2017-11-15, 17:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Varför tror du inte det?

För att hålla mig till tråden så svarar jag kort att jag inte ser något som pekar på det. Tycker t.ex. SD hörs och syns väldigt lite.

Men som jag skrev alldeles nyss får vi se om tio månader vilka som har rätt i sina gissningar.
2017-11-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För att hålla mig till tråden så svarar jag kort att jag inte ser något som pekar på det. Tycker t.ex. SD hörs och syns väldigt lite.

Men som jag skrev alldeles nyss får vi se om tio månader vilka som har rätt i sina gissningar.
Jag håller med men de som har fått folk till SD är inte att SD har varit högljuda utan att de är missnöjda med de andra partierna och utvecklingen i Sverige. Men det ät väll knappt några partier som är högljuda nu förutom M. Sen så har SD 10månader på sig att gå ut i media.
2017-11-15, 18:43
Medlem
Det verkar bara bli värre och värre i Sverige och jag har börjat märkt att mer folk jag träffar är SDare. Vi får hoppas att SD vinnet 2018 så vi får ett slut på detta.
2017-11-15, 19:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det var ett val där SD rekordsatsade och skulle "vinna" ... Med facit i hand var det bra snopet.
Som sagt, att fördubbla sitt röstetal är nog något som alla partier är nöjda med.
2017-11-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt, att fördubbla sitt röstetal är nog något som alla partier är nöjda med.

Nej. SD kan inte vara nöjda med det lilla fjuttiga resultatet med tanke på hur man satsade och hur nuvarande samhällsutveckling är. Det är förnekelse av dig att hävda annat. Dessutom visar det en negativ utveckling då partiet 3 år efter val återigen bara ökar lika mycket som i tidigare riksdagsval, dvs. var är alla nya väljare då? Om man ökat dubbelt igen efter förra riksdagval borde den trenden märkas i detta kyrkoval.
Senast redigerad av Roxyn 2017-11-15 kl. 19:28.
2017-11-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hmm. Jämföra V med SD...ett kommunistparti kan aldrig dra till sig mer än 10-15% medan ett nationalistiskt har ett tak på kanske 50%.

Ett triangulerande nationalistiskt parti kan dock aldrig komma nära en sån siffra. SD hade momentum för några år sedan men man schabblade bort det i M-fjäskande PK-ism. Som tack för det så snor M varenda punkt ur SD's partiprogram och går som en raket i opinionen.
Vet inte vad du menar med SD:s "PK-ism". Det är världen som har rört sig mycket mer mot SD än vad SD gått den till mötes. Debattartikeln som Åkesson fick in i Aftonbladet 2009 om islam är inte särskilt kontroversiell idag, men 2009 blev det ju ramaskri. Professorer som skrek att det var jämförbart med Mein Kampf, riksdagsledamöter (Hillevi Larsson) som varnade för att Åkessons "allt som står i min makt" betydde att SD förberedde terrordåd, alla möjliga sjuka reaktioner som alla handlade om att SD:s "rasism" och "högerextremism" nu kunde anses bevisad svart på vitt. Jan Helin fick stå i olika nyhetsprogram och förhöras om varför han tog in en debattartikel från SD. HUR KUNDE HAN???

Det är ju inte SD:s fel att omvärlden har normaliserats. Ska de byta politik så fort de äntligen hamnat rätt i tiden bara för att du ska få behålla en oförminskad känsla av att SD är så nya och farliga att alla skakar av skräck som om det vore 2007? Vill du gå tillbaka till 2007 års väljarstöd också?
2017-11-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Nej. SD kan inte vara nöjda med det lilla fjuttiga resultatet med tanke på hur man satsade och hur nuvarande samhällsutveckling är. Det är förnekelse av dig att hävda annat. Dessutom visar det en negativ utveckling då partiet 3 år efter val återigen bara ökar lika mycket som i tidigare riksdagsval, dvs. var är alla nya väljare då? Om man ökat dubbelt igen efter förra riksdagval borde den trenden märkas i detta kyrkoval.
Kyrkovalet är 1 år innan valet 2018 och många SDare hade gått ur svenska kyrkan och SD fördubblade sig ändå.
2017-11-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet inte vad du menar med SD:s "PK-ism". Det är världen som har rört sig mycket mer mot SD än vad SD gått den till mötes. Debattartikeln som Åkesson fick in i Aftonbladet 2009 om islam är inte särskilt kontroversiell idag, men 2009 blev det ju ramaskri. Professorer som skrek att det var jämförbart med Mein Kampf, riksdagsledamöter (Hillevi Larsson) som varnade för att Åkessons "allt som står i min makt" betydde att SD förberedde terrordåd, alla möjliga sjuka reaktioner som alla handlade om att SD:s "rasism" och "högerextremism" nu kunde anses bevisad svart på vitt. Jan Helin fick stå i olika nyhetsprogram och förhöras om varför han tog in en debattartikel från SD. HUR KUNDE HAN???

Det är ju inte SD:s fel att omvärlden har normaliserats. Ska de byta politik så fort de äntligen hamnat rätt i tiden bara för att du ska få behålla en oförminskad känsla av att SD är så nya och farliga att alla skakar av skräck som om det vore 2007? Vill du gå tillbaka till 2007 års väljarstöd också?

När ifrågasatte SD (partiledningen) senast islamiseringen i samhället (moskébyggen etc) med den retoriken man hade 2009 ang islam? Håller f.ö. inte alls med att såna åsikter anses rumsrena numera.

Går gärna tillbaka till 2014-2015 när SD var mer på hugget.
Senast redigerad av Djimmie 2017-11-15 kl. 21:00.
2017-11-15, 21:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Det är i stort sett helt omöjligt att dra några som helst paralleller mellan ett kyrkoval och ett riksdagsval i nuläget. Det handlar om två så totalt olika val att alla jämförelser dem emellan haltar på alla tänkbara sätt. Så många faktorer, parametrar, ålders-, väljargrupper, icke-troende, "kyrkolämnare" och mycket annat skiljer ett kyrkoval från ett riksdagsval att hur mycket vi än önskar jämföra detta med ett parlamentsval så blir det bara helt fel. Det kan i dagsläget t o m vara så att SD och andra partier backar i ett kyrkoval samtidigt som de ökar mer eller mindre stort i ett riksdagsval. I synnerhet det faktum att så många valt att lämna kyrkan spelar en mycket stor roll - inte bara för SD.

Vet att en del i denna tråd gärna vill använda kyrkovalet som ett "bevis" på SD:s framgång samtidigt som andra vill göra det rakt motsatta. Det går helt enkelt inte. Så mycket har ändrats på bara några år. Glöm kyrkovalet helt. Det är ett "ickeval" om vi ska prata Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Inte ens om SD hade ökat med det tredubbla i kyrkovalet kan man överföra det till ett kommande parlamentsval, lika lite som om SD hade backat till några få procent.
2017-11-15, 21:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att fördubbla sina röster kan säkert räknas som "fjuttigt". I en parallell verklighet, enbart befolkad av idioter.

(jag tänker nu främst på ärketrollet "farbror Sven")
2017-11-16, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
När ifrågasatte SD (partiledningen) senast islamiseringen i samhället (moskébyggen etc) med den retoriken man hade 2009 ang islam? Håller f.ö. inte alls med att såna åsikter anses rumsrena numera.

Går gärna tillbaka till 2014-2015 när SD var mer på hugget.
Vad gjorde de 2014-2015 som var så annorlunda?

2014 fällde de en S-budget och hotade med att ”försöka fälla varje regering som väljer att verka för en ökad invandring”. Man tycker att ett kaxigt parti skulle ha drämt till med ”varje regering som väljer att inte verka för kraftigt minskad invandring”, men de nöjde sig gott med att den inte ökar (detta sagt i december 2014, ett år då invandringen var 127.000, jämfört med 98.000 år 2010 när SD kom in i riksdagen). Efter 2015 har regeringen på eget initiativ verkat för rejält minskad invandring trots att SD bara krävde en utebliven ökning, så man kan säga att 2017 års S är tuffare än 2014 års SD.

På vilket sätt SD var mer på hugget 2015 vet jag inte. Deras strategi bestod i att vara det enda riksdagspartiet som var mot att släppa in 10.000 per vecka. Den SD-prestationen är ungefär som att ha varit den enda restaurangkedjan i Sverige november 2015 som inte serverade nyskiten diarré som enda rätt, och belönas med en marknadsandel på 26,8% (enligt Sentio) medan övriga 73,2% av landets matgäster fortsatte mumsa på flytande bajs som inget hänt. Din idé om att vara på hugget är alltså att kunna skryta med att ”1 av 4 som äter ute föredrar våra hamburgare framför konkurrenternas lösa avföring”? Tre gånger under 2017 har de fått högre än 2015-rekordet 26,8% i Sentio, men det tycker du är för högt då antar jag eftersom du drömmer dig tillbaka till 2015?

Men okej, då får du väl fortsätta att tycka att SD:s höga medel 2015 kan förklaras med deras dåvarande politik, medan jag fortsätter tycka att deras höga medel 2015 berodde på 2015.
2017-11-16, 08:39
Medlem
Tubleross avatar
15,4 % för SD i senaste Inizio mätningen som kom nu imorse.

Det är en riktig kris inom Sverigedemokraterna. De sjunker i princip alla opionsmätningar.

De måste ändra strategi. SD gick ut i almedalen i somras och insinuerade att de ville att valrörelsen 2018 skulle handla om något annat än invandring.

Invandringsfrågan är hela anledningen till att överhuvudtaget SD existerar. De måste profilera den ytterligera. Sedan måste vi framförallt börja prata om islam i dagens samhälle. Där har vi öppet mål gentemot de andra partierna i princip.

Sedan måste partiledningen lägga ner med det här meningslösa tramset att vi ska sammarbeta med Moderaterna och KD.

För det första så kommer M med en sådan extremt nyliberal partiledare som Kristersson i spetsen aldrig sammarbeta med SD på riksnivå.

Kristdemokraterna hade väl möjligtvis kunna bjuda upp till dans efter valet men de är tyvärr ett parti i kris och som det ser ut idag så hade de inte ens kommit in i riksdagen.
Senast redigerad av Tubleros 2017-11-16 kl. 09:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in