2017-11-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är väldigt svårt för oss normala att förstå hur en kille som Madsen tänker. Utifrån ser allt extremt dumt ut, och Madsen är ju skärpt - men han kalkylerar nog på ett särskilt vis, och han prioriterar väldigt underligt.

Om han är psykopat och sexsadist (och det vi vet tyder ju på det) frågan han sig inte varför.

Han frågar: Varför inte? Om jag kan komma undan, då kör jag nu, när jag har chansen.

Och är han sexualsadist så är hans sjuka behov överordnade allt. Han kan offra allt, bara han får förverkliga sin sjukaste fantasi.

Allt detta går ju inte att greppa.

Men hur som helst tror jag att allt Madsen gjort är logiskt i hans värld, precis som en seriemördares handling är logisk...

För övrigt har jag mkt svårt att tro att KW var hans första våldsoffer. PM bör ha några hot, misshandelsfall och lite kaos bakom sig.

Detta hemska brott bör inte ha kommit ur det blå....

Nu väntar vi på att hans fru och fd flickvänner ska berätta om ilkseutbrott, ögon som plötsligt svartnar, örfilar och hot.

Delvis kan det faktiskt ha gjort det. Han har i många år närt ett intresse för det mörka. Det dolda. Han har tagit risker med raketbränsle. Säkerhet är inte hans starka sida. Under åratal har han varit en del av Manifest som pysslar med saker som inte är rumsrent. De flesta av dess medlemmar är säkert normala människor med ett mörkt intresse. Men Madsen tog det till en ny nivå. En nivå han inte kunde dela med någon. Han har rent hypotetiskt diskuterat hur man gör sig av med en människokropp. Men det har vi säkert alla gjort nån gång. Men han realiserade den. Och DET är vad som gör honom ovanlig och som gör honom till något som inte borde vandra i friheten.
Citera
2017-11-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det återstår att se vad psykundersökningen kommer fram till, något PM vägrade. I alla fall i början. Han kan ha en störning inom autismspektrat, kanske asperger. De KAN HA (men inte alltid) psykopati som tillägg. Samt att de är nördiga och gärna vill undersöka saker.....grundligt.

Ja, han kan en potentiell diagnos, men den kommer inte att undersökas, med mindre än att han själv efterfrågar den. RPU tittar översiktligt, och ger observationer tillbaka, inga diagnoser!
Citera
2017-11-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte sett att hans fru kommenterat något alls. Någon flickvän har kommenterat men inte i den riktningen, utan snarare med innebörd att hon inte skulle kunna tro honom om att göra något dylikt. Det kan ju vara så att de senaste årens turbulens stressat honom så stubinen är avsevärt kortare och han gjort något han eljest inte skulle gjort. Han vore inte den förste och heller inte siste i kriminalhistorien. Skulle också tippa på att den typen av mördare är vanligare än sexualsadisten.
Hon gjorde det vi alla normala skulle gjort: hon gick under jorden. Flickvännen (älskarinnan) gillar offentlighet och uttalade sig via kamerorna. Men hon har greppat allvaret, och även hon gått under jorden
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har ju Vachtareya (stavning?) uppe i Boden för nåt år sen. En ung kille som dödade och styckade sin f d flickvän. Vi har den där hästtjejen som dödade och styckade sin rival. Så det är nån per år. Men de flesta är mord i hastig mod med kort planering. Madsens var inte en kort planering, inget i hastigt mod - det var, vad jag tror i alla fall, en dröm han ville uppfylla. Han förberedde med fogsvansen som han traskade ner till ubåten med på förmiddagen. Och Kim blev hans mål. De flesta mord är mord i relationer. Förutom skjutningar osv, men det kallar jag för självsanering i den undre världen (vilket blir OT här, så det tänker jag inte utveckla).

Om han hade planerat mordet på Kim så borde han ju förstå att han skulle bli misstänkt för hennes "försvinnande" eftersom hon sågs senast tillsammans med just honom. Kan han vara så ointelligent att han inte förstod det?
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kanske dags att erkänna att danskarna jobbar smartare än vi, även om det sitter hårt inne

Men Picasso2 har fel igen. I Sverige består domen av två beslut som förvisso meddelas i ett sammanhang. Man beslutar dels om personen kan befinnas skyldig till de gärningar åklagaren hävdar. Därefter tar man ställning till val av påföljd. Där utfallet alltså kan bli rättspsykiatrisk vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, han kan en potentiell diagnos, men den kommer inte att undersökas, med mindre än att han själv efterfrågar den. RPU tittar översiktligt, och ger observationer tillbaka, inga diagnoser!
Du är felunderättad. Läs igen.
Citera
2017-11-12, 18:02
Medlem
Citat:
Hon gjorde det vi alla normala skulle gjort: hon gick under jorden. Flickvännen (älskarinnan) gillar offentlighet och uttalade sig via kamerorna. Men hon har greppat allvaret, och även hon gått under jorden

Hursomhelst, ingen av dem har uttalat sig i den önskade riktningen. Kanske för att han inte varit fördjävlig med dem helt enkelt? Det är säkert heller ingen trevlig situation om någon man levt med plötsligt synes begått något sådant här, och utan att man märkt några sådana tendenser.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-12 kl. 18:06.
Citera
2017-11-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte sett att hans fru kommenterat något alls. Någon flickvän har kommenterat men inte i den riktningen, utan snarare med innebörd att hon inte skulle kunna tro honom om att göra något dylikt. Det kan ju vara så att de senaste årens turbulens stressat honom så stubinen är avsevärt kortare och han gjort något han eljest inte skulle gjort. Han vore inte den förste och heller inte siste i kriminalhistorien. Skulle också tippa på att den typen av mördare är vanligare än sexualsadisten.

Ja säkert, han var nog stressad över sin situation. Allt hade gått över styr. När en psykopat hamnar i en sån situation kan de driva saker till sin yttersta spets. Det BRUKAR ju fungera annrs och ska göra det nu också. Som i detta fall. (Precis som Johanna Möller i sommarstugefallet genom en akut försämrad ekonomi hon inte hade räkna med).
Citera
2017-11-12, 18:03
Medlem
Citat:

Jo visst sätts diagnoser i Sverige vid RPU. T ex M Rajabi antisocial personlighetsstörning, Dalby Jonas drag inom autismspektrum + depression osv. Finns en mängd exempel här på Flashback.
Citera
2017-11-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om han hade planerat mordet på Kim så borde han ju förstå att han skulle bli misstänkt för hennes "försvinnande" eftersom hon sågs senast tillsammans med just honom. Kan han vara så ointelligent att han inte förstod det?

Hjärnkokt av stress?
Citera
2017-11-12, 18:05
Medlem
Citat:
Jag tror på miljöns påverkan, i samband med arv. Men framförallt miljön. Att växa upp med en åldring som är krigsnörd kan inte vara optimalt. Ej heller att inte få närhet och kramar och annan kärlek. Madsen fick hållas med sina experiment. Han uppmuntrades inte till att ha vänner och tjejer. Nånstans gick det jävligt fel. En konstig förvriden syn. Madsen fattade inte hur tjejer inte hade nätstrumpor och högklackat. Bara det säger en del. Han begrep inte monogami. Vilket i och för sig inte behöver vara fel, men tillsammans med allt annat blir jag förskräckt när jag ser en liten söt kille på ett foto, som inte har en kvinnlig förebild, utan enbart en farsa som lever kvar i andra världskriget.

Ämnet arv och miljö är mycket spännande, tycker jag. Och, till skillnad från dig, är jag lite mer inne på arvets avgörande betydelse, även om jag inser/anser, att miljö också har påverkan. En diskussion i ett annat forum......
Citera
2017-11-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att han trodde att hans "kändis"-skap skulle skydda honom. Han hade ju en historia om att han släppt av henne, och så problemen med ubåten som sjönk. Det funkade inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in