2017-11-16, 12:59
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Hur en avliden ser ut efter ett viss tid är väl okej att diskutera, är synnerligen relevant för tråden. Om MPS är ute och letar lär de ju knappast hitta en intakt kropp i detta läge.

Personliga påhopp samt alla-mot-en likt skolmobbning hör knappast hit. Om inlägg bryter mot Flashbacks regler så anmäl dem.

"Synnerligen relevant" håller jag verkligen inte med om.. tror inte att någon här är såpass iq befriad att man inte begriper att en kropp förändras när den legat död ett tag... det är fullständigt orelevant anser jag att spekulera kring dess utseende...

Dock är spekulationer / teorier som förhoppningsvis kan leda oss till den eventuella kroppen i allra högsta grad relevant! Det är väl huvudsyftet med hela tråden..?

Håller med dig om att det på sistone varit sandlådenivå på några av oss, bla mig.. det borde vi alla försöka bli bättre på.. så att tråden kan fortsätta som den en gång var.. respektfull!
Citera
2017-11-16, 13:23
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Vad trevligt att dubbelmoral kärringa dyker upp.

Då har jag ett till passande ämne. Om Patrik drunknade i maj finns det chans att man tämligen enkelt kan hitta hans ev drunknade kropp nu.

Det beror på att när en kropp bryts ned i vattnet bildas gaser av bakterier. Patriks kropp blir ev då likt en gasballong och flyter upp till ytan.

http://illvet.se/manniskan/kroppen/bakterier-skickar-upp-manniskokroppen-till-ytan

Exakt detta hände psykiskt sjuka Åsa från Piteå, hon valde att hoppa från en välkänd bro. MPS och frivilliga sökte men hittade ej henne.

http://mobil.kuriren.nu/nyheter/sokandet-efter-asa-har-avbrutits-9055894.aspx

Hon hittades 6 månader senare lite längre nedströms eftersom dessa nedbrytnings bakterier hade förvandlat hennes kropp till en gas ballong. Tack och lov fick hennes försvinnande ett avslut 6 månader efter hennes makabra simhopp.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/larm-om-drunkning-i-pitea

Finns det månne en försvunnen kropp i något vattendrag utanför Hallsberg som också kanske snart legat 6 månader i flytande medium. Denne eventuella kropp har nu flytit opp tack vare de mikroskopiska nedbrytarna som fermenterat den avlidnes inre extremiteter till häringa ch4 💩.

Borde det kanske gå snabbare under den varmare årstiden? Åsa i Piteå försvann i december och hittades i mitten av maj och det var nog en hel del is kvar på älven då.
Senast redigerad av pudellus 2017-11-16 kl. 13:31. Anledning: stavning
Citera
2017-11-16, 14:01
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På tal om psykvård och mäns höga självmordtal.
Mycket dyster läsning i SvD idag:

"Bland män i åldern 15–44 år det den vanligaste dödsorsaken. "

"Män svarar för 70 procent av alla självmord i Sverige. "

"På årsbasis är det cirka 1 100 självmord (av totalt cirka 1 600). Det motsvarar ungefär antalet dödsfall i Estonia-olyckan."

"**Det finns en märklig **könsparadox i självmordsstatistiken. Kvinnor begår fler självmordsförsök; 2012 svarade kvinnor för nästan 60 procent av de 9 000 självmordsförsök som begicks inom slutenvården. Däremot svarar män för cirka 70 procent av alla fullbordade självmord. "

"**Om det gick att få ner **mäns självmordstal till kvinnornas nivå skulle mer än en tredjedel av alla självmord försvinna."

"Uppenbart är att män är mindre benägna att söka hjälp när de mår psykiskt dåligt."

"Det gör att män är mer utsatta vid genomgripande förändringar i livet såsom skilsmässor, arbetslöshet och pensionering."

Männens sårbarhet måste uppmärksammas

Vet inte om det stämmer på Patrik, men bara en tanke på tal om psykvård.

Han kan kanske ha undvikit att söka hjälp (och frågan är om vetskapen om könsskillnader ev skulle kunna ha påverkat bedömningar vid sökinsatserna). Men det som framgått i media osv är inte en långvarig problematik utan mer snabbt uppkommande, vilket ju diskuterats tidigare i tråden eftersom det kanske inte känns lika logiskt etc.

Om det är fler kvinnor än män som gör självmordsförsök och det visar sig gälla inom slutenvården, så skulle mäns självmordsförsök kunna vara underrapporterade om de inte kommer under behandling. (Gissning.)
Citera
2017-11-16, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Han kan kanske ha undvikit att söka hjälp (och frågan är om vetskapen om könsskillnader ev skulle kunna ha påverkat bedömningar vid sökinsatserna). Men det som framgått i media osv är inte en långvarig problematik utan mer snabbt uppkommande, vilket ju diskuterats tidigare i tråden eftersom det kanske inte känns lika logiskt etc.

Om det är fler kvinnor än män som gör självmordsförsök och det visar sig gälla inom slutenvården, så skulle mäns självmordsförsök kunna vara underrapporterade om de inte kommer under behandling. (Gissning.)

Det kan ju vara så att problemen har varit under så kort tid, att även om han mått mycket dåligt, så har det inte känts aktuellt ens att söka vård. Särskilt som man tyckt att man ser en koppling till skolan, som snart var slut. Om man inte tidigare haft liknade problem, kanske man inte heller inser allvaret.

Men om detta vet vi inget utom att Patrik enligt föräldrarna sagt att han förstått att han var i behov av professionell hjälp.

Finns många rapporter om unga mäns höga dödstal i självmord. Har varit så under många år.

Såg att det i artikeln handlade om kvinnors självmord inom slutenvården. Nu har jag inte läst artikeln igen, så har den inte riktigt i färskt minne. Men jag har läst i den (eller annan artikel) att det är svårt att avgöra hur många misstänkta fall av självmord som verkligen är självmord. Till exempel kan ju en bilolycka vara självmord, men det kan ju finnas annan orsak till den. Ett misstänkt självmord kan ju vara ett mord. En person som hittas efter väldigt lång tid efter döden kanske man aldrig kan få definitiv dödsorsak till. Eller som i Patriks fall, ett försvinnande som aldrig får ett svar på vad som hänt om kroppen inte hittas. Så det blir osäkrare siffror om personen avlider utomhus.
Citera
2017-11-16, 17:24
Avstängd
Ännu ett försvinnande i Örebro trakten.

Sökandet hade avbrutits snabbt. Säger en del om varför detsamma skedde i Patriks försvinnande. Tecknen att han tagit självmord och kunde inte hittas levande var uppenbar.
Ändå startades Hp sekten och moraliskt tveksamma insamlingen av bilder på okända män.

Om det var tydligt redan i maj att Patrik inte levde varför gjorde Fikk och MPS över 23 eftersök tillsammans.

Tyder på en ohälsosam fixering

http://www.na.se/blaljus/polisen-avbrot-sokandet-efter-forsvunne-40-aringen-finns-inte-langre-forutsattningar
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-11-16 kl. 18:08.
Citera
2017-11-16, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Kan någon tala om för mig varför Mrs Ms inlägg om moralkärringar inte går att svara på???

När man klickar på citera kommer ett "dolt inlägg" upp istället varje gång. Detta nedan:

"
Citat:

Sökandet hade avbrutits snabbt. Säger en del om varför detsamma skedde i Patriks försvinnande. Tecknen att han tagit självmord och kunde inte hittas levande var uppenbar.
Ändå startades Hp sekten och moraliskt tveksamma insamlingen av bilder på okända män.

Om det var tydligt redan i maj att Patrik inte levde varför gjorde Fikk och MPS över 23 eftersök tillsammans.

http://www.na.se/blaljus/polisen-avbrot-sokandet-efter-forsvunne-40-aringen-finns-inte-langre-forutsattningar
"

Vad gäller det inlägget om "moralkärringa" vill jag säga:

Hörru.
Det var ju inte spekulationerna som vi vänder oss mot.

Edit:
Förstår nu att MrsM. raderade sitt inlägg samtidigt som jag försökte svara.
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-16 kl. 18:22.
Citera
2017-11-16, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

MPS och FIKK gör aldrig sök på grund av "ohälsosamma" fixeringar.

De söker ju inte en person i skog och mark runt Hallsberg för att hitta en levande Patrik efter ett halvt år, utan för att familjen ska kunna få svar och få hem sin son för att kunna begrava honom.

Är obegripligt att du inte kan förstå detta. De sök man gör idag, är inte på bekostnad av någon i akut läge. Man gör naturligtvis akuta sök i första hand.
Citera
2017-11-16, 19:30
Medlem
Det som kan vara orsaken till att han blev ledsen och kanske utom sig,
kan vara att han inte hade möjlighet att nå just dem som han hade behov av att prata med just då,

när han insåg att hela resan skulle bli förskjuten ,
även om han skulle lyckas ta sig hem.
.
Han hade ju ingen chans heller att se på sj i sin mobil , om de tåg från Mjölby ner mot Malmö skulle stämma överrens
, med det nästgående tåg han skulle vara tvungen att ta ifrån Hallsberg ner till Mjölby

+ att han visste att de 400 kr han hade på sig , ej skulle räcka ner till Malmö.
Att man sen kan ta faktura på sin resa,tänkte han nog inte på.

I ett stressat läge så coolar man ju inte ner sig och säger till sig självt;

-Att allt löser sig ! , särskilt inte om han längtade hem.
Och MÄRK : -Inte kunde informera någon om läget.
Då skulle varken du eller jag känna oss speciellt glada i den situationen.

Besvikelsen över att han failat gjorde kanske att han tappade fattningen och gav upp,typ...

Vad brukar vi göra när allt känns visset och fel...tänk efter...jo! Ringa en polare för att få upp gnistan igen.

I hans läge behövde han ringa sin mamma för att tala om att hela resan skulle vara tvungen att omkorrigeras och att hemgången skulle dröjja...

Hur kul är det då att inte kunna göra det,på en skala ?
Inte roligt alls......

Sen vet vi ju inte ett dugg vad som hände,vad han tänkte eller gjorde,

och det är det som gör oss härinne på tråden så ledsna,eftersom vi förstår på ett hum hur han kände sig i det läget

-H-e , skall jag inte komma hem idag ? -Skall jag vara tvungen att sova på station över natten ?
-Var i hela fridens dar är det där förbolta Malmötåget.?
-Vaaaarför var jag så osmart så jag gick av på helt fel station?
-F-n , det här är bara för mycket, orkaaaa !!?......
...och inte kan jag ringa nån....

Ett gäng utav sådana tankar kanske flög genom hans huvud ?
Senast redigerad av evaveva 2017-11-16 kl. 19:58.
Citera
2017-11-17, 08:53
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
"Synnerligen relevant" håller jag verkligen inte med om.. tror inte att någon här är såpass iq befriad att man inte begriper att en kropp förändras när den legat död ett tag... det är fullständigt orelevant anser jag att spekulera kring dess utseende...

Dock är spekulationer / teorier som förhoppningsvis kan leda oss till den eventuella kroppen i allra högsta grad relevant! Det är väl huvudsyftet med hela tråden..?

Håller med dig om att det på sistone varit sandlådenivå på några av oss, bla mig.. det borde vi alla försöka bli bättre på.. så att tråden kan fortsätta som den en gång var.. respektfull!

Håller med dig.

Makabers inlägg är ingen diskussion om Patriks försvinnande utan snarare om hans död.

Nu är det inget som är konstaterat så inläggen blir ju snarare att sprida falska rykten i stället för att diskutera försvinnandet.
Dessutom så är flera inläggen helt OT

De flesta inläggen handlar om ”HP-kärringa” eller om hur en död kropp ser ut. Här finns inga ”HP- Kärringa” och det andra hör hemma i MGB-Forumet!

Innan någon vet så kan vi väl diskutera P.s försvinnande som den här tråden var avsedd för?!
Citera
2017-11-17, 09:25
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Håller med dig.

Makabers inlägg är ingen diskussion om Patriks försvinnande utan snarare om hans död.

Nu är det inget som är konstaterat så inläggen blir ju snarare att sprida falska rykten i stället för att diskutera försvinnandet.
Dessutom så är flera inläggen helt OT

De flesta inläggen handlar om ”HP-kärringa” eller om hur en död kropp ser ut. Här finns inga ”HP- Kärringa” och det andra hör hemma i MGB-Forumet!

Innan någon vet så kan vi väl diskutera P.s försvinnande som den här tråden var avsedd för?!

Sista stycket här... exakt så!! 👍
Innan man VET vad som hänt så är detta ett i dagsläget ouppklarat försvinnande. Det är inte konstaterat att han är död!!

Mrs makaber är duktig på att ge "detaljerande spekulationer..". synd att "hon" inte vill göra det med utgångspunkt att Patrik kanske faktiskt lever... skulle vara inteessant att se om "hon" kan luska fram en teori om var han isåfall befinner sig nu..
Citera
2017-11-17, 10:10
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Frivilligt försvinnande
Om vi nu spekulerar i att Patriks försvinnande är ett frivilligt försvinnande och där i hans psykiskt dåliga mående beslutar sig för att dra för att återhämta sig - bara släppa allt och bara dra. I den stunden tänker han inte på folk runt omkring sig. För honom är allt svart och han verkligen gör allt för att slippa gå "sönder".

Han har en plan som han kollat upp lite innan och han vet vart han ska.

Visst kan man tänka både logiskt och ologiskt i en djup depression. Samtidigt som han kan planera och strukturera så kan han inte tillåta sig att känna de känslor som empati och orkar inte ta åt sig hur det känns för hans nära om han försvinner. Det är förmodligen samma känslor som en människa som drivs till att ta sitt liv har.

Han liftar till okänd ort och ser till att han bara liftar med utländska chaufförer för att inte bli igenkänd.

Om det då var han som kvinnan uppe vid vägen såg på morgonen den 23 maj, vart har han då tillbringat natten?

När han landat på "rätt ställe" så ser han att halva Sverige letar efter honom. Han ringer då upp polisen och säger att han lever men vill vara i fred... Polisen har tystnadsplikt så alla tror fortfarande att han är borta. Alla obsar som kommer in från allmänhet till polis kastas då Patrik har gett sig till känna. Dessa observationer når aldrig fram till föräldrarna utan i stället så får de läsa om vissa observationer på olika sidor på Facebook tex där den som gjort observationen skriver att de hade ringt polis precis som de skulle och att de skulle åka till platsen där observationen gjordes, fast i själva verket så åkte dom aldrig ut för Patrik har gett sig till känna och han lever och arbetar på okänd ort..

Skulle det ens vara möjligt?

Hur vanligt är det att en ung människa aldrig vill bli hittad om den tar sitt liv?
Med tanke på alla sökningar, borde det inte ha hittats något? Oftast är ett självmord en impulshandling där man gör slag i sak NU efter att man gått och funderat ett tag på det. Borde det inte vara lättast att slänga sig framför ett tåg eller en bil i närheten i stället för att avsluta sitt liv på ett väldigt dolt ställe?

På onsdag så har det gått 6 månader och inte ett spår har dykt upp. Kan han ha gett sig till känna själv?
Citera
2017-11-17, 10:39
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Frivilligt försvinnande
Om vi nu spekulerar i att Patriks försvinnande är ett frivilligt försvinnande och där i hans psykiskt dåliga mående beslutar sig för att dra för att återhämta sig - bara släppa allt och bara dra. I den stunden tänker han inte på folk runt omkring sig. För honom är allt svart och han verkligen gör allt för att slippa gå "sönder".

Han har en plan som han kollat upp lite innan och han vet vart han ska.

Visst kan man tänka både logiskt och ologiskt i en djup depression. Samtidigt som han kan planera och strukturera så kan han inte tillåta sig att känna de känslor som empati och orkar inte ta åt sig hur det känns för hans nära om han försvinner. Det är förmodligen samma känslor som en människa som drivs till att ta sitt liv har.

Han liftar till okänd ort och ser till att han bara liftar med utländska chaufförer för att inte bli igenkänd.

Om det då var han som kvinnan uppe vid vägen såg på morgonen den 23 maj, vart har han då tillbringat natten?

När han landat på "rätt ställe" så ser han att halva Sverige letar efter honom. Han ringer då upp polisen och säger att han lever men vill vara i fred... Polisen har tystnadsplikt så alla tror fortfarande att han är borta. Alla obsar som kommer in från allmänhet till polis kastas då Patrik har gett sig till känna. Dessa observationer når aldrig fram till föräldrarna utan i stället så får de läsa om vissa observationer på olika sidor på Facebook tex där den som gjort observationen skriver att de hade ringt polis precis som de skulle och att de skulle åka till platsen där observationen gjordes, fast i själva verket så åkte dom aldrig ut för Patrik har gett sig till känna och han lever och arbetar på okänd ort..

Skulle det ens vara möjligt?

Hur vanligt är det att en ung människa aldrig vill bli hittad om den tar sitt liv?
Med tanke på alla sökningar, borde det inte ha hittats något? Oftast är ett självmord en impulshandling där man gör slag i sak NU efter att man gått och funderat ett tag på det. Borde det inte vara lättast att slänga sig framför ett tåg eller en bil i närheten i stället för att avsluta sitt liv på ett väldigt dolt ställe?

På onsdag så har det gått 6 månader och inte ett spår har dykt upp. Kan han ha gett sig till känna själv?

Ungefär i dessa tankar har Jag också varit, så jag frågade en polis här på fb i tråden Som heter något i stil med "polis till er tjänst.. " huruvida detta är riktiga poliser eller ej som svarar, vågar jag inte yttra mig om. Men dubbelkollat svaret med en bekant som är polis och han svarade att det stämmer.

Hur som helst.. jag frågade om en person håller sig borta med önskan om att inte bli funnen, men inser att han är eftersökt av ja typ hela landet.. om personen då hör av sig till polisen och säger att han är ok men inte vill att polisen bekräftar detta för tex anhöriga. Hur gör polisen då? Fick till svar att polisen säger så lite som möjligt i det fallet... lite luddigt svar kan jag väl tycka.. så frågade om mps fortfarande hade gått aktivt ut på sök om polis fått info om att personen är ok då svarade han nej! Alltså - Hade p hört av sig till polisen att han var Ok, så hade polisen kontaktat mps för att avbryta vidare sök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in