Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Då var affär gjord. Blev två stycken Liebherr!
https://home.liebherr.com/en/gbr/products/household-appliances/floor-mounted-appliances-for-households/freestanding-fridge-freezers/details/cnsl-3033.html
Är inget stort märke i Sverige i privata hem men erkänt inom restaurang.
Var nästan omöjligt att hitta kylfrysar med 2 kompressorer och efter att jag suttit och läst 3-4 dagar orkade jag inte mer utan slog till.
Var av värde att slippa avfrosta, utseende, storlek och pris.
Sen får jag väl se huruvida det är bra produkter eller inte.
Noterbart är att jag tänkte köpa från trettio.se först. Dom skulle ha 2,200:- för att 'bära' (dra in pallen i min hiss och sen in i lägenheten), 1100:- först och sen när jag la till en kylfrys till så blev summan 2200:-.. Elgiganten tog 495:- för båda.
Dom såg ju riktigt bra ut när man kollade specifikationerna. De facto kan det ju va bra att testa lite ovanligare märken. Många av dom större märkena "lever ju bara på märket" och kan egentligen ha ganska kass kvalitet, men folk köper dom ändå för dom "vet det är bra", utan att kolla upp hur det egentligen är.
Men om det är så illa som Electrolux att en stor del av grejerna pajar redan efter några år, så kommer det ju inte ta så lång tid innan det blir känt skitmärke istället - och då får dom det jobbigt att "vinna tillbaka kunderna" sen.
Förresten så har jag bott i några hyreslägenheter där allt varit Electrolux och kylskåpen har funkat bra - spisarna däremot, har varit en katastrof. 2 gånger har jag råkat ut för att det är kortslutning i en platta. Ena spisen var det när man vred på ett visst värmeläge på en platta - "poff" så gick alla säkringar inkl huvudsäkringen på 1 eller 2 faser (roligt när det händer fredag kväll och hyresvärden är en sån där fitta som låser in huvudsäkringarna. Så får man vänta flera dagar på att dom ska komma och byta säkring)
Andra gången med termostatstyrd platta som funkade en viss tid - sen poff. Samma sak igen (nu vet jag dock hur man pillar upp låset, så man kommer åt huvudsäkringarna iallafall och kan byta själv om det behövs, samt kolla sin elmätare och lite annat - men vid den tidpunkten så var jag nyinflyttad och hade inte lärt mig det).
3:e spisen blev det jordfel så jordfelsbrytaren löste ut mitt när man står med halvfärdigt käk. Fick göra en fulkoppling och koppla från skyddsjord från spisens hölje (och sen låta bli att ta i höljet och diskbänken eller köksfläkten samtidigt, haha) - så man kunde göra klart käket. Sen när jag lagade käk nästa gång kom felet tillbaka - så jag gjorde samma sak igen. Sen när jag satte tillbaka skyddsjorden den gången funkade det och har inte kommet tillbaka sen dess (det var för 4 år sen)
- kanske bara fukt nånstans eller så.
EDIT: Åldern på grejerna är ju relevant. Den första såg inte ut att va så många år (det mesta var blankt och fint). Andra spisen var helt ny (hade bara använt den nån månad eller något när plattan la av). Den 3:e hade stått 6 år - men knappt använts (det var en lägenhet kommunen använt som typ kontor innan)
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Du kan ju spana in min gamla tråd, främst från inlägg # 10 och framåt:
(FB) Kylskåp funkar då och då. Går det att laga till rimlig insats?
Jag skulle säga att det lönar sig bra att laga om det är en bra gammal kyl där bara termostaten gått sönder, en lika hållbar kyl hittar du knappt idag, om den du har är tillräckligt gammal och bra alltså. Är det bara trasig termostat så lönar det sig bra att laga även om det skulle vara ett nyare skåp av sämre kvalitet, det är inte säkert att ett helt nytt skåp kommer att hålla längre.
Och energibesparingen är så otroligt liten att det lönar sig aldrig att byta till nyare bara för det.
Mig kostade det 400 kr för en ny termostat (kunde fått för halva priset på nätet) och en kvarts jobb, termostatbyte borde alla som inte är gravt invalidiserade klara av.
Intressant där i andra tråden med hur lite dom faktiskt drar - även äldre skåp. Som jag misstänkte, överskattade jag ändå energiförbrukningen rejält i mitt exempel i förra inlägget (och därmed även den möjliga besparingen man kan göra) - men ides inte googla då, så jag bra "drog till i överkant" (vilket blev väldigt mycket i överkant).
Inte helt förvånande så är det bl a i Eon m fl nätägare som rekommenderar man ska köpa ny kyl och frys för att det "betalar sig, med mindre energiförbrukning". Verkligen bevis på att dom ljuger. Inte heller miljömässigt är det ju försvarbart att slänga fungerande grejer i förtid och tillverka nya. Allt nätbolagen är intresserade av är ju som sagt den besparingen som blir på deras när när folk byter till energisnålare vitvaror. Dom skiter totalt i vad det kostar för användarna eller i miljön.
En annan idiotrekommendation man får i deras (och även på andra håll där det tipsas om att spara el - diverse miljömuppar, typ miljöpartister) är att inte ha kallare än 5°C i kylen. När ett kylskåp nu drar så lite, gör det ju inte särskilt stor skillnad mellan att ha t ex 3°C och 5 - men det gör enorm skillnad på matens hållbarhet.
Enl min erfarenhet kan hållbarheten på t ex kött och vissa grönsaker nästan halveras med 5 istället för 2-3° (som jag brukar ha) - kollar man rekommendationerna på t ex kyckling brukar det dessutom stå "kylvara, förvaras vid högst +4°C".