Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fel....bara för att vi inte betraktar ett foster som likvärdig med en färdigutvecklad människa så får vi ju inte göra vad vi vill med det. Vi får abortera ja, men vi får ju ex. inte laborera med foster hur som helst.
Tycker du att nan borde få "laborera med foster hur som helst"? Om inte, vad är det då som tar emot?
CRISPR tycker jag är både spännande och skrämmande på samma gång. Används det för atr utrota ärftliga sjukdomar är jag för "fosterlaborering"... Tror jag.
Citat:
Och vi har redan bestämt detta i vår del av världen...varför ens diskutera det?
Foster har inte mänskliga rättigheter såsom att deras liv ska räddas till varje pris, lika lite som hjärndöda har det.
Nej. Hade "vi" bestämt och varit överens om definitionerna och gräsndragningarna hade detta inte ens längre varit en diskussion.
Och återigen blandar du in juridik när det inte ens är där oenigheten ligger.
Citat:
Och argumenten för detta är väldigt många. där överbefolkning, kvinnors rättigheter, mäns rättigheter och värdiga liv för dessa barn och de samhällen som ska ta emot dem, är nästan likvärdiga starka kort.
Överbefolkning är inte ett problem i Västvärlden (snarare tvärtom på sina platser) och dessutom är Västvärlden också redan helt jämställd.
Vidare anser jag "överbefolkning" som ett ganska osmakligt argument då det låter som.något som lika väl skulle kunna användas för att rättfärdiga kärnvapenkrig, hedersmord och terrorism.
Citat:
Argumenten på "din" sida....är bara 1. Ahhhhhhhhh!" med det är ju "liv"!
Precis som om grisar, kor, höns, får, ägg, försökskaniner och labbråttor inte har "liv." Dessutom ett med förmåga både tänka, känna och uppleva smärta i de flesta fall.
Hur vet du att foster inte kan känna, tänka och upplevla smärta?
Har du sett eller ens läst om hur en.abort går till? Det handlar om Guantanamotortyr draget till sin yttetst spets. Oerhört otrevliga grejer, det här.