNA från embryot från vilket mänskligt DNA som helst.

Jag håller med men står frågandes över hur mycket ett sådant människoliv ska värderas. Jag tycker själv inte att ett fosters rättigheter ska stå över en kvinnas rätt över sin egen kropp principiellt, samtidigt som jag rent moraliskt anser det förkastligt att en vuxen kvinna inte kan ansvara över sin egen kropp till den grad att ett foster riskerar aborteras.

Citat:
Givetvis kan man alltid argumentera för att det krävs vissa förutsättningar för ex. ett foster men det är ju sant för allt liv. Utan syre, vid för hög/låg värme etc. skulle vi ju inte heller kunna leva men det gör oss ju inte till mindre mänskligt liv för det. I alla fall inte så som vi brukar resonera kring det.

Jag tycker att de vanliga resonemangen kört fast rätt ordentligt i den här frågan, kanske dags för en twist.
Citera
2017-11-16, 19:04
Avslutad
Citat:
Haha, visst det är inte att experimentera på att föda upp människor ; ) Orsaken detta kommer fortsätta är ju för att man kommer kunna rädda barnen hos kvinnor som är gravida men kanske är med i en olycka, hjälpa par som inte kan få barn för att kvinnan har komplikationer men kan producera ägg etc. I framtiden kommer ju så klart många (rika) kvinnor undvika att bära barnen själva etc. detta är helt självklart att det kommer komma.

Innan jag svarar vill jag försäkra mig om att du inte tänker köra dumskalleargumentet att det är jämförbart att använda preventivmedel och abortera ett foster med mitt unika DNA d.v.s. göra en medveten handling att ta bort mig efter att jag kommit till. Det vore ju oerhört genant för dig.
Läs noga nu: det finns ingen möjlighet att föda upp barn på artificiell väg.

En gång till: det finns ingen möjlighet att föda upp barn på artificiell väg.

Kom igen den dag då den möjligheten finns så kan vi diskutera abort kontra föda upp barn artificiellt.

Svara bara på frågan om du hellre hade föredragit att leva eller om du hade föredragit att din mamma använt preventivmedel.
Citera
2017-11-16, 19:10
Medlem
Citat:
jag kollade själv och hittade denna:
http://www.pewforum.org/fact-sheet/public-opinion-on-abortion/
ca 60% av hela usa befolkning vill ha aborträtt och 40% vill inte.
ch gender:
"Men and women express similar views on abortion; 59% of women say it should be legal in all or most cases, as do 55% of men."
Så jävlars ENORM skillnad mellan könen du.
Vilken ingen heller påstått. Det exakt antalet skiljer sig mellan år och undersökning ex. "The percentage of women who thought abortions should be illegal in all circumstances ranged from 15% to 21%, while the share of men who took the no exceptions pro-life view varied from 13% to 19%. In 2009, 21% of women and 16% of men took the no exceptions positio" men även denna "The General Social Survey, which has been tracking American opinions for decades, includes the question of whether a woman should be allowed to get an abortion if she “wants it for any reason.” In 17 of the 23 years that this question has been asked, men have answered “yes” to a greater extent than women." etc.

Vad vi kan enas om är att abort knappast kan kategoriseras som en fråga där det är män mot kvinnor.
Citat:
Därför att de tär det KORREKTA sättet att presentera ett citat/ källa på dumskalle.
Inte bara jag som läser dina tradiga inlägg.
Haha, kan inte du berätta mer om det "korrekta" sättet att citera på Flashback ; )
Den som vill komma till källan behöver ju bara söka på citatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in