Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-12, 12:56
  #1
Medlem
rebekks avatar
För att bli som de bästa är det en stor fördel att studera just de bästa, detta gäller oavsett område. Talar här om kvaliteten på den träning man utför, inte bara kvantiteten.

Jag upplever att just daytrading är ganska ljusskyggt. De som påtalar sin kompetens tydligt och syns brukar ofta bara snacka, och utöver det kan det vara svårt att faktiskt veta om denna levererar eller inte om man inte får ett utdrag på PnL, vilket många drar sig för att visa oavsett.

Ja det finns internet och t.ex. Twitter, det är en början. Helt omöjligt är det inte, men jag skulle vilja lyfta en diskussion om ämnet och iom det få flera perspektiv på frågan.

Hur hittar man dem? Hur får man dem att vilja lära och dela med sig? Ta på sig ett visst ansvar att ge seriös feedback till en själv och på så sätt fungera som en lärare/mentor.

EDIT: Ska läggas till att jag talar om valutahandel, alltså forex, på intradagsbasis. Duktiga aktiekillar har jag många i mitt Twitterflöde, men väldigt några om ens någon som kör forex just precis så som jag gör och önskar att utveckla mig inom.
__________________
Senast redigerad av rebekk 2017-11-12 kl. 12:59.
Citera
2017-11-12, 13:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
För att bli som de bästa är det en stor fördel att studera just de bästa, detta gäller oavsett område. Talar här om kvaliteten på den träning man utför, inte bara kvantiteten.

Jag upplever att just daytrading är ganska ljusskyggt. De som påtalar sin kompetens tydligt och syns brukar ofta bara snacka, och utöver det kan det vara svårt att faktiskt veta om denna levererar eller inte om man inte får ett utdrag på PnL, vilket många drar sig för att visa oavsett.

Ja det finns internet och t.ex. Twitter, det är en början. Helt omöjligt är det inte, men jag skulle vilja lyfta en diskussion om ämnet och iom det få flera perspektiv på frågan.

Hur hittar man dem? Hur får man dem att vilja lära och dela med sig? Ta på sig ett visst ansvar att ge seriös feedback till en själv och på så sätt fungera som en lärare/mentor.

EDIT: Ska läggas till att jag talar om valutahandel, alltså forex, på intradagsbasis. Duktiga aktiekillar har jag många i mitt Twitterflöde, men väldigt några om ens någon som kör forex just precis så som jag gör och önskar att utveckla mig inom.

Det är ljusskyggt just pga att de är fattiga. Ingen utom ett fåtal som har ren tur, lyckas överhuvudtaget tjäna en krona. De allra flesta av er förlorar pengar, förblir fattiga.

Och de som faktiskt ibland tjänar några kronor kan inte lära ut det, för tur går inte att lära ut.
Citera
2017-11-12, 14:59
  #3
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det är ljusskyggt just pga att de är fattiga. Ingen utom ett fåtal som har ren tur, lyckas överhuvudtaget tjäna en krona. De allra flesta av er förlorar pengar, förblir fattiga.

Och de som faktiskt ibland tjänar några kronor kan inte lära ut det, för tur går inte att lära ut.


Ok det där var nog det sämsta svaret jag kunde tänka mig.

Tur? Är du helt tappad eller? På vilket sätt är det 100% slumpen som avgör?

Tur har man om man vinner på lotto eller roulette.

Är det ren tur att det finns dem som faktiskt är pokerproffs? Är det ren tur att Zlatan får bollen i mål? Är det ren tur att vissa har succesiv avkastning över flera år i rad, med tiotusentals avslut?

Snarare du och din loser mentalitet som vägrar acceptera att det krävs hårt jävla arbete för att lyckas med sina högt satta mål. Du är väl en sån som tror att alla proffs är födda till det.

Just därför kommer du stå kvar där och tjura och kläcka ur dig såna där knäppa grejer som "tur".

Hört Stenmarks; "destu mer jag tränar, desto mer tur har jag".. tänk på den du
Citera
2017-11-12, 16:23
  #4
Medlem
Glajjans avatar
Fredrik Craaford är en begåvad och framgångsrik trader om än hyperaggressiv och en svår personlighet. Det har jag läst i Den stora bankhärvan av Caroline Neurath. Denna bok kan ge en bra insyn för TS.
Christer Gardell är en framgångsrik trader, storlek blåval.
Den bästa chefen inom finans-Sverige kan vara Claes Dahlbäck. Jag rekommenterar hans avsnitt som sommarpratare i P1 där han pratar om sitt intressanta liv och om Wallenbergs sfär.

TS kommer få det svårt att komma i kontakt med dessa. Har du inte gått i rätt skolor och har rätta kontakterna så kommer TS att sakna det kontaktnät som krävs. Finansvärlden är ljusskygg som redan nämnts.

Om du vill ha jobb är nog SEB, Avanza och Carnegie de hetaste arbetsgivarna inom investeringar/finans.
__________________
Senast redigerad av Glajjan 2017-11-12 kl. 16:48.
Citera
2017-11-12, 16:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Ok det där var nog det sämsta svaret jag kunde tänka mig.

Tur? Är du helt tappad eller? På vilket sätt är det 100% slumpen som avgör?

Tur har man om man vinner på lotto eller roulette.

Är det ren tur att det finns dem som faktiskt är pokerproffs? Är det ren tur att Zlatan får bollen i mål? Är det ren tur att vissa har succesiv avkastning över flera år i rad, med tiotusentals avslut?

Snarare du och din loser mentalitet som vägrar acceptera att det krävs hårt jävla arbete för att lyckas med sina högt satta mål. Du är väl en sån som tror att alla proffs är födda till det.

Just därför kommer du stå kvar där och tjura och kläcka ur dig såna där knäppa grejer som "tur".

Hört Stenmarks; "destu mer jag tränar, desto mer tur har jag".. tänk på den du

Ta det lugnt! Han har helt rätt. Det är väldigt mycket tur inblandat i aktier. Kolla på lite forskning så kan du se hur det ligger till.
Väldigt få personer besitter de här "skillsen" och många kunniga (bla nobelpristagare) menar att det är under 1 % av alla som slår index över tid. "Över tid" menas alltså med många år.

Även om man kan läsa rapporter, inlägg, uttalanden osv om företag och sen fatta beslut utifrån det handlar det trots allt om att man ska sia om framtiden. Hur lätt är det?

Jämförelsen med Zlatan kan vara den sämsta jag någonsin läst.
Citera
2017-11-12, 16:55
  #6
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Fredrik Craaford är en begåvad och framgångsrik trader om än hyperaggressiv och en svår personlighet. Det har jag läst i Den stora bankhärvan av Caroline Neurath.
Christer Gardell är en framgångsrik trader, storlek blåval.
Den bästa chefen inom finans-Sverige kan vara Claes Dahlbäck. Jag rekommenterar hans avsnitt som sommarpratare i P1 där han pratar om sitt intressanta liv och om Wallenbergs sfär.

TS kommer få det svårt att komma i kontakt med dessa. Har du inte gått i rätt skolor och har rätta kontakterna så kommer TS att sakna det kontaktnät som krävs. Finansvärlden är ljusskygg som redan nämnts.

Om du vill ha jobb är nog SEB, Avanza och Carnegie de hetaste arbetsgivarna inom investeringar/finans.

Ja dessa stora elefanter finns ju, men de pysslar med lite andra grejer än vad just jag är intressarad utav. Sen oavsett tror jag det är svårt för en vanlig dödlig att få deras uppmärksamhet plus deras engagemang, iom bristande kontaktnät.

Att jobba för någon annan är inte min plan, även om det såklart kan vara lärorikt. Jobbar redan på en av de arbetsgivarna du nämner och de sysslar inte med den typen av trading jag efterfrågar, jag vill ha det klassiska att skjuta från höften och vara ansvarig själv. Dessa firmor har långa redan förarbetade system som tar bort den mänskliga faktorn.

Något som dock finns är "prop-trader". I Sverige har jag ej hittat något liknande detta, men sett flertalet annonser från London, men för att komma in där krävs ofta att man redan är grym på det man gör, och då har jag svårt att se varför man ska jobba för någon annan när man kan handla i egen bok och då få bäst marginal för sin tid osv.


Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Ta det lugnt! Han har helt rätt. Det är väldigt mycket tur inblandat i aktier. Kolla på lite forskning så kan du se hur det ligger till.
Väldigt få personer besitter de här "skillsen" och många kunniga (bla nobelpristagare) menar att det är under 1 % av alla som slår index över tid. "Över tid" menas alltså med många år.

Även om man kan läsa rapporter, inlägg, uttalanden osv om företag och sen fatta beslut utifrån det handlar det trots allt om att man ska sia om framtiden. Hur lätt är det?

Jämförelsen med Zlatan kan vara den sämsta jag någonsin läst.

Du får gärna länka till något som säger att det handlar om tur. Priset på värdepapper rör sig inte bara hipp som happ, allt är alltid i jämvikt. Ingen jävla tur existerar. Tar man en kass trejd så gjorde man fel, man hade inte "otur". Visst, om du tar 10 possar helt i blindo så är det slumpen, men det är något helt annat än trading.

Att det är väldigt få som faktiskt lyckas, du talar om under 1%, är väl en självklarighet? Vem har sagt att det är lätt? Hur många av alla som spelar fotboll blir faktiskt professionella? Lär ju vara bra mycket mindre än 1%.

Ska man bli den lilla klick som faktiskt lyckas, så måste man jobba hårt för det. Just det jag har planen att göra och redan har gjort i ett antal år.

Nej det är inte lätt att sia om framtiden, men det finns uppenbarligen de som har ett vinnande system för detta. Såpass vinnande att de faktiskt går plus
Citera
2017-11-12, 17:02
  #7
Medlem
Glajjans avatar
Lägg ut en kontaktannons i Dagens Industi eller Veckans Affärer. "Vän som delar intresse för daytrading sökes". Jag tror det skulle fungera. Du är inte ensam.
Citera
2017-11-12, 17:13
  #8
Medlem
Kolla på Shareville (nordnets investringsforum med transparanta portföljer).

Har inte funnits så många år än, men där finns en hel del "kända" profiler inom finans och bloggvärlden. Kanske inte så många daytraders som handlar flera gånger i timmen eller så. Är rätt intressant att följa vissa "sparekonomers" portföljer. Att de tillåts kalla sig själva för "experter" är lite av ett mysterium
Citera
2017-11-12, 17:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Fredrik Craaford är en begåvad och framgångsrik trader om än hyperaggressiv och en svår personlighet. Det har jag läst i Den stora bankhärvan av Caroline Neurath. Denna bok kan ge en bra insyn för TS.
Fast TS pratar ju om daytraders som inte är samma sak som traders. Ingen har sagt att trading inte fungerar. Då man spekulerar på längre sikt och håller positioner öppna i dagar, veckor, månader.

Daytrading är då man enbart handlar intradag och aldrig håller en position över natten. Tror det är extremt svårt att tjäna pengar över sikt med det, t.ex >10 år. Kortsiktigt kan dom som håller på med daytrading göra vinster, men sen gäller det att hålla det uppe och fortsätta år efter år. Då sorteras turen bort allt eftersom, och skicklighet spelar en större roll.
Citera
2017-11-12, 17:19
  #10
Medlem
TheRiddle-s avatar
Ja bara tur är det ju inte, men det är väl ungefär som med poker, det krävs lite av den varan ändå. Svårt att vinna hur bra man än är om man bara får skitkort. Man kan gå in helt rätt men eftersom börsen också har en stor dos masspsykologi inblandad kan det ibland tyckas slumpartat. Så individuella trades kan ha ett visst tur-element. Det är väl därför många tror att det "bara" handlar om tur. Dom gjorde ett par trades, och så fick dom inte resultatet dom ville, det får man inte alltid även om man gör 100% rätt, och då tror dom att det bara handlar om tur. Det hjälper ju inte att det krävs enorma kunskaper för att göra rätt, och då dom flesta inte har möjlighet/tålamodet att skaffa sig dom här kunskaperna, är det ju lätt att bara avfärda det som ett roulette spel.

Men för att svara på var man kan få tag på de bästa daytradingproffsen: Det ju inte helt lätt, då dom flesta inte är särskilt hjälpsamma i det här yrket. Men om man definierar "proffs" som folk som lever på daytrading, så finns det ju alltid sidor som t.ex. Shareville som visar vilka trades andra gör. Finns säkert nåt liknande för Forex om du bara letar. Men rekommenderar inte att du "tar rygg" på dessa typer av traders, utan det är bättre att analysera hur och varför dom gör sina trades istället. Man kan ju alltid lära sig nåt.
Citera
2017-11-12, 17:20
  #11
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Lägg ut en kontaktannons i Dagens Industi eller Veckans Affärer. "Vän som delar intresse för daytrading sökes". Jag tror det skulle fungera. Du är inte ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
Ta det lugnt! Han har helt rätt. Det är väldigt mycket tur inblandat i aktier. Kolla på lite forskning så kan du se hur det ligger till.
Väldigt få personer besitter de här "skillsen" och många kunniga (bla nobelpristagare) menar att det är under 1 % av alla som slår index över tid. "Över tid" menas alltså med många år.

Även om man kan läsa rapporter, inlägg, uttalanden osv om företag och sen fatta beslut utifrån det handlar det trots allt om att man ska sia om framtiden. Hur lätt är det?

Jämförelsen med Zlatan kan vara den sämsta jag någonsin läst.


Hade säkert fått napp, men har svårt att tro det är av rätt person. Jag vill lära mig av de som redan kan det jag önskar att kunna, inte sitta och ha öppen debatt med en likasinnad. Finns ju chatttråden här till exempel.

Du säger dessutom att Zlatan-exemplet var ett dåligt sådant. Knappast. Zlatan får inte bollen i mål varje gång på grund av att han skulle ha tur, han får det för att han har övat på det. Övning ger färdighet. Hört talas om 10 000 timmars regeln? Zlatan har definitivt nått den, därav har han inte "tur" när han gör det han tränat stenhårt för.

Tror det sitter en massa dåliga förlorare och nej-sägare i denna del av FB, som gärna skyller sina egna tillkortakommanden på andra än just de själva. Vem har sagt att man blir bäst direkt? Dumheter. "Bara 1% av alla som försöker lyckas" - ja och? Vad fan tror ni egentligen? Att 50% av alla som trejdar blir proffs? Gäller det för musik och sport också eller? Lustigt att det inte är fler då..

Hade inga höga förväntningar på denna tråd iom att klimatet brukar vara såhär på denna del, men lite trist att ni bekräftar det.
__________________
Senast redigerad av rebekk 2017-11-12 kl. 17:37.
Citera
2017-11-12, 17:27
  #12
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
...
Jag ville ge några namn att titta på för att få en inblick i världen och några av de mest framgångsrika och intressanta.
Vi alla förstår vad en daytrader är. Tomato, tomato. Sluta var en besserwisser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback