2017-10-01, 23:33
Medlem
Samizdats avatar
Film 4: Vecka 39. Genre - Sci-Fi

La jetée (1962)

Chris Markers kortfilm, som var inspirationen till Twelve Monkeys (1995) (som jag valde att se om nu i veckan - sjukt vilken bra tolkning av La jetée det är, tack så mycket makarna Peoples), är ett montage. En serie svartvita stillbilder kommer och går medan ljudspår och berättarröst på ett utmärkt sätt förtrollar en. En liten pojke tror att han ser en man dö på en flygplats strax före att tredje världskriget bryter ut och detta minne plågar honom livet ut. En tidlös (!) historia. Bara 28 minuter lång och tiden verkligen flyger förbi. Över innan det ens har börjat. Lite som livet kanske? Se La jetée!

7/10
Citera
2017-10-02, 02:35
Medlem
jsa86-xs avatar
Vecka 40, David Lynch

Vald film = Industrial symphony no 1 - The Dream of the brokenhearted

Omdöme = Filmen börjar med att Nicolas Cage dumpar Laura Dern över telefon (Scen ifrån Wild at heart). Laura förvandlas till sitt "drömjag" som sjunger kärlekslåtar svävande över ett industriområde. "Drömjaget spelas utav Julee Cruise, hon den där tjejen som sjunger "falling" i serien Twin peaks. Man får se ett par bekanta ansikten till ifrån Twin peaks bl.a Jätten och dvärgen. Lynch gillar rött och det är inget undantag i denna video. Bra och skön kärleksmusik som passar mig helt ok i smaken och fina och vackra färger, men är filmen bra då ? Sådär, en 2:a i underhållning, en 3:a i stämning och atmosfär, en 3:a i musikval. Det får bli en 3a utav 5 möjliga helt enkelt.
Citera
2017-10-02, 10:03
Medlem
KingStanniss avatar
Sammanfattning Film 4: Vecka 39. Genre - Sci-Fi

KingStannis Brazil 3/5
jsa86-x The Martian 2/5
Captinhero Predestination 3/5
BlackMetal The Quiet Earth 2/5
chessjamt Hard to be a God 4/5
Samizdat La jetée 3,5/5
JefCostello Bunker Palace Hotel 1/5
Kirk.Douglas -
Chenille Prometheus 1/5
Mrboom Nineteen Eighty-Four 1/5

En blandad komplott denna vecka då det valdes väldigt olika filmer, vilket inte känns särskilt konstigt då sci-fi är ett väldigt brett tema. Generellt verkade inte folk hitta rätt när det gällde deras filmval då det blev en del ettor denna vecka och endast en fyra. Projektet går nu vidare till David Lynch, vilket kommer bli spännande då han ofta enligt mina erfarenheter varit en regissör som folk haft delade åsikter kring, så det ska bli kul att se vad folk väljer här.
Citera
2017-10-02, 10:08
Medlem
KingStanniss avatar
Film 5: Vecka 40. American New Wave – David Lynch
Tidigare sedda filmer av regissören: The Elephant Man och Mulholland Drive.
Rekommenderade filmer: Gillade Mulholland Drive mer än The Elephant Man, men samtidigt ingen film som ligger mig varmt om hjärtat.
Filmen jag valt: The Straight Story, ska enligt vad jag har hört vara en av Lynchs mest ”normala” filmer, så ska bli spännande att se vad han har att erbjuda med den filmen.
Citera
2017-10-02, 11:06
Medlem
Samizdats avatar

Tidigare sedda filmer av regissören: - (!)

Rekommenderade filmer: -

Filmen jag valt: Mulholland Drive (2001). Etta på BBC:s lista över de 100 bästa filmerna hittills på 2000-talet. Förhoppningsvis motsvarar den förväntningarna som är ganska höga.
Senast redigerad av Samizdat 2017-10-02 kl. 11:11.
Citera
2017-10-02, 23:28
Medlem
KingStanniss avatar

Filmen jag valt: The Straight Story
Mitt betyg på filmen: 4/5
Kommentarer om filmen: Helt olik tidigare filmer jag sett av Lynch vilket i mitt fall var något som jag uppskattade då de tidigare filmerna inte varit något jag älskat direkt. The Straight Story handlar om en krigsveteran från andra vk som närmar sig sina sista år i livet, briljant spelad av Richard Farnsworth i hans sista roll innan han avled i verkligheten. Denna man ger sig ut på ett uppdrag för att träffa sin bror som han inte har pratat med på 10 år. Anledningen till att han vill träffa brodern är att brodern fick en stroke och var nära döden så han vill inte att någon av de ska dö innan de hunnit bli sams igen. Av de filmer jag sett innan så är filmen någorlunda snarlik Into the Wild i och med den härliga resan till målet där många trevliga människor dyker upp samtidigt som den berör väldigt mycket. Filmen rekommenderas till er som inte sett den alternativt er som valt att se något annat men ändå får sug på mer Lynch.
Citera
2017-10-05, 00:31
Avslutad
David Lynch Dune sammanfattning

Som tidigare av Lynch filmer är de visuellt intressanta och inbjudande med en viss absurd touch. Men som de andra ( undantag elephant man) är de krångliga tråkiga och snurriga.

Dune verkade på pappret en intressant story om ett medel spice som alla vill åt. Kejsaren som styr universiumet är en grym härskare som kontrollerar medlet.

Grupper sluts samman för att ta över kontrollen och en som verkar vara någon form av Messiah leder vägen som heter Paul.

Så långtråkig och komplicerad överlag men intressant koncept och visuellt intrigande.

2.5/5
Senast redigerad av Captinhero 2017-10-05 kl. 00:39.
Citera
2017-10-05, 08:50
Medlem
chessjamts avatar

Rabbits (2002)

I ett litet grönt rum får vi se tre kaniner i människoklädnad stryka, sitta och gå in och ut genom en dörr. De pratar om tidigare minnen, eller händelser, som är oklara för dem själva.

Näe, jag vet inte riktigt. Det är tydligt att David Lynch har tagit sig an sitcom-formatet för att här berätta en av sina surrealistiska idéer. Jag vet inte om det är något värt att försöka analysera vad det gröna rummet skulle kunna vara. Livet efter döden, skärselden, kaninernas motsvarighet till The Black Lodge från Twin Peaks? Alla repliker i filmen verkar extremt slumpartade och osammanhängande, men samtidigt vilar det något dödligt farligt över det hela vilket gör att varje ord som yttras ändå känns livsviktigt.

Det som jag verkligen stör mig på är publikljudet som envist används kortfilmen igenom. Hade David Lynch bara skippat skrattljudspåren så hade Rabbits varit en betydligt trippigare upplevelse. Nu förstör det bara helhetsupplevelsen.

Betyg: 2/5
Citera
2017-10-05, 18:36
Medlem
KingStanniss avatar
Passade på att se både Blue Velvet och se om Mulholland Drive då jag var ledig igår, måste säga att Mulholland verkligen var bättre än vad jag mindes den.
Citera
2017-10-05, 23:07
Medlem
mrbooms avatar
Inland Empire 1/5.
Citera
2017-10-06, 00:35
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Inland Empire 1/5.
Var det allt du hade att säga om filmen? Ingenting alls?
Citera
2017-10-07, 18:54
Medlem
mrbooms avatar
Inland Empire: Det är konst. Betyg 1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in