2017-11-15, 19:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Funderade på det där med arvet efter AM och GM.

JM förlorar arvsrätten efter GM och det göre hennes barn också eftersom de skulle ärva henne, inte GM. JM ärver ingenting efter GM och därmed blir hennes barn utan arv också efter GM. Det där med att Jms barn skulle kunna ärva GM fungerar enbart om det är så att mamma avlidit innan arvet delas ut och låtit bli att mörda GM, då går det till barnbarnen. JM är borta ur arvsföljden liksom hennes barn och barnbarn.

Enligt tidigare inlägg så förlorar inte JM:s barn arvsrätten för att JM förlorar den.
Om JM förverkar sin arvsrätt så räknas hon som "död" och hennes barn ärver den del som hon skulle ha ärvt efter GM.

Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
MÖJLIGEN skulle JM ärva efter AM, trots mordförsök, då skulle JMs barn ärva efter JM, men inte före. Och varken JM eller hennes barn skulle ärva lika mycket som JMs syster som ärver allt efter GM - även JMs del (jag vet att AM sitter i orubbat bo, jodå). Systern och JM skulle då eventuellt dela på arvet efter AM (och inte delar JM ut det i förtid inte). OM JM inte får ärva AM så är det systern som ärver. Rubbet!
Det jag har undrat över är hur man bedömer vad som är arv efter GM och vad som är arv efter AM när AM dör i framtiden.
Exempel:
Låt oss säga att GM och AM hade 10 miljoner när GM mördades och att 8 av miljonerna ägdes av G och 2 av AM.
När AM dör så finns kanske 3 miljoner kvar.
Hur mycket är då arv efter GM och hur mycket är arv efter AM
Citera
2017-11-15, 20:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
JM har rätt att ärva AMs del men inte GMs

Tror inte det.
Citera
2017-11-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noeh
Det är många om och men vad gäller arvsrätten efter i första hand GM och i ett senare skede AM. Vad AM ärver av GM beror t.ex. på om det deras tillgångar är ENSKILD EGENDOM eller inte, finns särkull barn?

Den samlade egendom som p.g.a. giftorätt och arv tillfallit en efterlevande make bildar, tillsammans med den efterlevandes enskilda egendom, en enda förmögenhetsmassa över vilken hen fritt kan förfoga, detta betecknas som FRI FÖRFOGANDERÄTT – men inte full äganderätt. AM får således inte genom TESTAMENTE bestämma över egendom som ska tillfalla GM:s efterarvingar.
Endast bröstarvingar (i detta fall JM och UM) har rätt till LAGLOTT. Med laglott menas den del av arvslotten som en arvinge har rätt till trots däremot stridande testamente (om sådant finns).
Bröstarvingar har rätt att få ut sin laglott efter testatorn/arvlåtaren genast – OM testamentet är till förmån för någon annan än den efterlevande maken. Ex. GM har testamenterat alla sina tillgångar till sin bästa vän. Då har JM och UM rätt till sin laglott innan den andra föräldern avlider eftersom testatorn själv satt makens arvsrätt ur spel. (Dock finns den s.k. basbeloppsregeln till skydd för efterlevande maken.)
Summan av laglotterna utgör hälften av kvarlåtenskapen. (Om föräldrarna varit skilda gäller annat.) I det fall testamente saknas så har AM alltså fri förfoganderätt över all egendom.

I det fall en arvlåtare under sin livstid låtit ett av sina barn få betydligt större ekonomiska förmåner än de/n andra, utgår lagen från att arvlåtaren ville behandla alla sin barn lika och att kompensation därför bör lämnas för gåvan/gåvorna. Det arvlåtaren i livstiden givit en bröstarvinge ska såsom förskott på arv avräknas hens arv – om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs (ÄB 6:1). Gåvor till andra arvingar ska bara betraktas som förskott på arv om detta uttryckligen bestämts.

Rätten till arv förverkas om en arvinge uppsåtligen skulle ha bragt arvlåtaren om livet. Detta gäller även de som medverkat till brottet. (ÄB 15:1, 15:3)

Om vi utgår från att AM ärver allt efter GM och att inga särkullbarn finns utan UM och JM är makarna Möllers enda barn, så skulle det i normala fall vara så att AM ärver allt med fri förfoganderätt. Detta innebär att hon får göra vad hon vill med egendomen – utom att testamentera bort bröstarvingarnas (UM+JM) laglotter. Det står henne fritt att sälja alla BR:er och spendera varenda krona om hon vill.

Eftersom JM förverkat sin rätt till arv så kommer hennes barn träda i hennes ställe den dag det blir aktuellt med ev. arv efter AM. Då får UM hälften av det som finns kvar, medan JM:s sex barn får 1/6 var av resterande hälft. (I rättvisans namn kanske UM ska kompenseras för det förskott på arv som JM fått, innan AM säljer av och gör slut på tillgångarna.)
Om det skulle finnas ett särkullbarn, d.v.s. en tredje bröstarvinge till GM, kommer denna att få ut sin laglott redan nu.

Ex. tre bröstarvingar ska dela på 3 miljoner kronor, men en av dem har fått ett förskott på arvet motsvarande 600 000 kr. Man utgår då från en tänkt behållning av 3,6 mkr. Varje arvslott blir då 1,2 mkr varav två arvingar får detta belopp, medan den tredje ärver 1,2 mkr – förskottet 600 000kr = 600 000kr. Särkullbarnet får sitt arv nu, medan UM och JM:s barn ärver när AM avlider. Om det finns något kvar då.

Tack för klargörande. Ärvdabalken är verkligen ingen höjdare att läsa om man inte själv är involverad, men reglerna var som jag trodde, av det jag visste innan. Men när det kommer in särkullsbarn och nya partners - då är det inte så lätt att hänga med längre.

Fast i detta fall handlar det inte om det. Och vi måste inse att stackars människan AM faktiskt fortfarande är i livet.....svårt traumatiserad, skadad till både kropp och själ. Fy vilket helvete!

Huvudsaken är att JM inte ärver några pengar, att hennes barn lär få vänta om de alls får några pengar, samt att hon får sitt rättmätiga straff för all skit hon åsamkat släktingar och andra i sin omgivning av ren och skär girighet, hat och avundsjuka.
Citera
2017-11-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt tidigare inlägg så förlorar inte JM:s barn arvsrätten för att JM förlorar den.
Om JM förverkar sin arvsrätt så räknas hon som "död" och hennes barn ärver den del som hon skulle ha ärvt efter GM.

Det jag har undrat över är hur man bedömer vad som är arv efter GM och vad som är arv efter AM när AM dör i framtiden.
Exempel:
Låt oss säga att GM och AM hade 10 miljoner när GM mördades och att 8 av miljonerna ägdes av G och 2 av AM.
När AM dör så finns kanske 3 miljoner kvar.
Hur mycket är då arv efter GM och hur mycket är arv efter AM

Om hon konsumerat eller givit bort pengarna till välgörenhet så får JM 1/4 UF 2/4 och JMs barn dela på 1/4. Om det inte finns testamente. Sedan kan JMs del bli mindre om hon fått stora summor tidigare vilket är fallet och inte hennes syster lika mycket så räknas de av och betraktas som förtida arv.
Citera
2017-11-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag hörde det där, men förstår inte hur han menade.

Till att börja med så är grundregeln den att makar ärver varandra med fri förfoganderätt (alltså inte full äganderätt). Så utan testamente sitter AM i orubbat bo. När hon en dag avlider sker skiftet mellan barnen, om inte GM testamenterat till barnbarn.

Arvet går då i normalfallet till GM:s barn, inte barnbarn. Om ett barn är avlidet, går arvet vidare till dettas barn. Men JM är ju inte död (men kan ju avlida före modern). Systern får väl den dagen rubbet, om JM lever och GM inte skrivit testamente, vari barnbarn tillskrivs arv. Om så är fallet, vet ju ingen utomstående, så LGWP:s yttrande är (som vanligt) hafsigt. Om JM dör före modern kommer JM:s barn att dela hennes arv, med justering för eventuella dispositioner i testamente (det är väl detta fall, som LGWP möjligen syftar på). Värt att notera är AM:s förfoganderätt. Hon är i sin fulla rätt att leva upp hela arvet. Hon kan även skänka bort det, varvid arvingarna, om gåvorna riktats till enskilda barn, kan hävda att det är fråga om förskott på arv. Att få gehör för ett sådant yrkande är inte alltid lätt. Om det t ex inte återstår tillräckligt mycket att fördela, som sådant förskott kan tas ur, så består gåvan ograverad (man kan inte utmäta en mottagen gåva). Om hon skulle donera sin kvarlåtenskap utöver vad hon eventuellt skänkt JM:s syster och vissa barnbarn, lär det också vara svårt för JM:s barn att återvinna något.

När det gäller Aki blir det ännu mer komplext, eftersom han (väl ?) var gift med JM. JM torde vid ett frikännande ärva allt efter honom, enligt ovan. Nu har de ju särkullsbarn och deras arvsrätt trumfar efterlevandes arvsrätt. Till allt detta kommer (tror jag) att Akis tidigare barn skulle kunna driva ett civilrättsligt mål mot JM, åberopande hennes påstådda skuld till Akis död. Åtminstone i USA är det lägre beviskrav i civilrättsliga mål (drabbade O J Simpson, som frikändes i brottmålsprocessen, men förlorade i ett skadeståndsmål), så de kanske kan driva tvisten till ett hejdande av utbetalningen till JM eller till en förlikning. I denna del spekulerar jag rätt mycket, men att det är komplext, är jag rätt säker på.

Bra att ha en juridiskt kunnig person med oss här på tråden, så tack för det
AM sa redan i ett tidigt skede att hon skulle ge bort pengarna till välgörande ändamål nu medan hon lever. Hon anser (säkert med rätta) att de förbannade pengarna har varit orsaken till allt elände som hände med mord/mordförsök och rubbet. Hennes liv och hälsa är krossade. Tar tid att bygga upp igen om det ens går.

Tycker att hon gör helt rätt om hon skänker bor det mesta och bara behåller det hon behöver för att leva ett hyfsat bra liv framöver,. Då kanske dessutom mordhotet mot henne minskar - för varför ska de giriga släktingarna döda henne om inte ett arv de suktar efter finns? Och ingen i familjen som pockar på för att de behöver pengar till sina droger och andra utgifter?

Stackars AM vad blåst hon måste känna sig - och allt skit som har hänt har berott på JMs framfart plus att ingen stoppade den livsfarliga kvinnan i tid.
Citera
2017-11-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men en simulerad drunkning är ju ett tilltalande arrangemang (eventuellt har det ju lyckats, som mord betraktat, om hovrätten frikänner JM), om man inte känner till möjligheterna att platsbestämma drunkningsvattnet i vissa fall, vilket de säkert inte gjorde. Skulle han ha hittats i skogen vore det risk för misstänksamhet från polisen. Antingen vore han dränkt, vilket den trögaste polis skulle finna märkligt ute i blåbärsskogen, eller så är han ihjälslagen, vilket inte krävt någon avancerad obducent för att konstatera.

Man kan tycka att det allra enklaste vore att simulera en drunkningsolycka på plats i Hjälmaren. Svårigheten med detta var ju Akis ovilja att bege sig till Granliden.

Självklart har du rätt i det du skriver.
Tänkte mer på själva hanterandet och dödandet av AP och hur de inblandade skulle kunnat dölja brottet om han hade kastats i skogen.
Ja, det var en djävulsk plan som (nästan) lyckades.

Vi får väl se var det landar.
Citera
2017-11-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Enklare än så. Han hämtas på tågstationen av någon i JMs krets för att" åka och hämta sina barn" i stugan och sen skjutsas tillbaks och åka med barnen till nya kvinnan. Vilket inte händer. Det är en självklar fälla men hur ska han kunna misstänka det, hur misstänksam han än är mot JM? Han ska bara hämta barnen. Kanske tycker han att det är lite märkligt att han måste krångla och hämta dem i stugan, men han vet ju hur JM brukar jiddra om allting. Men tror han ska skjutsas tillbaks, nu med barnen. Han kan ju inte ens drömma i sin vildaste fantasi att han faktiskt kommer bli mördad.

Barnen finns dock inte där för de är hemma i stan med barnvakt (något av de äldre syskonen?) och i stället blir han mördad.

JM visste att hans barn betydde allt för honom och återigen gick han på hennes djävulska lögner och tvingades därmed plikta med sitt liv.
Men vem körde ut honom till stugan? Och vilka övriga var där ute och hjälpte JM att ta livet av AP? Och vem var i så fall barnvakt åt t illingarna i stan under tiden?

Det är så jag tror det har gått till.

Min åsikt är att din teori om hur det gått till att lura ut honom till Granliden är mitt i prick!
Citera
2017-11-15, 21:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fast i detta fall handlar det inte om det. Och vi måste inse att stackars människan AM faktiskt fortfarande är i livet.....svårt traumatiserad, skadad till både kropp och själ. Fy vilket helvete!

Huvudsaken är att JM inte ärver några pengar, att hennes barn lär få vänta om de alls får några pengar, samt att hon får sitt rättmätiga straff för all skit hon åsamkat släktingar och andra i sin omgivning av ren och skär girighet, hat och avundsjuka.
Det värsta är väl att JM kan ärva AM.
Man förlorar sin arvsrätt om man mördar sin förälder.
Frågan är om man kan förlora sin arvslott om man försöker, men inte lyckas med, att mörda sin förälder.
Finns det några regler om det?
Citera
2017-11-15, 21:35
Medlem
letsdoits avatar
JM i TR (Ljudband 23840032 - från 2:06:00):
JM:s berättelse företer åtskilliga tecken på att vara konstruerad. I likhet med alla förslag till alibi mordkvällen 3 augusti 2016 har JM vad gäller sina förehavanden 7 - 8 augusti 2015 hela tiden lagt sig vinn om att anpassa sig efter vad masterna kan tänkas utvisa.

Om AP och JM satt och åt skaldjur nere vid bryggan (och de små barnen som bäst högg in på var sin ölkorv efter att JM kånkat ned deras barnvagn); varför behövde då JM SMS:a AP mitt i måltiden?

Om JM ”gick in ifrån gården vid nio, tio över nio, nåt sånt”, varför skickar hon då ytterligare fem SMS till AP precis när hon kommit upp från bryggan?

Likaså haltar tidsförloppet morgonen därpå:
08:31:31 avslutas samtalet med AB. På 23 min ska hon hinna få med sig barn och knäckebröd; strosa nedför den buckliga, greniga stigen med två uppspelta, hoppande småbarn, öppna grinden in till fårhagen, locka till sig de får som tidigare lyckats gömma sig för vargen; mata och klappa, osv. - I hennes version springer de sista biten så att inte larmsamtalet fryser inne.

Det är under de här 23 minuterna som grannen LS hör ett tydligt klonk-ljud (som från något som kan ha ställts ned i en båt, t.ex en åra som tas ur sin årtull och åstadkommer ett ihåligt ljud om den läggs ned lite oförsiktigt).

Det är strax före de här 23 minuterna: 08:29:49, som JM ringer JB; 9 sek (felringning, fejk eller klarsignal?). - Barnen kan ha levererats då; de barn hon med sin bil själv kan antas ha hämtat, innan hon kört hem och överlämnat dem till barnvakten.

Fredag 7 augusti:
/.../
11.22:21 JM SMS:ar barnens dagis (Skogstorp)
11.23:49 JM SMS:ar AP (Skogstorp) AP: E-tuna city
12.19:19 JM ringer barnens dagis; 32 sek (Mälarsjukhuset)*
*Här är JM i princip framme vid dagis. – Nästa mastning: Snälltorpet

/.../
20:19:44 – 20:21:27 JM SMS:ar AP: 3 SMS (Grythem 521-64 UMTS100)
34 min senare:
20:55:09 – 20:56:25 JM SMS:ar AP; 5 SMS (Tre olika master; mobilen i rörelse. - 96 sek senare kopplar mobilen upp på en fjärde mast; Bikopsvrak: SMS:ar AG resp. AB)
56 min senare:
21:52:56 – 21:55:30 JM SMS:ar AP; 8 SMS (Grythem 57221-34502 GSM100)

Lördag 8 augusti:
07:05:14 – 1 SMS från JM till AP (Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100)
Tidslucka: 41 min
07:46:13-19 – 2 SMS från JM till AP (Biskopsvrak (12031) GSM0 37581-35002)
Tidslucka: 34 min
08:20:50 – 08:21:36 2 SMS från JM till AP (Biskopsvrak (12031) GSM0 37581-35002)
Tidslucka: 8 min
08:29:49 JM ringer JB; 9 sek (Grythem UMTS100 521-64) – Anm. JB säger i förhör att hon är medveten om samtalet men att hon inte svarat.
08:30:21 JM ringer AB; 70 sek (Grythem GSM100 57221-34502) - JM vill att AB och hennes son ska komma ut till sommarstugan. – Eftersom AB såg på TV svarade hon att JM fick ringa senare.
Tidslucka: 23 min
08:54:39 SOS Alarm; 727 sek (Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100)
09:06:46 Larmsamtalet avslutas
Citera
2017-11-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det värsta är väl att JM kan ärva AM.
Man förlorar sin arvsrätt om man mördar sin förälder.
Frågan är om man kan förlora sin arvslott om man försöker, men inte lyckas med, att mörda sin förälder.
Finns det några regler om det?

Ja, AM kan göra som hon har tänkt: att nu under sitt liv ge bort det mesta till välgörande ändamål. Som hon själv har sagt i polisförhör och i rättegång.

Om jag vore henne skulle jag dock göra det så snabbt som möjligt...för att slippa bli nackad av skumma släktingar av ekonomiska skäl...

AM har tidigare under förhör sagt att hon och GM hade antecknat allt de givit till JM för att det i framtiden skulle jämnas ut mellan JM och hennes syster. Det var INNAN mordet. Nu kan AM däremot göra precis vad hon vill med sina pengar.

Hoppas hon snarast gör slut på rubbet!
Citera
2017-11-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Timpenningen på Hinseberg är nog inte så hög så JM gjorde inget kap direkt när var med och på detta mord och mordförsök och mordet på Aki.
Hoppas att AM gör av med massa pengar medans hon lever så blir det inte så mycket kvar till barnbarnen sedan när det är dags för arvet.

Precis. De tjänar 13:-/timme efter avdrag för mat och husrum.
Citera
2017-11-15, 22:04
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JM i TR (Ljudband 23840032 - från 2:06:00):
JM:s berättelse företer åtskilliga tecken på att vara konstruerad. I likhet med alla förslag till alibi mordkvällen 3 augusti 2016 har JM vad gäller sina förehavanden 7 - 8 augusti 2015 hela tiden lagt sig vinn om att anpassa sig efter vad masterna kan tänkas utvisa.

Om AP och JM satt och åt skaldjur nere vid bryggan (och de små barnen som bäst högg in på var sin ölkorv efter att JM kånkat ned deras barnvagn); varför behövde då JM SMS:a AP mitt i måltiden?

Om JM ”gick in ifrån gården vid nio, tio över nio, nåt sånt”, varför skickar hon då ytterligare fem SMS till AP precis när hon kommit upp från bryggan?

Likaså haltar tidsförloppet morgonen därpå:
08:31:31 avslutas samtalet med AB. På 23 min ska hon hinna få med sig barn och knäckebröd; strosa nedför den buckliga, greniga stigen med två uppspelta, hoppande småbarn, öppna grinden in till fårhagen, locka till sig de får som tidigare lyckats gömma sig för vargen; mata och klappa, osv. - I hennes version springer de sista biten så att inte larmsamtalet fryser inne.

Det är under de här 23 minuterna som grannen LS hör ett tydligt klonk-ljud (som från något som kan ha ställts ned i en båt, t.ex en åra som tas ur sin årtull och åstadkommer ett ihåligt ljud om den läggs ned lite oförsiktigt).

Det är strax före de här 23 minuterna: 08:29:49, som JM ringer JB; 9 sek (felringning, fejk eller klarsignal?). - Barnen kan ha levererats då; de barn hon med sin bil själv kan antas ha hämtat, innan hon kört hem och överlämnat dem till barnvakten.

Fredag 7 augusti:
/.../
11.22:21 JM SMS:ar barnens dagis (Skogstorp)
11.23:49 JM SMS:ar AP (Skogstorp) AP: E-tuna city
12.19:19 JM ringer barnens dagis; 32 sek (Mälarsjukhuset)*
*Här är JM i princip framme vid dagis. – Nästa mastning: Snälltorpet

/.../
20:19:44 – 20:21:27 JM SMS:ar AP: 3 SMS (Grythem 521-64 UMTS100)
34 min senare:
20:55:09 – 20:56:25 JM SMS:ar AP; 5 SMS (Tre olika master; mobilen i rörelse. - 96 sek senare kopplar mobilen upp på en fjärde mast; Bikopsvrak: SMS:ar AG resp. AB)
56 min senare:
21:52:56 – 21:55:30 JM SMS:ar AP; 8 SMS (Grythem 57221-34502 GSM100)

Lördag 8 augusti:
07:05:14 – 1 SMS från JM till AP (Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100)
Tidslucka: 41 min
07:46:13-19 – 2 SMS från JM till AP (Biskopsvrak (12031) GSM0 37581-35002)
Tidslucka: 34 min
08:20:50 – 08:21:36 2 SMS från JM till AP (Biskopsvrak (12031) GSM0 37581-35002)
Tidslucka: 8 min
08:29:49 JM ringer JB; 9 sek (Grythem UMTS100 521-64) – Anm. JB säger i förhör att hon är medveten om samtalet men att hon inte svarat.
08:30:21 JM ringer AB; 70 sek (Grythem GSM100 57221-34502) - JM vill att AB och hennes son ska komma ut till sommarstugan. – Eftersom AB såg på TV svarade hon att JM fick ringa senare.
Tidslucka: 23 min
08:54:39 SOS Alarm; 727 sek (Östermällsa/Stora Mellösa 491-64 UMTS100)
09:06:46 Larmsamtalet avslutas
Jag säger som "jag brukar", skicka Dina iakttagelser till åklagaren. Jag vet inte om hon har samma skarpsynthet och/eller tid att granska fallet på samma gedigna sätt som Du gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in