2017-11-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fel....bara för att vi inte betraktar ett foster som likvärdig med en färdigutvecklad människa så får vi ju inte göra vad vi vill med det. Vi får abortera ja, men vi får ju ex. inte laborera med foster hur som helst.
Tycker du att nan borde få "laborera med foster hur som helst"? Om inte, vad är det då som tar emot?

CRISPR tycker jag är både spännande och skrämmande på samma gång. Används det för atr utrota ärftliga sjukdomar är jag för "fosterlaborering"... Tror jag.

Citat:
Och vi har redan bestämt detta i vår del av världen...varför ens diskutera det?
Foster har inte mänskliga rättigheter såsom att deras liv ska räddas till varje pris, lika lite som hjärndöda har det.
Nej. Hade "vi" bestämt och varit överens om definitionerna och gräsndragningarna hade detta inte ens längre varit en diskussion.

Och återigen blandar du in juridik när det inte ens är där oenigheten ligger.

Citat:
Och argumenten för detta är väldigt många. där överbefolkning, kvinnors rättigheter, mäns rättigheter och värdiga liv för dessa barn och de samhällen som ska ta emot dem, är nästan likvärdiga starka kort.
Överbefolkning är inte ett problem i Västvärlden (snarare tvärtom på sina platser) och dessutom är Västvärlden också redan helt jämställd.

Vidare anser jag "överbefolkning" som ett ganska osmakligt argument då det låter som.något som lika väl skulle kunna användas för att rättfärdiga kärnvapenkrig, hedersmord och terrorism.

Citat:
Argumenten på "din" sida....är bara 1. Ahhhhhhhhh!" med det är ju "liv"!
Precis som om grisar, kor, höns, får, ägg, försökskaniner och labbråttor inte har "liv." Dessutom ett med förmåga både tänka, känna och uppleva smärta i de flesta fall.
Hur vet du att foster inte kan känna, tänka och upplevla smärta?

Har du sett eller ens läst om hur en.abort går till? Det handlar om Guantanamotortyr draget till sin yttetst spets. Oerhört otrevliga grejer, det här.
Senast redigerad av Adversarium 2017-11-12 kl. 14:34.
Citera
2017-11-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det finns ingen sådan möjlighet och sådana experiment skulle heller inte gå igenom en etisk granskning.

Nej,sjätte graviditetsmånaden är gränsen för när foster räknas som barn.

Så du vill att jag ska svara nej på frågan om jag hellre hade önskat att min mamma gjort abort men inte nej på frågan om jag hellre hade önskat att min mamma använt preventivmedel? Varför då?
"When scientists grow human embryos for lab research, they end their experiments at the 14-day mark." Vad i detta är det du inte förstår? Efter 14 dagar måste man avbryta på grund av etiska hänsynstagande, precis som jag skrev till dig tidigare.

Nej, ett barn är det alltid om det föds levande. I magen är det ett foster fram till födseln. Hos "människan kallas avkomman för foster från vecka 9 och fram till födseln (men i dagligt tal även innan detta). Innan dess kallas avkomman för ett embryo."

För att du inte fanns till innan ägget befruktades, det vår då du uppstod som mänskligt liv. Hur gammal är du?
Citera
2017-11-12, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
"When scientists grow human embryos for lab research, they end their experiments at the 14-day mark." Vad i detta är det du inte förstår? Efter 14 dagar måste man avbryta på grund av etiska hänsynstagande, precis som jag skrev till dig tidigare.

Nej, ett barn är det alltid om det föds levande. I magen är det ett foster fram till födseln. Hos "människan kallas avkomman för foster från vecka 9 och fram till födseln (men i dagligt tal även innan detta). Innan dess kallas avkomman för ett embryo."

För att du inte fanns till innan ägget befruktades, det vår då du uppstod som mänskligt liv. Hur gammal är du?
Ja, och det var precis vad jag också skrev. Det finns ingen möjlighet att föda upp barn på artificiell väg och sådana experiment skulle heller aldrig tillåtas av etiska skäl. Vad du nånstans sett att man får göra under fjorton dagar är alltså ovidkommande.

Vad spelar det för roll att jag inte fanns till innan ägget befruktades? Skulle jag inte välja mellan att finnas till eller att inte finnas till?

Varför skulle jag tycka att det var mer ok att inte ha fått födas för att min mamma använde preventivmedel eller för att min mamma gjorde abort?

Vad väljer du själv?
Citera
2017-11-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ja, och det var precis vad jag också skrev. Det finns ingen möjlighet att föda upp barn på artificiell väg och sådana experiment skulle heller aldrig tillåtas av etiska skäl. Vad du nånstans sett att man får göra under fjorton dagar är alltså ovidkommande.

Vad spelar det för roll att jag inte fanns till innan ägget befruktades? Skulle jag inte välja mellan att finnas till eller att inte finnas till?

Varför skulle jag tycka att det var mer ok att inte ha fått födas för att min mamma använde preventivmedel eller för att min mamma gjorde abort?

Vad väljer du själv?
Vi föder alltså redan upp dem till 14 dagar sedan stänger vi av, vi kan, precis som vi kan göra med djur, fortsätta detta tiden ut i en artificiell livmoder. Det som är viktigt är att vi kan göra det, inte om vi de facto gör det eller inte.

Ja, om du aldrig funnits så hade du aldrig något alternativ. Det var först i befruktningen som du de facto fanns och sedan kunde något välja att abortera dig.

Jag vet inte hur jag skall förklara det tydligare, om du inte klarar att greppa ett sådant här enkelt resonemang så är det svårt att hjälpa dig.

Jag vill, som de flesta andra, så klart leva och hade inte velat att någon i en tidigare i min utveckling hade valt att döda mig av ex. bekvämlighetsskäl.
Citera
2017-11-12, 15:13
Avslutad
Citat:
Vi föder alltså redan upp dem till 14 dagar sedan stänger vi av, vi kan, precis som vi kan göra med djur, fortsätta detta tiden ut i en artificiell livmoder. Det som är viktigt är att vi kan göra det, inte om vi de facto gör det eller inte.

Ja, om du aldrig funnits så hade du aldrig något alternativ. Det var först i befruktningen som du de facto fanns och sedan kunde något välja att abortera dig.

Jag vet inte hur jag skall förklara det tydligare, om du inte klarar att greppa ett sådant här enkelt resonemang så är det svårt att hjälpa dig.

Jag vill, som de flesta andra, så klart leva och hade inte velat att någon i en tidigare i min utveckling hade valt att döda mig av ex. bekvämlighetsskäl.
Men fatta att det inte pågår några sådana experiment med att föda upp barn artificiellt, oavsett vad du sett att man får göra med embryor under 14 dagar. Att man möjligen får experimentera med embryor talar bara för att man inte ser det som mänskligt liv.

OK, så nu får du välja mellan att leva eller att din mamma hade använt preventivmedel. Vilket väljer du? Det är ett enkelt resonemang som du borde greppa.
Citera
2017-11-12, 15:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ja, och det var precis vad jag också skrev. Det finns ingen möjlighet att föda upp barn på artificiell väg och sådana experiment skulle heller aldrig tillåtas av etiska skäl.

Tekniken finns redan och är provad på djur , om det är etiskt är en helt annan fråga .
http://feber.se/vetenskap/art/364560/forskare_har_tagit_fram_en_art/
http://www.telegraph.co.uk/science/2017/03/02/artificial-human-life-could-soon-grown-lab-embryo-breakthrough/

Citat:

Vad väljer du själv?
Vi vill helst besparas frågan om din mamma skulle aborterat dig eller inte , känns som att detta val inte är vårt att göra .
Citera
2017-11-12, 15:20
Medlem
Män göra sig icke besvär inom etiska frågor eller bara sådana män som inte identifierar sig som feminister?
Citera
2017-11-12, 16:22
Medlem
Citat:
Men fatta att det inte pågår några sådana experiment med att föda upp barn artificiellt, oavsett vad du sett att man får göra med embryor under 14 dagar. Att man möjligen får experimentera med embryor talar bara för att man inte ser det som mänskligt liv.

OK, så nu får du välja mellan att leva eller att din mamma hade använt preventivmedel. Vilket väljer du? Det är ett enkelt resonemang som du borde greppa.

Vi får väl låta läsaren avgöra om det faktum att man artificiellt befruktar ägg och låter de växa till sig i en konstgjord livmoder i 14 dagar tills man avbryter på grund av etiska skäl tillsammans med att man föder upp djur i konstgjord livmoder räknas som "experiment med att föda upp barn"...

Varför skulle man försten inte kunna fortsätta tills fostret är 18 veckor i stället för 2 innan man dödar det? Var vi inte överens om att det inte var något mänskligt liv innan dess? De håller förövrigt på att förlänga den här gränsen och det är givetvis bara en tidsfråga innan det kommer bli helt lagligt att skaffa barn på det sättet. Du fattar ju själv vilken lycka det skulle kunna ge människor som inte kan få barn på något annat sätt etc.

Det vi diskutera är ju när ett mänskligt liv uppstår och om det i så fall har rätt till sitt liv. Eftersom jag inte fanns innan ägget blev befruktat så har jag ju inget val mellan att få leva eller inte innan dess. Jag försöker vara pedagogisk här men det blir svårt om du inte försöker tänka igenom det vi diskuterar innan du skriver.
Citera
2017-11-12, 16:52
Avslutad
Citat:
Vi får väl låta läsaren avgöra om det faktum att man artificiellt befruktar ägg och låter de växa till sig i en konstgjord livmoder i 14 dagar tills man avbryter på grund av etiska skäl tillsammans med att man föder upp djur i konstgjord livmoder räknas som "experiment med att föda upp barn"...

Varför skulle man försten inte kunna fortsätta tills fostret är 18 veckor i stället för 2 innan man dödar det? Var vi inte överens om att det inte var något mänskligt liv innan dess? De håller förövrigt på att förlänga den här gränsen och det är givetvis bara en tidsfråga innan det kommer bli helt lagligt att skaffa barn på det sättet. Du fattar ju själv vilken lycka det skulle kunna ge människor som inte kan få barn på något annat sätt etc.

Det vi diskutera är ju när ett mänskligt liv uppstår och om det i så fall har rätt till sitt liv. Eftersom jag inte fanns innan ägget blev befruktat så har jag ju inget val mellan att få leva eller inte innan dess. Jag försöker vara pedagogisk här men det blir svårt om du inte försöker tänka igenom det vi diskuterar innan du skriver.
Nej att experimentera med celler i 14 dagar är inte att experimentera med att föda upp barn. Visst skulle man kunna fortsätta i 18 veckor men till vilken nytta? Om man ändå inte får hålla på och laborera med utan att ha en aning om vilka allvarliga skador som kan uppstå om man håller på längre. Så nej, det är inte en tidsfråga. I en framtid där kvinnors livmödrar pajat så kanske.

Vad väljer du om du får välja mellan att din mamma använt preventivmedel eller att du fick bli till? Svara bara på frågan.
Citera
2017-11-12, 17:44
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nej att experimentera med celler i 14 dagar är inte att experimentera med att föda upp barn.
Forskarna förefaller vara av en annan uppfattning
http://www.telegraph.co.uk/science/2017/03/02/artificial-human-life-could-soon-grown-lab-embryo-breakthrough/

Citat:
Visst skulle man kunna fortsätta i 18 veckor men till vilken nytta? Om man ändå inte får hålla på och laborera med utan att ha en aning om vilka allvarliga skador som kan uppstå om man håller på längre.

Menar du att man inte får utföra experiment för att utröna om en teori är sann eller falsk om man inte på förhand redan har bestämt hur utfallet ser ut ?

Nu låter du som en genusteoretiker , du vet den typ av "vetenskap" där man först bestämmer vad man tycker är rätt och sedan fördömer alla besvärliga motargument och fakta såsom varande "sexistiska" eller "patriarkala" .
Citera
2017-11-12, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Forskarna förefaller vara av en annan uppfattning

Menar du att man inte får utföra experiment för att utröna om en teori är sann eller falsk om man inte på förhand redan har bestämt hur utfallet ser ut ?

Nu låter du som en genusteoretiker , du vet den typ av "vetenskap" där man först bestämmer vad man tycker är rätt och sedan fördömer alla besvärliga motargument och fakta såsom varande "sexistiska" eller "patriarkala" .
Nej, jag menar att man inte får hålla på och experimentera med människoliv.
Citera
2017-11-12, 18:34
Medlem
Citat:
Vilket är min poäng. Om du hävdar att mänsklig liv börjar när fostret klarar sig utan att vara ihopkopplad med modern så är det vid befruktningen (en en artificiell livmoder). Om du vill göra gällande att detta bara rör sig om en kuvös så måste du motivera vad det är för magiska egenskaper kuvösen har att definiera mänskligt liv som inte en artificiell livmoder har. Eftersom du/ni inte kan det så har ju era argument fallit här.

Tror du inte jag har tänkt igenom alla dessa saker? Tror du jag tycker det är roligt att ha komma till den här insikten? Tror du inte jag ser de negativa konsekvenserna av ett abortförbud? Det är dock ingen som sagt att genomtänkta ståndpunkter skulle vara oproblematiska.

jag hävdar att detta är en klart bättre definition av "mänskligt liv" än befruktningsögonblicket och jag har redan förklarat varför in absurdum.

Din fantasi om "artificiella livmödrar" finns alltså inte. Och lika lite som vi anpassar våra lagsystem efter ex. möjligheten att vi kan leva för evigt så anpassar vi inte våra lagsystem efter någon idé om att vi ska stå och "baka" människor på burk...ok?

Ska jag vara ärlig, nej jag tror inte du tänker speciellt mycket alls innan du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in