2017-11-12, 17:34
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Kolla på Shareville (nordnets investringsforum med transparanta portföljer).

Har inte funnits så många år än, men där finns en hel del "kända" profiler inom finans och bloggvärlden. Kanske inte så många daytraders som handlar flera gånger i timmen eller så. Är rätt intressant att följa vissa "sparekonomers" portföljer. Att de tillåts kalla sig själva för "experter" är lite av ett mysterium

Ja det är ett bra tips, även om just jag enbart spekar i de större paren och inte rör aktier. Ska kolla upp den! Stort tack

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Fast TS pratar ju om daytraders som inte är samma sak som traders. Ingen har sagt att trading inte fungerar. Då man spekulerar på längre sikt och håller positioner öppna i dagar, veckor, månader.

Daytrading är då man enbart handlar intradag och aldrig håller en position över natten. Tror det är extremt svårt att tjäna pengar över sikt med det, t.ex >10 år. Kortsiktigt kan dom som håller på med daytrading göra vinster, men sen gäller det att hålla det uppe och fortsätta år efter år. Då sorteras turen bort allt eftersom, och skicklighet spelar en större roll.

Extremt svårt har jag redan listat ut att det är och har inga andra förväntningar heller. Det borde ingen ha som önskar att bli bland de bästa inom sitt område, oavsett vad det handlar om.

Precis som du säger, dessa herrar handlar på ett helt annat sätt än vad jag gör. Stämmer även in på det du säger om att skickligheten spelar allt större roll efter längre tid. Har svårt att se någon daytrader ha tur i 10 år, om man säger så..

Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ja bara tur är det ju inte, men det är väl ungefär som med poker, det krävs lite av den varan ändå. Svårt att vinna hur bra man än är om man bara får skitkort. Man kan gå in helt rätt men eftersom börsen också har en stor dos masspsykologi inblandad kan det ibland tyckas slumpartat. Så individuella trades kan ha ett visst tur-element. Det är väl därför många tror att det "bara" handlar om tur. Dom gjorde ett par trades, och så fick dom inte resultatet dom ville, det får man inte alltid även om man gör 100% rätt, och då tror dom att det bara handlar om tur. Det hjälper ju inte att det krävs enorma kunskaper för att göra rätt, och då dom flesta inte har möjlighet/tålamodet att skaffa sig dom här kunskaperna, är det ju lätt att bara avfärda det som ett roulette spel.

Men för att svara på var man kan få tag på de bästa daytradingproffsen: Det ju inte helt lätt, då dom flesta inte är särskilt hjälpsamma i det här yrket. Men om man definierar "proffs" som folk som lever på daytrading, så finns det ju alltid sidor som t.ex. Shareville som visar vilka trades andra gör. Finns säkert nåt liknande för Forex om du bara letar. Men rekommenderar inte att du "tar rygg" på dessa typer av traders, utan det är bättre att analysera hur och varför dom gör sina trades istället. Man kan ju alltid lära sig nåt.

Ja, visst kan man ju ha flyt och ta dåliga trejds men ändå komma ut på plus eller vice versa. Det gäller nog allting här i livet, ibland har man bara flyt ett tag. Men samtidigt har man sällan, om ens någonsin, kontinuerligt flyt och "tur". Säg tex. 5 år av intradagshandel.

Ja precis, många säger att "ohhh bara 1% lyckas osvosv", vilket säkert stämmer. Men hur mycket la dessa 99% ner på att faktiskt lyckas? I många fall tror jag det är som du säger, de höftar ett par entrys lite här och där och när väl det gick åt helvete så lägger de ner allt. Knappast några 10 000 timmar här inte..

Nej jag har inte tanken att ta rygg på någon, tar endast mina egna trejds som jag 100% tar eget ansvar för oavsett utgång. Det jag efterfrågar är någon som kan hjälpa mig att utvecklas så att jag kan ta ännu bättre trejds. Alltså en lärare/mentor, absolut ingen att åka snålskjuts på om man säger så
Citera
2017-11-12, 23:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
För att bli som de bästa är det en stor fördel att studera just de bästa, detta gäller oavsett område. Talar här om kvaliteten på den träning man utför, inte bara kvantiteten.

Jag upplever att just daytrading är ganska ljusskyggt. De som påtalar sin kompetens tydligt och syns brukar ofta bara snacka, och utöver det kan det vara svårt att faktiskt veta om denna levererar eller inte om man inte får ett utdrag på PnL, vilket många drar sig för att visa oavsett.

Ja det finns internet och t.ex. Twitter, det är en början. Helt omöjligt är det inte, men jag skulle vilja lyfta en diskussion om ämnet och iom det få flera perspektiv på frågan.

Hur hittar man dem? Hur får man dem att vilja lära och dela med sig? Ta på sig ett visst ansvar att ge seriös feedback till en själv och på så sätt fungera som en lärare/mentor.

EDIT: Ska läggas till att jag talar om valutahandel, alltså forex, på intradagsbasis. Duktiga aktiekillar har jag många i mitt Twitterflöde, men väldigt några om ens någon som kör forex just precis så som jag gör och önskar att utveckla mig inom.
Du kan ju testa att kontakta de traders som valt att vara halvt offentliga (som handlar (aktier, terminer m.m.) och som du verkar känna till, och fråga om de kan fråga valutahandlare de känner om de får lämna deras kontaktuppgifter vidare till dig.

En annan sak du kan göra är ju att "annonsera " med en e-postadress på Börssnack och andra stora forum och skriva att om någon ka tänka sig att dela med sig av sin kunskap så får de gärna maila dig.
Citera
2017-11-13, 10:59
Medlem
Grandesporross avatar
här på FB forumet har vi dessutom användaren: c-d af and. verkar få konsekvent bra resultat intradag, handlar enbart EUR/USD.
Citera
2017-11-13, 14:43
Medlem
Hur mycket statistik/matte/programmering har du läst?

Hur blir man bättre på att singla slant?

Kan du ge exempel på daytraders som har lyckats med det du vill uppnå och som inte är 1 hit wonders?

Finansbranschen är som sådan att, har du ett vinnande koncept så delar du inte gärna med dig till andra.
Citera
2017-11-13, 16:53
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Hur mycket statistik/matte/programmering har du läst?

Hur blir man bättre på att singla slant?

Kan du ge exempel på daytraders som har lyckats med det du vill uppnå och som inte är 1 hit wonders?

Finansbranschen är som sådan att, har du ett vinnande koncept så delar du inte gärna med dig till andra.

Vem har sagt något om att singla slant? Tror man att seriös trading är som att singla slant så har man inget med det att göra och borde heller då inte uttala sig.

Är ju en annan diskussion men kan verkligen inte förstå hur man får ihop den logiken

Finns flertalet inom finanstwitter i Sverige som har över 4-siffrig, successiv avkastning från aktiehandel på intradagsbasis. Har dem tur hela tiden då eller? Trams. Finns även Mikael B3 som gör äckligt stora summor från snabba possar i de större paren. Har sett PnL på över +1M$/dag..

Visst är det så, skulle heller inte skylta i onödan. Men nu handlar det inte om att försöka hitta någon annans vinnande edge, utan att utveckla min egen med allt vad det innebär
Citera
2017-11-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Vem har sagt något om att singla slant? Tror man att seriös trading är som att singla slant så har man inget med det att göra och borde heller då inte uttala sig.

Är ju en annan diskussion men kan verkligen inte förstå hur man får ihop den logiken

Finns flertalet inom finanstwitter i Sverige som har över 4-siffrig, successiv avkastning från aktiehandel på intradagsbasis. Har dem tur hela tiden då eller? Trams. Finns även Mikael B3 som gör äckligt stora summor från snabba possar i de större paren. Har sett PnL på över +1M$/dag..

Visst är det så, skulle heller inte skylta i onödan. Men nu handlar det inte om att försöka hitta någon annans vinnande edge, utan att utveckla min egen med allt vad det innebär

Ja, det är fullt möjligt att gå med vinst under en lång tid på bara slumpen. Det är osannolikt men fullt möjligt. Om du vet folk som tjänar bra med pengar, varför kontaktar du inte dem över twitter/email eller liknande och frågar om du kan få bjuda på middag för att grilla honom/henne på info eller betala för att bli upptränad? Du verkar ju ha en bakgrund inom bankväsendet och det kanske imponerar på någon av dina framtida lärare.
Citera
2017-11-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Ta det lugnt! Han har helt rätt. Det är väldigt mycket tur inblandat i aktier. Kolla på lite forskning så kan du se hur det ligger till.
Väldigt få personer besitter de här "skillsen" och många kunniga (bla nobelpristagare) menar att det är under 1 % av alla som slår index över tid. "Över tid" menas alltså med många år.

Även om man kan läsa rapporter, inlägg, uttalanden osv om företag och sen fatta beslut utifrån det handlar det trots allt om att man ska sia om framtiden. Hur lätt är det?

Jämförelsen med Zlatan kan vara den sämsta jag någonsin läst.

Indeed, mer tur än skicklighet. Problemet är att folk som postar på flashback inte ens förstår vad statistik är.
Ett tips till TS är att läsa rika tillsammans bloggen, han går ganska väl igenom att det är som kört när det kommer till daytraders.
Citera
2017-11-13, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Ja, det är fullt möjligt att gå med vinst under en lång tid på bara slumpen. Det är osannolikt men fullt möjligt. Om du vet folk som tjänar bra med pengar, varför kontaktar du inte dem över twitter/email eller liknande och frågar om du kan få bjuda på middag för att grilla honom/henne på info eller betala för att bli upptränad? Du verkar ju ha en bakgrund inom bankväsendet och det kanske imponerar på någon av dina framtida lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Indeed, mer tur än skicklighet. Problemet är att folk som postar på flashback inte ens förstår vad statistik är.
Ett tips till TS är att läsa rika tillsammans bloggen, han går ganska väl igenom att det är som kört när det kommer till daytraders.
Så hur kommer det sig att en del år efter år kan försörja sig som traders hemma eller på kontor med andra traders (fortfarande med eget kapital). Dom vevar på i terminen, tradar flöden vid nyheter och rapporter, har grym koll på upcoming events, nöter på och tar hem punkt efter punkt och har framför allt en kompromisslös money management. Ja hur kommer det sig att dom är kvar år efter år utan at spränga kontot om nu allt i slutändan är tur?
Citera
2017-11-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Så hur kommer det sig att en del år efter år kan försörja sig som traders hemma eller på kontor med andra traders (fortfarande med eget kapital). Dom vevar på i terminen, tradar flöden vid nyheter och rapporter, har grym koll på upcoming events, nöter på och tar hem punkt efter punkt och har framför allt en kompromisslös money management. Ja hur kommer det sig att dom är kvar år efter år utan at spränga kontot om nu allt i slutändan är tur?

Vet du hur en normalfördelningskurva ser ut?
Citera
2017-11-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Skit i vad jag säger. Ni vet ju vilka dessa personer är som lyckas. Ta kontakt med dem över internet och fråga era frågor. Att inte spränga kontot är lätt, man behöver bara hålla sin portföljs hävstång under rimliga nivåer.
Citera
2017-11-14, 15:26
Medlem
rrpipers avatar
Det är väl som i det mesta en blandning av tur och skicklighet. Risk är ju intressant på så sätt att ju större risk man tar ju mer ökar sannolikheten för att man misslyckas. Traders som tar för stora risker förlorar förr eller senare större delen av sitt kapital. Men tar man minimalt med risk får man inte heller framgång. Den mesta av framgången ligger i riskhantering. Att ligga på rätt nivåer i risktagandet. Nybörjare tenderar tex att acceptera en för hög risk när de ligger minus och vill vinna tillbaka men en för låg risk när de ligger plus och känner behovet av att säkra en vinst. Sedan är det mycket tur exakt hur stor framgång man når. Men jag tror man har en mycket god möjlighet att slå index om man har en bra riskhantering.
Citera
2017-11-14, 16:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vet du hur en normalfördelningskurva ser ut?

Det där kan ju appliceras på alla former av "succéer". Hur kommer det sig att visa blir framgångsrika idrottsmän, hur kommer det sig att vissa blir framgångsrika musiker, hur kommer det sig att vissa blir framgångsrika företagare? Är alla result slumpmässiga och faktumet att vissa människor råkar hamna i svansen av normalfördelningen gör att det är dessa vi anser vara duktiga idrottsmän, musiker eller företagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in