Kommentarer om filmen: Billy Wilders regidebut i USA handlar om en tjej spelad av Ginger Rodgers som tröttnat på livet i New York och vill flytta tillbaka till sin hemstad. Hon beslutar sig för att åka med tåget hem till Iowa, när hon ska köpa sin biljett inser hon dock att hon endast har pengar för barnbiljetten. Detta leder till att förändrar sitt utseende för att kunna spela en 12 åring. När hon väl är på tåget så förklarar hon sin mognad med att hon han svensk släkt och här ger Wilder oss filmens största skratt då Rodgers härmar Greta Garbos ikoniska "I want to be alone" för att bevisa att hon är svenska. Väl på tåget träffar hon Ray Millands karaktär, en major i den amerikanska armén som jobbar på en bas mitt i landet. Resten av filmen följer deras tid på tåget och fortsätter sedan på den amerikanska militäranläggningen. En annan reflektion från filmen är väl att det skulle dröja ända till Some Like it Hot innan Wilder gav sig på en film där huvudkaraktärerna klädde ut sig igen..
Kommentarer om filmen: Jimmy Stewart spelar piloten Charles Lindbergh som försöker få till den första transatlantiska flygningen från New York till Paris. Filmen är ganska rak när det kommer till formen i att ungefär första halvan behandlar finansieringen och byggande av planet medan andra halvan själva flygningen. Det som gör att den sticker ut är att Wilder förvandlar något som i grunden är en äventyrsfilm till i första hand ett karaktärsporträtt av protagonisten. Man matas med väldigt mycket backstory kring hur han kom till den här punkten och det får minst lika mycket fokus som själva flygningen. Stewart bär filmen med stadig hand när han spelar filmens enda viktiga karaktär och gör det mycket bra. Wilder lyckas klämma in rätt mängd av sin typiska komik som inte blir för mycket i en annars ganska straight film. Allt som allt så kan den beskrivas som god underhållning i stunden men nog inget jag kommer återkomma till eller som stannar med en.
Senast redigerad av BlackMetal 2017-11-16 kl. 12:36.
Rekommenderade filmer: Jag undviker här att rekommendera filmer regisserade av John Ford, Clint Eastwood och Howard Hawks med flera då de antingen redan varit med i detta projektet eller kommer att dyka upp senare. Sergio Leones spaghettiwesterns bör givetvis ses, men utöver de rekommenderar jag George Stevens Shane som har några fantastiska scener och finfina prestationer från bland annat Alan Ladd och Jack Palance.
Filmen jag valt:Day of the Outlaw en film som jag spanat in länge med underskattade Robert Ryan och Burl Ives i huvudrollerna, lär säkert vara sevärd.
Rekommenderade filmer: Har man inte sett C'era una volta il West (1968) så piskar Sergio Leone sin dollar-trilogi på fingrarna med det mästerverket och det är väl någon som alla borde se. Annars slår jag ett slag för Kelly Reichhardts fantastiska Meek's Cutoff (2010) som kanske är den fräschaste av moderna westerns. I övrigt är det inte en favorit-genre och har således svårt att rekommendera mycket av det jag sett.
Filmen jag valt: Går på en osedd klassiker med High Noon (1952).
Jag har sett väldigt få Westerns, endast 28 stycken enligt IMDB.
Rekommenderade filmer Utöver dom stora klassikerna som alla redan känner till så rekommenderar jag The Great Silence och Django (1966).
Filmen jag valt: Red Sun. Jag har ingen vidare koll på filmen eller regissören men Charles Bronson är med och det räcker för mig. Gillar att beta av hans filmer.
Filmen jag valt: Meek's Cutoff (2010) för att Blackmetal rekommenderar den och regissör+huvudrollsinnehavare är samma som i Wendy and Lucy som jag gillade
Filmen jag valt: Meek's Cutoff (2010) för att Blackmetal rekommenderar den och regissör+huvudrollsinnehavare är samma som i Wendy and Lucy som jag gillade
Kul. Tycker också om Wendy and Lucy av henne och om du gillar den så känns chansen lite högre att även Meek's Cutoff går hem.
Tidigare sedda. Sett en bunt olika westerns. Brukar ofta gilla dem och finns ju en del bra.
runt 40 enligt imdb
rekommenderade
finns massor med bra western. Men ett måste är ju den onde den gode den fule. eller om man vill ha en komedi det våras för sheriffen. En annan lättsam komedi western är ju Trinity djävulens högra hand som jag rekommenderar starkt
vald film Shane, valde den enbart för att den är med i Logan filmen. Så hoppas att den är bra.
36 American New Wave - Martin Scorsese - King of comedy 3.5/5 37. Foreign Director- François Truffaut La mariée était en noir/The Bride Wore Black 4/5 38 " Old Master" - John Ford The man who shot Liberty Valance 3/5 39. Genre - Sci-FI predestination 3/5 40. American New Wave - David Lynch dune 2.5/5 41. Foreign Director - Fritz Lang Das Testament des Dr. Mabuse 2/5 42. "Old Master" - Douglas Sirk Imitation of Life 3.5/5 43. Genre - Silent körkarlen 4/5 44. American New Wave - Woody Allen Manhattan 3/5 45. Foreign Director - Akira Kurosawa Kagemusha 3/5 46"Old Master" - Billy Wilder Stalag 17 3.5/5 47. Genre - Western Shane
48. American New Wave - Robert Altman Images 49. Foreign Director - Michelangelo Antonioni La notte 50. "Old Master" - Stanley Kubrick Fear and Desire 51. Genre - Christmas A christmas story 52. American New Wave - Clint Eastwood Million dollar baby
1. Foreign Director - Andrei Tarkovsky Andrey Rublev 2. "Old Master" - Orson Welles Mr. Arkadin 3. Genre - Epic Doctor Zhivago 4.American New Wave - Steven Spielberg Close Encounters of the Third Kind 5. Foreign Director - Jean-Luc Godard Pierrot le fou 6. "Old Master" - William Wyler The Best Years of Our Lives 7. Genre - Romantic Comedy (500) Days of Summer 8. American New Wave - Ridley Scott Black Rain 9. Foreign Director - Werner Herzog Woyzeck 10. "Old Master" - Alfred Hitchcock Spellbound 11. Genre - Mystery Anatomy of a Murder 12. American New Wave - Joel & Ethan Coen barton fink 13. Foreign Director - Ingmar Bergman vargtimmen 14. "Old Master" - Elia Kazan Pinky ( en droppe negerblod) 15. Genre - Horror Omen 1976 16. American New Wave - Hal Ashby The Last Detail 17. Foreign Director - Federico Fellini Le notti di Cabiria 18. "Old Master" - Howard Hawks Scarface 19. Genre - Film-Noir The Night of the Hunter 20. American New Wave - John Cassavetes gloria 21. Foreign Director - Luis Buñuel El ángel exterminador 22. "Old Master" - John Huston Moby dick 23. Genre - World War 2 The Longest Day 24. "American New Wave" - Sidney Lumet Murder on the Orient Express 25. Foreign Director - Jean Renoir La grande illusion 26. "Old Master" - Michael Curtiz The Adventures of Robin Hood 27. Genre - Courtroom Drama Erin Brockovich 28. "American New Wave" - John Schlesinger Marathon Man 29. Foreign Director - Bernardo Bertolucci Il conformista 30. "Old Master" - Fred Zinnemann The Day of the Jackal 31. Genre - Gangster Odd Man Out 32. American New Wave - Sydney Pollack tootsie 33. Foreign Director - Pedro Almodóvar La piel que habito 34. "Old Master" - Charlie Chaplin A Woman of Paris: A Drama of Fate 35. Genre - Musical[/i] All That Jazz