2017-11-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vilket kanske är mer än KW fick för en del av hennes artiklar?
När jag hörde namnet på KW så kände jag inte igen det, trots att jag prenumererar på en av de tizskrifter hon blivit publicerad i. När jag senare googlade artiklarna hon skrivit så var jag lite förvånad över ämnesområden, just för att hon hade den utbildning hon hade. Och skriver om liknande ämnen som Annika Sundbaum Melin gjorde i bl. a. Atonbladets söndagsbilaga för en herrans massa år sedan.

Ingen kvinna duger ju i dina ögon och det är dina egna mindervärdeskomplex som projiceras. I varenda tråd förlöjligar och förminskar du kvinnor oavsett om de liksom Lotta som fick skallen sönderstampad av sitt ex är arbetare, om de liksom "bunkerläkarens" offer är en prostituerad eller om de liksom Kim Wall är akademiker med journalistisk påbyggnadsutbildning. Du hittar alltid en massa fel på kvinnliga offer och skriver mycket mer om dessa fel, än om felen på förövarna. Otroligt märkligt.
Citera
2017-11-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hennes klädsel var inte oviktig för en viss skribent här, som under en månad eller två ifrågasatte att hon hade kjol. Kikar man på gamla klipp så var Kim en "kjol-människa", om det nu finns sådana. Under kjolen hade hon tights, och praktiska gympadojor. Men enligt vissa här så bjöd hon därmed ut sig och fick skylla sig själv. Märkligt att en kvinna inte kan ha kjol längre, utan att bli beskylld att bjuda ut sig.

Som du säger så var klädseln oviktig för Madsen. Hon hade kunnat klä sig i en svart sopsäck. Det har ingen betydelse. Hon var ensam i hans jävla konservburk - och hennes öde beseglat därmed.

EDIT: När jag tänker på att Madsen tog ner sågen på eftermiddagen - och när de senare blev fotade i ubåtstornet - jag är säker på att han redan då visste att han inom ett par timmar skulle ha en död kvinna i sin båt. Och att han såg fram emot det. Vidriga människa.

Det är en helt osannolik händelse vi skriver om. PM kan av många dömas som vidrig, du är en sådan ivrare, jag är lite försiktigare, och ser en mycket sjuk/funktions-nedsatt människa. Där skiljer vi oss åt. Ska man få stämpeln vidrig, ska man vara ganska "normalkapabel", och det är inte PM, enligt mig.
Citera
2017-11-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är en helt osannolik händelse vi skriver om. PM kan av många dömas som vidrig, du är en sådan ivrare, jag är lite försiktigare, och ser en mycket sjuk/funktions-nedsatt människa. Där skiljer vi oss åt. Ska man få stämpeln vidrig, ska man vara ganska "normalkapabel", och det är inte PM, enligt mig.
Tja, normalkapabel kan jag inte uttala mig om. Han har lyckats överleva med mat för dagen i alla fall. Och ärligt talat tror jag inte han är psykiskt sjuk, han har en klar störning. Hans liv med en överårig farsa, 35 år äldre än mamman, utan kramar och annan kärlek, har helt klart format honom. Nej, jag åtrar mig, han är inte vidrig, hans handlingar är vidriga. Jag känner ju inte Madsen och kan därmed inte uttala mig om hans person. Uppenbarligen har några människor uppskattat hans sällskap. Men den info jag fått, och läst om, hans intresse för tortyrfilmer och äkta mord på film - det är faktiskt inte sunt. Nåt är väldigt vridet i hans hjärna.
Citera
2017-11-12, 17:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Brottet kan ju vara fullständigt genom vidrigt även om personen bakom skulle ha en funktionsnedsättning. Jag tror inte att han lider av något annat än att han är psykopat men det återstår att se. Om vi får veta allting dvs.
Citera
2017-11-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Brottet kan ju vara fullständigt genom vidrigt även om personen bakom skulle ha en funktionsnedsättning. Jag tror inte att han lider av något annat än att han är psykopat men det återstår att se. Om vi får veta allting dvs.
Jag hade ett mailsamtal med Leif G W. Enligt hans sagesman kommer en hel del släppas då åtal väcks, även om det inte är hela FUP:en. Så vi lär få veta .
Citera
2017-11-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tja, normalkapabel kan jag inte uttala mig om. Han har lyckats överleva med mat för dagen i alla fall. Och ärligt talat tror jag inte han är psykiskt sjuk, han har en klar störning. Hans liv med en överårig farsa, 35 år äldre än mamman, utan kramar och annan kärlek, har helt klart format honom. Nej, jag åtrar mig, han är inte vidrig, hans handlingar är vidriga. Jag känner ju inte Madsen och kan därmed inte uttala mig om hans person. Uppenbarligen har några människor uppskattat hans sällskap. Men den info jag fått, och läst om, hans intresse för tortyrfilmer och äkta mord på film - det är faktiskt inte sunt. Nåt är väldigt vridet i hans hjärna.

Helt enig, jag tror inte heller på psykisk sjukdom, men väl något inom NPF, klistrar in en länk om det, så kanske fler förstår hur denna "stackars" PM's liv har varit, http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar/Vad-ar-neuropsykiatrisk-funktionsnedsattning/

Nu är det inte så att jag tycker synd om PM, mer om hela det katastrofala händelsen, att en ung människa dör, kanske under fruktansvärda omständigheter. Den lilla trösten är kanske, att vi har en extremt ovanlig och tragisk händelse att resonera kring, det kan inte vara många per decennier, och människor är mycket olika.......
Citera
2017-11-12, 17:17
Medlem
Citat:
Helt enig, jag tror inte heller på psykisk sjukdom, men väl något inom NPF, klistrar in en länk om det, så kanske fler förstår hur denna "stackars" PM's liv har varit, http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Neurospykiatriska-funktionsnedsattningar/Vad-ar-neuropsykiatrisk-funktionsnedsattning/

Nu är det inte så att jag tycker synd om PM, mer om hela det katastrofala händelsen, att en ung människa dör, kanske under fruktansvärda omständigheter. Den lilla trösten är kanske, att vi har en extremt ovanlig och tragisk händelse att resonera kring, det kan inte vara många per decennier, och människor är mycket olika.......
Vi har ju Vachtareya (stavning?) uppe i Boden för nåt år sen. En ung kille som dödade och styckade sin f d flickvän. Vi har den där hästtjejen som dödade och styckade sin rival. Så det är nån per år. Men de flesta är mord i hastig mod med kort planering. Madsens var inte en kort planering, inget i hastigt mod - det var, vad jag tror i alla fall, en dröm han ville uppfylla. Han förberedde med fogsvansen som han traskade ner till ubåten med på förmiddagen. Och Kim blev hans mål. De flesta mord är mord i relationer. Förutom skjutningar osv, men det kallar jag för självsanering i den undre världen (vilket blir OT här, så det tänker jag inte utveckla).
Citera
2017-11-12, 17:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Tack för länken.

Nej, det kan inte vara många brott som detta som begåtts. Eller kommer att begås. Det som gör detta till det mest horribla jag läst om är det faktum att Kim var fångad utan utväg nere i ubåten. Känslan av fullkomlig uppgivelseninför vad som åsamkades henne är för vidrig att ens tänka på.

Många offer har ju möjligtvis haft en liten strimma av hopp om att kunna fly. Det hade inte Kim.
Citera
2017-11-12, 17:20
Medlem
Citat:

Det återstår att se vad psykundersökningen kommer fram till, något PM vägrade. I alla fall i början. Han kan ha en störning inom autismspektrat, kanske asperger. De KAN HA (men inte alltid) psykopati som tillägg. Samt att de är nördiga och gärna vill undersöka saker.....grundligt.
Citera
2017-11-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det återstår att se vad psykundersökningen kommer fram till, något PM vägrade. I alla fall i början. Han kan ha en störning inom autismspektrat, kanske asperger. De KAN HA (men inte alltid) psykopati som tillägg. Samt att de är nördiga och gärna vill undersöka saker.....grundligt.
Det kryllar av folk med störningar, bokstavsdiagnoser och sånt. Men de allra flesta har spärrar. Jag är övertygad om att Madsen utvecklat psykopati. Kanske även en frontallobsskada från 2014 som inte blev tillräckligt utredd. Nå, spekulationer.
Citera
2017-11-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Så är det, de flesta i tråden är på olika sätt övertygade om att det inte står rätt till i PM's hjärnkontor, vad som blir offentligt återstår att se.

Efter den troliga livstidsdomen, kan svaret komma, fängelse eller vård är en sorts svar....men inte ens det är nog entydigt...
Citera
2017-11-12, 17:37
Medlem
Citat:
Så är det, de flesta i tråden är på olika sätt övertygade om att det inte står rätt till i PM's hjärnkontor, vad som blir offentligt återstår att se.

Efter den troliga livstidsdomen, kan svaret komma, fängelse eller vård är en sorts svar....men inte ens det är nog entydigt...
I Danmark har man "fängelseförbud" om man upptäcker vissa störningar som då blir en slutgiltig diagnos. Blir intressant att se vad RPU:n utmynnar i.

I Sverige gör vi tvärtom mot Danmark: Vi dömer för att efter domen låta gärningsmannen genomgå RPU. Först därefter görs en avvägning om personen skall dömas till fängelse eller vård. Danmarks rättsapparat kommer ha RPUn i handen när de dömer.
Senast redigerad av Picasso2 2017-11-12 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in