2017-11-14, 13:25
Medlem
maxorrs avatar
Hej

Jo ibland kan det bara vara gott att steka på lite torr köttfärs med krydda, gullök och en liten liten skvätt grädde och blanda ut med tärnad potatis, ris eller pasta med lite smör och tillsätta riven ost

Man kan även snöra i lite wokgrönsaker, eller bara ärter, majs och paprika typ, små hackade primörer

Samma kan gälla för fisk och tärnad kyckling med lite små grönsaker som ska blandas ut med ris, pasta eller potatis med ost. Man kan tycka att det låter lite som kina inspirerat mat men om man utesluter alla såser, buljonger, chili osv har man ju bara osten som huvudsaklig smaksättare

Så vilka rivna ostar tycker ni är gott till ris, pasta och potatis helt rent men man får såklart kompletteras lite med krydda, såser, chili, lök, grönsaker eller fond osv. Ni får gärna kombinera flera sorters rivna ostar med varann som ni gillar?

Personligen gillar jag kombinationen tex : Boxholms Kryddost inkl cheddar eller Boxholms Chiliost ost rivet över rätten
https://www.google.se/search?biw=160...1BNkUUPw8jlBM:

Alltså riven ost till ris pasta eller ((potatis tärningar (som pytti panna)?
Senast redigerad av maxorr 2017-11-14 kl. 13:34.
Citera
2017-11-14, 13:40
Medlem
CommonSenses avatar
Parmesan funkar alltid samma med västerbottenosten
Citera
2017-11-14, 13:56
Medlem
Det här låter så jävla tråkigt, men jag föredrar sån där färdigriven ost man köper i paket Så jävla enkelt men smakar så jävla gott också - inte alls som vanlig ost!
Citera
2017-11-14, 14:03
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Det här låter så jävla tråkigt, men jag föredrar sån där färdigriven ost man köper i paket Så jävla enkelt men smakar så jävla gott också - inte alls som vanlig ost!

Det finns ju flera olika sorters färdigriven ost, från parmesan och mozzarella till gouda och västerbottenost, texmexost eller gratängost.
Citera
2017-11-14, 14:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Parmesan funkar alltid samma med västerbottenosten

Säger precis samma, och lägger till en tredje: Långlagrad prästost. Påminner en del om västerbotten, men inte lika "torr"/hård. Falbygdens Ost har en variant som är lagrad 18 mån, brukar då och då säljas på Willys till löjligt låga priset 59:90/kg.. Normalpriset är också bra, runt 80.
Ser den prästosten ungefär som "hyvlingsbar västerbotten".
Citera
2017-11-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det finns ju flera olika sorters färdigriven ost, från parmesan och mozzarella till gouda och västerbottenost, texmexost eller gratängost.

Fair enough, texmex var den jag menade. Billigaste... vilket är Garant tror jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in