2017-10-24, 15:35
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Med två kompressorer så har kyldelen och frysdelen var sin kompressor. Med bara en kompressor är det en ventil som styr vart det ska "pumpas". En-kompressors kombo-skåp är billighetslösning/lågbudgetlösning som inte håller så länge. Vill man ha ett bra skåp, ska det vara dubbla kompressorer.
Ok, tack. Ja det är ett bra skåp jag vill ha!
Citera
2017-10-24, 15:48
Medlem
Citat:
Passa på nu, de drar ju av 10% på priset!
Hemmautrustning lönar sig visst att reparera, men det beror lite på hur gammal utrustningen är, vad det är som gått sönder etc. Man får också RUT-avdrag på reparationen numera!

om det är lönt att reparera ? det kostar ca 1500 kr att ta hem en vitvarutekniker som kollar om det är lönt att laga
Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-24, 15:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om det är lönt att reparera ? det kostar ca 1500 kr att ta hem en vitvarutekniker som kollar om det är lönt att laga
Med vänlig hälsning
t

Reparerade min diskmaskin i dagarna, (två år gammal, körs dagligen), kostade 500:- efter RUT-avdrag som man får direkt på priset. Skulle aldrig orkat med omaket att köpa en ny för minst 10x de pengarna. Men hade maskinen varit 6-7 år, hade jag givetvis köpt en ny.
Citera
2017-10-24, 16:50
Medlem
Citat:
Reparerade min diskmaskin i dagarna, (två år gammal, körs dagligen), kostade 500:- efter RUT-avdrag som man får direkt på priset. Skulle aldrig orkat med omaket att köpa en ny för minst 10x de pengarna. Men hade maskinen varit 6-7 år, hade jag givetvis köpt en ny.
2 år gammal då har du reklamationsrätt då skall du inte betala något om inte du själv orsakade felet

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-24, 16:56
Medlem
Citat:
Passa på nu, de drar ju av 10% på priset!
Hemmautrustning lönar sig visst att reparera, men det beror lite på hur gammal utrustningen är, vad det är som gått sönder etc. Man får också RUT-avdrag på reparationen numera! Se till att dina nya skåp har dubbla kompressorer, kombo-skåp med bara en kompressor är skräp. Du var tydligen inte intresserad av energin, men jag skulle ändå välja minst ett A+ -skåp. Elen blir ju bara dyrare och dyrare, och i ett hem (elvärme oräknat) så är kyl/frys de största energislukarna.

Man tjänar ju ingenting på att välja ett energisnålare skåp om det håller sämre. Man får mycket el för det priset som ett nytt skåp kostar.
Säg man får välja mellan ett skåp för 7000 som håller i 10 år (som exemplet ovan) som kanske är märkt energiklass B - sen ett som är klass A+, kostar lika mycket och håller 7 år. Då kostar det ena 700 per år i snitt och det andra 1000 kr/år i snitt. Nu har jag inte skillnaden mellan energiklasserna i huvudet eller vad genomsnittseffekten brukar ligga på för ett kylskåp - men det handlar ju om under 100 W effekt i snitt. För 300 kr får man ju oftast inte mindre än 300 kWh.

Om det snålare skåpet skåpet då drar kanske 30 W mindre i snitt (>30% energibesparing), så krävs ju en drifttid på 10 000 timmar för att täcka upp för den kortare livslängden - det är bara 8766 timmar på ett år. Nu blir det ju lite gissningar eftersom man inte har alla nummer i huvudet. Men man ser ju vilken storleksordning man hamnar i
- och att det förmodligen inte lönar sig att köpa sämre kvalitet bara för det har högsta energiklassen.

Dessutom tror jag många överskattar elpriserna grovt när dom jagar kWh. Iallafall när det handlar om andra förbrukare än uppvärmning (uppvärmning är ju där det överlägset största energibehovet i bostäder). Nätavgifterna har höjts på senare tid och dom är ju lika stora oavsett hur mycket man förbrukar.
Man vet ju att det finns någon baktanke när elbolag som Eon, Fortum m fl går ut och uppmanar folk att spara energi. Det handlar ju inte om miljö och annat - det är bara svepskäl. Dom är intresserade av är att tjäna pengar och inget annat. Om folk minskar sin förbrukning så betyder det att behoven av att bygga ut bygga ut/förstärka elnäten minskar och på så sätt kan dom ta ut mer vinst. Man kan ju inte välja nätleverantör - till skillnad mot när det gäller den förbrukade elen, där man har ett utbud vilka man kan köpa av. Helt förjävligt när dom plockar ut stora vinster - men det är ju en annan diskussion.

https://www.di.se/nyheter/storvinst-for-eljattar-efter-avgiftshojningar/

Undrar hur det kommer bli sen när elbilar börjar bli vanliga. Då kommer ju näten ovillkorligen behöva byggas ut i stor skala.
Citera
2017-10-24, 18:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Man tjänar ju ingenting på att välja ett energisnålare skåp om det håller sämre. Man får mycket el för det priset som ett nytt skåp kostar.
Säg man får välja mellan ett skåp för 7000 som håller i 10 år (som exemplet ovan) som kanske är märkt energiklass B - sen ett som är klass A+, kostar lika mycket och håller 7 år. Då kostar det ena 700 per år i snitt och det andra 1000 kr/år i snitt. Nu har jag inte skillnaden mellan energiklasserna i huvudet eller vad genomsnittseffekten brukar ligga på för ett kylskåp - men det handlar ju om under 100 W effekt i snitt. För 300 kr får man ju oftast inte mindre än 300 kWh.

Om det snålare skåpet skåpet då drar kanske 30 W mindre i snitt (>30% energibesparing), så krävs ju en drifttid på 10 000 timmar för att täcka upp för den kortare livslängden - det är bara 8766 timmar på ett år. Nu blir det ju lite gissningar eftersom man inte har alla nummer i huvudet. Men man ser ju vilken storleksordning man hamnar i
- och att det förmodligen inte lönar sig att köpa sämre kvalitet bara för det har högsta energiklassen.

Dessutom tror jag många överskattar elpriserna grovt när dom jagar kWh. Iallafall när det handlar om andra förbrukare än uppvärmning (uppvärmning är ju där det överlägset största energibehovet i bostäder). Nätavgifterna har höjts på senare tid och dom är ju lika stora oavsett hur mycket man förbrukar.
Man vet ju att det finns någon baktanke när elbolag som Eon, Fortum m fl går ut och uppmanar folk att spara energi. Det handlar ju inte om miljö och annat - det är bara svepskäl. Dom är intresserade av är att tjäna pengar och inget annat. Om folk minskar sin förbrukning så betyder det att behoven av att bygga ut bygga ut/förstärka elnäten minskar och på så sätt kan dom ta ut mer vinst. Man kan ju inte välja nätleverantör - till skillnad mot när det gäller den förbrukade elen, där man har ett utbud vilka man kan köpa av. Helt förjävligt när dom plockar ut stora vinster - men det är ju en annan diskussion.

https://www.di.se/nyheter/storvinst-for-eljattar-efter-avgiftshojningar/

Undrar hur det kommer bli sen när elbilar börjar bli vanliga. Då kommer ju näten ovillkorligen behöva byggas ut i stor skala.

Jag tror nog det blir svårt att hitta ett B-klassat kyl/frysskåp idag från de större tillverkarna. Mina skåp är A-klassade (köpta 2006), vilket var det bästa då. De funkar bra fortfarande. Köper man B-klassat idag, är det nog någon B-tillverkare som tillverkat skåpet, med B-kvalitet. Tror knappast att sådana håller längre än från etablerade, välkända firmor.

Orkade inte citera flera, men kan svara på varför jag inte reklamerade diskmaskinen (reklamationsrätten är för övrigt tre år) beror på "ORKA!", dvs. för en femhundring orkar jag inte gå igenom reklamationsprocessen och diska för hand under tiden.. Typ så. Annars hade jag givetvis reklamerat!

Tillägg: Givetvis är det så att ju fler energisnåla apparater vi köper/ ju mer vi minskar elförbrukningen, desto mer höjs elpriset/elskatten! Kommer ihåg 80-talet när man gjorde av med 35000 kWh, idag knappt 18.000 kWh. Vad kostade elen på 80-talet? -Jo, 7 öre kWh! -Pengarna måste in, som finansminister Feldt sa!
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-24 kl. 18:58.
Citera
2017-10-24, 19:27
Medlem
Isnatts avatar
Har suttit hela dagen idag och läst och haft mig efter bra vitvaror. Är ett skitarbete faktiskt att bilda sig en uppfattning, svårt att hitta info om produkterna till och med på producenternas hemsidor.
Bestämda mig för Liebherr eller Miele. Men så läste jag bra om Siemens och så började jag försöka läsa på allt jag hittade från folk som ägde siemens, och sen kolla upp deras produkter osv. Tar fan aldrig slut och jag är noggrann.

Har i alla fall blivit än mer avskräckt av Husqvarna Electrolux

https://www.byggahus.se/forum/threads/frys-electrolux-husqvarna-problem.302467/

https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-electrolux-husqvarna-vitvaror.118239/

Visst, är så klart dom som blivit besvikna som låter mest men när man läser runt lite så är ju människor både uppgivna, arga och besvikna på att dom inte får hjälp eller att produkterna rasar. Trist på gammalt fint varumärke.
Citera
2017-10-24, 21:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har pratat med en gubbe som reparerat köksutrustning på mitt jobb. Han påstod att det inte var någon idé att reparera hemmautrustning utan uppmanade mig att köpa ny istället.
Rekommenderade mig även att kolla in Cylinda.
En sak sak som mina Husqvarna varit bra på är i alla fall att hålla kylan. Har mätt rätt ofta med termometer och det har varit bra, även automatiska avfrostningen har fungerat fint i alla år.

Jag måste köpa ny kylfrys den här veckan i alla fall och har bestämt mig för att inte köpa en stor jävel utan ha så som jag haft; 2 stycken kylfrys bredvid varandra. Frågan är ju, ska jag ha två olika skåp? Ser ju lite illa ut men..

Har dom skrivit fel eller kostar verkligen det här aset en halv miljon?
https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/side-by-side/product/liebherr-sbsbs7353/
Du kan ju spana in min gamla tråd, främst från inlägg # 10 och framåt: (FB) Kylskåp funkar då och då. Går det att laga till rimlig insats?

Jag skulle säga att det lönar sig bra att laga om det är en bra gammal kyl där bara termostaten gått sönder, en lika hållbar kyl hittar du knappt idag, om den du har är tillräckligt gammal och bra alltså. Är det bara trasig termostat så lönar det sig bra att laga även om det skulle vara ett nyare skåp av sämre kvalitet, det är inte säkert att ett helt nytt skåp kommer att hålla längre.

Och energibesparingen är så otroligt liten att det lönar sig aldrig att byta till nyare bara för det.

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
Med vänlig hälsning
t
Mig kostade det 400 kr för en ny termostat (kunde fått för halva priset på nätet) och en kvarts jobb, termostatbyte borde alla som inte är gravt invalidiserade klara av.
Citera
2017-10-25, 16:48
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du kan ju spana in min gamla tråd, främst från inlägg # 10 och framåt: (FB) Kylskåp funkar då och då. Går det att laga till rimlig insats?

Jag skulle säga att det lönar sig bra att laga om det är en bra gammal kyl där bara termostaten gått sönder, en lika hållbar kyl hittar du knappt idag, om den du har är tillräckligt gammal och bra alltså. Är det bara trasig termostat så lönar det sig bra att laga även om det skulle vara ett nyare skåp av sämre kvalitet, det är inte säkert att ett helt nytt skåp kommer att hålla längre.
.
Jag orkar inte pilla med saker och har inte kunskap heller. Vill ogärna göra nåt dumt när det gäller el, vatten, och annat man inte vill ha 'lös' i lägenheten.

Gjorde dessutom en fuling. Märkte att även kylskåpet och inte bara frysdelen var trasig nu. Inget funkade och det var +20 grader i båda skåpen.
La ut en annons på internet att 'trasigt kyl/frysskåp säljes bla bla' och satte 200:- för skroten.
Ringde direkt, några minuter senare hade jag 200:- på kontot och karln kommer och hämtar skåpet om några dagar.
Så istället för att JAG får ombesörja bortfraktning kommer det en man och gör det åt mig och betalar mig även 200:- för det

Nu ska jag för övrigt rota vidare i vad för skåp det är jag ska ha.. Blev inte klar igår..
Citera
2017-10-28, 06:34
Medlem
Isnatts avatar
Då var affär gjord. Blev två stycken Liebherr!
https://home.liebherr.com/en/gbr/products/household-appliances/floor-mounted-appliances-for-households/freestanding-fridge-freezers/details/cnsl-3033.html
Är inget stort märke i Sverige i privata hem men erkänt inom restaurang.

Var nästan omöjligt att hitta kylfrysar med 2 kompressorer och efter att jag suttit och läst 3-4 dagar orkade jag inte mer utan slog till.
Var av värde att slippa avfrosta, utseende, storlek och pris.
Sen får jag väl se huruvida det är bra produkter eller inte.

Noterbart är att jag tänkte köpa från trettio.se först. Dom skulle ha 2,200:- för att 'bära' (dra in pallen i min hiss och sen in i lägenheten), 1100:- först och sen när jag la till en kylfrys till så blev summan 2200:-.. Elgiganten tog 495:- för båda.
Citera
2017-10-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Då var affär gjord. Blev två stycken Liebherr!
https://home.liebherr.com/en/gbr/products/household-appliances/floor-mounted-appliances-for-households/freestanding-fridge-freezers/details/cnsl-3033.html
Är inget stort märke i Sverige i privata hem men erkänt inom restaurang.

Var nästan omöjligt att hitta kylfrysar med 2 kompressorer och efter att jag suttit och läst 3-4 dagar orkade jag inte mer utan slog till.
Var av värde att slippa avfrosta, utseende, storlek och pris.
Sen får jag väl se huruvida det är bra produkter eller inte.

Noterbart är att jag tänkte köpa från trettio.se först. Dom skulle ha 2,200:- för att 'bära' (dra in pallen i min hiss och sen in i lägenheten), 1100:- först och sen när jag la till en kylfrys till så blev summan 2200:-.. Elgiganten tog 495:- för båda.

Dom såg ju riktigt bra ut när man kollade specifikationerna. De facto kan det ju va bra att testa lite ovanligare märken. Många av dom större märkena "lever ju bara på märket" och kan egentligen ha ganska kass kvalitet, men folk köper dom ändå för dom "vet det är bra", utan att kolla upp hur det egentligen är.
Men om det är så illa som Electrolux att en stor del av grejerna pajar redan efter några år, så kommer det ju inte ta så lång tid innan det blir känt skitmärke istället - och då får dom det jobbigt att "vinna tillbaka kunderna" sen.

Förresten så har jag bott i några hyreslägenheter där allt varit Electrolux och kylskåpen har funkat bra - spisarna däremot, har varit en katastrof. 2 gånger har jag råkat ut för att det är kortslutning i en platta. Ena spisen var det när man vred på ett visst värmeläge på en platta - "poff" så gick alla säkringar inkl huvudsäkringen på 1 eller 2 faser (roligt när det händer fredag kväll och hyresvärden är en sån där fitta som låser in huvudsäkringarna. Så får man vänta flera dagar på att dom ska komma och byta säkring)
Andra gången med termostatstyrd platta som funkade en viss tid - sen poff. Samma sak igen (nu vet jag dock hur man pillar upp låset, så man kommer åt huvudsäkringarna iallafall och kan byta själv om det behövs, samt kolla sin elmätare och lite annat - men vid den tidpunkten så var jag nyinflyttad och hade inte lärt mig det).
3:e spisen blev det jordfel så jordfelsbrytaren löste ut mitt när man står med halvfärdigt käk. Fick göra en fulkoppling och koppla från skyddsjord från spisens hölje (och sen låta bli att ta i höljet och diskbänken eller köksfläkten samtidigt, haha) - så man kunde göra klart käket. Sen när jag lagade käk nästa gång kom felet tillbaka - så jag gjorde samma sak igen. Sen när jag satte tillbaka skyddsjorden den gången funkade det och har inte kommet tillbaka sen dess (det var för 4 år sen)
- kanske bara fukt nånstans eller så.

EDIT: Åldern på grejerna är ju relevant. Den första såg inte ut att va så många år (det mesta var blankt och fint). Andra spisen var helt ny (hade bara använt den nån månad eller något när plattan la av). Den 3:e hade stått 6 år - men knappt använts (det var en lägenhet kommunen använt som typ kontor innan)

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Och energibesparingen är så otroligt liten att det lönar sig aldrig att byta till nyare bara för det.

Mig kostade det 400 kr för en ny termostat (kunde fått för halva priset på nätet) och en kvarts jobb, termostatbyte borde alla som inte är gravt invalidiserade klara av.

Intressant där i andra tråden med hur lite dom faktiskt drar - även äldre skåp. Som jag misstänkte, överskattade jag ändå energiförbrukningen rejält i mitt exempel i förra inlägget (och därmed även den möjliga besparingen man kan göra) - men ides inte googla då, så jag bra "drog till i överkant" (vilket blev väldigt mycket i överkant).

Inte helt förvånande så är det bl a i Eon m fl nätägare som rekommenderar man ska köpa ny kyl och frys för att det "betalar sig, med mindre energiförbrukning". Verkligen bevis på att dom ljuger. Inte heller miljömässigt är det ju försvarbart att slänga fungerande grejer i förtid och tillverka nya. Allt nätbolagen är intresserade av är ju som sagt den besparingen som blir på deras när när folk byter till energisnålare vitvaror. Dom skiter totalt i vad det kostar för användarna eller i miljön.

En annan idiotrekommendation man får i deras (och även på andra håll där det tipsas om att spara el - diverse miljömuppar, typ miljöpartister) är att inte ha kallare än 5°C i kylen. När ett kylskåp nu drar så lite, gör det ju inte särskilt stor skillnad mellan att ha t ex 3°C och 5 - men det gör enorm skillnad på matens hållbarhet.
Enl min erfarenhet kan hållbarheten på t ex kött och vissa grönsaker nästan halveras med 5 istället för 2-3° (som jag brukar ha) - kollar man rekommendationerna på t ex kyckling brukar det dessutom stå "kylvara, förvaras vid högst +4°C".
Senast redigerad av C20 2017-10-28 kl. 10:42.
Citera
2017-10-28, 18:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Orkade inte citera flera, men kan svara på varför jag inte reklamerade diskmaskinen (reklamationsrätten är för övrigt tre år) beror på "ORKA!", dvs. för en femhundring orkar jag inte gå igenom reklamationsprocessen och diska för hand under tiden.. Typ så. Annars hade jag givetvis reklamerat!

Sorry att jag citerar mig själv här, men Bosch/Siemens (diskmaskinstillverkaren) la tillbaka nu pengarna på mitt konto! "Sånt ska gå på garantin"! -Bra företag!

Ville "uppdatera" er om det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in