Citat:
M skulle inte hjälpas ett dugg av att höjas till skyarna av AB. Vilka SD-väljare skulle ta goda råd av Aftonbladet? Inga.
Nä, den verkligt stora faran för SD är om M skulle ta över rollen som det kontroversiella partiet som media försöker skriva ner, och just det händer nu eftersom Hanif Bali verkar ha tagit över rollen som Åkesson, Söder och Ekeroth samtidigt i medias ögon. Och när folk märker att etablissemanget försöker sänka nån så får den sympatier istället. Ser väljarna att det finns en moderat uppstickare som blivit medias slagpåse nummer 1 så kommer de att säga "Va? Hatad av media? Vilken hjälte. Här M, ta min förtidsröst, ta den nu!"
Och när media sätter in hela sin armé mot M istället för SD blir det så mycket rök och smällar att alla glömmer bort att SD finns. Jag skulle kalla det en briljant strategi av M, om de hade vetat vad de gör, men de har bergis ingen jävla aning. Bali själv är troligen den enda som fattar att det är briljant. Resten sitter väl i panikmöte och funderar på att ge honom en offentlig åthutning just nu, Reinfeldt-Billström style. Det vore en tidig julklapp till SD.
Nä, den verkligt stora faran för SD är om M skulle ta över rollen som det kontroversiella partiet som media försöker skriva ner, och just det händer nu eftersom Hanif Bali verkar ha tagit över rollen som Åkesson, Söder och Ekeroth samtidigt i medias ögon. Och när folk märker att etablissemanget försöker sänka nån så får den sympatier istället. Ser väljarna att det finns en moderat uppstickare som blivit medias slagpåse nummer 1 så kommer de att säga "Va? Hatad av media? Vilken hjälte. Här M, ta min förtidsröst, ta den nu!"
Och när media sätter in hela sin armé mot M istället för SD blir det så mycket rök och smällar att alla glömmer bort att SD finns. Jag skulle kalla det en briljant strategi av M, om de hade vetat vad de gör, men de har bergis ingen jävla aning. Bali själv är troligen den enda som fattar att det är briljant. Resten sitter väl i panikmöte och funderar på att ge honom en offentlig åthutning just nu, Reinfeldt-Billström style. Det vore en tidig julklapp till SD.
Korrekt - om senkommen - analys.
Det SD gjorde när de rensade ut SDU, var att amputera just den virala, ungdomligt vanvördiga flank som hade behövts nu för att inte bli utmanövrerade i sociala medier av det vi nu beskriver som Trump-taktiken att SÖKA konflikter med en media som allmänheten kommit att förakta, ett recept jag förskrev innan the Donald gjorde entré.
Grejen var ju att konflikt kommer man ändå få, anklagelser kommer ändå hagla, inga ursäkter och självstympande uteslutningar kommer någonsin få medier och övriga partier att GE rumsrenhet och politiskt inflytande. Dessa måste man ta, tillsammans med konflikterna och tolkningsföreträdet.
Som du antyder får SD:s stabbiga, gammalmodiga partiledning nu lita till att M begår samma felgrepp och utesluter Bali och andra mjölkdrickande, OK-signalerande, Pepe-postande estradörer.
Du får anklaga mig för självförhärligande så mycket du orkar, men jag hade rätt hela tiden.