Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Håller med här. Det är fånigt att hon kallas för "världsreporter". Hon var ingen utrikeskorrespondent. Att hon för egna pengar (pappans? pojkvännens/vänners?) reste runt i världen och lyckades sälja in frilansmaterial till någon tidning där hon bodde för tillfället, gör henne inte till någon utrikeskorre eller världsreporter. Snarare var det ett lite barnsligt och oetablerat sätt att försöka försörja sig vid 30 års ålder, enligt mig.
Att anhöriga och vänner försöker haussa upp henne till något som hon inte var - och att vanligt folk köper den bilden okritiskt - är ju bara fånigt och dumt. Det spelar ju heller ingen roll, det hade inte spelat någon roll om det hade varit en kvinna med låg utbildning och låglöneyrke, eller inget yrke, eller en prostituerad, eller en tjej med Downs syndrom, eller en tjej som levde isolerat och inte en enda människa hade saknat... sådant ska inte spela roll. Polis och rättsväsende ska arbeta lika hårt och med lika mycket resurser i alla fall, och den ev. gärningsmannen ska straffas lika hårt. (Fast vi vet ju alla att det inte funkar så...)
Och för övrigt: OM man ska rangordna mördade kvinnor, så anser jag att det allra värsta är när någon dödar en mamma, och allra värst en småbarnsmamma vars barn fortfarande är helt beroende av henne. K hade i alla fall ingen som var beroende av henne.
För att du jobbat inom tidningsbranchen på den tiden man använde sig av stenografi samt gjorde research med hjälp av telefonkatalogen samt "byaskvaller" gör dig inte ett smack kompetent att bedöma KWs yrkesmeriter.
Du har ingen insyn i KWs privatekonomi men frilans tjänar otroligt stora pengar.
Det är väl bara att sätta igång och skriva en artikel själv som du kan pitcha som idé till The Guardian eller New York Times.
Det kommer säkert att gå väldigt bra för dig som frilansjournalist.
Och så slipper du att vara avundsjuk och missunnsam.Eller är det ett"barnsligt och oetablerat"sätt att försörja sig på enligt dig? Bättre med fast praktiktjänst och svältmånadslön om man är kvinna.
Man rangordnar inte människoliv! Alla liv räknas! Läs på FNs förklaring. Alla människor har exakt samma människovärde.
Och en "Arisk

,vit,nordisk" sexualsadistisk lustmördare ska ha exakt samma straff som en mörkhyad dito.
Du får nog uppdatera din människosyn från 1930-talet om du ska lyckas i yrkeslivet tror jag.