2017-10-23, 18:39
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag har två stycken kylskåp kombination med frys. Dvs uppe är det kyl, nedtill frys. Oerhört praktiskt och en väldigt bra lösning istället för att ha en stor frys och en stor kyl enligt mig.
2 såna här har jag: https://img.prisguiden.no/473/473567/i_473567.354x400m.jpg

I alla fall, dom är väl 6-7 år och nu har den ena gått sönder. Den håller inte kylan ordentligt, oerhört irriterande.
Dom är ju enligt mig ganska nya. När jag växte upp hade vi samma kyl och frys hela min uppväxt och i källaren stod även en frysbox i alla år.
Samma sak på lantstället: när det köptes in för över 30 år sedan stod där en kyl/fryskombi av märket Zanussi. När lantstället i år såldes var det samma gamla Zanussi fortfarande.
När jag googlat efter bra produkter har jag stött på många liknande historier.

Jag vil gärna köpa vitvaror med kvalitet. Men nu litar jag inte på Husqvarna. Läste även på deras Facebook och folk var upprörda över kvalitén och bristen på service från företaget.
Det duger inte åt mig.
Kanske har jag bara haft otur med min trasiga kylutrustning? Men även deras professionella utrustning (Electrolux) jag arbetat med i restauranger i många år har haft stora problem som genererat dyrbara reparationer. Så man börjar ju undra hur det står till med kvalitén.

Har hört gott om Miele och Liebherr. Kan väl tänka mig att lägga runt 10 000:- på en bra kyl-frys.
Elförbrukningen bryr jag mig inte om, gör mig inte glad att den drog lite el om den inte lever länge.

Så, om jag ska köpa ny kyl- och fryskomboskåp, vilket bör jag välja?
Citera
2017-10-23, 20:31
Medlem
idiamindadas avatar
Alla tillverkare har olika prissegment. När du köper kyl/frys - se till att de båda enheterna har varsin kompressor. Billiga och sämre delar på en kompressor. Köp så dyrt som möjligt med så lite finesser som möjligt. Undvik sådant lafs som inbyggd ismaskin, bubbelvattengenerator osv. Miele är bra och dyrt.
Citera
2017-10-23, 20:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Alla tillverkare har olika prissegment. När du köper kyl/frys - se till att de båda enheterna har varsin kompressor. Billiga och sämre delar på en kompressor. Köp så dyrt som möjligt med så lite finesser som möjligt. Undvik sådant lafs som inbyggd ismaskin, bubbelvattengenerator osv. Miele är bra och dyrt.

Håller med om att Miele är bra, eller bäst egentligen, men inte att det är dyrt.

Exempel:
Om man köper en Electrolux för 7 000 som håller i tio år eller en Miele för 14 000 som håller i 20 år, är Mielen dyr då?
Citera
2017-10-23, 20:44
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Inbyggd ismaskin är uteslutet. Har för övrigt en ismaskin jag kopplar in vid fester, annars duger dom vanliga från isformarna.
En sak jag uppskattar i den lösning jag har nu är att grönsakslådorna är möjliga att dra ut helt från kylen, dom sitter i några slags skenor. Brukar fylla grönsakslådan med 24 flaskor öl. Sen är det smidigt att liksom skjuta in och ut den när jag tar öl. Smidigt ställe att ha ölen på.
Men det har inte så mycket med kvalité på kyllösningen att göra..

Är sugen på kanske en riktigt stor kyl. http://www.appliancesdirect.co.uk/Images/CBNES6256_1_LargeProductImage.jpg?width=450&height =450&v=1

Har för övrigt mailat reparatör angående min trasiga kylfrys men inte fått svar. Tänker att det kanske är skitsamma att hålla på och reparera för 2-3000:- och så kanske den pajar om nåt år igen. Att det är bättre att köpa en ny istället. Lite trist bara att få två olika kylfrysar då den ena av dom två jag har ju fortfarande är fungerade..
Citera
2017-10-23, 20:55
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller med om att Miele är bra, eller bäst egentligen, men inte att det är dyrt.

Exempel:
Om man köper en Electrolux för 7 000 som håller i tio år eller en Miele för 14 000 som håller i 20 år, är Mielen dyr då?

Så sant, men folk brukar inte tänka så.
Citera
2017-10-23, 20:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Så sant, men folk brukar inte tänka så.

Nej, tyvärr, och då tog jag ändå i för att få ett enkelt räkneexempel jist för att folk inte kan tänka.

Underligt att inte alla kör omkring i Dacia, det är ju billiga.
Citera
2017-10-24, 04:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bosch står inte högt i kurs efter en kyl&frys som väsnades från första dagen och kompressor som skar efter 2år, elektrohelios står ännu lägre efter att 2 kyl&frys höll i totalt 4år :/ kan kallt räkna med att hyresvärden köpt det billigaste som hittades.
Citera
2017-10-24, 10:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bosch står inte högt i kurs efter en kyl&frys som väsnades från första dagen och kompressor som skar efter 2år, elektrohelios står ännu lägre efter att 2 kyl&frys höll i totalt 4år :/ kan kallt räkna med att hyresvärden köpt det billigaste som hittades.

Som sagt så har respektive fabrikat olika prissegment. Har själv erfarenhet av 2 st. Elektrohelios kyl/frys som fungerade fint efter 25 år. Ett temostatbyte på den ena bara. Slängdes till slut för att de såg gamla ut, inte för bristande funktions skull.
Citera
2017-10-24, 15:09
Medlem
Isnatts avatar
Har pratat med en gubbe som reparerat köksutrustning på mitt jobb. Han påstod att det inte var någon idé att reparera hemmautrustning utan uppmanade mig att köpa ny istället.
Rekommenderade mig även att kolla in Cylinda.
En sak sak som mina Husqvarna varit bra på är i alla fall att hålla kylan. Har mätt rätt ofta med termometer och det har varit bra, även automatiska avfrostningen har fungerat fint i alla år.

Jag måste köpa ny kylfrys den här veckan i alla fall och har bestämt mig för att inte köpa en stor jävel utan ha så som jag haft; 2 stycken kylfrys bredvid varandra. Frågan är ju, ska jag ha två olika skåp? Ser ju lite illa ut men..

Har dom skrivit fel eller kostar verkligen det här aset en halv miljon?
https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/side-by-side/product/liebherr-sbsbs7353/
Citera
2017-10-24, 15:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har pratat med en gubbe som reparerat köksutrustning på mitt jobb. Han påstod att det inte var någon idé att reparera hemmautrustning utan uppmanade mig att köpa ny istället.

Har dom skrivit fel eller kostar verkligen det här aset en halv miljon?
https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/side-by-side/product/liebherr-sbsbs7353/

Passa på nu, de drar ju av 10% på priset!
Hemmautrustning lönar sig visst att reparera, men det beror lite på hur gammal utrustningen är, vad det är som gått sönder etc. Man får också RUT-avdrag på reparationen numera! Se till att dina nya skåp har dubbla kompressorer, kombo-skåp med bara en kompressor är skräp. Du var tydligen inte intresserad av energin, men jag skulle ändå välja minst ett A+ -skåp. Elen blir ju bara dyrare och dyrare, och i ett hem (elvärme oräknat) så är kyl/frys de största energislukarna.
Citera
2017-10-24, 15:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Passa på nu, de drar ju av 10% på priset!
Hemmautrustning lönar sig visst att reparera, men det beror lite på hur gammal utrustningen är, vad det är som gått sönder etc. Man får också RUT-avdrag på reparationen numera! Se till att dina nya skåp har dubbla kompressorer, kombo-skåp med bara en kompressor är skräp. Du var tydligen inte intresserad av energin, men jag skulle ändå välja minst ett A+ -skåp. Elen blir ju bara dyrare och dyrare, och i ett hem (elvärme oräknat) så är kyl/frys de största energislukarna.
Tar två

Bor i bostadsrätt där elen ingår så drabbas inte av höga elräkningar pga min elektronik. Men visst, slösar ändå inte.

Min utrustning är kanske 6-7 år och nu när den trasiga kylen är avstängd men den som fungerar är igång märker jag hur mycket den trasiga låtit under lång tid. Nu är det tyst, den trasiga har låtit och nog varit dålig ett bra tag.

Vad är det för skillnad på två kompressorer kontra att bara ha en? Mina kommer ju stå fritt så att säga, så vill inte att det låter för mycket. Är dom inbyggda så är det ju dämpande material runt om.
Citera
2017-10-24, 15:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tar två

Bor i bostadsrätt där elen ingår så drabbas inte av höga elräkningar pga min elektronik. Men visst, slösar ändå inte.

Min utrustning är kanske 6-7 år och nu när den trasiga kylen är avstängd men den som fungerar är igång märker jag hur mycket den trasiga låtit under lång tid. Nu är det tyst, den trasiga har låtit och nog varit dålig ett bra tag.

Vad är det för skillnad på två kompressorer kontra att bara ha en? Mina kommer ju stå fritt så att säga, så vill inte att det låter för mycket. Är dom inbyggda så är det ju dämpande material runt om.

Med två kompressorer så har kyldelen och frysdelen var sin kompressor. Med bara en kompressor är det en ventil som styr vart det ska "pumpas". En-kompressors kombo-skåp är billighetslösning/lågbudgetlösning som inte håller så länge. Vill man ha ett bra skåp, ska det vara dubbla kompressorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in