2017-10-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Då var affär gjord. Blev två stycken Liebherr!
https://home.liebherr.com/en/gbr/products/household-appliances/floor-mounted-appliances-for-households/freestanding-fridge-freezers/details/cnsl-3033.html
Är inget stort märke i Sverige i privata hem men erkänt inom restaurang.

Var nästan omöjligt att hitta kylfrysar med 2 kompressorer och efter att jag suttit och läst 3-4 dagar orkade jag inte mer utan slog till.
Var av värde att slippa avfrosta, utseende, storlek och pris.
Sen får jag väl se huruvida det är bra produkter eller inte.

Noterbart är att jag tänkte köpa från trettio.se först. Dom skulle ha 2,200:- för att 'bära' (dra in pallen i min hiss och sen in i lägenheten), 1100:- först och sen när jag la till en kylfrys till så blev summan 2200:-.. Elgiganten tog 495:- för båda.

Jodå, märket är ganska stort även i Sverige men då under namnet MIELE.
Citera
2017-10-28, 20:21
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Dom såg ju riktigt bra ut när man kollade specifikationerna. De facto kan det ju va bra att testa lite ovanligare märken. Många av dom större märkena "lever ju bara på märket" och kan egentligen ha ganska kass kvalitet, men folk köper dom ändå för dom "vet det är bra", utan att kolla upp hur det egentligen är.
Men om det är så illa som Electrolux att en stor del av grejerna pajar redan efter några år, så kommer det ju inte ta så lång tid innan det blir känt skitmärke istället - och då får dom det jobbigt att "vinna tillbaka kunderna" sen.
Jag hoppas det blir bra. Får väl skriva här om 10 år om sakerna fortfarande fungerar. Eller snarare om det skulle vara så att dom rasar ihop =/
Jag hade gärna köpt Husqvarna/Electrolux. Men om man får vara beredd på ett 'måndagsexemplar' som går sönder inom några år så vill jag helst inte det. Billigaste märkena så visst då fattar jag att det kommer komma skit, men ett märke som tar betalt och framför sig som rejäl kvalité - då får det inte finnas utrymme för måndagsexemplar.
Är dessutom väldigt besviken på vad jag upplever som valhänt kundservice. Människor som skrivit mail till dom om hjälp med att ordna saker som till exempel sprucken ugnslucka och fått svar att 'köp ny ugn!' men när dom skriver på deras offentliga Facebook om samma problem erbjuds rejäl hjälp och lösning. Det är ett spel för galleriet som jag inte accepterar.
Vissa kunder har inte Facebook utan ringer eller skriver brev och ska få exakt samma hjälpt oavsett om folk ser svaren eller inte.
Noterbart är att det kan vara dessa åldrade kunder som sett till att företaget är där dom är idag!
Jag köper aktier och skulle aldrig investera i ett sådant företag!

.. ursäkta för utsvävningen..

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jodå, märket är ganska stort även i Sverige men då under namnet MIELE.
Är det inte så att Liebherr tillverkar Mieles saker? Eller etiketterar Liebherr om alla sina produkter till Miele för den svenska marknaden?
Citera
2017-10-28, 20:40
Medlem
Är det inte så att Liebherr tillverkar Mieles saker? Eller etiketterar Liebherr om alla sina produkter till Miele för den svenska marknaden?[/quote]
Enligt killen som jag köper mina vitvaror från så är det Liebherr som tillverkar grejerna. Jag tror att Miele för ett eller ett par år sedan köpte upp (delar av ?) Liebherr men att vitvarorna under en tid (1 år ?) skulle vara märkta Liebherr. Detta enligt killen på affären.
Citera
2017-10-28, 22:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Intressant där i andra tråden med hur lite dom faktiskt drar - även äldre skåp. Som jag misstänkte, överskattade jag ändå energiförbrukningen rejält i mitt exempel i förra inlägget (och därmed även den möjliga besparingen man kan göra) - men ides inte googla då, så jag bra "drog till i överkant" (vilket blev väldigt mycket i överkant).

Inte helt förvånande så är det bl a i Eon m fl nätägare som rekommenderar man ska köpa ny kyl och frys för att det "betalar sig, med mindre energiförbrukning". Verkligen bevis på att dom ljuger. Inte heller miljömässigt är det ju försvarbart att slänga fungerande grejer i förtid och tillverka nya. Allt nätbolagen är intresserade av är ju som sagt den besparingen som blir på deras när när folk byter till energisnålare vitvaror. Dom skiter totalt i vad det kostar för användarna eller i miljön.

En annan idiotrekommendation man får i deras (och även på andra håll där det tipsas om att spara el - diverse miljömuppar, typ miljöpartister) är att inte ha kallare än 5°C i kylen. När ett kylskåp nu drar så lite, gör det ju inte särskilt stor skillnad mellan att ha t ex 3°C och 5 - men det gör enorm skillnad på matens hållbarhet.
Enl min erfarenhet kan hållbarheten på t ex kött och vissa grönsaker nästan halveras med 5 istället för 2-3° (som jag brukar ha) - kollar man rekommendationerna på t ex kyckling brukar det dessutom stå "kylvara, förvaras vid högst +4°C".
Elmätningen jag refererade till där var på morsans gamla kyl/sval från 1988. Jag ska nog ta och mäta på min kyl/frys också men jag tror jag ska ta och frosta av den först för det var ett tag sedan och frysen har rätt gott om is på förångaren.

Ja om ett par grader lägre temperatur kan rädda en del mat från kassation så uppväger det säkert merförbrukningen av el med råge. Energin som läcker in i skåpet från rummet och som kylkompressorn sedan måste jobba för att föra ut ur kylutrymmet är ju proportionell mot temperaturdiffereansen rum-kylskåp. Har man 20 ºC i rummet så krävs det (20-3)/(20-5)=1,13 alltså 13 % mer energitransport. Detta skulle kunna betyda 13 % mer elförbrukning men så får kylprocessen lite lägre effektivitet vid större temperaturdifferens också så säg 15 % extra el för att hålla 3 istället för 5 grader i kylen. Ligger kylens elförbrukning runt 200 kWh/år så snackar vi 30 spänn extra om året för de där två graderna kallare.

Citat:
[...]
Är det inte så att Liebherr tillverkar Mieles saker? Eller etiketterar Liebherr om alla sina produkter till Miele för den svenska marknaden?
Det verkar som att många av Mieles kylar och frysar är tillverkade av Liebherr där Miele bara typ sätter på ett annat klistermärke, en källa: http://ths.gardenweb.com/discussions/3384558/liebherr-or-miele-fridge-reliability-and-extended-warranty

Men de säljs ju även under namnet Liebherr i Sverige så alla får inte nytt klistermärke.

Mobilkranarna däremot säljs alltid under namnet Liebherr, aldrig Miele: https://www.liebherr.com/en/bra/products/mobile-and-crawler-cranes/mobile-cranes/ltm-mobile-cranes/ltm-mobile-cranes.html
Citera
2017-11-11, 17:48
Medlem
Isnatts avatar
Har fått mina kylfryskåp nu. Köpte lite smalare (55 cm) men har ju två och bor själv så är inga problem och dessutom står dom fritt så det ser inte konstigt ut.
Väldigt snygga och med fläkt inne i skåpet som man kan sätta på om man vill få samma kyla i hela kylen. Brukar ju bli varmare upptill annars.

Vill hänga om dörrarna på den ena vilket jag inte klarar på egen hand, försökte men kom inte åt där torxen skulle in och behövs fler händer. Ringde första bästa kylfirma och dom skulle ha 1200:- för det.. får se.

Hade dessutom enorm tur med mina gamla kylfrysar, hade två:
Det som fortfarande var helt lyckades jag sälja för 2000:-.
Och när jag googlade om det var nåt jag skulle tänka på med mina nya skåp så läste jag i ett forum att man kunde kontakta sitt försäkringsbolag angå det trasiga skåpet - som jag gjort mig av med.
Sagt och gjort, gjorde en anmälan att det gått sönder och fick sen ringa upp försäkringsbolaget. Drygt 5 år gammalt skåp men dom betalade ut 4 500:- till mig som ersättning!
Så totalt lyckades jag täcka 6500:- av dom 16 000:- mina nya skåp kostade!
Citera
2017-11-12, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller med om att Miele är bra, eller bäst egentligen, men inte att det är dyrt.

Exempel:
Om man köper en Electrolux för 7 000 som håller i tio år eller en Miele för 14 000 som håller i 20 år, är Mielen dyr då?

Ja, då är Mielen dyr. Efter sju år får jag nya fräscha modernare vitvaror. De 7k som jag har haft i tio år har jag satt på börsen och tjänat en hacka på med.
Citera
2017-11-13, 06:54
Medlem
Citat:
Har fått mina kylfryskåp nu. Köpte lite smalare (55 cm) men har ju två och bor själv så är inga problem och dessutom står dom fritt så det ser inte konstigt ut.
Väldigt snygga och med fläkt inne i skåpet som man kan sätta på om man vill få samma kyla i hela kylen. Brukar ju bli varmare upptill annars.

Vill hänga om dörrarna på den ena vilket jag inte klarar på egen hand, försökte men kom inte åt där torxen skulle in och behövs fler händer. Ringde första bästa kylfirma och dom skulle ha 1200:- för det.. får se.

Hade dessutom enorm tur med mina gamla kylfrysar, hade två:
Det som fortfarande var helt lyckades jag sälja för 2000:-.
Och när jag googlade om det var nåt jag skulle tänka på med mina nya skåp så läste jag i ett forum att man kunde kontakta sitt försäkringsbolag angå det trasiga skåpet - som jag gjort mig av med.
Sagt och gjort, gjorde en anmälan att det gått sönder och fick sen ringa upp försäkringsbolaget. Drygt 5 år gammalt skåp men dom betalade ut 4 500:- till mig som ersättning!
Så totalt lyckades jag täcka 6500:- av dom 16 000:- mina nya skåp kostade!

Har du länk till svensk återförsäljare? Kan inte se något på din tidigare länk.
Citera
2017-11-13, 14:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Har du länk till svensk återförsäljare? Kan inte se något på din tidigare länk.
Här är min kylfrys;
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys-kombiskap/CNSL303321/liebherr-comfort-kyl-frys-kombiskap-cnsl-3033-21-180cm

http://www.wittsverige.se/Liebherr/Fristaaende_kyl-_frysskaap/No-Frost_kyl-_frysskaap/CNsl_3033-21_001
Citera
2023-01-18, 22:42
Medlem
Liebherr VAR bra tidigare. Men, deras nya modeller har någon sorts miljövänelig "inverter" (greenwash för att slipa marginalerna?) vilket gör att enheterna låter och brummar precis som alla andra kylar.

Absolut INTE längre värt den enorma premie de åtnjutit för sina "super silent" kylar.

"Super silent" var korrekt, men är numera snudd på falsk marknadsföring eftersom många andra kylar är minst lika "silent".
Senast redigerad av fokuserapafakta 2023-01-18 kl. 22:53.
Citera
2023-01-28, 09:25
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Liebherr VAR bra tidigare. Men, deras nya modeller har någon sorts miljövänelig "inverter" (greenwash för att slipa marginalerna?) vilket gör att enheterna låter och brummar precis som alla andra kylar.

Absolut INTE längre värt den enorma premie de åtnjutit för sina "super silent" kylar.

"Super silent" var korrekt, men är numera snudd på falsk marknadsföring eftersom många andra kylar är minst lika "silent".
Tack för varning. Är på lågintensiv jakt igen efter en ny kyl och det kommer inte bli Liebherr. Mina förra kylar var förvisso bra så länge jag bodde kvar i bostaden MEN anledningen till att jag inte kommer köpa dessa igen var av den enkla anledningen att dom redan efter 10 sekunder med öppen dörr började pipa med en extremt störande ton.
Ungefär lika störande som när nån plingar intensivt på ens ytterdörr. Man blir galen.
Varje gång jag öppnade dörren för att plocka ut lite grejer, städa eller plocka in saker började den.
Kommer ALDRIG köpa liebherr igen så länge jag inte vet per facto att det där ljudet inte kommer uppstå.
Citera
2023-01-29, 17:21
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Tack för varning. Är på lågintensiv jakt igen efter en ny kyl och det kommer inte bli Liebherr. Mina förra kylar var förvisso bra så länge jag bodde kvar i bostaden MEN anledningen till att jag inte kommer köpa dessa igen var av den enkla anledningen att dom redan efter 10 sekunder med öppen dörr började pipa med en extremt störande ton.
Ungefär lika störande som när nån plingar intensivt på ens ytterdörr. Man blir galen.
Varje gång jag öppnade dörren för att plocka ut lite grejer, städa eller plocka in saker började den.
Kommer ALDRIG köpa liebherr igen så länge jag inte vet per facto att det där ljudet inte kommer uppstå.
Hej

Erfaren inom yrket, antingen så väljer det allra billigaste och hoppas att det håller vilket det för det mesta gör, själv använder jag den principen då jag förstår hur marknaden och hur elektriska komponenter fungerar. I andra fall så väljer du ett mellanting alltså priset som är straxt över dom billigaste produkterna. Väljer du dom dyraste produkterna så som Miele/Libherr så kan jag säga att dessa produkter har mång fler komponenter än dom "vanliga" vitvarorna. Desstå mer prylar på ett spätt dessuto mer problem, vilket är logiskt. Om du inte har ett problem att avfrosta en frys varannat år så välj hellre den produkten.

Mvh//Vitman-33
Senast redigerad av Vitman-33 2023-01-29 kl. 17:23.
Citera
2023-02-07, 19:50
Medlem
Citat:
Tack för varning. Är på lågintensiv jakt igen efter en ny kyl och det kommer inte bli Liebherr. ...

Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Hej
Mvh//Vitman-33

Liebherr har verkligen tappat greppet. De är som om BMW skulle börja göra lådbilar och sälja dem med BWM märken. Verkligen avråder.

Den viktiga frågan är dock, vilka kylar finns det som är RIKTIGT TYSTA? . Mycket mycket intresserad då jag överväger att sälja/skrota den här bluffprodukten från Liebherr och köpa ny. Trots allt så är Liebherr lågt rejtade när det kommer till decibell. Dvs. de lyckas på något vis få mätvärdena att se bra ut, även om de övergivit sin tidigare faktiskt tysta produktlinje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in