Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fast fri aborträtt har genom hela dess historia just varit en feministisk driven fråga...
en av de allra viktigaste då kontroll över sin reproduktion är en av de grundläggande förutsättningarna för att kvinnor kan bli jämställda män överhuvudtaget.
I övrigt håller jag med dig.
jag tycker också att alla dessa som ivrar för att man ska ta bort den fria aborträtten ( eller begränsar den) även tar en fundering på vad samhället då har rätt kräva av den man som varit delaktig...För nej...kvinnor kommer inte längre ta 100% av ansvaret för födda barn vare sig dessa är oönskade eller önskade.
Oantastlig kan ju ex. ta sig en fundering på risken för prostituerade och torskarna.
Många "farsor" lär det ju bli.
Jag skrev modern feminism/identitetspolitik. Det har funnits så extremt många falanger och splittringar och det hela har tokpolitiserats sen dom feminister som ursprungligen jobbade för det som egentligen ska vara grundläggande mänskliga rättigheter för alla. Dvs rösträtt, möjlighet till fri abort, möjlighet till att kunna välja och arbeta inom alla områden. Dvs allmäna friheter och rättigheter.
Betoning på möjlighet då det inte måste bli 50/50 i alla områden i "utkomst" då man ser på statistik och att det inte då alltid är en fråga om att det inte är jämställt.
Fast striden som pågår och pågått runt om i världen har lika mycket varit om religion och vidskeplighet kontra demokrati/frihet och vetenskap.
Definitivt är det så i dagens läge.
I frontlinjen ser man länder med mer öppenhet och demokrati som är sekulariserade. När det gäller personer så är också vetenskapsmän som Richard Dawkins med flera också väldigt kritiska till konsekvenserna av organiserad religion och som exempel tar upp tex katolska kyrkans inställning till abort och preventinmedel.
Tror "klassiska" feminister var viktigare förr i frågan i moderna sekulariserade länder.
Undantaget är väl tex USA, men dom är knappast sekulariserade som folk utan mer tokreligiösa och tokhöger (inklusive stora delar av demokraterna).
I Usa krävs det att man deklarerar sig som kristen för att bli president.
I Sverige krävs det (tyvärr) att man deklarerar sig som feminist för att bli statsminister.
Se bara på hur dom pressade Kristofferson i utfrågningen i Aktuellt om han var feminist.
På sätt o vis så har moderna feminismen (finns väl tiotusen fåror) ersatt religionen inom vissa snäva kretsar (de som syns i gammelmedia och i sociala media. Oftast "filterbubblande") där allt annat än total underkastelse för en ideologi inte accepteras.
Ingången är : "Inte feminist? Du är emot jämställdhet!"
Samma svart-vita auktoritära tänk som religiösa där någon betraktas som "ond" tillhörande fel "lära" om han inte har en viss åsikt i en fråga.
Alltså en skillnad mot USA där religionen också accepteras av den stora massan (vilket undersökningar visat att feminismen inte gör i Sverige, trots att många kallar sig för feminister)
Återigen, jag gör extremt stor åtskillnad på vad de klassiska feministerna kämpade för kontra alla nyare strömningar!
Way off topic....